Holdet 2024 Id/2hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Kirsten Skjoldborg Andreasen, Thomas Lau Christiansen
Hold 2024 Id/2hf (2hf Id, 2hf Id (uge 33-40))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klatring - energiomsætning
Titel 2 Volley og springtræning
Titel 3 Judo - talentudvikling
Titel 4 Hiphop + identitet, sundhed og senmodernitet
Titel 5 Aerobic og stepaerobic +  iltforsyning
Titel 6 Basketball - politik og sport
Titel 7 Paddeltennis
Titel 8 Eksamensforberedelse
Titel 9 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klatring - energiomsætning

Klatreforløb med fokus på sikkerhed (sikring, udstyr og kommunikation med makkeren) og klatreteknik. Vi arbejder med trepunktsreglen, fodskifte og har fokus på at holde os tæt til væggen og så vidt muligt strække armene og bruge benene meget. Desuden arbejder vi med forskellige typer af greb (pinch, pocket, crimp osv.) og med hvordan man bedst bruger disse. Eleverne lærer ligeledes om flaggin som et klatreteknisk element.

I teori arbejder vi med bevægelsesanalyse af klatring og med de involverede musklers navne og funktion i bevægelserne. Vi arbejder desuden med ledtyper og taler om, i hvilke led, der sker bevægelse i forskellige faser af klatringen. Endelig ser vi på, hvilke fysiologiske og træningsmæssige krav der er til en klatrer, og hvordan dette afhænger af, om man er speedklatrer eller klatrer på motionsplan lige som eleverne.

Begreber:
- musklers opbygning
- excentrisk, koncentrisk og isometrisk muskelarbejde
- ægte og uægte led
- kugleled, to-akset led, drejeled, hængselled, glideled
- Muskler (Quadriceps femoris, Gluteus maximus, Soleus, Gastrocnemius, Biceps brachii, Flexor digitorum, Latissimus dorsi)
- Energiprocesser (spaltning af ATP-lager, spaltningn af CrP, glykolyse, aerob forbrænding af glukose og fedt)
- Sikring og kommunikation i forbindelse med klatring
- Greb (Jug, Pinch, Sloper, Pocket, Crimp, Mono)
- Flagging
- anaerob kapacitet og træning heraf + effekt af træning
- anaerob effekt og træning heraf + effekt af træning
- arbejdskravsanalyse af klatring

Litteratur - teori

Idræt teori og træning
- side 38-42 om energiomsætning
- side 72-75 om energiomsætning under arbejde
- side 97-98 om træning af anaerobe arbejdsevne
- side 14-16 om led

Litteratur - klarting
- klatrens fysiologi: https://www.youtube.com/watch?v=gDOYHWDuH2o
- Basal teknik i klatring: https://www.youtube.com/watch?v=gDOYHWDuH2o
- Flagging: https://www.youtube.com/watch?v=gDOYHWDuH2o
- Artiklen lodret akrobatik om klatring i det senmoderne samfund
- kompendium om toprebsklatring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Volley og springtræning

Volleyballforløb med fokus på basal teknik og fysisk træning.

Praktisk idræt:
- Fingerslag
- Baggerslag
- Underhåndsserv
- Overhåndsslag ved nettet - eventuelt smash (for dem, der kan)
- Springtræning

Teori:
- Styrketræning m. særligt fokus på eksplosivitet
- Musklers opbygning
- Muskelkontraktion: tværbrodannelsen.
- Superkompensationsprincippet
- Springtræning/plyometrisk træning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Judo - talentudvikling

Formål
En introduktion til judo og kampsportens verden på en sikker måde
Arbejde med sensomotoriske færdigheder, koordinationsevner og kropskontrol
Indførelse i nogle af judoens værdier

Introduktion
Judo er tænkt som en dannelsesvej og betyder direkte oversat ”den milde vej”. Den metafor er et billede på, at eftergivenhed sejrer over styrke. I judo indgår der ikke spark og slag. Du vinder point ved at udføre en korrekt teknik og ikke ved at påføre din modstander skade.
Disse værdier er til stede i judo verden over: Mod, respekt, beskedenhed, venskab, ære, oprigtighed, selvkontrol og høflighed

Læringsmål
- Beherske korrekt faldteknik
- Beherske to korrekte holdegreb
- Lave to frigørelsesteknikker
- Lave en vendeteknik
- Lave to korrekte kast
- Indføring i judoens basale begreber

Generelle sikkerhed i judo
Spark, slag, bide og kradse er ikke tilladt
Diverse låse og kvælninger er ikke tilladt
Bliv fra makkers fingre, tæer og ansigt
Tage hensyn og vær omsorgsfuld – pas på din makker og brug din sunde fornuft
Når der klappes 2-3 gange (gulv eller på makker) skal der slippes
Benyt en træningsdragt med lange ærmer og ben
Ingen smykker (ringe, ure, halskæder osv.), rene tæer og fingre (i judo har man tæt kropskontakt) og korte negle (… er idealet, men det kan være svært at implementere)

Materiale
Judo-i-Skolen-opdateret-190516.pdf
QUICK GUIDE TO JUDO - YouTube
Judo Danmark - Judoværdier
https://video.dif.dk/dju-1-2-traener-sikkerhed-rullefald
https://video.dif.dk/dju-1-2-traener-sikkerhed-rygfald
https://video.dif.dk/dju-1-2-traener-sikkerhed-sidefald
- o-goshi: https://www.youtube.com/watch?v=VLYKx-Fwhxg
- hara goshi: https://www.youtube.com/watch?v=_gcIWtS-9Ms
- tanio toshi: https://www.youtube.com/watch?v=i_yvO3ICpgs
- hon kesa gatame: https://www.youtube.com/watch?v=3UnJa3bn0h8
- yoko shio gatame: https://www.youtube.com/watch?v=1GJn6OEyuO4

Litteratur - teori: Talentudvikling
- talentudvikling: https://sportspsykologen.dk/index.php?page=36
- talent som biologi: https://sportspsykologen.dk/index.php?page=35
- talent som psykologi: https://sportspsykologen.dk/index.php?page=33
- talent som økologi: https://sportspsykologen.dk/index.php?page=31

- Yubio side 166-173 om talentudviklingsparadigmer, dual career, og relativ alders effekt.
- Yubio side 159-165 om trænerroller

- https://youthguidelines.nba.com/#widget__specialization
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hiphop + identitet, sundhed og senmodernitet

Formålet med dette hiphop forløb er at eleverne får kendskab til hiphoppen som kultur og danseform - herunder, hiphoppens historie og kultur, bevægelsesformer og udtryk, samt breakdance.

De faglige mål for undervisningen i dette forløb er:
- kunne tælle takter - herunder finde 1. taktslag
- kunne bevæge sig i takt til musikken
- lave deres egen hiphop-serie
- kunne performe foran andre

Litteratur
Yubio: 428-437 "senmodernitet og identitet"
Yubio: 13-16 "Sundhedens ansigter"
Yubio: 24-28 "oplevet sundhed" og "kropsideal"
Yubio: 98-100 "Hvem doper sig"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Aerobic og stepaerobic + iltforsyning

Formålet med dette forløb er at eleverne får kendskab til aerobic som kultur og danseform - herunder, historie og kultur, bevægelsesformer og udtryk

De faglige mål for undervisningen i dette forløb er:
- kunne tælle takter - herunder finde 1. taktslag
- kunne bevæge sig i takt til musikken
- lave egen aerobic og stepaerobic-serie
- kunne performe foran andre
- have en forståelse for aerobic som træningsform - kontinuerlig træning

Litteratur
- Yubio side 1406-1408 - Hvad er det?  
- Yubio side 1410-1411 - Udførsel
- Yubio side 45-52 - Åndedræt og blodkredsløb
- Yubio side 224-227 - Ilttransport
- Yubio side 294-299 - Kondital, anaerobe tærskel og OBLA
- Yubio side 276-279 - Muskelfibertyper
- Yubio side 280-283 - Aktivering af muskelfibertyper under arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Basketball - politik og sport

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.

Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter.

Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder. BEEF
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Materialer - basketball
- Yubio side 547-555 (Regler og organisering)
- Yubio side 557 - afleveringer, BEEF/Skud og Lay-up
- https://www.basketballforcoaches.com/basketball-screens/ (sreening)

Materialer til idræt og politik
- Yubio side 397-407 - idræt og politik ( idræt som mål/egenværdi eller middel/nytteværdi, elite eller bredde, hård og blød magt)
- Yubio side 407-409 - Sportsidealisme og sportsrealsime
- Yubio side 438 - Hvorfor dyrke idræt?
- Yubio side 389 - 394 - integration og anerkendelse
- https://psykveje.systime.dk/?id=5423&L=0 om kapital former
- Yubio side 395-397: Integration, assimilation, segregation og selektiv akkulturatio
- https://psykveje.systime.dk/?id=5665#c13135 - Intergruppekonflikt og reduktion af fordomme


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Paddeltennis

Paddeltennis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer