Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Heidi Andersen, Sanne Rimmen Gaardsøe
|
Hold
|
2023 Ty/g2 (1g Ty2, 2g Ty2, 2g Ty2 SRO)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløb
Med udgangspunkt i i-bogen Dein Deutschland og kapitlet Einsam gemeinsam starter vi op med tysk i gymnasiet.
Der er fokus på ordforråd, tekstforståelse, udtale og mundtlig kommunikation.
Materiale: Dein Deutschland (i-bog), Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, Systime, 2024.
Læste sider ca. 15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Täter und Opfer (EKSAMEN)
Der Krimi
Med udgangspunkt i i-bogen Dein Deutschland og kapitlet Der Krimi arbejder vi med krimigenren. Vi har fokus på ordforråd inden for genren, tekstforståelse samt mundtlig og skriftlig kommunikation.
Eleverne læser Mord im Hotel og Mein fünfter Mord af Milena Moser.
Derudover ser vi krimifilmen ”Blind ermittelt – Die toten Mädchen von Wien” fra 2018. Filmen ses med tyske undertekster, så der er fokus på forståelsen.
Eleverne arbejder også med True crime-genren. De har hørt afsnittet „Das Verbrechen von Hinterkaifeck“ fra Slow German. https://slowgerman.com/2021/01/13/verbrechen-true-crime-hinterkaifeck/
Dernæst har eleverne parvis valgt et True crime-afsnit fra https://www.ardmediathek.de/dokus-true-crime som de har set med tyske undertekster og dernæst skullet formidle deres afsnit til andre grupper fra klassen. Fokus har været mundtlig sprogproduktion samt brug af relevante gloser til at tale om emnet.
Grammatisk er der arbejdet med verberne sein, haben og werden. Samt fokus på regelmæssige og uregelmæssige verber. Der er blevet trænet tempus: præsens, perfektum og præteritum.
Endelig har vi arbejdet med ledsætninger og ordstilling. Grammatikken er blevet indarbejdet i emnearbejdet.
Læste sider ca. 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Migranten in Deutschland (EKSAMEN)
I forløbet "Migranten in Deutschland" arbejder vi med spørgsmålet om, hvordan det er at være påvirket af forskellige kulturer og traditioner,
Vi ser på Tysklands fortid som indvandringsland og fokuserer bl.a. på nutidens unge, som bl.a. har tyrkiske rødder og ser på, hvilke fordele og ulemper, det har at have flere kulturer i sig. I den forbindelse har vi inddraget basal integrationsteori med begreberne: assimilation, segregation og pluralistisk integration samt basal identitetsteori: den rene identitet, bindestregs-identitet og den kreolske identitet.
Vi kigger desuden på de fordomme, som de unge møder, og hvordan de unge bliver opfattet.
Materiale:
https://www.youtube.com/@germania/videos - Videoer fra Youtube-siden Germania, hvor unge tyskere præsenterer sig selv og deres liv.
"Integrationstheorie" + "Identitätstheorie" (fra Taber, Rikke: "Dein Deutschland", Systime 2013 (i-bog))
Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben (fra: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)
Læste sider: ca. 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Migranten in Deutschland (fortsat fra 1g) EKSAMEN
Fortsættelse af forløb fra 1g. I 2g har vi haft fokus på individets oplevelser af at føle sig ekskluderet og diskrimineret.
Vi har ud over begreberne fra 1g (assimilation, integration og segregation) desuden arbejdet med identitetstyper (die reine Identität, Bindestrich-Identität und die kreolische Identiät)
Kernestof:
Film: "Almanya"
Dennis Sand: "Die Macht des Vorurteils" (Blume & Hermann: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)
Supplerende stof:
- "Identitätstheorie" (i uddrag fra: Taber & Graverholt: Dein Deutschland, Systime 2022
- AfD (https://www.dr.dk/stories/1288510966/afd-populaert-blandt-unge-dante-er-stolt-af-at-blive-stemplet-som-ekstremistisk)
Omfang ca. 30 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Täter und Opfer (fortsat fra 1g) EKSAMEN
Vi har arbejdet videre med emnet fra 1.g, og har i 2.g fokus på tekster/film, hvor omdrejningspunktet er menneskelige relationer, som fører til, at den ene part forbryder sig mod den anden. Vi har arbejdet med motiver og skyldsspørgsmål. Sprogligt har der været fokus på samtale og ordforråd.
Kernestof;
Bertolt Brecht: "Der Nachbar"
Milena Moser: "Letzte Pizza
Omfang ca. 10 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Identität und soziale Ungleichheit (EKSAMEN)
Indledningsvist arbejde med, hvordan vi skal forstå identitet, samt hvordan identitet dannes. Desuden fokus på social ulighed og betydning for identitetsdannelsen. I temaet arbejder vi derefter med forskellige materialer, som allerede berører det at finde sin plads i verden som menneske og finde ud af, hvem man er - alene og sammen med andre.
Kernestof:
Interview mit Norman: ”In welcher Familie lebst du?” (fra ”Wie man lebt – Menschen untereinander”)
Julie Franck: ”Streuselschnecke” (fra ”Dein Deutschland” + ”Los geht’s” - opgaver begge steder)
Film:
”Tigermilch” (2017, Ute Wieland)
"Sonne und Beton" (2023, David Wnendt)
Supplerende:
”Identität – einfach erklärt” - https://www.youtube.com/watch?v=SzpIkl6yLyc
Video om projektet "Freestyle" (som hjælper hjemløse unge i Tyskland)
Biograf: Dokumentar : "Die zärtliche Revolution" (om ulighed i forbindelse med handicap - både som berørt og som pårørende)
Omfang: 35 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se videoen om identitet, som der er linket til her i lectio. Skriv noter PÅ tysk om indholdet i elevfeedback. Brug EGNE ord.
-
Identität – einfach erklärt
-
I skal desuden have færdiggjort jeres moodboard og være klar til at præsentere det mundtligt.
-
Teksten "In welcher Familie lebst du?" læses færdig. Hvis man ikke var til sidste lektion, skal man sørge for at få læst HELE teksten.
-
Læs og forstå teksten til Luvre47s rapnummer "Ausblick und trist". Teksten er vedhæftet her, men ligger også i One-Note.Luvre 47 lyrics ausblick, trist.docx
-
DETTE ER IKKE EN LEKTIE - linket skal bruges på klassen :) Noter til "Dronningen i Sydslesvig" (forberedelse til Flensborg)
-
Program Flensburg 24.docx
-
I skal til i dag se filmen "Sonne und Beton" færdig. Vi så frem til 1t. 31 min. i sidste lektion. Den er lånt til jer på mit CFU. fra lørdag til mandag.
-
Hvis man lavede "Tip en 13'er" før jul, kan man se facit under d. 18.12.24 🎄🎄🎄
-
Medbring høretelefoner til din computer.
-
Hvis du ikke blev heeelt færdig med "Konflikt, Thema und Botschaft" til Sonne und Beton i går, så skal det laves færdigt til i dag.
-
I skal til i dag lave følgende: I skal lave Forms til starten (S. 3, l. 1-22) på teksten "Streuselschnecke" (som I har fået udleveret i kompendium og også ligger øverst i rummet). Derefter skal I læse teksten færdig (side 4).
-
Microsoft Forms
-
"Streuselschnekce" (Aufgabe 5, Seite 6: Beziehungen beschreiben): I skal til hver af de angivne påstande i opgave 5 finde mindst ét citat fra teksten (angiv sidetal og linjetal).
-
Træn bøjningen af modalverber øverst på s. 60 i Alles in allem (den grønne grammatikbog). Fokus på præsens-endelserne!
-
Tigermælk
-
Se videre på filmen "Tigermilch" fra 0.42.37 frem til 0.58.26 + skriv kort i elevfeedback om det centrale indhold i afsnittet (på dansk). (filmen ligger på filmcentralen.dk, hvor I skal bruge jeres uni-login)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Die DDR (EKSAMEN)
Emne med fokus på en overordnet forståelse af hverdagens udfordringer i DDR samt fokus på overvågningssamfundets begrænsninger og konsekvenser for individet.
Sprogligt fokus på mundtlig sprogfærdighed gennem diverse dialogøvelser.
Kernestof:
- Film: Das Leben der Anderen
- Claudia Rusch: “Die Strickjacke” (Fra: Claudia Rusch: "Meine freie deutsche Jugend" v. Bjarne Mørup, Systime 2004)
- Giesela Gross: "Sonntagskleider" (Fra: Vestergaard: "Berlinerporträt", Systime, 1986) (individuelle samtaler)
Supplerende stof:
- Die DDR für Anfänger (uddrag fra forskellige hjemmesider m fokus på: Die Geschichte der DDR, der Ausbau des Systems und Auf dem Weg in den Zusammenbruch)
Omfang: 60 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie til i dag: I skal læse s. 1-4 i det nye DDR-kompendium (er udleveret på kopi og ligger også øverst i rummet "Die DDR"). I behøver ikke at forstå hvert enkelt ord, men I skal danne jer et overblik på baggrund af læsningen.
-
I skal til i dag sætte jer så godt som muligt ind i de to kort, som ligger under dagens lektion i One-Note (der er også link dertil her i lectio). I skal kunne forklare hinanden om kortene på tysk 😉
-
One-Note
-
Til i dag skal I se videre på filmen "Das Leben der Anderen". Vi så frem til 29 minutter, og I skal se frem til 49:53. Hvis man var fraværende i sidste lektion, skal man naturligvis se samtlige 49 minutter. Filmen er lånt til jer på mitcfu.
-
I skal til i dag i elevfeedback notere følgende til dokumentarfilmen "Die zärtliche Revolution", som vi så i onsdags: 1. Hvad handler dokumentarfilmen om? 2. Hvordan kan den inddrages i vores tema om Soziale Ungleichheit? (minimum 75 ord på dansk)
-
Øveplan
-
I skal have lavet opgave B "Die Stasi - Schlüsselbegriffe" under "Aufgaben zum Film "Das Leben der Anderen". I skal både matche begreber med definition samt sætte dem ind på de tomme pladser i teksten derunder.
-
Til jer der var på ekskursion mandag: Vi er gået i gang med teksten "Die Strickjacke" på s. 5 i DDR-kompendiet. Vi har læst til og med s. 6, l. 40 og besvaret spørgsmål i Forms. Det er jeres lektie til i morgen. Til info: teksten er forfatteren Claud
-
I skal til i dag have læst videre i "Die Strickjacke". I skal læse side 7, l. 78 - s. 7, l. 112.
-
Teksten "Die Strickjacke" læses færdig til idag. Desuden skal I lave den Forms, der er link til her i lectio.
-
Microsoft Forms
-
I skal læse i den grønne grammatikbog om dobbeltstyrende præpositioner (s. 46-48) + besvare Forms dertil (link).
-
Forms
-
I skal til i dag have færdiggjort jeres eksamenslæsning af teksten "Sonntagskleider" og jeres præsentation af teksten, så vi kan starte op på de individuelle samtaler.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Deutschland heute
Forløb med fokus den aktuelle politiske situation i Tyskland samt træning af samtale.
Indhold:
Aktuelle nyheder fra "Nachrichten leicht"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57778676778",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57778676778",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57778676778"
}