Holdet 2024 la/3c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Line Utermøhl Kruse
Hold 2024 la/3c (3c la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget og det latinske sprog
Titel 2 Humor
Titel 3 Filosofi
Titel 4 Kvinder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget og det latinske sprog

Forløbet følger kapitlet "Romerriget og det latinske sprog" i
Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen: Latinbogen - Grundbog til latin C. Systime 2022

I undervisningen er udelukkende benyttet i-bogen.

I forløbet læses konstruerede tekster, der belyser det romerske samfund fra forskellige vinkler. Sprogligt er der fokus på det basale, herunder grundlæggende grammatik som fx substantiver og sætningsled og verbets modus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Humor

Forløbet følger i store træk kapitlet "Humor" i
Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen: Latinbogen - Grundbog til latin C. Systime 2022.

I undervisningen har vi i overvejende grad benyttet i-bogen. Alle tekster er læst, som de er gengivet i denne.

I forløbet arbejdes med tekster af Martial, Terents' og Catul.

I forbindelse med Martial arbejdes der med epigramgenren. Indholdsmæssigt læser vi om Roms borgere og om Martials selvopfattelse.
Vi tolker epigrammerne ud fra Ciceros syv kriterier for romersk humor (tvetydighed, det uventede, det underspillede, ordspil, ironi, latterliggørelse eller fysisk komik).

I forbindelse med læsningen af Terents' komedie "Brødre" beskæftiger vi os med komediegenren, særligt den romerske komedie. Vi undersøger teksten ud fra Aristoteles' fire grundtyper i komedien samt undertyper til disse i den romerske komedie.

I forbindelse med Catul beskæftiger vi os med digtene som invektiver.

Alle tekster er læst, som de er gengivet i ovenstående i-bog.

Statarisk læste tekster (EKSAMENSTEKSTER)

Epigrammer af Martial:

- Sorte eller hvide tænder, 5.43
- Til den unge mand, Cotta,1.9
- Olus' skæg og hår, 4.36
- Tongilianus med den store næse, 12.88
- På landet, 2.38
- Bøger, 7.3
- Gamle Paula, 10.8
- Breve til piger, 11.64
- Til Fabulla, 1.64
- Mit Rom, 6.60
- Gemellus og Maronilla, 1.10
- Misundelse, 9.97

Fra Terents' komedie "Brødre" (Adelphi):

Tekststykke 1 (2. akt, scene 1, vers 13-19)
Tekststykke 2 (2. akt, scene 1, vers 25-31)
Tekststykke 3 (2. akt, scene 1, vers 39-44)

Catul :
- Pigen med den hæslige næse, 41
- Næsepigen, 43

Kursorisk læste tekster (IKKE-EKSAMENSTEKSTER)
8 forskellige graffiti fra bl.a. Pompeji og Sardinien.

Tekster i oversættelse:

Følgende epigrammer af Martial:

- Billig!, 1.73
- Falsk!, 1.33
- Grim!, 1.19
- Talentløs!, 5.73
- Grådig!, 1.20

Uddrag af Ciceros tale imod Piso (kap. 65-66)

Antal læste sider på latin: ca. 6

Antal øvrige sider: ca. 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Filosofi

Forløbet følger i store træk kapitlet "Filosofi" i:
Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen: Latinbogen - Grundbog til latin C. Systime 2022.
I undervisningen har vi i overvejende grad benyttet i-bogen. Alle tekster er læst, som de er gengivet i denne.

I forløbet arbejdes med epikuræisme og stoicisme. Der læses tekster af Martial, Catul, Petronius og Seneca.

Vi beskæftiger os med forskellige epikuræiske og stoiske kernebegreber som "carpe diem", "vita", ""amicitia" og "voluptas" (epikuræisme) samt begreberne "officium", "negotium", "affectus" vs. "ratio", "virtus",  "labor"  (stoicisme) og analyserer teksterne ud fra disse.

Statarisk læste tekster (epikuræisme) (EKSAMENSTEKSTER):
Martial:
- I morgen, 5.58
-  Ateistens paradoks, 4.21
- Det gode liv, 10.47

Catul:
Lad os leve og lad os elske, 5

Petronius:
Uddrag af Satyricon, 41-42 (sidste del er læst kursorisk)

Kursorisk læste tekster (IKKE-EKSAMENSTEKSTER):

- Martial: Sorgløse dage, 5.20

- Horats: Carpe diem, 1.11

- Seneca: Tiden, brev 1

Tekster i oversættelse:
Epikur: Brev til Menoikeus (oversat af Sara Ahrendt Svenningsen)

Supplerende materiale:
Emil Aarestrup: Angst

Statarisk læste tekster (stoicisme) (EKSAMENSTEKST):
Uddrag af
Seneca: Over badeanstalten, brev 56


Tekster i oversættelse:

- Seneca: Sjælen, brev 41

- Seneca: Over badeanstalten, brev 56

- Seneca: De Otio, kap. 3: Om fællesskab eller fordybelse

- Seneca: Medea, v. 988-1027

Antal læste sider på latin: ca. 6

Antal øvrige sider: ca. 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kvinder

Forløbet følger i store træk kapitlet "Kvinder" i

Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen: Latinbogen - Grundbog til latin C. Systime 2022.

I undervisningen har vi i overvejende grad benyttet i-bogen. Alle tekster er læst, som de er gengivet i denne.

I forløbet læses tekster af Sulpicia og Ovid.

Vi beskæftiger os med den romerske kvindes rolle i samfundet. Teksterne undersøges litterært mhp. synsvinkel, og kønsproblematikkerne belyses bl.a. ud fra teorien om "the male gaze" (det mandlige blik).

Statarisk læste tekster (EKSAMENSTEKSTER):

Sulpicia: Dumme fødselsdag, 2
Sulpicia: Rejsen er aflyst, 3

Ovid: Amores, 1.5

Tekst i oversættelse:
Ovid: Metamorfoser 1. sang, vers 452-567 - Apollo og Daphne

(fra: Ovids Metamorfoser på dansk. Gyldendal 2005. Oversat af Otto Steen Due).

Antal læste sider på latin: ca. 3
Antal øvrige sider: ca. 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer