Holdet 2024 SA/3b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Michael Christensen
Hold 2024 SA/3b (3b SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb A - Krigen i Ukraine
Titel 2 Forløb B - Det splittede Danmark
Titel 3 Forløb C - Køn og ligestilling
Titel 4 Forløb D - Kriminalitet og straf

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb A - Krigen i Ukraine

Tema:
Vi har i forløbet haft fokus på krigen i Ukraine. Vi har taget afsæt i at forstå de historiske relationer mellem Ukraine og Rusland som baggrund til at forstå Putins invasion af Ukraine. Vi har set nærmere på de argumenter Putin brugte til at forklare invasionen. Årsagerne til Ruslands invasion af Ukraine samt Vestens reaktioner på invasionen har vi sat i relation til hovedteorierne i International Politik med henblik på en dybere forståelse. Vi har set nærmere på, hvordan forskellige aktører forholder sig til krigen i Ukraine. Der har i forløbet været en mindre afstikker til valget i USA, som er blevet behandlet, herunder også Trumps sikkerhedspolitiske overvejelser i relation til krigen i Ukraine. Afslutningsvist har vi set nærmere på Danmarks udenrigspolitik både i form af et historisk overblik men også den aktuelle udenrigspolitiske strategi med pragmatisk idealisme.

Indhold:

Kernestof:

Skött, Jakob Sinding og Jesper Hjarsbæk Rasmussen. IP-bogen (i-bog). 2025. Columbus.
- Afsnit 1.5: Hvad er magt i international politik? (1,5 ns.)
- Kap. 2: Hvad kendertegner realismen? (minus afsnit 2.6). (16,5 ns.)
- Kap. 3: Hvad kendertegner liberalismen? (minus 3.6) (15 ns.)
- Kap. 4: Hvad kendertegner konstruktivismen? (minus 4.6) (15 ns.)
- Afsnit 5.2: Hvad er de udenrigspolitiske mål? (2 ns.)
- Afsnit 9.3: Hvorfor er der konflikt i Ukraine? (4 ns.)
- Kapitel 10: Hvilken udenrigs- og sikkerhedspolitik skal Danmark føre? (21 ns.)
Sørensen, Jacob Graves. International Politiks Kernestof (i-bog). 2025. Columbus
- Afsnit 9.5: Hvad nu, Danmark? (4 ns.)
Putins tale 24.02.22, bragt i Weekendavisen 25.02.22. (3 ns.)
Video: Hvad er NATO? (https://www.youtube.com/watch?v=dZUzloy4tyw&t=257s) (3 ns)
Artikel: Beach, Derek. Hvad bestemmer, hvem der vinder amerikanske præsidentvalg? Samfundsnyt nr 4, 2024. (7 ns.)

Supplerende materiale:

Artikel: Folkeafstemning på Krim: Ja eller ja. DR. 10.03.14  (https://www.dr.dk/nyheder/udland/folkeafstemning-paa-krim-ja-eller-ja) (2 ns)
Video: Why Russia is invading Ukraine, explained in 2 minutes (https://www.youtube.com/watch?v=u-qO42qjShg) (2 ns.)
Video: Hvorfor er Ukraine så vigtigt for Rusland? (https://www.youtube.com/watch?v=j5O0tNeqdUM&t=410s) (5 ns.)
Webfeauture: Forstå Ukraines blodige fortid. DR.  (https://www.dr.dk/historie/webfeature/ukraine-historisk) (5 ns.)
Video: Derfor opruster Europa imod den russiske trussel. (https://www.youtube.com/watch?v=ZtQssZrDOKA&t=375s) (5 ns.)
Artikel: Kasper Støvring: ”Ruslands invasion: den liberale drøm ved vejs ende” og ”Realismen har svagheder, men er stadig den bedste teori til at forklare Ukraine-krisen”. (1 ns.)
Artikel: Anne-Marie Slaughter og Ian Shapiro: “Den gyldne måge går i krig”. Project Syndicate. 20.7.2022. Uddrag. (1 ns.)
Artikel: : Martin Burcharth: ”Ole Wæver: Kun Vestens anerkendelse af Rusland som stormagt med interesser i Europa vil tilfredsstille Putin”. Information. 5.2.2022. Uddrag. (1 ns.)
TV: Deadline. DR. 17.05.23. Interview med Lars Løkke Rasmussen (10 ns.)
TV: DR Debatten. 24.04.25: Hvem kan stoppe krigen? (https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-hvem-kan-stoppe-krigen_518909) Første 31 minutter. (10 ns.)
Artikel: Trumps sejrstale. Berlingske 06.11.24 (https://www.berlingske.dk/internationalt/se-videoen-her-er-hele-trumps-sejrstale) (3 ns.)
Artikel: ANALYSE Guess who’s back? Derfor vandt Donald Trump. DR. 06.11.24 (https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/analyse-guess-whos-back-derfor-vandt-donald-trump) (3 ns.)


Kernestof:
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de
politiske systemer i Danmark og EU.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at  undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb B - Det splittede Danmark

Tema/fokus:
Vi har i forløbet arbejdet med integration og udlændingepolitikken i Danmark. Vi har arbejdet med emnet ud fra en sociologisk, politisk og metodisk vinkel. Der er blevet undersøgt, dels hvordan indvandrere til Danmark opfatter integration og desuden hvordan etnisk danskere opfatter integration. Eleverne har arbejdet med dataindsamling ud fra en dybere forståelse for metode. De har lavet spørgeskema, indsamlet og bearbejdet data. Der er blevet undersøgt forskellige baggrundsvariables betydning for synet på integration og udlændinge generelt. Eleverne har arbejdet med det politiske system i Danmark og partiernes udlændingepolitik, herunder en nærmere undersøgelse af populisme i Danmark.

Indhold:

Kernestof:

Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen. Luk samfundet Op! (i-bog).
- 2.1: Hvad er socialisering? (5,7), 6.1: Politik og politiske styreformer (1,1), 6.2: Hvad er et demokrati? (4,1), 6.3: Demokrati i praksis: Det danske politiske system og magt (5,3)

Skov, Oliver Boserup m.fl. Samf på B, 1. udgave. Columbus
- Tema 3: Social ulighed og det multikulturelle samfund. s. 55-78 (25)
- Afsnit 6.1: Partier og vælgere – et politisk billede i forandring s. 168-175 (ca. 8)

Bjørnstrup, Victor m.fl. Fra drengestreger til bandekrig. s. 27-37 (ca. 12)

Jensby, Jakob Glenstrup. Ulighedens mange ansigter i-bog. Kapitel 1: Introduktion til ulighed og social ulighed. (14,5)

Petersen, Vibeke Allerup, Anders Hassing og Per Henriksen. Metodebogen (ibog). 2025. Columbus.
- 1.4: Hvad er samfundsfaglig metode? (4,7 ns.)
- 1.5: Hvordan bruger du teori? (1,8 ns.)
- 1.6: Hvordan operationaliserer du din undersøgelse? (1,3 ns.)
- Kapitel 2: Beregninger og tal - kvantitativ metode (28,6 ns.)
- 3.1: Hvad er kvalitativ metode? (1,1 ns.)
- 3.5: Hvad er styrkerne og svaghederne ved kvalitativ metode? (2,9 ns.)

Brejnrod,  Poul, Ulrik Grubb og Søren Kauffeldt Larsen. Sociologi (ibog). Systime. 2025.
- Kapitel 16. Kultur, indvandring og integration. (20 ns.)

Thorndal, Morten Hansen. Ærkedansker, perkerdansker (ibog). Columbus.
- 2.2: Issue-voting og indvandrerpolitik i Danmark. (2. ns.)
- 2.10: Folket mod eliten - populismens indtog i den politiske debat (2 ns.)

Rasmussen, Jesper Hjarsbæk. Politikkens kernestof. Columbus. (ibog). 2025
- Afsnit 6.2 Strøms teori. (1,6 ns.)

Supplerende materiale:

Data indsamlet ved spørgeskema på gymnasiet.
Dokumentar. Det splittede Danmark, afsnit 1. 21.11.16. DR. (10 ns.)
Ekskursion: Besøg på Aalborg Universitet, oplæg ved phD Jeppe Fjeldgaard om integration. (10 ns.)
Dokumentar: Den perfekte muslim. Fenar Ahmad, 2009, 58 min. (https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/den-perfekte-muslim)
Podcast. Fik du hørt: Udvalgte ansøgere til dansk statsborgerskab indkaldes til samtale - S afviser stikkersamfund. Radio 4. 15.11.24 (https://radio4.dk/podcasts/radio4-morgen/fik-du-h-rt-udvalgte-ans-gere-til-dansk-statsborge)

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de -politiske systemer i Danmark og EU.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisksammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb C - Køn og ligestilling

Tema:
Der er blevet undersøgt hvorfor der stadig er relativ stor skævhed i uddannelsesvalg og gennemsnitsløn mellem køn, samt hvad ”køn” er, og i hvor høj grad ligestilling er et stort problem i Danmark. Forløbet har primært haft et sociologisk sigte, hvor der overordnet er fokuseret på aktør og struktur, men derudover er der også blevet set på nogle af de politiske skillelinjer i relation til køn og ligestilling, hvor der især har været fokus på hvad der politisk kan/skal gøres for at mindske forskellene i uddannelsessystemet mellem kvinder og mænd. Derudover er der ud fra en økonomisk vinkel blevet set på arbejdsmarkedet, herunder også overordnet på dansk økonomi.

Indhold:

Kernestof:
Storr-Hansen, Anna m.fl. Køn og ligestilling (i-bog).
- Introduktion til køn og ligestilling (5)
- Kapitel 1: Køn i sociologisk perspektiv (59,4)
- Kapitel 2: Køn, arbejdsmarked og velfærd (30)

Kureer, Henrik. IØ B. i-bogen. Systime
-  Afsnit 2.1: De samfundsøkonomiske mål (2,2)
-  Afsnit 3: Produktion og indkomst. (15,4)
- Afsnit 8: Finanspolitik. (15,6)
- Afsnit 12: Pengepolitik (16,9)
- Afsnit 14: Strukturpolitik (25,6)
- Kap. 6: Arbejdsmarkedet. (14,8)

Supplerende materiale:

- Artikel/podcast. Det flydende køn. Zetland 26.03.22.  (https://www.zetland.dk/historie/s8yv2jAJ-ae6Ewl5D-c52e8) (ca. 5)
- Artikel. Ulighed i samfundet: Alle kvinder opfordres til at samle sig eller holde fri. DR 15.11.23. (https://www.dr.dk/nyheder/indland/ulighed-i-samfundet-alle-kvinder-opfordres-til-samle-sig-eller-holde-fri) (ca. 2)
- Artikel: 50 år gammel reform fastholder kvindefags historiske lønefterslæb. 14.12.20. (https://menneskeret.dk/nyheder/50-aar-gammel-reform-fastholder-kvindefags-historiske-loenefterslaeb) (ca. 2)
- B 293 Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve tjenestemandsreformen fra 1969 og skabe ligestilling i lønforholdet mellem offentlige faggrupper (borgerforslag). (https://www.ft.dk/samling/20201/beslutningsforslag/B293/som_fremsat.htm) (ca. 5)
- Artikel: Langt fra lige: Fars barsel giver mor mere i lønposen. 18.11.20. (https://www.tv2fyn.dk/langt-fra-lige/langt-fra-lige-fars-barsel-giver-mor-mere-i-loenposen) (ca. 2)
- Artikel: Her er fem positioner, du kan indtage i ligestillingsdebatten – hvor står du?. Information 07.03.20. (https://www.information.dk/moti/2020/03/fem-positioner-kan-indtage-ligestillingsdebatten-staar) (ca. 4)
- Partifilm om ligestilling. Luk Samfundet Op. (https://luksamfundetop.dk/kapitel-1/partifilm) (ca. 5)
- Statistik. Uddannelsesgabet mellem kvinder og mænd øges. Nyt for Danmarks Statistik, 27.04.22. https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=38257 (ca. 1)
- Artikel: Kønnede kompetencer. Weekendavisen 02.06.22. (Uddrag) (ca. 2)
- Artikel: Idéen om mande og kvindefag skaber grobund for sexisme. Kommentar Ane Halsboe-Jørgensen Uddannelses-og forskningsminister. Information 16.06.21. (Uddrag) (ca. 2)
- Lad os normstorme stereotyperne og skabe et inkluderende og mangfoldigt dagtilbud! Magasinet Friktion. 15.12.16, af Ida Marie Thorsen. (Uddrag) https://friktionmagasin.dk/lad-os-normstorme-stereotyperne-og-skabe-et-inkluderende-og-mangfoldigt-dagtilbud-8baf4da8891b (ca. 1)
- Henrik Dahl: Kvinders harme over at blive snydt for løn og stillinger på universitetet er uden hold i virkeligheden. Ræson 27.09.20. (Uddrag). https://www.raeson.dk/2020/henrik-dahl-kvinders-harme-over-at-blive-snydt-for-lon-og-stillinger-pa-universitetet-er-uden-hold-i-virkeligheden/ (ca. 1)
- Statistisk materiale fra DST (https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling)
- Ligestillingsindeks (https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2024/DK)
- Dokumentar: En for holdet (afsnit 1). TV2. 04.03.25
- Maleri Folketinget (https://www.ft.dk/da/aktuelt/nyheder/2024/11/folketinget-haedrer-30-kvinder-med-nyt-maleri)

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb D - Kriminalitet og straf

Tema:
Forløbets fokus har været, at eleverne gennem elementer fra disciplinerne politik og sociologi har skullet opnå en forståelse for årsager til kriminalitet, og derudover hvordan samfundet forebygger kriminalitet, herunder fokus på straf og overvågning.  Forløbet blev indledt med en grundlæggende forståelse for det danske demokrati, herunder retsvæsen. Der blev arbejdet med magt med henblik på at opnå en forståelse for hvem der har magten i Danmark. Herefter blev der ud fra forskellige cases arbejdet mere i dybden med at forstå årsager til kriminalitet, hvor social arv har været i fokus. Der er blevet arbejdet med både kvalitative og kvantitative data.

Kernestof:
Danmarks Domstole:
- Magtens tredeling og retssikkerhed (https://gymnasie.kenddinret.dk/tema-2/) (ca. 5)
- Retsinstanserne og sagernes forløb gennem systemet (https://gymnasie.kenddinret.dk/tema-3/) (ca. 2)
- Kriminalitet og straf (https://gymnasie.kenddinret.dk/tema-5/) (ca. 5)
Jensen, Jakob Buhl. Grundforløb i samfundsfag - om frihed og lige muligheder (i-bog).
- Er en dårlig barndom en hindring for at klare sig godt? (7,2)
Skov, Oliver Boserup m.fl. Samf på B, 1. udgave. Columbus
- Tema 3: Social ulighed og det multikulturelle samfund. s. 55-78 (25)
- Afsnit 6.1: Partier og vælgere – et politisk billede i forandring s. 168-175 (ca. 8)

Bjørnstrup, Victor m.fl. Fra drengestreger til bandekrig. s. 27-37 (ca. 12)

Jensby, Jakob Glenstrup. Ulighedens mange ansigter i-bog. Kapitel 1: Introduktion til ulighed og social ulighed. (14,5)

Hansen, Rune Valentin og Johannes Andersen. Sociologiske steder (ibog). Systime
- 9.4 Årsager til at straffe (4 ns.)

Sørensen, Malte Warburg og Mads Strarup. Bysociologi (ibog). Systime.
- Bliver man overvåget i det offentlige rum? (2,9 ns.)

Supplerende materiale:
- Video: Dit demokrati: Styreformer (https://www.youtube.com/watch?v=O8CfvHH7VOE&t=5s) (ca. 3)
- Video: Dit demokrat: Demokratiformer (https://www.youtube.com/watch?v=rPyNZolujvY&t=63s)  (ca. 3)
- Dokumentar: Den sorte box: Mysteriet om Rasmus. Tv2. 2008. (MitCFU) (ca. 8)
- Video: Fra diskotek til højesteret. (https://www.youtube.com/watch?v=0VIKF5rbj-Y&t=10s) (ca. 2)
- Dokumentar: Med døden til følge. DR. 2011. (MitCFU) (ca. 8)
- Artikel: Det mener partierne om hårdere straffe til kriminelle. Kristelige Dagblad. 01.10.22  (https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/det-mener-partierne-om-haardere-straffe-til-kriminelle) (ca. 2)
- Artikel: Frank kæmpede i 30 år med negativ social arv, misbrug og kriminalitet - i dag hjælper mønsterbyderen udfordrede unge godt på vej i livet. Give avis 08.11.22 (uddrag). (https://ugeavisen.dk/giveavis/frank-kaempede-i-30-aar-med-negativ-social-arv-misbrug-og-kriminalitet-i-dag-hjaelper-moensterbyderen-udfordrede-unge-godt-paa-vej-i-livet) (ca. 1)
- Ekskursion til Byretten i Viborg.
- Historien om Jimmi (fra DRs serie Blok på bistand). (https://www.youtube.com/watch?v=to2htz8zCYc&t=344s) (ca. 3)
- Dokumentar: Den rigeste procent. Episode 4. DR. 2015. (https://www.dr.dk/drtv/se/den-rigeste-procent_51577) (ca. 5).
- B 26 Forslag til folketingsbeslutning om hårdere straffe for personfarlig kriminalitet. (https://www.ft.dk/samling/20231/beslutningsforslag/B26/BEH1-57/forhandling.htm)
- Artikel: Det mener partierne om hårdere straffe til kriminelle. Kristelig Dagblad 01.10.22. (https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/det-mener-partierne-om-haardere-straffe-til-kriminelle) (2 ns.)
- Artikel: Med 15 tiltag vil regeringen gå efter voldtægtsforbrydere og uromagere. DR 10.03.25 (https://www.dr.dk/nyheder/politik/med-15-tiltag-vil-regeringen-gaa-efter-voldtaegtsforbrydere-og-uromagere) (2 ns.)
- Lovforslag: L 150 Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love. (https://www.ft.dk/samling/20231/lovforslag/L150/BEH1-86/forhandling.htm#launchPlayer)
- Kronik: Kriminolog og jurister: Retspolitikken er den nye udlændingepolitik Altinget. 25.11.24 (https://www.altinget.dk/artikel/kriminolog-og-vistrup-lundgaard-regeringens-greb-om-haardere-straffe-er-ren-clickbait-politik) (3 ns.)

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer