Holdet 2024 Me/2g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Mediefag B
Lærer(e) Lasse Krøgh Holm
Hold 2024 Me/2g (2g Me, 2g Me (uge 8-19))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Film Noir
Titel 2 Dansk dokumentarisme i teori og praksis
Titel 3 Disney - Barndommens eventyr vs. ond kapitalisme
Titel 4 Tarantino - Det stjålne, voldelige og postmoderne
Titel 5 Eksamensproduktion
Titel 6 Repetition
Titel 7 C-niveau: Ungdom i fiktion og dokumentar

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Film Noir

Dette filmhistoriske opstartsforløb startede med en introduktion til film noir-begrebets rødder, opståen, periodisering og kendetegn. Her vistes forskellige eksempler på film noirs, hvorefter eleverne så og arbejdede dybdegående med filmen Double Indemnity (1944) som både helhed og gennem næranalyse af forskellige uddrag. Herefter fulgte en mindre praktisk produktion, hvor eleverne skulle optage en scene eller kortfilm med udgangspunkt i valgfrie noir-greb. Forløbet sidste del tog udgangspunkt i arven fra film noir, hvor eleverne så og arbejdede med hhv. Seven (1995) og Gone Girl (2014) som eksempler på neo noirs. Endelig afsluttedes forløbet med en kontekstøvelse, hvor eleverne trænede perspektivering af film noirs til selvvalgte mediefaglige kontekster.


Kernebegreber/centrale fokuspunkter:
- Dramaturgiske kendetegn ved film noir (antihelt, femme fatale, flashbacks, upålidelige fortællere, deterministisk voice-over, plot-twists, mm.)
- Æstetiske kendetegn ved film noir (sort/hvid, low-key belysning, slagskygger, kælkede linjer, ekspressive virkemidler, tremmemotiver mm.)
- Den historiske kontekst for film noir, herunder arven fra den tyske ekspressionisme
- Berettermodellen og aktantmodellen
- Diskussionen af film noir som særskilt genre
- Typer af neo noir (periode noir, samtids noir, fremtidsnoir og hyper noir)


I forløbet har eleverne set og arbejdet med følgende hele værker:
1. Double Indemnity, Billy Wilder (1944)
2. Seven, David Fincher, (1995)
3. Gone Girl, David Fincher (2014)

Dertil kommer følgende viste eksempler:
1. Traileren til Das Cabinet des Dr. Caligari (1920): https://www.youtube.com/watch?v=IAtpxqajFak&ab_channel=RottenTomatoesClassicTrailers
2. Uddrag af The Maltese Falcon (1941): https://www.youtube.com/watch?v=U8vlSyKXzwI
3. Traileren til Detour (1945): https://www.youtube.com/watch?v=iYejz2p98o4
4. Uddrag af Force of Evil (1945): https://www.youtube.com/watch?v=0VWJr48dWSw&ab_channel=XTimeGoesBy
5. Uddrag af Kiss me Deadly (1955): https://www.youtube.com/watch?v=0R397H6iKCc&ab_channel=XTimeGoesBy
6. Traileren til Alien (1979): https://www.youtube.com/watch?v=jQ5lPt9edzQ&ab_channel=RottenTomatoesTrailers
7. Traileren til Blade Runner (1982): https://www.youtube.com/watch?v=eogpIG53Cis&ab_channel=RottenTomatoesClassicTrailers

I forløbet har eleverne desuden set/læst:
1. Videoessay: One Hundred Years of Cinema: 1944: Double Indemnity - The Definitive Film Noir?: https://www.youtube.com/watch?v=41brxmagh3A&ab_channel=OneHundredYearsofCinema
2. Filmgenrer: Det danske filminstitut, 2006, s.4-7
3. https://mediefagfincher.wordpress.com/film-noir/: Hvad du skal vide om Film Noir for at forstå moderne amerikanske film
4. Fanget af fortiden - igen, s. 106-115: http://video.dfi.dk/Kosmorama/magasiner/223/kosmorama223_106_artikel8.pdf?_ga=2.173789475.1417317536.1669891117-824607.1669891117
5. Levende billeder: s. 108-109; 112


Forløbet har haft til formål at imødekomme følgende faglige mål:
- Anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- Redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
- Redegøre for centrale genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- Anvende forskellige analysemetoder i forbindelse med film, tv og nyere medier
- Redegøre for film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
- Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra valgte kontekster
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Anvende optage- og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder selvstændigt og nuanceret
- Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Skabe medieproduktioner med en genre- og mediemæssig spredning. Både fakta og fiktion skal være repræsenteret, ligesom mindst en af produktionerne skal være anvendelsesorienteret eller mediefagligt formidlende
- Forholde sig analytisk og kritisk til produktionsprocessen og egen produktion

Forløbet har haft til formål at imødekomme følgende af fagets kernestofområder:
- Filmiske virkemidler
- Forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
- Forskellige analysemetoder
- Centrale genrer, medier, medieplatforme og deres tværmediale samspil
- Optageprincipper og optageteknik
- Redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- Film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
- Optageprincipper og optageteknik
- Redigeringsprincipper og redigeringsteknik
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dansk dokumentarisme i teori og praksis

Dette - overvejende praktiske - dokumentarforløb indledtes med en diskussion af dokumentarbegrebet, samt dokumentaristers muligheder for at skildre virkeligheden autentisk. Derefter repeteredes en række elementer, der ofte forbindes med hhv. dokumentarisme (autenticitetsmarkører) samt fire forskellige dokumentartyper (den autoritative, den observerende, den deltagende og den poetisk-refleksive). I denne forbindelse lavede eleverne en mindre praktisk øvelse for at stifte bekendtskab med dokumentarproduktion. Videre i forløbets analytiske del vistes og analyseredes tre forskellige værker - en tv-dokumentar og to dokumentarfilm. Forløbet afsluttedes med en større dokumentarproduktion, hvor eleverne udarbejdede en synopsis, produktionsplan samt et storyboard/manuskript. Efter postproduktionen udarbejdede grupperne oplæg, hvori de reflekterede over styrker og svagheder ved deres produktion/proces.


Kernebegreber/centrale fokuspunkter:
- Forholdet mellem dokumentar og virkelighed
- Faktakontrakt og autenticitetsmarkører
- Dokumentartyper (den autoritative, den observerende, den dramatiserende, den poetisk-refleksive)
- Dramaturgi i dokumentar: Mosaikstruktur vs. person/sagsfortælling, bølgemodellen vs. berettermodellen
- Public service-dokumentar vs. kommercielt finansieret dokumentar
- Dokumentarisme på tv vs. dokumentarisme på film
- Etiske overvejelser i forbindelse med dokumentarproduktion
- Dokumentarhistorie


I forløbet har eleverne set og arbejdet med følgende hele værker:
1. Herlufsholms hemmeligheder (Tv2 2022)
2. Ambassadøren (Zentropa, 2012)
3. Kandis for Livet (Frau Film, 2021)

Dertil kommer følgende viste eksempler:
1. Uddrag af Operation X: https://www.youtube.com/watch?v=LxrLBuYiJ2U&t=4s
2. Uddrag af Titanic: https://www.youtube.com/watch?v=W5hq7HaFRNM&ab_channel=TheOneDoige
3. Uddrag af Klovn: https://www.youtube.com/watch?v=iHsZNItFqWU&t=1s
4. Uddrag af Havregrød til Egon: https://vimeo.com/596475195/45b9e01246
5. Uddrag af 66 Scener fra Amerika: https://vimeo.com/596475536/6e32b566bb
6. Uddrag af Nanook of the North: https://www.youtube.com/watch?v=wNTYxR445y8
7. Uddrag af Man with a movie camera: https://www.youtube.com/watch?v=cGYZ5847FiI&t=284s
8. Uddrag af Triumph des Willens: https://www.youtube.com/watch?v=_6uVrO5d6KU&t=224s
9. Uddrag af Flugt (2021)
10. Undressing My Mother https://vimeopro.com/weareantidote/ken-wardrop-3/video/133234965
11. Elevproduktioner fra tidligere år


I forløbet har eleverne desuden læst/set:
1. Granild + Wolfhagen: DOX, 2016 s. 22-26, 32-44, 53-55, 95-109, 121-123
2. DR: Mads Brügger anklages for dokumentar-fusk https://www.dr.dk/nyheder/kultur/mads-brugger-anklages-dokumentar-fusk
3. Ekko: Ambassadøren forarger og forbløffer: https://www.ekkofilm.dk/artikler/ambassadoren-forarger-og-forbloffer/
4. Journalisten.dk: "Ikke kun en betalt flybillet: Nu kritiserer anmeldere skamrost Kandis-film": https://journalisten.dk/det-er-ikke-kun-den-betalte-flybillet-nu-kritiserer-anmeldere-skamrost-kandis-film/


Forløbet har haft til formål at imødekomme følgende faglige mål:
- Anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- Redegøre for, hvad der karakteriserer fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- Redegøre for centrale genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- Redegøre for film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
- Anvende viden om målgrupper og kommunikation i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra valgte kontekster
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Anvende optage- og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder selvstændigt og nuanceret
- I grupper planlægge, gennemføre og distribuere medieproduktioner
- Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Skabe medieproduktioner med en genre- og mediemæssig spredning. Både fakta og fiktion skal være repræsenteret,
ligesom mindst en af produktionerne skal være anvendelsesorienteret eller mediefagligt formidlende
- Redegøre for forholdet mellem produktionens form og indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- Forholde sig analytisk og kritisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Forløbet har haft til formål at imødekomme følgende af fagets kernestofområder:
- Filmiske virkemidler
- Forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
- Karakteristika ved fakta, fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- Centrale genrer, medier, medieplatforme og deres tværmediale samspil
- Film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
- Forskellige perspektiver på film, tv og nyere medier
- Produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer og udarbejdelse af manuskript
- Optageprincipper og optageteknik
- Redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- Medieetik og basal ophavsret
- Kommunikationssituation og målgrupper
- Distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Disney - Barndommens eventyr vs. ond kapitalisme

Dette analytiske forløb tager udgangspunkt i The Walt Disney Companys film, historie og status som tværmedielt konglomerat. I forløbets begyndelse undersøgtes Walt Disneys personlige baggrund samt samtidens udvikling inden for filmteknologi med fokus på, hvilken betydning disse havde for de tidlige Disney-films udformning. I denne forbindelse vistes og analyseredes Snehvide. Herefter arbejdede eleverne filmhistorisk med en oversigt over forskellige faser i Disneys historie, inden forløbet stillede skarpt på "renæssanceæraen" (1989-1999) og filmene fra denne periodes kendetegn. Her vistes og analyseredes Mulan som et eksempel. Endelig arbejdede eleverne med opkøbet af Pixar samt forskellen på Disney-film og Pixar-film, hvor filmen Cars 2 blev vist som et eksempel. Forløbet afsluttedes med en undersøgelse af Disneys position i nutidens mediebillede samt en diskussion af, I hvilken grad Disney kan anses for hhv. helt eller skurk.


Kernebegreber/centrale fokusområder:
- Walt Disneys personlige historie og dens betydning for (de tidlige) Disney-film
- Kontraktmodellen (Hero's Journey)
- Antropomorfe dyr
- Idealiseret realisme
- Multiplankamera
- Plotintegreret musik
- Adaptationer
- Kulturimperialisme
- Æraer i Disneys historie
- Disneys succesopskrift i 1990'erne
- Forskelle på Disney og Pixar
- Pixars dobbeltkommunikationsstrategi (The Smart Reader vs. The Naive Reader)
- Disney som tværmedielt konglomerat


I forløbet har eleverne set og arbejdet med:
1. Snehvide og de syv små dværge (1937)
2. Mulan (1998)
3. Cars 2 (2011)

Dertil kommer følgende viste eksempler:
1. Uddrag af Steamboat Willie (1928)
2. Uddrag af Fantasia (1940): https://www.youtube.com/watch?v=BWKKJwBXir4&ab_channel=chiasma16
3. Uddrag af Der Fuehrer's face (1944): https://www.youtube.com/watch?v=bn20oXFrxxg&ab_channel=Solarer111
4. Uddrag af 101 Dalmatinere (1961): https://www.youtube.com/watch?v=6YKdOgZB9Qs&ab_channel=JoBloAnimatedVideos
5. Uddrag af Peter Plys (1977): https://www.youtube.com/watch?v=Pm1qzfbRAPw&ab_channel=CurlySVT
6. Uddrag af Basil Mus (1986): https://www.youtube.com/watch?v=kyJBTuAehBA&ab_channel=IceCream
7. Uddrag af Skønheden og Udyret (1991): https://www.youtube.com/watch?v=OElUWCKsPgM&t=69s&ab_channel=BeautyandtheBeastMovieChannel


I forløbet har eleverne desuden læst/set:
1. Houlind, Martin: Alle Elsker Walt i 16:9: https://www.16-9.dk/2009-06/side05_feature2.htm
2. One Hundred Years of Cinema: 1937: Snow White - The Making of Walt's First Masterpiece: https://www.youtube.com/watch?v=RZBsA3XdPAM&ab_channel=OneHundredYearsofCinema
3. Mongaard, Christian: For 100 år siden begyndte Walt Disney at
fortælle os, hvordan han så på verden i Information: https://www.information.dk/kultur/2023/10/100-aar-siden-begyndte-walt-disney-fortaelle-hvordan-saa-paa-verden?kupon=eyJpYXQiOjE2OTczNTA5ODIsInN1YiI6IjExOjgwMzgzMiJ9.szrrJxWIqg6R-T4kCJKMqA
4. Holmegaard, Ida: "Ida Luka Holmegaard følte sig forstået af Disneys ’Mulan’ som barn,
men noget har ændret sig" i Information: https://www.information.dk/kultur/2020/12/ida-luka-holmegaard-foelte-forstaaet-disneys-mulan-barn-aendret
5. The Things Animated: 15 Major Differences Between Disney And Pixar Movies: https://www.youtube.com/watch?v=zhUUQlaP6YQ&ab_channel=TheThingsAnimated
6. Bjerregaard, Morten: Disney styrer mod verdensherredømmet: 'Det er nu, det bliver interessant' på dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/disney-styrer-mod-verdensherredoemmet-det-er-nu-det-bliver-interessant


Forløbet har haft til formål at imødekomme følgende faglige mål:
- Anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- Redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
- Redegøre for centrale genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- Redegøre for film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
- Anvende viden om målgrupper og kommunikation i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra valgte kontekster
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet har haft til formål at imødekomme følgende af fagets kernestofområder:
- Filmiske virkemidler
- Forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
- Centrale genrer, medier, medieplatforme og deres tværmediale samspil
- Film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tarantino - Det stjålne, voldelige og postmoderne

Fiktionsforløb centreret om Quentin Tarantino og det postmoderne som omdrejningspunkt. Forløbet indledtes med en introduktion til auteurbegrebet samt en induktiv kortlægning af auteurtræk på tværs af Tarantinos værker ud fra eksempler. Herefter så og analyserede eleverne Pulp Fiction samt Ingloriuous Basterds. Derudover er eleverne blevet introduceret til forskellige forskellige teorier om mediers betydning for menneskers liv og samfund og diskuteret betydningen af vold på film. Forløbet afsluttedes med, at eleverne i par udarbejdede video essays med næranalyser af scener fra Inglorious Basterds.


Kernebegreber/centrale fokuspunkter:
- Auteurbegrebet
- Filmhistoriske fortælleformer (klassiske, modernistiske og postmoderne film) og deres kendetegn
- Mediefaglige analysemetoder (shot-to-shot, genre, auteur, intertekstuel, tematisk, komparativ, receptions- og feministisk analyse)
- Tarantinos baggrund og dennes betydning for hans film
- Auteurtræk hos Tarantino
- Mediers betydning for vores hverdag (kanyleteorien, to-trinshypotesen og referencemodellen), herunder vold på film og alternative historieskildringer


I forløbet har eleverne set og arbejdet med følgende hele værker:
1. Pulp Fiction (1994)
2. Inglourious Basterds (2009)

Dertil kommer følgende viste eksempler:
1. Uddrag af Kill Bill vol. 1: https://www.youtube.com/watch?v=V-x9i7xhtpc&ab_channel=MovieColiseum
2. Uddrag af Django Unchained: https://vimeo.com/899438025/3d71a86a16?share=copy
3. Uddrag af The Hateful Eight: https://vimeo.com/899437787/73293c492f?share=copy
4. Uddrag af Once Upon a Time... in Hollywood: https://www.youtube.com/watch?v=_9RwSjIoR00&ab_channel=NAV

I forløbet har eleverne desuden læst/set:
1. Sydkystenmediefag.wordpress.com: Intro til postmoderne film
2. Fanget af fortiden - igen, s. 110-113: http://video.dfi.dk/Kosmorama/magasiner/223/kosmorama223_106_artikel8.pdf?_ga=2.173789475.1417317536.1669891117-824607.1669891117
3. Cinetext: A Guide to Quentin Tarantinos Films: https://www.youtube.com/watch?v=jLhkHf5Ksc0&ab_channel=Cinetext
4. Samfundsfag.dk: Medieteori: https://samfundsfag.dk/begreber/sociologi/kommunikation-medier/medieteori/
5. Blinch, Mark: Tarantino-film vækker internation harme: https://www.information.dk/kultur/2009/08/tarantino-film-vaekker-international-harme
6. Uddrag af manuskriptet til Inglorious Basterds


Forløbet har haft til formål at imødekomme følgende faglige mål:
- Anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- Redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
- Anvende forskellige analysemetoder i forbindelse med film, tv og nyere medier
- Redegøre for film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
- Redegøre for teori om mediers betydning for hverdagsliv, kultur og samfund
- Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra valgte kontekster
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet har haft til formål at imødekomme følgende af fagets kernestofområder:
- Filmiske virkemidler
- Forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
- Forskellige analysemetoder
- Centrale genrer, medier, medieplatforme og deres tværmediale samspil
- Film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
- Medie- og kommunikationsteori
- Forskellige perspektiver på film, tv og nyere medier
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensproduktion

I dette forløb har eleverne i grupper gennemført eksamensproduktionen.

I præproduktionsfasen blev eleverne introduceret til Richard Raskins syv parametre for en vellykket kortfilm og Jonas Risvigs principper for storytelling, ligesom de fik genopfrisket forskellige distributionsmuligheder for det korte filmformat, samt basal ophavsret og manuskriptskrivning. Dernæst idégenerede de i grupperne og udarbejdede synopsis, storyboard og produktionsplan.

Herefter fik grupperne udleveret udstyr og filmede i og uden for skoletiden.

I postproduktionsfasen redigerede eleverne i Final Cut Pro X på skolen iMacs. - en enkelt gruppe redigerede på egen computer m Adobe

Forløbet afsluttedes med et awardshow i Bjerringbro Biograf.

Litteratur:
1. Richard Raskin: De syv parametre
2. Introduktion til Jonas Risvigs Step-outline- opbygning + karakterenes og replikkernes WANT og NEED
3. Manusskrivning og replikkernes eksponering og subtekst

Forløbet har haft til formål at imødekomme følgende faglige mål:
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Anvende optage- og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder selvstændigt og nuanceret
- I grupper planlægge, gennemføre og distribuere medieproduktioner
- Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Anvende mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen, herunder manuskriptskrivning
- Skabe medieproduktioner med en genre- og mediemæssig spredning. Både fakta og fiktion skal være repræsenteret,
ligesom mindst en af produktionerne skal være anvendelsesorienteret eller mediefagligt formidlende
- Redegøre for forholdet mellem produktionens form og indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- Forholde sig analytisk og kritisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Forløbet har haft til formål at imødekomme følgende af fagets kernestofområder:
- Forskellige perspektiver på film, tv og nyere medier
- Produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer og udarbejdelse af manuskript
- Optageprincipper og optageteknik
- Redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- Medieetik og basal ophavsret
- Kommunikationssituation og målgrupper
- Distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition

Repetitionsforløb, hvor eleverne har genbesøgt centrale dele af de gennemførte forløb, er blevet sat grundigt ind i eksamensformatet og har arbejdet med eksamensspørgsmål
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 C-niveau: Ungdom i fiktion og dokumentar

Et længerevarende - primært teoretisk - forløb der stiller skarpt på fremstillingen af ungdom i hhv. fakta, fiktion og blandingsformer.


Kernebegreber/centrale fokuspunkter:
- Ungdomsbegrebets tre-deling (biologisk, socialt og kulturelt)
- Ungdomsfilm vs. opvækstfilm
- Ungdomsfilmens (og dokumentarens) dobbeltsyn
- Passagemodellen
- Karakterfremstilling og sympatistrukturer
- Den danske filmlov (1982) - 25 procent af støttekroner går til børne- og ungdomsfilm.-
- Seriedramaturgi (episodeserie vs. føljeton samt plotbuer).
- Tværmedialitet
- Forskellige dokumentariske grundformer (primært fokus på den autoritative, den observerende og den deltagende)
- Autenticitetsmarkører
- Blandingsformer


I forløbet har eleverne set og arbejdet med følgende hele værker:
1. Boyhood, Richard Linklater (2014)
2. Sex education, Laurie Nunn, episode 1 1. sæson (2019)
3. Normale mennesker, sæson 1 episode 1+2, produceret af Element Pictures for BBC 4. Three og Hulu i samarbejde med Screen Ireland
4. SKAM, Julie Andem, S1E1 (2015-2017)
5. Grænser, Jonas Risvig, S1E1 (2021)
6. Succesjægerne, Anders Gustafsson (2012)


Set uddrag:
Citater fra forskellige ungdomsfilm/serier:
1. Zappa, Bille August (1983, uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=MC4YUp-daCM
2. Inside Out, Pete Doctor (2015, uddrag): https://vimeo.com/663968493/0f62b331cc
3. Lady Bird, Greta Gerwig (2017, uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=wVKPQ9iZ04I
4. Pushere på snapchat: https://www.youtube.com/watch?v=zu7pUu77Lv0
5. De Vilde hjerter: https://vimeo.com/683273930/336f619830
6. Du fucker med de forkerte: https://www.dr.dk/drtv/se/du-fucker-med-de-forkerte_-soeger-du-stadig-arbejde_283606
7. American Vandel: https://www.youtube.com/watch?v=m3tkFOtM6go


I forløbet har eleverne læst:
- Anders Lysne og Neel Schucany: Ungdom - forløb i medier, Lindhardt og Ringhof, 2017, kap: 1, 2, 4 og 6 (dog ikke om reality)


Gennem forløbet er eleverne blevet trænet i følgende faglige mål:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer