Holdet 2024 Mu/2g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Musik B
Lærer(e) Simon Vibe Højgaard
Hold 2024 Mu/2g (2g Mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The Beatles - emnestudium
Titel 2 Form i klassikken - emnestudium
Titel 3 Den harmoniske trekant
Titel 4 Kor og sang
Titel 5 Sammenspil
Titel 6 Musikalsk teori,  analyse og sats

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The Beatles - emnestudium


Primære tekster i forbindelse med emnet er:
-"Rebel og Remix" af Per Reinholdt Nielsen, Systime:
   s. 56-62

Sekundært er der set en dokumentarfilm: "Mighty Good: The Beatles", samt givet teksterne
-"All you need is love - populærmusikkens historie" af Tony Palmer, Chr. Erichsens Forlag:
   s. 243-263


I forløbet er der arbejdet med The Beatles i forbindelse med historie, samtid, kultur, arrangementer, harmonik (herunder den harmoniske trekant), melodik, satsteknik (flydestemmer, medstemmer, treklangsmedstemmer, modstemmer) samt sammenspil, sang og kor.
Historisk er der redegjort for omstændighederne i Liverpools musikscene i de tidlige 60'ere, The Beatles som havende 2 perioder (hvoraf den første kan inddeles i yderligere 2), Beatlemania, det amerikanske gennembrud.

Særligt er sangen "Hard days night" analyseret. Dertil også "She loves you", der dog bygger videre på en analyse fra året før, hvor én elev ikke gik på holdet.
Beatles-værker, der kun er blevet lettere analyseret med fokus på én eller få begreber, indebærer: "Help", "Nowhere Man", "Because", "All my loving".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Form i klassikken - emnestudium

Primære tekster til dette forløb:
-"Musikken i 1700-tallet" af Orla Vinther, Systime:
   s. 199-206
-"Inspiration til det nye c-niveau" af Susanne Christensen & Mette Rigtrup, Uudgivet:
   s. 38-46
-"Noter om sonatesatsform", Putte, Uudgivet.

Sekundært er forskellige hjemmesider, hjemmeproducerede dokumenter og internetbaserede kilder brugt samt:
-"Barokbogen" af Jens Dalsgård, Systime:
   s. 121 & 124-129
-"Musikken i 1800-tallet" af Orla Vinther, Systime:
   s. 112-118 & 120

I forløbet har vi gennemgået den overordnede musikhistoriske udvikling fra barokken til wienerklassikken, selve wienerklassikken samt overgangen til romantikken med nedslag i selve romantikken.
Der har været fokus på sonatesatsformen, og der er analyseret 1. sats af "Eine kleine nachtmusik" af Mozart samt første sats af "Sonatine op. 49 nr. 2" af Beethoven.
Til barokken er første sats af "Foråret" af Vivaldi analyseret og til romantikken er der set på overordnede forme og motivisk materiale i "Symfoni nr. 6" af Tchaikovskij.

Analytisk har der været fokus på form, særligt sonatesatsformen og ritornelform, samt harmonik-, melodik- og tema-analyser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den harmoniske trekant

Primær materiale til forløbet:
-"Nøgle til musikken" af Johannes Grønager, Systime:
   s. 27-31 & 43-63
-"Rockmusik i tid og rum" af Anders Aare; Johannes Grønager & Poul Rønnefelt, Systime:
   s. 53-66
-"Inspirationsmateriale til det nye c-niveau" af Susanne Christensen & Mette Rigtrup, Uudgivet:
   s. 23-26

Forløbet har omhandlet de harmoniske sprog, som udgør den harmoniske trekant: funktionsharmonik, modalharmonik og bluesharmonik. Der er analyseret sange harmonisk med henblik på at indplacere dem i den harmoniske trekant mellem harmoniske sprog.

Ad funktionsharmonik er der undervist i:
-dur/mol-dualitet
-kvintcirklen
-ledetone og kvintfald
-tonika, subdominant og dominant
-septimdominanter og tritonus-opløsning
-Parallelle funktioner
-Bidominanter og vekseldominanter
-kvart-kvint og kvart-sekst-forudhold
-Tonale kadence i dur og mol
-skuffende kadence

Ad modalharmonik er der undervist i:
-trinanalyse
-kirketonearterne
-dog især dorisk, mixolydisk, æolisk (og ionisk)
-almindelige vendinger i modal rock og folkemusik

Ad bluesharmonik er der undervist i:
-bluesskema
-den 'omvendte kadence'
-bluesskala
-mol-terts i melodi over dur-terts i harmonik
-dur-septim-akkorden som ikke-spændingsakkord

Til alle tre emner er der givet musikhistorisk kontekst. Der er lavet sammenspil med numre i den pågældende harmonik, og der er sunget kor af sange med den pågældende harmonik. Disse sange er ligeledes blevet analyseret harmonisk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kor og sang

Der er i dette forløb arbejdet med stemmeopvarmning og stemmebrug i henhold til at synge sammen i kor og solistisk.

Der er sunget et bredt og varieret udvalg af enstemmige sange fra højskolesangbogen samt eksempler i harmoniske og satstekniske forløb, vor der bl.a. er sunget 3-stemmig flydekorsøvelser og 3-stemmig medstemmekorsøvelser.

Af korarrangementer er der sunget
-Sensommervise i et 2-stemmigt arrangement
-Alle verdens hjørner for 3 stemmer (Arr.: Ejvind Dengsø)
-Sound og Silence for 2 stemmer
-Nissebanden-medley for 2-stemmer
-Hver gang det bli'r vinter i 5-stemmig udgave (baseret på arrangement af Signe Bøge)
-Jingle Bells for 3 stemmer (arr.: Ejvind Dengsø)
-Hvad skal verden med sådan en som mig for 4 stemmer (arr.: HP)
-Vårvise for 4 stemmer (arr.: Ejvind Dengsø)

Nogle af satserne er sunget sammen med et andet musikhold, for at få fyldige nok stemmegrupper.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sammenspil

Der er i dette forløb undervist i instrumentbrug og øvelokale-teknik samt scene-show med 2 koncerter i løbet af året.

Fokus har været på sammenspil og rollefordeling. På grund af ønsker fra eleverne, har de bevæget sig meget rundt mellem forskellige instrumenter, som de har lært at beherske.

Sammenspilsnumre, der er arbejdet med:
-Juice (Blæst)
-Another Brick in the Wall pt. II (Pink Floyd)
-Blues-jam
-Girls just wanna have fun (Cyndi Lauper)
-A hard days night (The Beatles)
-Snowman (Sia)
-Der noget i december (Rasmus Seebach)
-I wish (Stevie Wonder)
-Riptide (Vance Joy)
-What a Life (Scarlet Pleasure)
-Shallow (Lady Gaga & Bradley Cooper)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Musikalsk teori, analyse og sats

! Bemærk at harmonisk analyse bliver beskrevet under forløbet "den harmoniske trekant" selvom at disse to forløb har været meget nært beslægtede.
Ligeledes blever klassisk formanalyse beskrevet under emnet "klassikken"!

Primære materiale til forløbet:
-"Nøgle til musikken" af Johannes Grønager, Systime:
   s. 22-31 & 33-46
-"Melodisk analyse" af Thomas Hammer, uudgivet
-"Rockmusik i tid og rum" af Anders Aare, Johannes Grønager & Poul Rønnefelt, Systime:
   s. 153-167
-"Groovy!" af Johannes Grønager, Systime:
   s. 12-17 & 62-85

I forløbet har vi gennemgået
-skalaer: dur, mol, harmonisk og melodisk mol, pentaton, hexaton
-kirketonearter, især dorisk og mixolydisk foruden æolisk og ionisk
-trinanalyse
-kvintcirklen
-blueskarakteristiske skalatræk
-akkorder: de fire almindelige treklange, firklange, udvidede akkorder, sus-akkorder, becifringsnotation
-harmonisk analyse (under forløbet "den harmoniske trekant")
-autenticitetsbegrebet
-melodisk analyse
-Udtryksfeltsanalyse
-elementær satsteknik:
-flydestemmer
-medstemmer (over- og understemmer)
-treklangsmedstemmer
-modstemmer

Vi har dertil også arbejdet videre med nogle af de teorier og begreber, der blev introduceret i 1.g, herunder:
-form
-hook, break, gimmick
-intensitetsudvikling
-relativ og gradvis energi
-hitskabelonen

Forløbet er integreret meget i de andre forløb, herunder især "den harmoniske trekant", "sonatesatsform i klassikken", "Kor og sang".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer