Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Heidi Andersen
|
Hold
|
2024 TY/3g (3g TY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Abgründiges (eksamen)
Forløb med fokus på det hemmelige, det farlige og det mystiske - det der ligger og ulmer under overfladen hos mennesket.
Kernestof:
Rammstein: ”Stein um Stein”
Ferdinand von Schirach: ”Anatomie”
Fritz Honka: https://www.abendblatt.de/hamburg/altona/article239137603/Frauenmoerder-Honka-vom-grausigen-Leben-neben-Leichenteilen.html
Ekskursion til Hamborg: In den Spuren von Fritz Honka (Die Honka-Stube + Polizeimuseum)
Dokumentar: ”Natascha Kampusch: Ihr Leben 10 Jahre nach der Flucht” (https://www.youtube.com/watch?v=Wec-FH37Cgc)
Supplerende stof:
Freuds Psychoanalyse (fra ”Auf uns”)
Spillefilm om Natascha Kampusch: "3096 Tage"
Omfang 45 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Die schwierige Wahl (eksamen)
Forløb med fokus på mennesket i situationer, hvor der skal foretages nogle eksistentielle og afgørende valg. Hvor meget er vi selv herre over, og hvor meget kan vi ikke rigtigt kontrollere.
Kernestof:
Bernhard Schlink: ”Die Frau an der Tankstelle“ (fra Lone Häckert (red.): „Liebesfluchten“; Gyldendal, 2004)
Film: "Drei" (2010)
Kortfilm: "Sommersonntag" (2008)
Arthur Schnitzler: "Die drei Elixire" (1894)
Supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=w91P_m1203Q
(Om Kants kategoriske imperativ)
https://www.youtube.com/watch?v=MhOJp1DcabM&feature=youtu.be (om det etiske dilemma - das Trolley-Experiment)
Omfang: 55 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs kapitel 1 i "Die Frau an der Tankstelle"
-
Læse videre i "Die Frau" fra s. 1, linje 20 til s. 2, linje 28
-
Læse videre i "Die Frau", Kapitel 3: S. 3, l. 29 - s. 4, l. 32
-
I skal læse videre i "Die Frau" fra s. 4, l. 33 - s. 5, l. 28 med fokus på beskrivelsen af hans kone og deres ægteskab (var en del af arbejd selv d. 5.11, så hvis man læste det her, skal man måske bare lige skimme lektien)
-
I skal læse om ordstilling ved 1, 2 og 3 verber i 3g grammatik i OneNote samt lave øvelse A (underside til oversigten).Link til grammatikken
-
Desuden skal de tre overskrifter til den sidste del af kapitel 3 være færdige.
-
I skal alle læse nedenstående sammenfatning af kapitel 5 samt forberede hver jeres oversættelse af det tildelte tekststykke:
-
Læs kapitel 6 i "Die Frau an der Tankstelle" færdig (s. 12-13 midtpå)
-
Læs i "Die Frau an der Tankstelle": starten af kapitel 7 (S. 13, l. 17 - s. 14, l. 8)
-
Kapitel 7 i "Die Frau an der Tankstelle" læses færdig til i dag.
-
Læs den danske sammenfatning af kapitel 9 i One-Note og lav to tyske overskrifter til indholdet.
-
Find "Hauptkonflikt", "Hauptthema" og "Botschaft" i "Die Frau an der Tankstelle". Se mere om kategorierne i One-Note.
-
I skal til i dag lave oversættelsesstykkerne til filmen "Drei". I finder dem i One-Note under lektionen d. 9.12.24
-
Skriv brevet til Misha færdig + se den lille video om Kants kategoriske imperativ => Skriv en tysk definition på den kategoriske imperativ i elevfeedback (brug dine egne ord).
-
Kant: Der KATEGORISCHE IMPERATIV (1) einfach erklärt! AMODO, Philosophie begreifen!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vergangenheitsbewältigung (eksamen)
Vi har haft fokus på, hvordan tyskerne på forskellige måder har bearbejdet erindringerne om Anden Verdenskrig. Bl,a har vi talt om forskellige strategier for, hvordan man kan omgås og bearbejde fortiden.
Kernestof:
Georg M. Oswald: „Das Loch“ (fra Bente Gravgaard m.fl.: „Leselandschaften“; Tyskforlaget 2007)
Kurt Kister: „Trotzdem mein Grossvater“ (fra Marie Søgaard Thellesen m.fl.: „Niemals vergessen“; Systime 2016)
Film: "Er ist wieder da"
Peter Sichrovsky: "Stefanie" (uddrag af interview fra Peter Sichrovsky: "Täter und Opfer", Gyldendal, 1988)
Supplerende stof:
Walter Moers: "Adolf"
Einstieg "Vergangenheitsbewältigung" (fra Marie Søgaard Thellesen m.fl.: „Niemals vergessen“; Systime 2016)
"Strategier for, hvordan man omgås fortiden" (fra Marie Søgaard Thellesen m.fl.: „Niemals vergessen“; Systime 2016)
Indledning til "Täter und Opfer" (s. 7-20 fra: Peter Sichrovsky: "Täter und Opfer", Gyldendal, 1988)
Omfang: 50 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Frauen in Deutschland (eksamen)
Temaet er bygget op omkring kvindebilledet i Tyskland fra det traditionelle kvindebillede i slutningen af 1800-tallet, over kvinden i 1920ernes Tyskland og i det tredje rige og frem til det moderne kvindebillede. Særligt fokus på kvindens rolle i forholdet til manden.
Kernestof:
Schopenhauer: Über die Weiber (§363-365 + §369-370)
Annette von Droste-Hülshoff: Am Turme
Marlene Dietrich: Ich bin von Kopf bis Fuß auf Liebe eingestellt (1930)
Zitat-Mosaik: Die Frau im dritten Reich: fra Frauen unterwegs, s. 120-127
Iris Hanika: "Treffen sich zwei" (2008) (uddrag fra "Spieglein", Tyskforlaget, 2013)
Juli Zeh: "Leere Herzen" (2017) (uddrag fra 10. udgave, btb Verlag, 2019)
Supplerende stof:
Artikel "Was ist eine moderne Frau?" (https://fokus.swiss/editorial/was-ist-eine-moderne-frau/)
Omfang: 50 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 2 (Schopenhauer) i det nye kompendium. I behøver ikke at forstå det hele, men I skal have en overordnet forståelse af indholdet. Kompendiet ligger øverst i den nye sektion "Frauen in Deutschland"
-
Lav sætningerne til "kunne/burde/skulle have" færdige + læs digtet "Am Turme" (s. 3 i kompendiet)
-
Til i dag skal I hver især bruge en tyve minutters tid på at finde information om jeres parti. I får også lidt tid på klassen (måske ca. tyve minutter) tirsdag til at gøre præsentationen færdig.
-
I skal til i dag have kigget jeres rettede terminsprøver igennem samt have lyttet til min optagelse (finder I nederst i jeres rettede terminsprøver). Hav eventuelle spørgsmål klar til lektionen, hvor vi sammen gennemgår terminsprøven. Medbring desude
-
Lav øvelsen med lette led på s. 86 (øvelse 3, øverst) i AIA II. Husk at I kan læse om ordstillingen ved lette led på s. 80 i AIA II.
-
Desuden har alle læst og oversat "Ich bin von Kopf bis Fuss" på s. 4 i kompendiet.
-
Skriv sammenhængende og sammenfattende om kvindebilledet i "Ich bin von Kopf bis Fuss..." i elevfeedback. Cirka 50 ord på tysk.
-
I skal have færdiggjort og øvet jeres præsentationer af kvinden i det tredje rige til i dag. Desuden skal I oversætte jeres egne sætninger under "Særlige verber" (nederst på siden) i grammatikken.
-
Skriv sammenhængende og sammenfattende om kvindebilledet i det tredje rige i elevfeedback. Se s. 5 + 6 i kompendiet. Cirka 50 ord på tysk.
-
Vi skal gang med at læse i den nye tekst "Treffen sich zwei", så I skal læse i kompendiet fra s. 8 - s. 9, l. 4.
-
Til i dag skal I læse videre i teksten "Treffen sich zwei" - S. 9, Z. 6 bis S. 10, Z. 17. Husk at I gerne må anvende AI til at tjekke jeres forståelse EFTER læsningen ;)
-
Teksten "Treffen sich zwei" skal være læst færdig til i dag. Skriv desuden stikord til følgende:
-
Kære alle. Beklager, at jeg først får lektien skrevet ind sent! Men jeg håber, at I fangede beskeden på klassen. Til i dag mandag skal I have læst næste stykke i "Die drei Elixire" (s. 1 , l. 26 - s. 3, l. 17). I må gerne bruge AI på den måde vi tidl
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64906586721",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64906586721",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64906586721"
}