Holdet 2023 Ma/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Søren Friis Solander, Tobias Fabricius Brietzke
Hold 2023 Ma/c (1c Ma, 2c Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksponentiel vækst
Titel 2 Potensfunktioner
Titel 3 Polynomier
Titel 4 Vektorer og geometri
Titel 5 Deskriptiv statistik
Titel 6 Logaritmefunktioner
Titel 7 Trigonometriske funktioner
Titel 8 Differentialregning
Titel 9 Sandsynlighedsregning og statistik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksponentiel vækst

Vi har arbejdet med eksponentielle funktioner og taget udgangspunkt i Systime Plus B1 STX-iBog

Vi har arbejdet med:

-Regneforskrift og graf
-ligninger med eksponentielle funktioner
-fordoblings-, halveringskonstant og vækstegenskaber
-topunktsformlen
-lån og renter: renteformlen og annuitetslån og -gæld

Beviser:
-fordoblings- og halveringskonstanterne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Potensfunktioner

Vi har arbejdet med potensfunktioner og taget udgangspunkt i Systime plus B1 STX-iBog

Vi har arbejdet med:

-regneforskrift og graf
-forskrift ud fra to punkter
-omvendt proportionalitet
-eksponentiel- og potensregression

Beviser:
-vækstegenskaber for potensfunktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Polynomier

Vi har arbejdet med polynomier med fokus på andengradspolynomiet og taget udgangspunkt i Systime Plus B1 STX-iBog

Vi har arbejdet med:

-polynomier generelt: grad, rod, antal af rødder samt monotoniforhold og ekstrema
-andengradspolynomiet: koefficienternes og konstantleddets betydning for parablen, diskriminant og rodformler
-toppunkt
-faktorisering
-parallelforskydning af graf
-polynomiel regression
-projekt i optimering

Beviser
-bevis for toppunktsformlen ud fra symmetri (kan med fordel vise udledning af x-koordinaten vha. differentialregning, og vi gik meget hurtigt henover udledning af y-koordinaten, så den skal nok tages igen)
-diskriminantformlen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Vektorer og geometri

Vi har arbejdet med vektorer i 2D og med geometri og taget udgangspunkt i Systime Plus B1 STX-iBog

Vi har arbejdet med:

-Grundlæggende om trekanter: navngivning af sider og vinkler, spidse og stumpe vinkler, sammensatte trekanter, højde og areal af trekant og vinkelsum i trekant
-ensvinklede trekanter og sidernes forhold i ensvinklede trekanter
-Pythagoras' læresætning
-grundlæggende vektorbegreber: regning med vektorer, en vektors koordinater og en vektors længde og afstandsformlen
-retvinklede trekanter og beregning i disse samt introduktion og definition af sinus, cosinus og tangens
-skalarprodukt samt vektorprojektion og vinkel mellem vektorer (formlen indeholdende cos)
-determinanten
- Vilkårlige trekanter
- cirklens ligning


Beviser:
-skalarprodukt og ortogonale vektorer
-vektorprojektion
-Parameterfremstilling for en linke
-Cirklens ligninge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Deskriptiv statistik

Vi har arbejdet med og trænet til den skriftlige årsprøve i matematik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Logaritmefunktioner

Logaritmefunktioner
Dette forløb har til hensigt at introducere logaritmer som redskab til eksponential- og potensfunktioner.
Forløbet indeholder blandt andet følgende:
• Gennemgang af 10-talslogaritmen log
• Regneregler for log, men bemærk:
• Perspektivering til den naturlige logaritme ln
• Opgaver fra opgaveark

Benyttet materiale
-https://plusstxb2.systime.dk/ kapitel 1 (1.1, 1.2 og 1.3)

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Trigonometriske funktioner

.

- Sinus og cosinus som funktioner
- Radianer
- Den harmoniske svingning.

Plus A2 stx Systime ibog
afsnit  2.1-2.3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Differentialregning

Vi tager udgangspunkt i Systime E-bog :https://plusstxb2.systime.dk/ kap 3

Emner:
-Definition af differentialkvotient
- Bestemmelse af differentialkvotienter
-Regneregler for differentiation
-Tangentens ligning
-Monotoniforhold og ekstrema
-Optimering
-Grafisk sammenhæng mellem f(x) og f'(x)
-Differentiabilitet og kontinuitet

Beviser:
-udledning af udvalgte differentialkvotienter
-regneregler for sum, differens og konstant faktor.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Sandsynlighedsregning og statistik

Vi tager udgangspunkt i Systime E-bog: https://plusstxb2.systime.dk/ kapitel 4

Vi har arbejdet med:
-Sandsynlighedsmodel
- Multiplikations og additionsprincippet
- Kombinationer og permutationer
-Kombinatorik og sandsynlighed og stokastisk variabel
-Binomialfordelinger
-Hypotesetest og konfidensinterval
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer