Holdet 2023 Ty/g1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Line Utermøhl Kruse
Hold 2023 Ty/g1 (1g Ty1, 2g Ty1, 2g Ty1 SRO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Täter und Opfer (eksamen)
Titel 3 Migranten in Deutschland (eksamen)
Titel 4 Migranten in Deutschland (fortsat fra 1g) EKSAMEN
Titel 5 Täter und Opfer (fortsat fra 1g) EKSAMEN
Titel 6 Identität und Ungleichheit (EKSAMEN)
Titel 7 Die DDR EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb
Med udgangspunkt i i-bogen Dein Deutschland og kapitlet Einsam gemeinsam starter vi op med tysk i gymnasiet.
Der er fokus på ordforråd, tekstforståelse, udtale og mundtlig kommunikation.


Materiale: Dein Deutschland (i-bog), Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, Systime, 2024.
Læste sider ca. 15
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Täter und Opfer (eksamen)

Med udgangspunkt i i-bogen Dein Deutschland og kapitlet "Der Krimi" arbejder vi med temaet "Täter und Opfer". Vi har fokus på ordforråd inden for genren (das Krimimodell), tekstforståelse samt mundtlig og skriftlig sprogproduktion.
Som afslutning på forløbet laver eleverne gruppevis deres egen krimifilm.

Kernestof:
-"Mord im Hotel"  (Fra: Meiner Meinung Nach 1 v/Karsten Anker-Møller, Leif Frederiksen og Hans Henrik Jacobsen. Gyldendal, 1989
-  Milena Moser: Mein fünfter Mord  (Fra: Gebrochene Herzen oder mein erster bis elfter Mord. Rowohlt, 1991)
- Ingrid Noll: Nasentropfen (Fra: Falsche Zungen: gesammelte Geschichten, 2005)

Supplerende stof:
- Tatort: Borowski und der brennende Mann (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=241305122015)
-  de første to afsnit af"37 Sekunden" (https://www.dr.dk/drtv/serie/37-sekunder_403694)

Grammatisk er der arbejdet med verberne sein, haben og werden. samt fokus på regelmæssige og uregelmæssige verber. Der er blevet trænet tempus: præsens, perfektum og præteritum.
Endelig har vi arbejdet med ledsætninger og ordstilling. Grammatikken er blevet indarbejdet i emnearbejdet.

Læste sider ca. 40
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Einen Krimifilm machen 12-12-2023
Mein fünfter Mord 24-01-2024
Vorlesen 31-01-2024
Genaflevering 08-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Migranten in Deutschland (eksamen)

I forløbet "Migranten in Deutschland" arbejder vi med spørgsmålet om, hvordan det er at være påvirket af forskellige kulturer og traditioner,
Vi ser på Tysklands fortid som indvandringsland og fokuserer bl.a. på nutidens unge, som bl.a. har tyrkiske rødder og ser på, hvilke fordele og ulemper, det har at have flere kulturer i sig. I den forbindelse har vi inddraget basal integrationsteori med begreberne: assimilation, segregation og pluralistisk integration samt basal identitetsteori: den rene identitet, bindestregs-identitet og den kreolske identitet.   
Vi kigger desuden på de fordomme, som de unge møder, og hvordan de unge bliver opfattet.

Kernestof:
- Al-Gear: Integration
- Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben (fra: "Hier ist meine Heimat - deutsch-türkisches Leben" v. Kirsten Blume og Mette Hermann, Tyskforlaget, 2010)
- "Almanya - willkommen in Deutschland" (Yasemin Samdereli, 2011)

Supplerende stof:
- "Integrationstheorie" + "Identitätstheorie" (fra Taber, Rikke: "Dein Deutschland", Systime 2013 (i-bog))

Læste sider: ca. 45
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Almanya: talepapir 02-05-2024
Vorlesen 2 19-05-2024
Es wird immer etwas Fremdes bleiben 23-05-2024
Skriftlighed i forbindelse med timer og lektier 28-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Migranten in Deutschland (fortsat fra 1g) EKSAMEN

Fortsættelse af forløb fra 1g. I 2g har vi haft fokus på individets oplevelser af at føle sig ekskluderet og diskrimineret.
Vi har ud over begreberne fra 1g (assimilation, integration og segregation) desuden arbejdet med identitetstyper (die reine Identität, Bindestrich-Identität und die kreolische Identiät)


Kernestof:
"Die Macht des Vorurteils" (fra: Hermann, M: Hier ist meine Heimat, Gyldendal 2010)

Supplerende stof:
"Familie Braun"

Omfang ca. 30 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Schlacht um Kasse 4 + oversættelse på klassen 26-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Täter und Opfer (fortsat fra 1g) EKSAMEN

Vi har arbejdet videre med emnet fra 1.g, og har i 2.g fokus på tekster, hvor omdrejningspunktet er menneskelige relationer, som fører til, at den ene part forbryder sig mod den anden. Vi har arbejdet med motiver og skyldsspørgsmål. Sprogligt har der været fokus på samtale og ordforråd.

Kernestof:
Bertolt Brecht: "Der Nachbar" (fra: Egendal, Helle: "Gattungen", Gyldendal 2017)
Milena Moser: Letzte Pizza (fra: "Kurzum - Text und Sprache" v. Angela Homann og Erik Wikkelsø Pedersen, Tyskforlaget 2005)

Supplerende stof:
de to første afsnit af "Ich bin Dagobert" (https://www.dr.dk/drtv/episode/bombemanden-fra-berlin_-det-du-ikke-ser-findes-ikke_457151)


Omfang ca. 10 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl. 2: "Letzte Pizza" 31-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Identität und Ungleichheit (EKSAMEN)

I temaet "Identität und Ungleichheit" arbejdes indledningsvist med, hvordan vi skal forstå identitet, samt hvordan identitet dannes. Desuden fokus på social ulighed og dens betydning for identitetsdannelsen. Derefter arbejder vi med forskellige materialer, som alle berører det at finde sin plads i verden som menneske og finde ud af, hvem man er - alene og sammen med andre.

Kernestof:

- Interview mit Norman: ”In welcher Familie lebst du?” (fra: Møller, Grethe Nyholm: ”Wie man lebt – Menschen untereinander”, Systime 2005)

- Julia Franck: ”Streuselschnecke” (fra Graverholt, Martin og Taber, Rikke: ”Dein Deutschland”, Systime 2013 (i-bog) + Hermann, Mette: ”Los geht’s”, Gyldendal 2018  - opgaver begge steder)

Film:
”Tigermilch” (Ute Wieland, 2017)
"Sonne und Beton" (David Wnendt, 2023)

Supplerende stof:
”Identität – einfach erklärt” - https://www.youtube.com/watch?v=SzpIkl6yLyc
Projekt "Freestyle" (video)
Dokumentarfilm: "Die zärtliche Revolution"  (Annelie Boros, 2024)

Omfang: 35 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl. 3: Soziale Ungleichheit 28-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Die DDR EKSAMEN

Emne med fokus på en overordnet forståelse af hverdagens udfordringer i DDR samt fokus på overvågningssamfundets begrænsninger og konsekvenser for individet.
Sprogligt fokus på mundtlig sprogfærdighed gennem diverse dialogøvelser.

Kernestof:
- Film: Das Leben der Anderen (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)

- Claudia Rusch: “Die Strickjacke” (uddrag) (Fra: Claudia Rusch: "Meine freie deutsche Jugend"  v. Bjarne Mørup, Systime 2004)

- Giesela Gross: "Sonntagskleider" (Fra: Vestergaard: "Berlinerporträt", Systime, 1986)


Supplerende stof:

- Die DDR für Anfänger (uddrag fra forskellige hjemmesider m fokus på: Die Geschichte der DDR, der Ausbau des Systems und Auf dem Weg in den Zusammenbruch)

- Eingemauert (https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k&t=234s)

Omfang: 60 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer