Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
Michael Christensen
|
Hold
|
2023 Iø/b (2b Iø, 2b Iø-SRO, 3b Iø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Prisdannelse inkl. Børsens aktiespil
Forløbet har med udgangspunkt i en forståelse af prisdannelse generelt haft fokus på at forstå den overordnede markedsmekanisme omkring udbud og efterspørgsel. Forløbet startede med grundlæggende viden om prisdannelse og brugte aktier som eksempel på udbud/efterspørgsel, hvor eleverne har arbejdet med forskellige aktier som cases. Eleverne blev introduceret til aktiehandel via tidligere student Viktor Skriver, der arbejder hos HCA Capital.
Kernestof:
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Afsnit 4: Prisdannelse (38,5 sider)
Supplerende materiale:
• Artikel: DR. 04.08.22. Priserne stiger og stiger: Derfor er dine festivalbilletter blevet dyrere. (https://www.dr.dk/nyheder/kultur/priserne-stiger-og-stiger-derfor-er-dine-festivalbilletter-blevet-dyrere) (ca. 2)
• Diverse udsendelser af Børsens morgenbriefing (ca. 3)
• Oplæg om aktiehandel ved Viktor Skriver. 23.09.24. (ca. 5)
Særlige fokuspunkter:
Faglige mål:
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - FF3 –The Factory - oplevelsesøkonomi
Flerfagligt forløb (FF3) i samarbejde med Engelsk og Fysik med fokus på oplevelsesøkonomi. Eleverne har arbejdet projektorienteret ud fra problemstillingen: Hvordan kan formidlingen af ”The Factory” gøres attraktivt og med et mere naturvidenskabeligt indhold for unge i alderen 15-20 år? Herudover er eleverne blevet introduceret til viden om multinationale virksomheder med Grundfos som case.
Kernestof:
• Læreroplæg omkring oplevelsesøkonomi. (ca. 10 sider)
• Madsen, Jan Halberg. Oplevelsesøkonomi. 17-21, 24-31, 107-116 (ca. 20 sider)
Supplerende materiale: (+ elevernes selvfundne materiale til projekter)
• Ekskursion til Grundfos museum The Factory d. 02.10.24 (ca. 5)
• Artikel: https://energimuseet.dk/energimuseet-lukker/ (ca. 2)
• Video: Grundfos historie (https://vimeo.com/210242370) (ca. 5)
Særlige fokuspunkter:
Faglige mål:
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
• Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• Kvalitative og kvantitative metoder.
• Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Økonomisk vækst og klimaet (+SRO)
Forløb der i samarbejde med matematik A ledte frem til at eleverne har skrevet studieretningsøveprojekt med følgende opgaveformulering:
Kan økonomisk vækst sikres uden det går ud over klimaet?
• Gør rede for lineær regression. Du skal komme kort ind på mindste kvadraters metode. Gennemgå grundigt beregning og anvendelse af forklaringsgraden, R2, samt krav til residualplottet for en god lineær model.
• Undersøg datasættet for den globale CO2-koncentration i atmosfæren og vurder om en lineær model vil være en god model for data.
• Undersøg sammenhængen mellem økonomisk vækst og udledning af CO2. Du skal ud fra aktuelle data lave en model og figur over sammenhængen mellem BNP pr. indbygger og CO2-emmission pr. indbygger for minimum to selvvalgte lande, og vurder modellernes brugbarhed. Inddrag relevante økonomiske begreber og teorier i din undersøgelse af den sammenhæng mellem økonomisk vækst og CO2 som fremgår af figurerne for de to lande.
• Diskuter i hvor høj grad ambitioner om økonomisk vækst er foreneligt med ambitioner om at sænke CO2-udledning af hensyn til klimaforandringerne.
Kernestof:
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Afsnit 2.1: De samfundsøkonomiske mål (2,2)
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Afsnit 3: Produktion og indkomst. (15,4)
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Afsnit 15: Miljøpolitik (21,6 sider)
• Hasselbalch, Morten m.fl. Klima og bæredygtighed - i samfundsfagligt perspektiv. (i-bog). Afsnit 4.3.1 Den miljømæssige Kuznets kurve. (2)
Supplerende materiale + elevernes selvfundne materiale til besvarelse af projekt.
• Explainer: Hockeystav modellen. https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/explainer-kan-regeringen-redde-klimaet-med-en-hockeystav (ca. 5)
Særlige fokuspunkter:
Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
• Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• Makroøkonomiske nøgletal
• Vækst og konjunkturer
• Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
• Kvalitative og kvantitative metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Økonomisk politik inkl. projekt struk-p
Eleverne blev introduceret til økonomisk politik og prøvede gennem Vismandsspillet kræfter med forskellige økonomiske politikker og effekten af disse på økonomien i Danmark, herunder også forskellige økonomiske politikker som redskaber til at bekæmpe økonomiske kriser, som f.eks. inflation. Eleverne har arbejdet med arbejdsmarkedspolitik og erhvervspolitik gennem projektarbejde med selvopstillede problemstillinger.
Indhold:
Kernestof:
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Afsnit 3: Produktion og indkomst. (15,4)
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Afsnit 8: Finanspolitik. (15,6)
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Afsnit 12: Pengepolitik (16,9)
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Afsnit 14: Strukturpolitik (25,6)
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Kureer, Henrik. IØ. Kap. 6: Arbejdsmarkedet. (14,8)
• Brøndum, Peter m.fl. Luk Samfundet Op! (i-bog). Kap 9.2. Velfærdstrekanten. (4)
Supplerende materiale: (+ selvfundet materiale i relation til elevernes projekt)
• Vismandsspillet (https://vismandsspillet.dk/game/DK_Start.aspx) (ca. 5)
• Pengepolitik (https://undervisning.nationalbanken.dk/artikler/pengepolitikken-danmark) (ca. 5)
• Pengepolitik – muligheder og begrænsninger (https://www.youtube.com/watch?v=ko-iilJTesE&t=472s) (ca. 5)
Særlige fokuspunkter:
Faglige mål:
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
• Arbejdsmarkedet
• Velfærdsmodeller
• Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• Makroøkonomiske nøgletal
• Vækst og konjunkturer
• Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - Spaniens økonomi - årsprøveprojekt
Som afslutning på skoleåret i 2g. og en slags optakt til elevernes studietur til Madrid i 3.g. har de haft et forløb med temaet Spanien, der ledte frem til en årsprøve i IØ B. Indholdet til forløbet har grundlæggende været det kernestof, som eleverne havde haft indtil afslutningen af 2.g. suppleret med viden og begreber i relation til EU. EU-stoffet fungerede samtidig som forberedelse til hele skolens rejse til Bruxelles.
Indhold:
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Afsnit 25: Den europæiske union (22,8)
• EU's institutioner (https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner)
• Hvad bestemmer EU? (https://www.youtube.com/watch?v=7y0IJQHlEEY&t=18s)
• Hvordan lovgiver EU? (https://www.youtube.com/watch?v=GXDR-KS7a2k&t=1s)
• https://ec.europa.eu/eurostat/cache/dashboard/european-statistical-monitor/ (Statistik)
• https://ec.europa.eu/eurostat/cache/dashboard/euro-indicators/ (Statistik)
• https://www.youtube.com/watch?v=rlw2dYr_rtY (Europaparlamentsvalget)
• https://www.youtube.com/watch?v=C6YD-8RJhQU (Så meget bestemmer parlamentet over dig)
• EU valgets vigtigste emner (https://thinkeuropa.dk/meningsmaaling/2023-11-ny-maaling-klimaet-er-igen-det-vigtigste-emne-for-danskerne-til-naeste)
• Paneldebat – Europaparlamentsvalget – fire unge kandidater – 19.02.24
• Studietur (totalskolerejse) til Bruxelles 8-12. april 2024
Særlige fokuspunkter:
Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
• Makroøkonomiske nøgletal
• Vækst og konjunkturer
• Økonomisk politik og økonomiske skoler
• Velfærdsmodeller
• Økonomiske samarbejde i EU
• Kvalitative og kvantitative metoder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 - Økonomisk globalisering – projekt
På baggrund af temaet økonomisk globalisering har eleverne arbejdet i grupper med selvopstillede problemstillinger og præsenteret deres svar ud fra PP.
Indhold:
Kernestof:
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen kap. 21. Globalisering af verdensøkonomien. (21,5 sider).
Supplerende materiale: (eleverne har selv fundet materiale i relation til projekter)
• Artikel: Kritikerne står i kø. https://www.dr.dk/nyheder/penge/kritikerne-staar-i-koe-men-det-goer-kunderne-ogsaa-temu-er-nu-danskernes-nr-2-paa
Særlige fokuspunkter:
Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7 - Oplevelsesøkonomi i Madrid
Som optakt til elevopgaver på studieturen til Madrid er eleverne blevet introduceret til teori om oplevelsesøkonomi. Eleverne har derudover valgt mellem to cases, hhv. turisme og Real Madrid. De har lavet deres eget undersøgelsesdesign, som har dannet grundlag for de opgaver, som de har lavet i Madrid. Opgaver er efterfølgende blevet præsenteret ved hjemkomsten fra Madrid. Der er også arbejdet mere overordnet med Spaniens økonomi.
Indhold:
Kernestof:
• Læreroplæg omkring oplevelsesøkonomi. (ca. 10 sider)
• Madsen, Jan Halberg. Oplevelsesøkonomi. 17-21, 24-31, 107-116 (ca. 20 sider)
Supplerende materiale: (eleverne har selv fundet materiale i relation til projekter herhjemme og i Madrid)
• Studietur til Madrid okt. 2024
• Materiale til Spaniens økonomi:
o https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/eu-countries/spain_da
o https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2023/11/fremgang-pa-det-spanske-marked/
o https://thetradecouncil.dk/indsigter/markedsrapporter/spanien
o https://globalis.dk/statistik?country=42449
Særlige fokuspunkter:
Faglige mål:
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
• Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• Makroøkonomiske nøgletal
• Vækst og konjunkturer
• Kvalitative og kvantitative metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8 - Globalisering, handel + DM i Nat.Øk
Eleverne deltog i DM i Nationaløkonomi, der i år havde temaet: Globaliseringens udfordringer for dansk økonomi og løsninger herpå. Det endte med en tredjeplads til DM i Nationaløkonomi med problemstillingen: Hvordan kan danske forbrugere beskyttes mod produkter, der ikke overholder EU’s standarder, når de købes via platforme som Temu?” Efter DM i Nationaløkonomi er der blevet arbejdet videre med begreber og teorier relaterende til international handel.
Indhold:
Kernestof:
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen kap. 21. Globalisering af verdensøkonomien. (21,5 sider).
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen Kap 23. Frihandel kontra protektionisme (16,9)
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Afsnit 4: Prisdannelse (38,5 sider)
• Hvordan står Danmark rustet til globaliseringen? (https://www.youtube.com/watch?v=pRH__8HwfsY&t=30s)
• Hvordan kan Temu sende ting så billigt? (https://www.dr.dk/stories/1288510966/explainer-derfor-kan-temu-slge-og-sende-ting-s-billigt)
• EU love som påvirker dit liv. (https://www.youtube.com/watch?v=XLJvFxin60A)
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen kap. 19: Konkurrenceevne (17,3 sider)
• Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen Kap 22. Teorier om handel (15,5 sider)
Supplerende materiale:
• Artikel: Ann-Christina Olsson er glad for Temu. JP 07.03.24
• Artikel: Derfor er Temu markant billigere end konkurrenterne. JP 19.08.24
• Artikel: Mor til seksårig elsker Temu. JP 27.08.24
• Artikel: Temu er som slik for voksne legebørn. JP 22.05.24
Særlige fokuspunkter:
Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
• Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
• kvalitative og kvantitative metoder.
• Økonomiske samarbejde i EU
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57778051176",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57778051176",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57778051176"
}