Holdet 2024 ps/2g3c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Thomas Lau Christiansen
Hold 2024 ps/2g3c (2g3c ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til psykologi
Titel 2 Livet som ung - på godt og ondt
Titel 3 Udvikling og livsforløb
Titel 4 Læring i en digitaliseret verden
Titel 5 Ondskab
Titel 6 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til psykologi

Introduktion til psykologi, herunder psykologiske retninger, kernestofområder, hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi, metode og videnskabsteori

Materialer:
Psykologiens Veje
Kvantitativ og kvalitativ metode: https://psykveje.systime.dk/?id=5850 (2,5 side)
Eksperiment: https://psykveje.systime.dk/?id=5862 (6.5 side)
Spørgeskema: https://psykveje.systime.dk/?id=5860 (2 sider)
Tvær- og længdesnitsundersøgelse: https://psykveje.systime.dk/?id=5858 (2 sider)
Tvillingestudier: https://psykveje.systime.dk/?id=5857 (1 side)
Interview: https://psykveje.systime.dk/?id=5855 (2,5 side)
Vurdering af undersøgelser: https://psykveje.systime.dk/?id=5853 (3 sider)

Samlet 19,5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Livet som ung - på godt og ondt

Personlighed, identitet og ungdomsliv I det senmoderne samfund

Her ser vi på ungdom som livsperiode og subjektiv alder og sætter det i relation til det senmoderne samfund med kulturel frisættelse og ungdomskultur. Hvad er identitet og hvilke udfordringer står unge med i det senmoderne samfund.

Efter forløbet skal eleven kunne
- Have indblik i det senmoderne samfund, ungdomskultur og skønhedsidealer.
- Kunne forstå menneskelig adfærd ud fra ovenstående
- Diskutere hvorvidt mennesket er underlagt nogle personlige træk og forhold i miljøet, der indskrænker menneskets valgfrihed.


Begrebsliste til ungdom i det senmoderne samfund

Kulturel alder og subjektiv alder
Stilfællesskaber
Forbrugskultur
Kulturel frisættelse (Thomas Ziehe)
Aftraditionalisering
Individualisering
Institutionaliseret individualisme
Kapital – social, kulturel og økonomisk
Habitus (Pierre Boudieu)

Erik Eriksen
• Jegidentitet og socialidentitet
• positiv og negativ identitet
• Psykosocialt moratorium

Sociale arenaer

Anthony Giddens
• Selvet som refleksivt projekt
• Narrativ identitet
• Ontologisk sikkerhed

Kenneth Gergen
• Multiple selv
• Samhandling og samflydelse

Narcissisme - neonarcissisme/nynarcissisme
Køn i et biologisk perspektiv og i et kulturelt/socialkonstruktivistisk perspektiv

Afhængighed
Ungdomshjernen, socio-emotionelle netværk, kontrolnetværk
Dopamin og afhængighed
Konformitet ift. at drikke

Stress og coping
• Akut og kronisk stress
• Forsigtig og risikovillig type
• Forklaringsstile
• Coping strategier – problem og emotionel
• Krav-kontrol-modellen
Stress-sårbarhedsmodellen


Materialer
Ungdom og senmodernitet: https://psykveje.systime.dk/?id=p5392 (3 sider)
En flodbølge af muligheder: https://psykveje.systime.dk/?id=p5425 (3 sider)
Tvangen til at vælge: https://psykveje.systime.dk/?id=p5424  (1 side)
Den narcissistiske ungdom: https://psykveje.systime.dk/?id=p5416 (2 sider)
Krop, køn og identitet: https://psykveje.systime.dk/?id=p5421 (3 sider)
Kapital og habitus: https://psykveje.systime.dk/?id=p5423 (2 sider)
Sociale arenaer, roller og identitet: https://psykveje.systime.dk/?id=p5419 (4 sider)
Sam-handling: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=221 (1 side)
Narrativ-identitet: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=219 (2 sider)
Stress: https://psykveje.systime.dk/?id=p5573 (8 sider)
Coping: https://psykveje.systime.dk/?id=p5806 (3 sider)
Afhængighed:  https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=215 (0,5 side)
Individuelle faktorer i afhængighed: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=239 (0,5 side)
Sociale faktorer i afhængighed: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=240 (0,5 side)
Ungdomshjernen: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=212 (0,5 sider) + https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=228 (2 sider)



Film og artikler
https://www.dr.dk/drtv/episode/limbo-_-naar-sabbataar-er-fucked_118320
Kærlighed i det traditionelle og senmoderne samfund: https://www.zetland.dk/historie/s8xGxmGj-ae6Ewl5D-8c668 (2 sider)
Aftraditionalisering: https://www.fagord.dk/aftraditionalisering/ (1 side)
Misbrug og identitet: https://www.jacobmosgaard.dk/viden/blog/identitet/misbrug-og-identitet.aspx (1 side)



Sider I alt: 38 sider eksklusiv film

Podcast 25 min: https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-bliver-vi-saa-stressede-i-det-moderne-samfund  (ikke del af pensum)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Udvikling og livsforløb

Formålet med dette forløb er at give eleverne en forståelse for menneskets udvikling og livsforløb med udgangspunkt i en systemteoretisk tilgang. Vi dykker ned i hvert enkelt system for at forstå individets adfærd og udvikling. Systemer:
- Barnets biologi, gener og træk.
- Barnets opvækst, tilknytningsstile og relationer til forældre.
- Det unge individs forhold til venner og venners betydning for vores velvære
- Kulturens betydning for vores udvikling.

Begreber/teorier
Systemteoretisk tilgang: Biologisk, genetisk, opvækst, familie, venner, skole, sport, institutioner, kultur og samfund
Femfaktormodellen + Den forsigtige og risikovillige type
Omsorg – opsyn, tilknytning og stimulation
Tilknytningsstile af Mary Ainsworth:
- Tryg tilknytning
- Ængstelig ambivalent
- Ængstelig afvisende
John Bowlbys tre tilknytningsfaser + fagbegreber:
- Tryg base
- Arbejdsmodeller
- Udforskningsadfærd
- Separationsangst
- Før tilknytning, Begyndende tilknytning, Selektiv tilknytning
Daniel Stern
- Fællesopmærksomhedsfokus
- Social refereren
- Affektiv afstemning
- Fejlafstemning
- Ansigtsduetter
- RIG'er: Repræsentationer af Interaktioner der er blevet Generaliseret


Diane Baumrinds fire opdragelsesstile
- Autoritative, autoritære, eftergivende og uinvolverede
- Opdragelsesidealer

Else Christensens 4 typer af omsorgssvigt: Aktiv fysisk, passiv fysisk, fysisk følelsesmæssig og passiv følelsesmæssig

Rene Spitz : Hospitalisme og spædbarnsdepession

Risiko eller årsagssammenhæng: Skift, kædevirkninger, gentagende negative erfaringer og individuelle forskelle.

Resiliens – individuel, social og kulturel

Materialer
System-teori
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=167
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=168
3,5 sider - Udleveret som DPF

Biologi, evolution og nedarvede mønstre
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=171 (Evolutionspsykologi - 2,5)
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=161 (Biologi - 0,5 sider)
3 sider - Udleveret som DPF

Big 5 - personlighedstræk
https://psykveje.systime.dk/?id=5664 (2 sider)

Omsorg: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=252
2 sider - Udleveret som DPF

Mary Ainsworth - tilknytning
https://psykveje.systime.dk/?id=5043#c13974 (2 sider)

Bowlby - tilknytning og arbejdsmodeller
https://psykveje.systime.dk/?id=5043 (3 sider)
De indre arbejdsmodellers betydning for tilknytningsmønsteret: https://www.munkholm.cc/files/JOHN_BOWLBY_-_TILKNYTNINGSFORSTYRRELSER.pdf (1,5 sider)


Film John Bowlbys tilknytningsteori - Flipped - YouTube

Daniel Stern
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=175 (0,5 side)
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=176 (2,5 sider)
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=177 (1,5 sider)
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=178 (1 side)


Spædbarnsdepression og hospitalisme
https://psykveje.systime.dk/?id=5131 (3 sider)

Baumrind: fire opdragelsesstile + opdragelsesidealer
https://psykveje.systime.dk/?id=5188 (3 sider)
https://psykveje.systime.dk/?id=5189 (1 side)


Else Christensen - 4 typer af omsorgssvigt
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=253 (5 sider)

Risiko eller årsagssammenhæng + Kauai-undersøgelsen
https://psykveje.systime.dk/?id=5123 (6 sider)

Fra lydighed til selvstændighed
https://psykveje.systime.dk/?id=5165 (1 side)
https://psykveje.systime.dk/?id=5190 (3 sider)


Samlet antal sider: 47,5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Læring i en digitaliseret verden

Formålet med dette forløb er at få kendskab til læring i et såvel kognitivt samt social- og personlighedspsykologisk perspektiv og med et digitalt fokus på godt og ondt.

Kognitivt: hukommelse, perception, opmærksomhed, IQ, biases
Socialpsykologisk: socialperception, behaviorisme
Personlighedspsykologisk: Motivation, selvkontrol


Eleverne skal efter forløbet kunne reflektere over eget forbrug af digitale medier i læringssammenhæng, have en forståelse for kognitive, sociale og personlige faktorer ift. læring.

Begreber

Læring medfører en række ændringer
• Holdninger, kompetencer, viden, værdier, færdigheder og adfærd

Læring i evolutionært perspektiv - tilpasning og overlevelse

Læring i biologisk perspektiv - neurale forbindelser

Behaviorisme – stimuli, respons, adfærd/læring

Klassisk betingning (Pavlov, klassisk betingning, associationer)

Operant betingning (Skinner, operant betingning, forstærkning, belønning og straf)

Social indlærings teori (rollemodeller, modelindlæring, imitation – Bobo-doll eksperimentet)

Kognitiv tilgang – Jean Piaget
• kognitive skemaer
• Adaptation/tilpasning
• Assimilation
• Akkomodation

Social kognitiv læringsteori - A. Bandura
- Adfærd, miljø og personfaktorer
- Personfaktorer er den vigtigste faktorer og der hvor teorien afskiller sig fra behavioristisk læringsteori
- Self-efficacy = troen på egne evner

Motivation
• Nysgerrighed (kognitiv)
• Behov for mening (Kognitiv)
• Mestre færdigheder (Kognitiv)
• Interesse (Kognitiv)
• Self-efficacy - troen på egne evner (Kognitiv)
• Belønning og anerkendelse fra andre (Behaviorisme)
• Konkurrence (Kognitiv og behaviorisme)

Flow
- Opgaven skal være passende individets kompetence
- Glemmer alt om tid og sted

Målorientering
- konkurrenceorienteret motivation
- opgaveorienteret motivation

Selfdetermination theory – SDT
• Indre og ydre motivation
• Tre psykologiske grundbehov – autonomi, samhørighed og kompetence

Opmærksomhed
• Selektiv opmærksomhed
• frivillig og ufrivillig opmærksomhed – indre og ydre faktorer
• Kontrollerede og automatiserede processer
• Delt opmærksomhed – multitasking og switchtasking
• Uopmærksom blindhed

Hukommelse
• Sensoriske hukommelse
• Arbejdshukommelsen/korttidshukommelsen (den centrale dirigent + klumpning/chunking)
• Langtidshukommelsen – herunder den eksplicitte (episodiske hukommelse, semantiske hukommelse) og den implicitte hukommelse (procedure, emotionelle og den perceptuelle)
• Optline

Perception + Topdown og bottomup processer


Socialperception
• Halo-effekten
• Pygmalion-effekten/Rosenthal-effekten
• Førstehåndsindtryk

IQ
• Simon og Binet – Q-faktor, Flynn-effekten, tvillingestudier
• Gardners 7 intelligensformer
• Selvkontrol og samvittighedsfuld


Litteratur og materialer

Hvad er læring? https://grundforloeb2sosu.ibog.gyldendal.dk/?id=158&loopRedirect=1
(1 side)

Læring i evolutionært perspektiv:
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=298 (1 side)

Læring i et biologisk perspektiv - forstærkning af neurale forbindelser og synapser
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=298#c2015 (1 side)


Behaviorisme: https://psykveje.systime.dk/?id=5294#c11722 (2,5 sider)

Pavlov og klassisk betingning: https://psykveje.systime.dk/?id=5163 (2,5 sider)

Skinner og operant betingning
https://psykveje.systime.dk/?id=5161#c11344 (2 sider)
https://psykveje.systime.dk/?id=5161#c11341 (2,5 sider)

Bandura og Social indlærings teori + Bobo-doll
https://psykveje.systime.dk/?id=5157 (2,5 sider)

Læringsformer - behavioristisk og kognitiv
https://psykveje.systime.dk/?id=5294 (3,5 sider)

Piagets kognitive læringsteori
https://psykveje.systime.dk/?id=5294#c11718 (1,5 sider)
https://psykveje.systime.dk/?id=5242 (2 sider)

Social-kognitiv læringsteori + self-efficacy
https://psykveje.systime.dk/?id=5809 (2 sider)

Motivationsprocesser
https://psykveje.systime.dk/?id=5290 (3 sider)

Flow, selvbestemmelsesteorien og målorientering
https://psykveje.systime.dk/?id=5729 (4 sider)

Nu ligner robotter mennesker så godt, at folk vil date dem. Slutter tillidssamfundet her? (https://www.zetland.dk/historie/s81Vn135-ae6Ewl5D-577b5) (3 sider)

Opmærksomhed:
https://psykveje.systime.dk/?id=5238 (4,5 sider)

Hukommelse
https://psykveje.systime.dk/?id=5236 (8 sider)

Tag magten over elevernes mobil – for læringens skyld (https://www.folkeskolen.dk/tag-magten-over-elevernes-mobil-%e2%80%93-for-laeringens-skyld/) (2 sider)

Perception - topdown, boottom up, social (Social perception - førstehåndsindtryk, halo-effekten og Rosenthal-effekten)
https://psykveje.systime.dk/?id=5237#c11569 (11 sider)

https://senest.dk/livsstil/undersoegelse-afsloerer-saa-meget-mere-faar-attraktive-personer-i-loen-end-deres-grimme-kollegaer (1 side)

IQ og Flynn-effekten
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=184 (5 sider)

Gardner
https://psykveje.systime.dk/?id=5350 (3 sider)


Personlighed påvirker karaktererne mere end intelligens (https://videnskab.dk/kultur-samfund/personlighed-paavirker-karaktererne-mere-end-intelligens/#:~:text=Din%20personlighed%20p%C3%A5virker%20dine%20karakterer%20i%20gymnasiet%20og,bruge%20til%20at%20indrette%20uddannelsessystemet%20bedre%2C%20vurderer%20forskere.) (4 sider)


Samlet 72,5 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ondskab

Individet i gruppen – ondskab
I dette forløb fokuseres på individet i gruppen og med et fokus på ondskab. Her arbejdes med social psykologiske teorier, men ligeledes kognitive teorier om holdninger og kognitiv dissonans. Eleverne får en forståelse for hvorfor nogle mennesker begår ondskabsfulde mennesker og en refleksion omkring vores egne tendenser til stereotyp tænkning og fordomme.

Have en forståelse for den indflydelse gruppen kan have på individet - afhængig af individets dispositioner og egenskaber. Kunne diskutere hvorfor der opstår gruppekonflikter og diskutere hvorfor individet favoriserer indgruppen. Kunne analysere historiske begivenheder – herunder Pearl Harbour, Borgerkrig i Rwanda.

Begreber/teorier

Agressionsformer

Ondskabsformer

Ind- og udgruppe (+ andre grupper)

Stereotyper og fordomme (diskrimination)
Konformitet

RKT (realistisk konflikt teori) og robbers cave

Minimalgruppeeksperiment

SIT - social indlæringsteori

Kontaktteori - reduktion af fordomme

Empati
Opvækstens betydning
Fraværd af selvkontrol

Personlighed - risikovillighed

Holdninger
- Adfærd
- Affektiv
- Kognitiv

Kognitiv dissonans
Kognitiv konsonans
Moralsk frakobling

Lydighed: Milgram


Litteratur og materialer

Agressionsformer
https://psykveje.systime.dk/?id=5634 (2,5 sider)

Ondskabsformer
https://psykveje.systime.dk/?id=5627 (7 sider)

Gruppedefinition
https://psykveje.systime.dk/?id=5536 (1 side)

Ind og udgruppe
https://psykveje.systime.dk/?id=5536#c12437 (1 side)


Stereotyper, fordomme og diskrimination
https://psykveje.systime.dk/?id=5556#c12491 (2 sider)

Konformitet
https://psykveje.systime.dk/?id=5535#c12430 (2 sider)

Intergruppekonflikter
- Realistisk konfliktteori - Robbers cave
- Minimalgruppeeksperiment
- Social identitetsteori
https://psykveje.systime.dk/?id=5665 (7 sider)

Kontaktteori - reduktion af fordomme
https://psykveje.systime.dk/?id=5536 (2 sider)

Holdninger og kognitiv dissonans
https://psykveje.systime.dk/?id=5531 (5 sider)

Moralsk frakobling
https://psykveje.systime.dk/?id=5628 (4 sider)

Lydighed
https://psykveje.systime.dk/?id=5630 (6 sider)

Opvækstens betydning
https://psykveje.systime.dk/?id=5633 (1,5 sider)

Fravær af empati
https://psykveje.systime.dk/?id=5632 (4 sider)

Fravær af selvkontrol
https://psykveje.systime.dk/?id=5631 (3,5 sider)

Samlet 48,5 sider




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer