Holdet 2024 eø/2g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Louise Sørensen Wulff
Hold 2024 eø/2g (2g eø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forretningsudvikling og Marketing
Titel 2 Regnskab og strategi
Titel 3 Organisation, ledelse og motivation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forretningsudvikling og Marketing

Forløbet er et opstartsforløb, hvor eleverne starter i dagligvareforretningerne i Bjerringbro og gør sig de første erfaringer med flere forskellige områder i faget for at blive bevidste om fagets identitet og relevante observationer og refleksioner, man kan gøre sig, når man arbejder med erhvervsøkonomi.

Eleverne arbejder sideløbende med marketing og forretningsmodeller og innovation i dette forløb. Tidligt i forløbet benyttes OLC (Oversized Lifting Club) som case i forhold til de forskellige fagbegreber inden for de 2 områder, og vi besøger virksomheden i Aarhus, hvor eleverne har mulighed for at stille relevante spørgsmål til iværksætterne, så de bliver klogere både på marketing - herunder særligt organisk og betalt marketing på nettet, marketingmix og forretningsmodellen for en nystartet iværksættervirksomhed.

Forløbet har en rød tråd med projektarbejde om OLC, hvor fagbegreberne anvendes konkret i forhold til virksomheden og derudover inddrages forskellige små cases i forståelses- og øvelsesopgaver til bogens pensum.

Forløbet afrundes med et eksempel på, hvordan et eksamensspørgsmål inden for dette område kan se ud.

Forløbet fokuserer dermed på følgende kernestof og faglige mål:

Marketing
- branding, kundesegmentering og marketing mix

Virksomheden og dens omverden
- forretningsmodeller og rammevilkår

- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale skriftligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Regnskab og strategi

Forløbet har fokus på årsrapporten og regnskabsanalyse. Eleverne arbejder induktivt med årsrapporten for Roccamore og Bold, og sætter sig ind i de forskellige dele af rapporten. Undervejs opstår behovet for at forstå grundlæggende regnskabsmæssige analyseredskaber, som anvendes i forhold til Roccamore og Bold samt andre mindre cases i bogen.

Mod forløbets afslutning er vi på besøg i et lokalt revisionsfirma, hvor de viser eleverne forskellige regnskaber og dele af årsrapporter, som undersøges sammen med eleverne med fokus på faldgruber og udfordringer ved at læse en årsrapport og et regnskab.

Forløbet rundes af med et projekt, hvor eleverne arbejder med Too-good-to-go som case, og de undersøger deres regnskab sammenholdt med en tekst om virksomhedens udvikling og strategi samt deres oplæg til strategi i udsendelsen 'Lederne - jagten på talentet' - herunder SWOT, TOWS og Porters konkurrenceteorier.

Forløbet afrundes med et eksempel på, hvordan et eksamensspørgsmål inden for dette område kan se ud.

Forløbet har dermed fokus på følgende kernestof og faglige mål:

Økonomi
- årsrapporten, regnskabsanalyse

Strategi
- konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi

- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale mundtligt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Organisation, ledelse og motivation

Forløbet handler om både ledelse og motivation og der er flere forskellige centrale cases i fokus for at gøre lærebogsmaterialet praktisk anvendeligt.

Der er fokus er på elevernes fritidsjob samt gymnasiet som arbejdsplads for både elever og lærere, og disse inddrages i forståelsen og anvendelsen af lærebogsmaterialet løbende. Derudover har forløbet også fokus på den lokale produktionsvirksomhed JPBC A/S, som er den gennemgående case i forløbet. Eleverne undersøger blandt andet virksomheden i forhold til organisationsform og motivation hos leder og medarbejdere, og vi besøger den hen imod slutningen af forløbet for at få afklaret de forskellige spørgsmål, som eleverne har haft i arbejdet med virksomheden og lærebogsmaterialet i kombination. Gymnasiet inddrages også som case. Derudover fokuseres der på elevernes motivation i forhold til den ledelse de oplever - igen både på gymnasiet og på deres fritidsjobs.

Forløbet afrundes med et eksempel på, hvordan et eksamensspørgsmål inden for dette område kan se ud.

Sideløbende med forløbet afvikler eleverne projektet, der handler om det valgfri kernestof:

- Startup virksomheden
- Den bæredygtige virksomhed
- Den socialøkonomiske virksomhed

Forløbet har dermed fokus på følgende kernestof og faglige mål:

Organisation og ledelse
- organisationsstrukturer og ledelse

- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens interne forhold̶
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer