Holdet 2024 Ps/2hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Heidi Andersen
Hold 2024 Ps/2hf (2hf Ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Ps B
Titel 2 Kultur og det sociale liv (EKSAMEN)
Titel 3 Ondskab (EKSAMEN)
Titel 4 Ungdom og udfordringer (EKSAMEN)
Titel 5 Familie i medgang og modgang (EKSAMEN)
Titel 6 Præstationernes psykologi (EKSAMEN)
Titel 7 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Ps B

Fokuspunkter:
Afklaring af faglige mål på B-niveau samt eksamensform – hvad arbejder vi hen i mod? Metoder + kritik (arbejdes der også løbende med!). Psykologiens mangfoldighed (de vigtigste psykologiske tilgange)

Centrale begreber: særligt fokus på eksperimenter (ægte og kvasi/felt); tvillingeundersøgelser; arv og miljø; videnskabelig psykologi vs hverdagspsykologi; etiske aspekter.

Kernestof
- undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af data

Indhold: (PV = I-bogen Psykologiens Veje)
Dokumentar: Tre identiske fremmede (DR)
TED- talk: Nature vs nurture: https://www.youtube.com/watch?v=uXIW_m0lo0U
PV: Eksperimenter p5812
PV: Etiske retningslinjer c13971
Anders Boas: "Små synder" (Weekendavisen, 24.8.24)

15 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kultur og det sociale liv (EKSAMEN)

Fokuspunkter:
Forløb med fokus på kultur og identitet, på hvordan vi opfatter andre mennesker samt hvordan vi relaterer til hinanden. Herunder også mødet mellem mennesker fra forskellige kulturer. Mindre feltundersøgelse vedr. forståelsen af kulturbegrebet i gymnasiet (spørgeskema + interview). Træning i synopsisskrivning.

Centrale begreber/teorier: særligt fokus på spørgeskemaundersøgelser og interview; etnocentrisme og kulturrelativisme; det multikulturelle samfund; tilpasningsstrategier (assimilation, segregation og integration); kulturmøder i homogene og heterogene samfund (Battersea & Bow); holdninger (trekomponent-modellen) og kognitiv dissonans; stereotyper og fordomme; Dukke-testen; Allports kontaktteori; Ishiyamas konfliktmodel; kollektivisme og individualisme; tokulturel livsform; Erikson og identitetsdannelse (bl.a. negativ identitet); Geert Hofsteedes kulturdimensioner

Kernestof:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Indhold:
- Hofsteedes kulturdimensioner: https://udforsksindet.dk/hofstedes-kulturdimensioner-samfund/ + https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/
- Sørensen, Søren Christian: "Hvad er dansk kultur?" Information, 7.12.1999.
- PV om Kulturmøder og kulturforskelle (p5539)
- DR udsendelse: "Gør Danmark dansk" (1) (mit CFU)
- Dukketesten: https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E
- Jessen, Freja Bech: "Strid om dukkers hudfarve har bund i seriøs forskning". Kristeligt dagblad, 17.12.2010.
- Preisler, Hassan: Dukketesten: Kontaktinfo og kommentarer. Institut for menneskerettigheder 2008 på: https://menneskeret.dk/udgivelser/dukketesten
- Ringgaard, Anne: "Unge med indvandrerbaggrund er splittede mellem to liv". Videnskab.dk, 2.10.2014
- "Gør Danmark dansk" (1) (cfu)
- Larsen, Ole Schultz: ”Psykologiske feltundersøgelser”, Systime 2019: Kapitlerne om spørgeskemaundersøgelser og interview.
- Øvelse: Holdning til chokolade (fra Richter Hansen & Lap: ”Kreative øvelser til psykologi", Systime 2022)

Fagpakketoning (synopsisskrivning):
Society & Health:
Bilag 1: "PerkerDansk" (2:8) (er lånt til jer på "mitCFU")
Bilag 2: "Unge med indvandrerbaggrund er splittede mellem to liv"
(https://videnskab.dk/kultur-samfund/unge-med-indvandrerbaggrund-er-splittede-mellem-liv)
Uniform:
Bilag 1: "PerkerDansk" (2:8) (er lånt til jer på "mitCFU")
Bilag 2: "Far og søn fra Randers er dømt for æresdrab på 44-årig mor" https://nyheder.tv2.dk/krimi/2022-11-02-far-og-soen-fra-randers-er-doemt-for-aeresdrab-paa-44-aarig-mor
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ondskab (EKSAMEN)

Fokuspunkter:
Forløb med fokus på forståelse og forklaring af ondskab. Indkredsning af begrebet ondskab (kulturel og historisk) og inddragelse af forskellige forklaringer på, hvorfor nogle mennesker begår ondskabsfulde handlinger (bl.a. barndommens betydning, magt, empati, selvkontrol, dyssocial personlighedsforstyrrelse mv).

Centrale begreber/teorier:
Individualpsykologisk og socialpsykologisk perspektiv på ondskab; Konrad Lorenz + kritik af Lorenz; Aggressionsformer (reaktiv, instrumentel, sadistisk); Goldberg (opvækstens betydning – de fem faktorer);; Baron Cohen (ondskab er fravær af empati); empati og spejlneuroner; magt og empati; Gottfriedson & Hirschi (fravær af selvkontrol); Skumfidustesten + kritik; Dyssocial personlighedsforstyrrelse (ICD-10 - symptomer og behandling); Bandura (moralsk frakobling); Svendsen (de fire typer af moralsk ondskab);

Kernestof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
- menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier

Indhold:
- Kap. 24 i PV (id=p5617) (minus Milgram og Zimbardo)
- Anders Agger: ”Herstedvester” (indefra) https://www.dr.dk/nyheder/indland/fire-retsordfoerere-svarer-skal-folk-spaerres-inde-paa-ubestemt-tid eller på CFU
- ”Følelsen af magt gør os mindre empatiske” (Davidsen, Thomas,Djøf-bladet, 23.10.13)
- ”Når selvkontrollen er nedslidt” (Psykolog Nyt, nr 15, 2007)
- Dyssocial personlighedsforstyrrelse: (https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/dyssocial-personlighedsstruktur#toc-behandling + ICD-10)
- ”Kan en psykopat selv gøre for det?” https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/kan-en-psykopat-selv-gore-det

Fagpakketoning: "Udmattet af omsorg - sådan føles det at blive ramt af omsorgstræthed" (Societe & Health) + "En af os skulle dø" (Uniform)

Omfang ca. 50 ns

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ungdom og udfordringer (EKSAMEN)

Fokuspunkter:
Forløbet har fokus på de udfordringer (og muligheder), som det unge menneske står over for. Vi har beskæftiget os med angst og depression, som fylder meget hos unge mennesker. I det perspektiv har vi også diskuteret normalitetsbegrebet samt diagnostiske kriterier. Udfordringer koblet til køn er undersøgt med udgangspunkt i rapporten ”Køn og forventninger” (kønsnormers betydning for bl.a. mobning og valg af uddannelse). Afslutningsvist har vi undersøgt strategier i forhold til kriser og krisehåndtering.

Centrale begreber
Mental sundhed og mental sygdom; bekymringskultur og diagnosesamfund; affektive lidelser med fokus på unipolar depression (kriterier, behandling, årsager, test mv); teorier om depression: forstyrrelse af kortisol, underskud af signalstoffer, tilknytningsteorier, evolutionær psykologi, operant betingning og modelindlæring, stress-coping, indlært hjælpeløshed, depressiv triade; behandling af depression (kognitiv terapi og kognitiv adfærdsterapi + samtaleterapi + medicinsk behandling + metakognitiv terapi); Angstens fire komponenter (krop, følelse, adfærd, tanke); De forskellige angstlidelser (enkeltfobi, agorafobi, social fobi, panikangst, generaliseret angst, OCD); Behandling af angst (psykoterapi, psykoedukation, kognitiv terapi, adfærdsterapi, kognitiv adfærdsterapi, medicinsk behandling); Udfordret af det biologiske køn (kønsdysfori/kønsubehag og transkønnethed) + omfang (statistik); Køn og forventninger (rapport):  mobning, kønskonformitet, kønsnormer, kønsidealer, socialisering, heteronormativitet, køn og seksualitet, maskulinitetens paradoks; Personlighed og krisehåndtering;  Antonovsky OAS.  

Kernestof
- menneskets udvikling i et
livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- selv, identitet og personlighed
- coping

Supplerende stof
- klinisk psykologi (depression og angst)

Indhold
- https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/psyke/om-psykiatri/mental-sundhed-og-mental-sygdom/
- DR 1 dokumentar: ”De raske syge”
- https://sind.dk/faa-hjaelp/fakta-om-sindslidelser-og-psykiske-diagnoser
- PV Affektive lidelser (id=p5613)
- Teorier om depression fra Gyldendals Psykologihåndbog (s. 353-361) (Gyldendal, 2005)
- PV Nervøse tilstande (id= p5615)
- DR 2 dokumentar: ”I følelsernes vold - Angsten”
- https://www.psykiatri-regionh.dk/undersoegelse-og-behandling/Patientinformation/Til-boern-og-unge/Documents/Sygdomsspecifik/Information%20om%20koensubehag,%20transkoennethed%20og%20koensidentitet%20hos%20boern%20og%20unge%20FINAL-a.pdf (uddrag)
- Rapport: Lige køn leger bedst (https://www.sexogsamfund.dk/sites/default/files/rapport_lige_koen_leger_bedst.pdf)
- Thingsted, Anne Sophie: Frygt, bekymring og apati – Din personlighed påvirker, hvordan du reagerer på krigen i Ukraine (Videnskab.dk, 24.2.2022)
- PV Oplevelse af sammenhæng (id= c12527)

Omfang ca. 50 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Familie i medgang og modgang (EKSAMEN)

Fokuspunkter:
Fokus på forskellige aspekter ved familielivet særligt med fokus på stress. Vi har set på betydningen af transmitterstoffer ifbm. forelskelse, kærlighed og tilknytning samt de mørke sider af kærligheden i form af bl.a. jalousi. Ydermere fokus på forskellige familieformer, partnervalg, opdragelse og tvangsfjernelser.

Centrale begreber:
Signalement af den senmoderne familie (symmetrisk to-forsørger-familie, netværksfamilie, grænseløs familie, børnecentreret familie, det rene parforhold); Denciks fire familietyper (teamfamilien, svingdørsfamilien, den patriarkalske familie, det sociale akvarium); Lazarus – stress og coping (emotionsfokuseret og problemfokuseret coping); Baumrinds fire opdragelsesstile; Legeforsker Marc Malmdorf Andersen (legens betydning og vigtighed);  tilknytningens betydning for partnervalg; tiltrækning og formering; Helen Fischer (lystnetværket, attraktionsnetværket, tilknytningsnetværket); Girard (mimetisk begær); omsorgssvigt (Else Christensen), konsekvenser v omsorgssvigt (fokus: omsorgssvigt skader hjernen) + sårbarhedsmodellen; konsekvenser ved anbringelse (monotropisk standpunkt, multiple attachment);
   
Kernestof
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens

Supplerende stof:
- børne – og familiepsykologi
- neuropsykologi
- klinisk psykologi (stress)


Indhold:
- PV Signalement af den senmoderne familie (id=p5484)
- PV Fire familietyper (id=p5483)
- Dokumentar: ”Fældet af stress” (1:2) (CFU)
- Dokumentar: Søren Ryge præsenterer: Far, mor og børn. (DR TV)
-  Sørensen, Sola K.: ”Børnepsykolog om bondefamilien fra Sydfyn: Jeg ser børn i kæmpe trivsel” (DR, Lev, 23.4.2018)
- Marc Malmdorf Andersen: "Befri legen", https://www.weekendavisen.dk/2021-50/24spoergsmaal/befri-legen
- ”Tilknytningsstile hos voksne–i lyset af deres barndom” (uddrag), Psykologinyt nr. 12 1999
- Dokumentar: Mød dit urmenneske – tiltrækning og formering, DR1 2018
- PV Kærlighed og forelskelse er ren kemi (id=p5472)
- Om Girard: ”Overvejelser over skønhed, partnervalg og det mimetiske begær”:  https://psykologi.wordpress.com/2007/02/04/overvejelser-over-sk%C3%B8nhed-partnervalg-og-det-mimetiske-beg%C3%A6r/
- TV: ”I følelsernes vold – kærligheden”
- Holtze, Lea: ”Forsker kigger dybt i anbragte børns hjerner” (Socialpædagogen Online, 27. nov. 2017)
- Vesterby, Larsen, Sommer: "Langsigtede konsekvenser af børns anbringelse uden for hjemmet. Er den danske anbringelsespraksis det bedste for barnet?" (uddrag) https://www.dp.dk/p-psykologernes-fagmagasin/fagartikler-psykologi-viden/langsigtede-konsekvenser-af-boerns-anbringelse-uden-for-hjemmet-er-den-danske-anbringelsespraksis-det-bedste-for-barnet/>
- Dokumentar:  ”Når kommunen tager dit barn” (2) (CFU)

Omfang: ca. 80 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Præstationernes psykologi (EKSAMEN)

Fokus:
I dette tema er omdrejningspunktet præstationer, motivation og tænkning.  Vi arbejder med, hvordan vi mennesker kan påvirke vores præstationer, og hvordan vores præstationer er med til at præge vores opfattelse af os selv og andre. Desuden arbejder vi med betydningen af motivation i en læringssammenhæng, som fører os videre til arbejdet med tænkning.
Derudover elevudarbejdet spørgeskemaundersøgelse relateret til, hvordan kan man skabe en mere opgaveorienteret motivation og et bedre mestringsklima hos danske gymnasieelever. Udarbejdelse af rapport efterfølgende.

Centrale begreber:
Præstation (færdighed, handling, resultat); Motivationsfaktorer (opgavens værdi, meningsfuldhed, rollemodeller); Faser i motivationsprocessen (forventningsfase, realiseringsfase, fortolkningsfase); Forklaringsstile/attributioner (pessimistisk, optimistisk); Ryan & Decis selvbestemmelsesteori (kompetence, autonomi, tilhørsforhold); Indre motivation og ydre motivation (herunder de fire forskellige reguleringsformer: ekstern, introjiceret, identificeret, integreret) samt demotivation; Nicholls målorienteringsteori (konkurrenceorienteret og opgaveorienteret motivation) + konkurrenceklima og mestringsklima; Motiverende målsætninger (drømmemål, langsigtede mål, kortsigtede mål, hverdagsmål); SMARTe mål; kort om tænkningens udvikling (Piaget og Vygotskys to perspektiver); Kahnemans dobbeltprocesteori (mønstergenkendelse, kognitive skemaer, kognitive bias); Kognitive bias (aktør-observatør-favorisering, gambler-fejlslutningen, tilgængelig-information-bias, anker-effekten, bekræftelsestilbøjelighed);


Kernestof:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– følelser og kognition
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping

Indhold:
Magnus Riisager (red.): I-bog: ”PsykB”, Frydenlund 2024: Kap. 6.4: Motivationens betydning for præstationer (minus Decis eksperiment om betydningen af ydre belønning i forhold til at vedholde indre motivation OG minus de tre målsætningstyper under motiverende målsætninger)
Magnus Riisager: I-bog: ”PsykC”, Frydenlund 2024: Kap. 4.5: Tænkning og forståelse



Omfang: 50 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer