Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Søren Friis Solander, Tobias Fabricius Brietzke
|
Hold
|
2023 Ma/c (1c Ma, 2c Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentiel vækst
Vi har arbejdet med eksponentielle funktioner og taget udgangspunkt i Systime Plus B1 STX-iBog
Vi har arbejdet med:
-Regneforskrift og graf
-ligninger med eksponentielle funktioner
-fordoblings-, halveringskonstant og vækstegenskaber
-topunktsformlen
-lån og renter: renteformlen og annuitetslån og -gæld
Beviser:
-fordoblings- og halveringskonstanterne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Potensfunktioner
Vi har arbejdet med potensfunktioner og taget udgangspunkt i Systime plus B1 STX-iBog
Vi har arbejdet med:
-regneforskrift og graf
-forskrift ud fra to punkter
-omvendt proportionalitet
-eksponentiel- og potensregression
Beviser:
-vækstegenskaber for potensfunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Polynomier
Vi har arbejdet med polynomier med fokus på andengradspolynomiet og taget udgangspunkt i Systime Plus B1 STX-iBog
Vi har arbejdet med:
-polynomier generelt: grad, rod, antal af rødder samt monotoniforhold og ekstrema
-andengradspolynomiet: koefficienternes og konstantleddets betydning for parablen, diskriminant og rodformler
-toppunkt
-faktorisering
-parallelforskydning af graf
-polynomiel regression
-projekt i optimering
Beviser
-bevis for toppunktsformlen ud fra symmetri (kan med fordel vise udledning af x-koordinaten vha. differentialregning, og vi gik meget hurtigt henover udledning af y-koordinaten, så den skal nok tages igen)
-diskriminantformlen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Vektorer og geometri
Vi har arbejdet med vektorer i 2D og med geometri og taget udgangspunkt i Systime Plus B1 STX-iBog
Vi har arbejdet med:
-Grundlæggende om trekanter: navngivning af sider og vinkler, spidse og stumpe vinkler, sammensatte trekanter, højde og areal af trekant og vinkelsum i trekant
-ensvinklede trekanter og sidernes forhold i ensvinklede trekanter
-Pythagoras' læresætning
-grundlæggende vektorbegreber: regning med vektorer, en vektors koordinater og en vektors længde og afstandsformlen
-retvinklede trekanter og beregning i disse samt introduktion og definition af sinus, cosinus og tangens
-skalarprodukt samt vektorprojektion og vinkel mellem vektorer (formlen indeholdende cos)
-determinanten
- Vilkårlige trekanter
- cirklens ligning
Beviser:
-skalarprodukt og ortogonale vektorer
-vektorprojektion
-Parameterfremstilling for en linke
-Cirklens ligninge
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal lave den Abacus, som jeg har oprettet til jer
-
I skal læse op på, hvordan man løser andengradsligninger, da vi skal have 2 til tavlen for at løse en simpel andengradsligning hver
-
I skal kigge på løsning af andengradsligninger, da vi skal have to til tavlen i starten af modulet
-
I skal læse afsnit 6.4.2 om en vektors koordinater i iBogen
-
I skal regne øvelse 6.4.9 i afsnit 6.4.2 (øvelserne ligger sådan lidt nede i afsnittet og ikke helt i bunden)
-
I skal regne øvelse 6.4.14, hvor I på knappen "Ny opgave" får givet en ny opgave og det skal I gøre minimum 3 gange
-
Der er ingen lektier til modulet
-
I skal læse afsnit 6.5.1 i iBogen og I kan følge linket her: 6.5.1 Beregning i en retvinklet trekant
-
Der er ingen lektier for til modulet
-
I skal (gen)læse afsnit 6.6 om skalarprodukt i iBogen, og I kan følge linket her: 6.6 Skalarprodukt
-
I skal (gen)læse afsnit 6.6.1 om vektorprojektion og lave den interaktive øvelse, der hører til, så godt I kan. Link: 6.6.1 Vektorprojektion og vinkel
-
I skal skimte afsnit 6.6.2 om Beviser for sætninger
-
I skal skimte afsnit 6.7, der omhandler determinanten, i iBogen igennem. Link: 6.7 Determinant
-
I skal regne øvelse 6.7.6 i afsnit 6.7 om determinant, hvor I skal opstille en ligning ud fra de givne oplysninger og ligningsløse for at bestemme q
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Deskriptiv statistik
Vi har arbejdet med og trænet til den skriftlige årsprøve i matematik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Logaritmefunktioner
Logaritmefunktioner
Dette forløb har til hensigt at introducere logaritmer som redskab til eksponential- og potensfunktioner.
Forløbet indeholder blandt andet følgende:
• Gennemgang af 10-talslogaritmen log
• Regneregler for log, men bemærk:
• Perspektivering til den naturlige logaritme ln
• Opgaver fra opgaveark
Benyttet materiale
-https://plusstxb2.systime.dk/ kapitel 1 (1.1, 1.2 og 1.3)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Trigonometriske funktioner
.
- Sinus og cosinus som funktioner
- Radianer
- Den harmoniske svingning.
Plus A2 stx Systime ibog
afsnit 2.1-2.3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning
Vi tager udgangspunkt i Systime E-bog :https://plusstxb2.systime.dk/ kap 3
Emner:
-Definition af differentialkvotient
- Bestemmelse af differentialkvotienter
-Regneregler for differentiation
-Tangentens ligning
-Monotoniforhold og ekstrema
-Optimering
-Grafisk sammenhæng mellem f(x) og f'(x)
-Differentiabilitet og kontinuitet
Beviser:
-udledning af udvalgte differentialkvotienter
-regneregler for sum, differens og konstant faktor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning og statistik
Vi tager udgangspunkt i Systime E-bog: https://plusstxb2.systime.dk/ kapitel 4
Vi har arbejdet med:
-Sandsynlighedsmodel
- Multiplikations og additionsprincippet
- Kombinationer og permutationer
-Kombinatorik og sandsynlighed og stokastisk variabel
-Binomialfordelinger
-Hypotesetest og konfidensinterval
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57779411707",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57779411707",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57779411707"
}