Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Louise Sørensen Wulff
|
Hold
|
2024 eø/2g (2g eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forretningsudvikling og Marketing
Forløbet er et opstartsforløb, hvor eleverne starter i dagligvareforretningerne i Bjerringbro og gør sig de første erfaringer med flere forskellige områder i faget for at blive bevidste om fagets identitet og relevante observationer og refleksioner, man kan gøre sig, når man arbejder med erhvervsøkonomi.
Eleverne arbejder sideløbende med marketing og forretningsmodeller og innovation i dette forløb. Tidligt i forløbet benyttes OLC (Oversized Lifting Club) som case i forhold til de forskellige fagbegreber inden for de 2 områder, og vi besøger virksomheden i Aarhus, hvor eleverne har mulighed for at stille relevante spørgsmål til iværksætterne, så de bliver klogere både på marketing - herunder særligt organisk og betalt marketing på nettet, marketingmix og forretningsmodellen for en nystartet iværksættervirksomhed.
Forløbet har en rød tråd med projektarbejde om OLC, hvor fagbegreberne anvendes konkret i forhold til virksomheden og derudover inddrages forskellige små cases i forståelses- og øvelsesopgaver til bogens pensum.
Forløbet afrundes med et eksempel på, hvordan et eksamensspørgsmål inden for dette område kan se ud.
Forløbet fokuserer dermed på følgende kernestof og faglige mål:
Marketing
- branding, kundesegmentering og marketing mix
Virksomheden og dens omverden
- forretningsmodeller og rammevilkår
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Regnskab og strategi
Forløbet har fokus på årsrapporten og regnskabsanalyse. Eleverne arbejder induktivt med årsrapporten for Roccamore og Bold, og sætter sig ind i de forskellige dele af rapporten. Undervejs opstår behovet for at forstå grundlæggende regnskabsmæssige analyseredskaber, som anvendes i forhold til Roccamore og Bold samt andre mindre cases i bogen.
Mod forløbets afslutning er vi på besøg i et lokalt revisionsfirma, hvor de viser eleverne forskellige regnskaber og dele af årsrapporter, som undersøges sammen med eleverne med fokus på faldgruber og udfordringer ved at læse en årsrapport og et regnskab.
Forløbet rundes af med et projekt, hvor eleverne arbejder med Too-good-to-go som case, og de undersøger deres regnskab sammenholdt med en tekst om virksomhedens udvikling og strategi samt deres oplæg til strategi i udsendelsen 'Lederne - jagten på talentet' - herunder SWOT, TOWS og Porters konkurrenceteorier.
Forløbet afrundes med et eksempel på, hvordan et eksamensspørgsmål inden for dette område kan se ud.
Forløbet har dermed fokus på følgende kernestof og faglige mål:
Økonomi
- årsrapporten, regnskabsanalyse
Strategi
- konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale mundtligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Organisation, ledelse og motivation
Forløbet handler om både ledelse og motivation og der er flere forskellige centrale cases i fokus for at gøre lærebogsmaterialet praktisk anvendeligt.
Der er fokus er på elevernes fritidsjob samt gymnasiet som arbejdsplads for både elever og lærere, og disse inddrages i forståelsen og anvendelsen af lærebogsmaterialet løbende. Derudover har forløbet også fokus på den lokale produktionsvirksomhed JPBC A/S, som er den gennemgående case i forløbet. Eleverne undersøger blandt andet virksomheden i forhold til organisationsform og motivation hos leder og medarbejdere, og vi besøger den hen imod slutningen af forløbet for at få afklaret de forskellige spørgsmål, som eleverne har haft i arbejdet med virksomheden og lærebogsmaterialet i kombination. Gymnasiet inddrages også som case. Derudover fokuseres der på elevernes motivation i forhold til den ledelse de oplever - igen både på gymnasiet og på deres fritidsjobs.
Forløbet afrundes med et eksempel på, hvordan et eksamensspørgsmål inden for dette område kan se ud.
Sideløbende med forløbet afvikler eleverne projektet, der handler om det valgfri kernestof:
- Startup virksomheden
- Den bæredygtige virksomhed
- Den socialøkonomiske virksomhed
Forløbet har dermed fokus på følgende kernestof og faglige mål:
Organisation og ledelse
- organisationsstrukturer og ledelse
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens interne forhold̶
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64909822732",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64909822732",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64909822732"
}