Holdet 2023 Ty/g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Heidi Andersen, Sanne Rimmen Gaardsøe
Hold 2023 Ty/g2 (1g Ty2, 2g Ty2, 2g Ty2 SRO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Täter und Opfer (EKSAMEN)
Titel 3 Migranten in Deutschland (EKSAMEN)
Titel 4 Migranten in Deutschland (fortsat fra 1g) EKSAMEN
Titel 5 Täter und Opfer (fortsat fra 1g) EKSAMEN
Titel 6 Identität und soziale Ungleichheit (EKSAMEN)
Titel 7 Die DDR (EKSAMEN)
Titel 8 Deutschland heute

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb
Med udgangspunkt i i-bogen Dein Deutschland og kapitlet Einsam gemeinsam starter vi op med tysk i gymnasiet.
Der er fokus på ordforråd, tekstforståelse, udtale og mundtlig kommunikation.


Materiale: Dein Deutschland (i-bog), Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, Systime, 2024.
Læste sider ca. 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Täter und Opfer (EKSAMEN)

Der Krimi
Med udgangspunkt i i-bogen Dein Deutschland og kapitlet Der Krimi arbejder vi med krimigenren. Vi har fokus på ordforråd inden for genren, tekstforståelse samt mundtlig og skriftlig kommunikation.
Eleverne læser Mord im Hotel og Mein fünfter Mord af Milena Moser.

Derudover ser vi krimifilmen ”Blind ermittelt – Die toten Mädchen von Wien” fra 2018. Filmen ses med tyske undertekster, så der er fokus på forståelsen.

Eleverne arbejder også med True crime-genren. De har hørt afsnittet „Das Verbrechen von Hinterkaifeck“ fra Slow German. https://slowgerman.com/2021/01/13/verbrechen-true-crime-hinterkaifeck/

Dernæst har eleverne parvis valgt et True crime-afsnit fra https://www.ardmediathek.de/dokus-true-crime som de har set med tyske undertekster og dernæst skullet formidle deres afsnit til andre grupper fra klassen. Fokus har været mundtlig sprogproduktion samt brug af relevante gloser til at tale om emnet.

Grammatisk er der arbejdet med verberne sein, haben og werden. Samt fokus på regelmæssige og uregelmæssige verber. Der er blevet trænet tempus: præsens, perfektum og præteritum.
Endelig har vi arbejdet med ledsætninger og ordstilling. Grammatikken er blevet indarbejdet i emnearbejdet.

Læste sider ca. 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Migranten in Deutschland (EKSAMEN)

I forløbet "Migranten in Deutschland" arbejder vi med spørgsmålet om, hvordan det er at være påvirket af forskellige kulturer og traditioner,
Vi ser på Tysklands fortid som indvandringsland og fokuserer bl.a. på nutidens unge, som bl.a. har tyrkiske rødder og ser på, hvilke fordele og ulemper, det har at have flere kulturer i sig. I den forbindelse har vi inddraget basal integrationsteori med begreberne: assimilation, segregation og pluralistisk integration samt basal identitetsteori: den rene identitet, bindestregs-identitet og den kreolske identitet.   
Vi kigger desuden på de fordomme, som de unge møder, og hvordan de unge bliver opfattet.

Materiale:
https://www.youtube.com/@germania/videos - Videoer fra Youtube-siden Germania, hvor unge tyskere præsenterer sig selv og deres liv.
"Integrationstheorie" + "Identitätstheorie" (fra Taber, Rikke: "Dein Deutschland", Systime 2013 (i-bog))

Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben (fra: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)

Læste sider: ca. 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Migranten in Deutschland (fortsat fra 1g) EKSAMEN

Fortsættelse af forløb fra 1g. I 2g har vi haft fokus på individets oplevelser af at føle sig ekskluderet og diskrimineret.
Vi har ud over begreberne fra 1g (assimilation, integration og segregation) desuden arbejdet med identitetstyper (die reine Identität, Bindestrich-Identität und die kreolische Identiät)


Kernestof:
Film: "Almanya"
Dennis Sand: "Die Macht des Vorurteils" (Blume & Hermann: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)

Supplerende stof:
- "Identitätstheorie" (i uddrag fra: Taber & Graverholt: Dein Deutschland, Systime 2022
- AfD (https://www.dr.dk/stories/1288510966/afd-populaert-blandt-unge-dante-er-stolt-af-at-blive-stemplet-som-ekstremistisk)


Omfang ca. 30 ns
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Täter und Opfer (fortsat fra 1g) EKSAMEN

Vi har arbejdet videre med emnet fra 1.g, og har i 2.g fokus på tekster/film, hvor omdrejningspunktet er menneskelige relationer, som fører til, at den ene part forbryder sig mod den anden. Vi har arbejdet med motiver og skyldsspørgsmål. Sprogligt har der været fokus på samtale og ordforråd.

Kernestof;
Bertolt Brecht: "Der Nachbar"
Milena Moser: "Letzte Pizza

Omfang ca. 10 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Identität und soziale Ungleichheit (EKSAMEN)

Indledningsvist arbejde med, hvordan vi skal forstå identitet, samt hvordan identitet dannes. Desuden fokus på social ulighed og betydning for identitetsdannelsen. I temaet arbejder vi  derefter med forskellige materialer, som allerede berører det at finde sin plads i verden som menneske og finde ud af, hvem man er - alene og sammen med andre.

Kernestof:
Interview mit Norman: ”In welcher Familie lebst du?” (fra ”Wie man lebt – Menschen untereinander”)
Julie Franck: ”Streuselschnecke” (fra ”Dein Deutschland” + ”Los geht’s”  - opgaver begge steder)

Film:
”Tigermilch” (2017, Ute Wieland)
"Sonne und Beton" (2023, David Wnendt)

Supplerende:
”Identität – einfach erklärt” - https://www.youtube.com/watch?v=SzpIkl6yLyc
Video om projektet "Freestyle" (som hjælper hjemløse unge i Tyskland)
Biograf: Dokumentar : "Die zärtliche Revolution" (om ulighed i forbindelse med handicap - både som berørt og som pårørende)

Omfang: 35 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Die DDR (EKSAMEN)

Emne med fokus på en overordnet forståelse af hverdagens udfordringer i DDR samt fokus på overvågningssamfundets begrænsninger og konsekvenser for individet.
Sprogligt fokus på mundtlig sprogfærdighed gennem diverse dialogøvelser.

Kernestof:
- Film: Das Leben der Anderen
- Claudia Rusch: “Die Strickjacke” (Fra: Claudia Rusch: "Meine freie deutsche Jugend"  v. Bjarne Mørup, Systime 2004)
- Giesela Gross: "Sonntagskleider" (Fra: Vestergaard: "Berlinerporträt", Systime, 1986) (individuelle samtaler)


Supplerende stof:
- Die DDR für Anfänger (uddrag fra forskellige hjemmesider m fokus på: Die Geschichte der DDR, der Ausbau des Systems und Auf dem Weg in den Zusammenbruch)


Omfang: 60 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Deutschland heute

Forløb med fokus den aktuelle politiske situation i Tyskland samt træning af samtale.

Indhold:
Aktuelle nyheder fra "Nachrichten leicht"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer