Titel
4
|
Læring i en digitaliseret verden
Formålet med dette forløb er at få kendskab til læring i et såvel kognitivt samt social- og personlighedspsykologisk perspektiv og med et digitalt fokus på godt og ondt.
Kognitivt: hukommelse, perception, opmærksomhed, IQ, biases
Socialpsykologisk: socialperception, behaviorisme
Personlighedspsykologisk: Motivation, selvkontrol
Eleverne skal efter forløbet kunne reflektere over eget forbrug af digitale medier i læringssammenhæng, have en forståelse for kognitive, sociale og personlige faktorer ift. læring.
Begreber
Læring medfører en række ændringer
• Holdninger, kompetencer, viden, værdier, færdigheder og adfærd
Læring i evolutionært perspektiv - tilpasning og overlevelse
Læring i biologisk perspektiv - neurale forbindelser
Behaviorisme – stimuli, respons, adfærd/læring
Klassisk betingning (Pavlov, klassisk betingning, associationer)
Operant betingning (Skinner, operant betingning, forstærkning, belønning og straf)
Social indlærings teori (rollemodeller, modelindlæring, imitation – Bobo-doll eksperimentet)
Kognitiv tilgang – Jean Piaget
• kognitive skemaer
• Adaptation/tilpasning
• Assimilation
• Akkomodation
Social kognitiv læringsteori - A. Bandura
- Adfærd, miljø og personfaktorer
- Personfaktorer er den vigtigste faktorer og der hvor teorien afskiller sig fra behavioristisk læringsteori
- Self-efficacy = troen på egne evner
Motivation
• Nysgerrighed (kognitiv)
• Behov for mening (Kognitiv)
• Mestre færdigheder (Kognitiv)
• Interesse (Kognitiv)
• Self-efficacy - troen på egne evner (Kognitiv)
• Belønning og anerkendelse fra andre (Behaviorisme)
• Konkurrence (Kognitiv og behaviorisme)
Flow
- Opgaven skal være passende individets kompetence
- Glemmer alt om tid og sted
Målorientering
- konkurrenceorienteret motivation
- opgaveorienteret motivation
Selfdetermination theory – SDT
• Indre og ydre motivation
• Tre psykologiske grundbehov – autonomi, samhørighed og kompetence
Opmærksomhed
• Selektiv opmærksomhed
• frivillig og ufrivillig opmærksomhed – indre og ydre faktorer
• Kontrollerede og automatiserede processer
• Delt opmærksomhed – multitasking og switchtasking
• Uopmærksom blindhed
Hukommelse
• Sensoriske hukommelse
• Arbejdshukommelsen/korttidshukommelsen (den centrale dirigent + klumpning/chunking)
• Langtidshukommelsen – herunder den eksplicitte (episodiske hukommelse, semantiske hukommelse) og den implicitte hukommelse (procedure, emotionelle og den perceptuelle)
• Optline
Perception + Topdown og bottomup processer
Socialperception
• Halo-effekten
• Pygmalion-effekten/Rosenthal-effekten
• Førstehåndsindtryk
IQ
• Simon og Binet – Q-faktor, Flynn-effekten, tvillingestudier
• Gardners 7 intelligensformer
• Selvkontrol og samvittighedsfuld
Litteratur og materialer
Hvad er læring? https://grundforloeb2sosu.ibog.gyldendal.dk/?id=158&loopRedirect=1
(1 side)
Læring i evolutionært perspektiv:
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=298 (1 side)
Læring i et biologisk perspektiv - forstærkning af neurale forbindelser og synapser
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=298#c2015 (1 side)
Behaviorisme: https://psykveje.systime.dk/?id=5294#c11722 (2,5 sider)
Pavlov og klassisk betingning: https://psykveje.systime.dk/?id=5163 (2,5 sider)
Skinner og operant betingning
https://psykveje.systime.dk/?id=5161#c11344 (2 sider)
https://psykveje.systime.dk/?id=5161#c11341 (2,5 sider)
Bandura og Social indlærings teori + Bobo-doll
https://psykveje.systime.dk/?id=5157 (2,5 sider)
Læringsformer - behavioristisk og kognitiv
https://psykveje.systime.dk/?id=5294 (3,5 sider)
Piagets kognitive læringsteori
https://psykveje.systime.dk/?id=5294#c11718 (1,5 sider)
https://psykveje.systime.dk/?id=5242 (2 sider)
Social-kognitiv læringsteori + self-efficacy
https://psykveje.systime.dk/?id=5809 (2 sider)
Motivationsprocesser
https://psykveje.systime.dk/?id=5290 (3 sider)
Flow, selvbestemmelsesteorien og målorientering
https://psykveje.systime.dk/?id=5729 (4 sider)
Nu ligner robotter mennesker så godt, at folk vil date dem. Slutter tillidssamfundet her? (https://www.zetland.dk/historie/s81Vn135-ae6Ewl5D-577b5) (3 sider)
Opmærksomhed:
https://psykveje.systime.dk/?id=5238 (4,5 sider)
Hukommelse
https://psykveje.systime.dk/?id=5236 (8 sider)
Tag magten over elevernes mobil – for læringens skyld (https://www.folkeskolen.dk/tag-magten-over-elevernes-mobil-%e2%80%93-for-laeringens-skyld/) (2 sider)
Perception - topdown, boottom up, social (Social perception - førstehåndsindtryk, halo-effekten og Rosenthal-effekten)
https://psykveje.systime.dk/?id=5237#c11569 (11 sider)
https://senest.dk/livsstil/undersoegelse-afsloerer-saa-meget-mere-faar-attraktive-personer-i-loen-end-deres-grimme-kollegaer (1 side)
IQ og Flynn-effekten
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=184 (5 sider)
Gardner
https://psykveje.systime.dk/?id=5350 (3 sider)
Personlighed påvirker karaktererne mere end intelligens (https://videnskab.dk/kultur-samfund/personlighed-paavirker-karaktererne-mere-end-intelligens/#:~:text=Din%20personlighed%20p%C3%A5virker%20dine%20karakterer%20i%20gymnasiet%20og,bruge%20til%20at%20indrette%20uddannelsessystemet%20bedre%2C%20vurderer%20forskere.) (4 sider)
Samlet 72,5 sider
|