Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Maja Busch Højmark
|
Hold
|
2023 DA/hf (1hf DA, 2hf DA, 2hf DA-LSO)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Journalistik og nyhedsformidling
Et nyhedsforløb med særlig fokus på nyhedsartikler i aviser - men med udblik til hhv. TV-nyheder (TV-avisen) og Fake News.
Der er arbejdet med følgende begreber:
Nyhedskriterierne (aktualitet, væsentlighed, identifikation, konflikt og sensation), avistyper, stofområder i de skrevne medier, typer af kilder (erfaringskilder, partskilder og ekspertkilder) - samt deres funktion i en nyhedshistorie. Opbygning af nyhedsartikler (nyhedstrekanten, Hey you see so og den tredje fortællemåde) og vinkling af historien.
Fake News: den løgnagtige, den satiriske og nyhedshoaxen
Journalisternes sprogbrug - figurer, billeder mv.
Afslutningsvis har vi arbejdet med den fortællende/litterære journalistik. Det teoretiske udgangspunkt er Tom Wolfs 4 træk for New Journalism: scenisk fremstilling, dialog, personalfortæller og talende detaljer, men også den særlige sproglige bevidsthed og sansemættede stil, der kendetegner mange af de litterære reportager.
Eleverne har læst enkelte klassiske litterære reportager, men også beskæftiget sig med den mere moderne reportage; Puk Damsgård og Jan Grarup (i den forbindelse har vi set dokumentaren: 'Krigsfotografen' om Jan Grarups journalistiske arbejde)
Forløbet har både været receptivt og produktivt, da eleverne selv har skrevet en litterær reportage.
Der er læst nyhedsartikler - og se nyhedsindslag, der har været professionsrettede undervejs i forløbet.
Læste sider i forløbet: cirka 60
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dig og mig - relationer mellem mennesker
Et forløb om kommunikationens betydning for vores sociale relationer - udgangspunkt i det sproglige perspektiv - med inddragelse af det mediemæssige og litterære perspektiv. Den teoretiske ramme er brugt som analyseværktøj på hhv. litterære tekster, samt udvalgte scener fra den danske tv-serie 'Salsa' - 1. sæson.
Der er arbejdet med følgende begreber:
* Sproghandlingstyper: 1. følelses - og holdningsudtrykkende, 2. handlingsregulerende, 3. informative, 4. rituelle og 5. samtalestrukturerende.
* Turtagning - og gambitters funktion
* Indirekte sproghandlinger
* Samarbejds- og høflighedsprincipper
Face - og facework, ansigtstruende handlinger
* Undertekst
* Transaktionsanalyse (forældre-jeg, barne-jeg og voksen-jeg)
Værklæsning: værk 1 'Doppler' af Erland Loe
Læste sider i forløbet: cirka 260
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel
|
03-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
At finde sig selv - skønlitterær analyse
Forløbet har være centreret omkring tematikken: at finde sig selv - identitetssøgning, og samtidig været et introduktionsforløb til skønlitterær analyse.
Centrale analysebegreber i forløbet: tid, miljø, personkarakteristik, personrelationer (fx om der er kontrastpersoner) fortællerforhold (fortællertype, synsvinkle, medsyn, bagudsyn), tematikker, kompositionsformer, perspektivering, tomme pladser, fiktionskontrakt.
Værklæsning: værk 2: selvvalgt fiktionsværk
Læste sider i forløbet: cirka 60
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krig - og at vende hjem fra krig
Forløbet 'Krig - og at vende hjem fra krig' er læst i forbindelse med historieopgaven i 1hf, der tematisk handlede om 2. verdenskrig.
Krigstemaet er i dansk behandlet ud fra to tematikker: at være i krig og at være hjemvendt fra krig. Fokus har været på de følelser, tanker og handlinger, som krig - og krigstilstande afføder. Der er i forløbet både læst prosa og lyrik - og afslutningsvis så vi filmen 'Når befrielsen kommer'.
Eleverne har arbejdet med paratekst-begrebet og metodisk har vi talt om tekstintern og teksteksterne læsning, og der har været særligt fokus på, hvordan man analyserer og fortolker lyrik.
Sider læst i forløbet: cirka 70
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Danmark - og danskhed
Forløbet 'Danmark - og danskhed' er et litteraturhistorisk forløb med hovedfokus på Nationalromantikken. Gennem litteraturhistoriske nedslag i middelalderen (fokus på folkeviser), barokken (fokus på Thomas Kingo) og Oplysningstiden (fokus på Ludvig Holberg) har vi nærmet os Romantikken (fokus på nationalromantikken). Vi har læst og hørt fædrelandssange - samt analyseret nationalromantiske malerier fra perioden. Der har i forløbet været særligt fokus på lyrikanalyse - og nationalromantiske symboler.
Forløbet har også indehold produktive elementer, da eleverne blandt andet har skrevet deres egen 'nationalsang' (hyldest til deres fødeby).
Afslutningsvis har været arbejde med moderne 'nationalsange' - og danskhed som drivkraft i Dansk Folkeparties politiske diskurs.
Læste sider i forløbet: cirka 50
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tryllevise: 'Agnete og havmanden'
-
Riddervise: 'Ridderens runeslag'
-
Thomas Kingo: 'Chrysillis, du mit verdens guld' 1669 (sang)
-
Ludvig Holberg: 'Fordærvet smag i kærlighed' 1748 (epistel)
-
Fædrelandssange fra 1800-tallet
-
Adam Oehlenschläger: 'Der er et yndigt land' 1819
-
N. F. S. Grundtvig: 'Danmarks trøst' 1820
-
H. C. Andersen: 'Danmark, mit fædreland' 1850
-
Carl Emil Petersen (Ulige numre): 'Frit land' 2015
-
Natasja: 'Giv mig Danmark tilbage' 2007
-
Babara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien, systime; sider: 19-21, 34-39, 57-59, 63-69, 91-92, 98-100
-
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk 5. udgave, Systime; sider: 125-127
-
Nationalromantiske malerier, bl.a. 'Bøgeskov i maj' P. C. Skovgaard 1857
-
Dansk Folkeparti - Valgvideo 2007
-
Vi skal sætte Danskerne Først!
-
Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis årsmøde
-
VisitVesterhavet
-
Tobias Rahim - NATIONAL ROMANTIK 2021
-
Steen Steensen Blicher: Præludium, 1838
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Overbevis mig - retorik, argumentation og diskurs
Et forløb om taler - og en talers gennemslagskraft (det sproglige perspektiv).
Begrebsmæssigt har vi haft fokus på det retoriske pentagram, talegenrer, appelformer, argumentopbygning, argumenttyper, det verbale, nonverbale og ekstra verbale, billedsprog, sproglige figurer, diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere, differenskæder, antagonismer og hegemoni).
Forløbet har både være receptivt og produktivt
Eleverne har læst og analyseret et antal taler (politiske og nytårstaler), samt skrevet og holdt deres egen tale.
Læste sider: cirka 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
At fortælle sig selv - på tværs af prosa og poesi
Forløbet: At fortælle sig selv - på tværs af prosa og poesi, et forløb om autofiktion' er et forløb med det selvbiografiske i ny dansk litteratur i fokus. Vi undersøger muligheder og begrænsninger ved at anvende litteratur som medie til at formidle personlige - ofte svære livserfaringer.
Der har været særligt fokus på forholdet mellem fiktion og virkelighed, begrebet 'autofiktion', erindringens veje - og vildveje, parateksternes betydning, hovedstolen (Højholt), fortæller-forhold (sondringen ml. det fortællende jeg - og det fortale jeg).
Der er både læst prosa og lyrik i forløbet
Værklæsning: digtsamlingen 'Djinn' af Elias Sadaq 2024/ Skål af Dania O. Tausen 2021
- værk 3
Læste sider cirka: 110
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Du husker det tydeligt, men måske er det aldrig sket
-
Camilla Christensen: Substantiver 2014 (novelle)
-
Om autofiktion, fra bogen 'Litteraturhistorien på langs - og på tværs' af Peter Kennebo, 2020
-
Kan barndommen fortælles?, fra bogen 'Livsværk - det selvbiografiske i ny dansk litteratur' af Claus Christiansen 2008
-
Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor (uddrag af roman) 2002
-
Film: 'Kunsten at græde i kor' 2007
-
Christina Hesselholt: Hovedstolen, 1998, uddrag af roman
-
Himlen Over Os - Yahya HassanArtikler om Yahya Hassan, kortfilmen 'Himlen over os' om Yahya Hassan 2013
-
Yahya Hassan: 'Trælameller', Anholdt', 'Bekendelse', af 'Langdigt' fra Yahya Hassan, 2013 + 'Uår' fra Yahya Hassan 2, 2019
-
Haidar Ansari: 'Kvarteret', 'Hånd i hånd', fars nye hjem' udvalgte digte fra digtsamlingen: 'Institutionaliseret' 2022
-
Glenn Bechs mor anerkender ikke længere jeres autoritet
-
Glenn Bech: 'Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet' udvalgte digte fra denne samling, 2022
-
Casper Eric: 'Nye balancer - handicapdigte' udvalgte digte fra denne samling, 2023
-
Digtsamling: Djinn, Elias Sadaq, 2024
-
Romanuddrag: Jenny Rossander: Jeg har tænkt mig at skrige hele vejen, 2024
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den iscenesatte virkelighed?
Den iscenesatte virkelighed er et medieforløb med dokumentarfilmsanalyse som omdrejningspunkt. Vi har undersøgt forholdet mellem autenticitet og fiktionalisering.
Eleverne har arbejdet med følgende begreber: fakta - og fiktionskoder, iscenesættelse, fiktionalisering og autenticitetsmarkører. Filmiske virkemidler i forhold til beskæring, kameraføring, lyd, lys, perspektiv, klipning, scenografi, komposition. Følgende dokumentarfilmstyper/genre: den dybdeborende dokumentar, den observerende dokumentar, den deltagende dokumentar, den refleksive dokumentar og den poetiske dokumentar.
Vi har fælles set og analyseret den dansk/færøske dokumentarfilm: 'Skål' fra 2021 Værk 4
Desuden har eleverne arbejdet projektorienteret og professionsrettet med to forskellige tv-dokumenterer
'Uniform': Forfulgt af politiet, 2023, værk 5
'Society and Health': Plejehjemmene bag facaden, 2022, værk 5
Læste sider i forløbet: cirka 50
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk 5. udgave, Systime; sider: 230-237, 328-329, 341-353
-
Dokumentarfilm: 'Skål' indstruktører Maria Tórgarð, Cecilie Debell 2021
-
DRTV - Til døden os skiller
-
TV-dokumentar: Til døden og skiller, DR 2017, de første 10 min.
-
Dokumentarfilm: Det er ikke slut endnu, Louise Detlefsen, 2021, de første 10 min.
-
TV-dokumentar: Plejehjemmene bag facaden, TV-2-dokumentar, 2020
-
TV-dokumentar: Forfulgt af politiet?, DR-dokumentar, 2023
-
Dokumentarfilm: 'Skjold og Isabel - det første breakup' af Emil Næsby Hansen, 2018, de første 8 minutter
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Problemer til debat - D.M.G og i dag
Tematisk og litteraturhistorisk forløb. Det har i forløbet været særligt fokus på Det moderne gennembrud - samt temaerne 'køn, kirke og klasse'
Særligt klasse og køn er behandlet både som tema under Det moderne gennembrud og i en moderne kontekst.
Forløbet har haft fokus på det litterære perspektiv, men der har også været moduler med sprogligt fokus (kritisk realisme, impressionisme og naturalisme som skrivestil), og et enkelt modul med mediemæssigt perspektiv (dokumentar).
Værklæsning: Guds bedste børn' Morten Pape, 2018, Værk 6
Læste sider i forløbet: cirka 500
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Morten Pape: Guds bedste børn, 2018
-
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette, 1887
-
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød, 1885
-
U. P. Overby: De engelske socialister/Snart dagens det brødre, 1871
-
Martin Andersen Nexø: En lønningsdag (Idyl), 1900
-
Amalie Skram: Forraadt 1892 (uddrag af roman)
-
Henrik Ibsen: Et dukkehjem, 1882 (uddrag af teaterstykke)
-
Herman Bang: Den sidste balkjole, 1887
-
Lone Hørslev: Paradis, 2017
-
Elisabeth Grundtvig: af 'Nutidens sædelige lighedskrav' 1887
-
Theodor Fontane: Effi Briest, 1895 (uddrag af roman)
-
Babara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien, systime; sider: 116-131
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksistens - valg og identitet
Fortrinsvis litterært perspektiv
Med udgangspunkt i 1940'ernes og 50'ernes ateistiske eksistentialisme har vi bevæget omkring menneskets/litteraturens refleksioner over eksistensens vilkår. Den eksistentielle fortælling med valget i fokus har stået centralt.
Eleverne har stiftet bekendtskab med Albert Camus og Jean-Paul Sartre - samt de moderne sociologer: Erving Goffman og Joshua Meyrowitz
Tematisk har forløbet haft fokus på valg og identitet i efterkrigstidens prosa - samt mere moderne nedslag. Temaer i forløbet: at turde se sit liv i øjne, at tage valg, meningsløshed og fremmedgørelse, mod og vilje til at leve nu og ser, se det absurd i øjnene mv.
Eleverne har i forløbet været på Århus Teater og se forestillingen: "Idioten" (iscenesættelse af forfatteren Fjodor Dostojevskijs roman fra 1868) - der tematiske kredser om identitets - og relationsproblematikker, at turde være sig selv - og det gode vs. det onde i mennesket. Eleverne læste i den forbindelse et kort uddrag af romanen.
Læste sider i forløbet: cirka 64
|
Indhold
|
Kernestof:
-
'Eksistentialisme i dansk' af Liselotte Henriksen, Systime, 2017 s. 41-45, 50-55, 75-80
-
Ida Jessen: Ude på vandet, 1997
-
Martin A. Hansen: Roden, 1953
-
Peter Seeberg: Hjulet,1962
-
Karen Blixen: Det ubeskrevne blad, 1957
-
Stig Dagerman - 'Att döde et barn' 1955
-
Martha Flyvholm Tode: Tomatsuppe, 2017
-
Teaterforestilling: Idioten, Århus Teater 2025
-
Teaterforestilling: Kald mig bare snowflake, teater C:NTACT, 2025
-
Johannes V. Jensen: Interferens, 1906
-
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset, 1960
-
Forskellige personlige blogs
-
Tom Kristensen: Det er Knud som er død, 1933
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57778191261",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57778191261",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57778191261"
}