Holdet 2023 En/hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Birgit Thyrisen Rønne
Hold 2023 En/hf ()

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The Haves and Have-Nots in Britain (Eksamen)
Titel 2 Aspects of America
Titel 3 Cultural Encounters in Britain... (Eksamen)
Titel 4 Presidential Elections in the US - November 2024
Titel 5 Beginnings (Eksamen)
Titel 6 The Issue of Guns in the US (Eksamen)
Titel 7 War and Its Consequences (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The Haves and Have-Nots in Britain (Eksamen)

The Haves and Have-Nots in Britain  - approx. 99 pages

Kernestof
"An Inspector Calls" JB Priestley 1945 – play pp 1-72  approx 70 pages
"Common People" af Pulp fra: http://www.lyricsdepot.com/pulp/common-people.html  - song 1 page
”Stone Cold” by Robert Swindells 1993 from ”Texting 1st Year Fiction  pp 64-68  - excerpt from novel pp. 64-68 (approx. 4 pages)
Adventures in Social Mobility  11 April 2017 http://www.bbc.co.uk/programmes/p04zrkxv - podcast 38min - approx. 6 pages

Supplerende stof:
Lytte til store dele af ”An Inspector Calls”
Musikvideo “Common People” fra YouTube  
“The Riot Club” film by Lone Scherfig – 107 min – approx. 17 pages
‘Poshness tests’ block working-class applicants at top companies The Guardian 15 June 2015 (approx. 1 page)
Fagligt fokus: arbejde med de særlige britiske klassesystem og "social mobility"  sådan som det kommer til udtryk i forskellige typer materialer. Den centrale tekst er et værk og et teaterstykke fra 1945 og således bibringes en ny viden om genre og værkslæsning, og der sker en progression her. Desuden introduceres og opøves der relevant ordforråd for temaet. Centralt står også en podcast; hvor lytte og forståelsestræning er i fokus.
Arbejdsformer: hovedsageligt arbejde i par og klasseundervisning. Gruppeoplæg om film. Opøvelse af relevant ordforråd via Quizlet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Aspects of America

Aspects of America
Kernemateriale – approx. 46 pages
"The American Frontier" (Chapter 4 pp. 77-97) fra "American Ways" 20 pages
"American Beauty" – film 122min  approx. 20 pages
“The New Girl” by Marc Mitchell, approx. 3 pages
I Have a Dream, MLK 3 pages

Fagligt fokus: arbejde med at opnå en forståelse for klassiske amerikanske værdier og landets karakteristika.
Arbejde med kernebegreber (liberty, the American Dream, success, individualism, self-reliance, can-do spirit, inventiveness, hard work, perseverance, equality of opportunity, race). Arbejde med at se på hvordan tekster, en podcast og en film fremstiller nogle af disse aspekter. Arbejdet med filmiske virkemidler blev inddraget i arbejdet med filmen ”American Beauty”.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Cultural Encounters in Britain... (Eksamen)

Cultural Encounters in Britain and in the Empire (Approx 32  pages)

Kernestof:
• “Shooting an Elephant” by George Orwell, New Writing, Autumn 1936 – 5 pages
• “The White Man’s Burden” (1899) by Rudyard Kipling fra Wider Contexts, Gyldendal, s 261-263 1 page
• “The Gentlemen of the Jungle” by Jomo Kenyatta, 1938, 3 pages
"My Son the Fanatic" - Hanif Kureishi (approx 10 pages)

Supplerende stof
Dokumentar: Arven efter imperiet 2: Making Ourselves at Home fra DR2 25/6 2012 – 60min – 10 pages
“English as Lingua Franca” fra The English Handbook pp 183-186 3 pages

About multiculturalism: https://simple.wikipedia.org/wiki/Multiculturalism_in_the_United_Kingdom

Særligt fokus: viden om væsentlige aspekter af Storbritanniens kultur, samfund og historie. Der er arbejdet med forskellige syn på britisk imperialisme, multikulturalisme og kulturmøder som de fremstilles i tekster og en dokumentar, og har været fokus på de menneskelige konsekvenser deraf som de skildres i de læste tekster. Desuden er der arbejdet med engelsk som lingua franca.+ en kort introduktion til Gandhi
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Presidential Elections in the US - November 2024

Presidential elections in the US in the autumn of 2024 - approx 40 pages

Excerpt from Trump’s Inaugural Address from 2017, Write On, p. 92 (approx. 1 page)
“Knockemstiff” by Donald Ray Pollock, pp 12-22 in New American Frontiers (approx. 10 pages)
“Immigration”, chapter 7, pp 165-170 , Election Year, Columbus (approx. 5 pages)
“Abortion pushing votes?”, Chapter 7, pp105-109, Election Year, Columbus (approx. 4 pages)
Nikki Haley, speech on abortion, 23 April, 2023, 22min LIVE: Nikki Haley gives abortion policy speech - YouTube (approx. 4 pages)
Kamala Harris on reproductive rights, Atlanta, 20 September 2024, 24 min WATCH LIVE: Harris speaks about abortion rights at Atlanta campaign rally (youtube.com) (Approx 4 pages)

Donald Trump on immigration, Wisconsin, 28 September 2024, 75 minutes,  FULL SPEECH: Trump speaks on immigration in battleground Wisconsin | LiveNOW from FOX - YouTube (approx. 12 pages)

Fagligt fokus: særligt er der arbejdet med at forstå henholdsvis Harris’ og Trumps synspunkter med deres respektive partiers positioner på især abort og immigration. Retorik har været det faglige omdrejningspunkt i arbejdet med talerne. I novellen var der fokus på at forstå den amerikanske arbejderklasses situation.
Lyttetræning opøvet i arbejdet med talerne og ordforråd blev øvet via Quizlet.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Beginnings (Eksamen)

Beginnings  (approx. 24 pages + own book)

Kernestof
“Of Mice and Men” af John Steinbeck – chapter 1 - 12 pages
“Dr Jekyll and Mr Hyde" af R.L. Stevenson - chapter 1 -  7 pages
“Alice’s Adventurures in Wondrland” af Lewis Carroll – chapter 1 – 5 pages

Supplerende stof

Værker
“Of Mice and Men” by John Steinbeck” (Jakob, John)
“Alice’s Adventures in Wonderland af Lewis Carroll (Alea, Emilie, Felia, Jesper, Josephine, Marcus, Mathias, Sofus, )
“The Murder on the Orient Express” by Agatha Christie (Simon)
"Lord of the Rings" (Daniel)
"Percey Jackson and the Olympians" by Rick Riordan (Ludwig, Emil)
"Peter Pan" (Isabel)
"To Kill a Mockingbird" (Julia, Stefan)
"How Not to Drown in a Glass of Water" by Angie Cruz (Maja9
“It Starts with US” by Coleen Hoover (Sille)
"Icebreaker" by Hannah Grace (Sofie)
"Game of Thrones" (Tim)

Særligt fokus
Der har været fokus på ”How to get the reader hooked in chapter 1” og på ’The Story Arc/ The Hollywood Model’ i de respektive værker de har valgt at læse (med fokus på at identificere 'climax' + 'point of no return'). Desuden skulle elever karakterisere hovedpersonens udvikling gennem værkerne. Stort elevansvar med individuel læsning af selvvalgt værk og individuel mundtlig præsentation af ovenstående.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The Issue of Guns in the US (Eksamen)

The Issue of Gun Control in the US (approx 28ns)
Kernestof
“An Important Message from Wayne LaPierre” from Liberty, Guns and Babies – Tales from a Divided America, Columbus, 2024, by Dorthe Hjort Jensen, pp. 141-149 (3 pages)
“Going Back in time to Stop the Second Amendment” sketch by Key & Peele from Liberty, Guns and Babies – Tales from a Divided America, Columbus, 2024, by Dorthe Hjort Jensen, p. 140 (1 page)

Supplerende stof
Liberty, Guns and Babies – Tales from a Divided America, Columbus, 2024, by Dorthe Hjort Jensen  pp. 30-33, pp. 69-70, p. 130 (background) (5 pages)
“Gun Rights or Gun Control” from Liberty, Guns and Babies – Tales from a Divided America, Columbus, 2024, by Dorthe Hjort Jensen, pp 131-139 (8 pages)
“Gun Politics” from “Columbine & Beyond” v. Liselotte Tang og Liv Stilling, pp 80-81 (1 page)
“A Brief History of the NRA” (3:25min) (1 page)
”The Second Amendment” from “Columbine & Beyond” v. Liselotte Tang og Liv Stilling, pp 82-83 (1 page)
“The Second Amendment: Firearms in the US” by HISTORY (4:23min) (1 page)
Pantsuit Politics podcast - “Show Your Safety: A New Approach to Gun Violence” (1 September 2023) min 11=> 37 (approx. 6ns)

To The Point Podcast –“What will It Take to Prevent Mass Shootings” (8 Aug 2019)  (14.22min  => 17.37 + 19.50 min => 23.40 + 33.06 => 36.45 + 36.45 => 38.57 + 58 min =>58.46 +01.00 min =>01. 01.50) approx. 4 ns

Fagligt fokus: arbejde med baggrunden for den amerikanske våbenlovgivning og forskellige synspunkter på den. Dette forløb bibringer en forståelse af USA som et polariseret land – her eksemplificeret ved den særlige amerikanske våbenkultur og den debat den afstedkommer. Fænomenet mass shootings og school shootings samt hvad der kan gøres for at nedbringe antallet af dem er berørt; herunder hvordan journalister og ”Hollywood” kan spille en rolle i det. Sprogligt udbygges med relevant ordforråd.
Væsentlige arbejdsformer: pararbejde og samtale mindre grupper. Arbejde med opøvelse og konsolidering af relevant ordforråd i Quizlet.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 War and Its Consequences (Eksamen)

War and its consequences (approx. 50ns)

Kernestof
”A Rumor of War” by Philip Caputo, 1977 (From: “With God on Our Side”) approx. 13ns
“America’s Stake in Vietnam” by John F. Kennedy (1956) (From: “With God on Our Side”) approx. 3ns
“The General Goes Zapping Charlie Cong” by Nicolas Tomalin (1966) (From “With God on Our Side”) approx12ns
“My Best Friend Died by Suicide” by Daniel Magruder (2019) (From The NYT Website) approx. 3ns
9/11 Address to the nation - GW Bush (approx 2 pages)
“The Soldier” – poem by Rupert Brooke, 1914 (approx. 1.ns)


Supplerende stof
Act 4 – “Deep Dark Open Secrets” (20min) of the podcast This American Life from 10 January 2014, (approx. 6 ns)
The Vietnam War in five minutes (video on YouTube) Vietnam War in 5 minutes (youtube.com) (approx. 1ns)
AWOL - kortfilm (approx 3ns)
Lecture on the poem ”The Soldier” Rupert Brooke - The Soldier - Analysis. Poetry Lecture by Dr. Andrew Barker - YouTube (47min) (approx 7ns)

Fagligt fokus: arbejde med krig set fra et politisk perspektiv og arbejde med en journalists, soldaters og kommanderendes individuelle fortællinger og gengivelser af krigsoplevelsen under og efter udsendelse. Kendskab til nogle af de krige USA og Storbritannien har været involveret i er opnået. Der er arbejdet individuelt, i par og på klassen.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer