Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Heidi Andersen
|
Hold
|
2024 ps/2hf (2hf ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til psykologi
Introduktion til psykologi, herunder psykologiske retninger, kernestofområder, hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi, metode og videnskabsteori
Materialer:
Psykologiens Veje
- https://psykveje.systime.dk/?id=p4760 14 sider (Kap. 2: "Den mangfoldige psykologi")
- https://psykveje.systime.dk/?id=c13937 2 sider (Metode: Kvalitativ og kvantitativ metode)
Sider i alt: 16 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitet og ungdom (EKSAMEN)
Fokuspunkter:
Forløb med fokus på det unge menneskes udfordringer og muligheder i det senmoderne samfund.
Centrale begreber (oversigt): subjektiv og kulturel alder; smags- og stilfællesskaber; Individualisering; Ziehe og kulturel frisættelse (+ reaktioner: subjektivisering, ontologisering og potensering); Ulrick Beck (insitutionaliseret individualisering); Bourdieu: kapital og habitus; Unge i konkurrencestaten (selvkritik og pres); Erikson og identitetsdannelse i ungdommen (jeg-identitet, social identitet og negativ identitet samt psykosocialt moratorium); forskellige perspektiver på kønsidentitet og kønsroller; sociale arenaer; Gergens multiple selv; Giddens og det refleksive identitetsprojekt (ontologisk sikkerhed); Præstationspres i konkurrencestaten
Kernestof:
- selv, identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Indhold:
(Fra Psykologiens Veje (I-bog), hvis ikke andet er angivet)
"Ungdom og senmodernitet" p5392
"En flodbølge af muligheder" p5425
"Tvangen til at vælge" p5424
"Kapital og habitus" p5423 + https://www.youtube.com/watch?v=hqwhpQ1Jc6w
”Hvad er identitet?" p 5422
"Krop, køn og identitet" p5421
"Sociale arenaer, roller og identitet" p5419
"Unge i konkurrencestaten" p5414
"Limbo" (S1; E1) (dr.dk)
"Køn og psykologi" (https://www.youtube.com/watch?v=D_UOw23nIaU)
"Tykke Ida" (E2) (dr.dk)
”Min pige er en dreng (2)” (CFU)
Laura Hattens: "Kropsfikseret" (Weekendavisen, 25.8.22)
Terningeøvelse (feminin – maskulin som spektrum) (Richter/Lap: ”Kreativ psykologi”, Systime 2022)
Besøg af konsulenter fra Rusmiddelcentret (ungdom og afhængighed)
Omfang ca. 60 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barndommens betydning (EKSAMEN)
Fokuspunkter:
Forløb med fokus på barndommens betydning for individets udvikling og muligheder. Introduktion til udvalgte personligheds - og udviklingsteorier + omsorgssvigt, konsekvenser og resiliens (årsag - risiko). Vi har arbejdet med Daniel Stern med særligt fokus på forælder-barn samspillet, og hvor afgørende dette samspil er for barnets aktuelle og videre udvikling. Desuden introduktion til udvalgte, centrale begreber hos Bowlby. Derudover har vi arbejdet med familie, opdragelse samt daginstitutionens betydning og rolle. Afslutningsvist har vi kigget på hukommelsens betydning i forhold til fx overgreb og omsorggsvigt.
Centrale begreber:
Socialisering (primær, sekundær, dobbelt og multipel); Lars Dencik (barnet i familien og barnet i daginstitutionen); Den senmoderne familie (forhandlingsfamilien, den barnecentrerede familie, den symmetriske famlie); Dion Sommers undersøgelse af de langsigtede konsekvenser af daginstitution; Diane Baumrinds fire opdragelssestile; opdragelsesidealer; Daniel Stern: RIG'er; ansigtsduetter, affektiv afstemning og fejlafstemning, social refereren, fælles opmærksomhedsfokus; Bowlby (tilknytningens udvikling + sikker base og tryg og utryg tilknytning + indre arbejdsmodeller); Else Christensens kategorisering af de fire former for omsorgssvigt + Per Schultz Jørgensens resiliensmodel ("sårbarhedsmodellen => beskyttende/belastende faktorer) samt reaktioner på omsorgssvigt (kontaktforstyrrelser, depression, dissociation, forsinket udvikling, de voksne børn, hyperaktiv og destruktiv adfærd, ansvar, skyld og hemmeligholdelse); Risiko og resiliens: Wayne Dennis og Koluchova.
Yvonne Thomsens undersøgelse af forklaringer, hukommelse og spørgeteknik i en børnehave ("Farlige forklaringer"); hukommelseslagre (sensorisk, arbejds- og langtidshukommelse samt eksplicit og implicit hukommelse); Elisabeth Loftus om fortrængning;
Selvstændig eksamenstræning med Kauai-undersøgelsen samt artiklen (uddrag) "Jeg skulle have tæsk i 15 år, før det offentlige reagerede" (http://politiken.dk/debat/ECE1773582/jeg-skulle-have-taesk-i-15-aar-foer-det-offentlige-reagerede/ )
I forbindelse med casearbejdet har fokus været på at kunne redegøre for de forskellige teorier samt anvende dem i arbejdet med at udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger.
Kernestof
- Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens
Indhold:
(fra Psykologiens Veje (PV), I-bog, hvor andet ikke er angivet)
"Opdragelse, familie og daginstitution" p5165
”Fra lydighed til selvstændighed” p5190
”Opdragelsesidealer” p5189
”Fire opdragelsesstile” p5188
”Barnet i den senmoderne familie” p5187
”Daginstitutionen” p5186
"John Bowlby og Mary Ainsworth" p5043 (fokus på Bowlby)
Daniel Stern (læreroplæg på baggrund af afsnittet om Stern i PV)
Else Christensens fire typer af omsorgssvigt (Fra: http://neft.dk/omsorgssvigt.htm)
Resiliensmodel (Gyldendals Psykologihåndbog; Gyldendal, 2005; s. 94)
"Hukommelse" p5236
"Kan vi stole på det, vi husker?" c11549
Dokumentar: "Min barndom i helvede" (CFU)
Dokumentar: "Eksperimentet med børn" (del 2) (CFU)
Dokumentar: "Familier uden regler" (CFU)
Artikel: "Udvikling: "Det får dit barn ud af at gå i institution" (alt.dk: 20.5.2020) (https://www.alt.dk/boern/dit-barn-har-godt-af-at-ga-i-institution/1571792)
Artikel (uddrag) "Jeg skulle have tæsk i 15 år, før det offentlige reagerede" (http://politiken.dk/debat/ECE1773582/jeg-skulle-have-taesk-i-15-aar-foer-det-offentlige-reagerede/ )
Dokumentar: "Farlige forklaringer" (CFU)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mennesket som individ og i gruppen (EKSAMEN)
Fokuspunkter:
Forløbet indeholder såvel et personlighedspsykologisk perspektiv som et socialpsykologisk perspektiv på. Der arbejdes med forskellige personlighedstyper samt gruppens betydning for fx. fordomme. Desuden fokus på tænkningens udvikling, læring samt motivation og opmærksomhed.
Centrale begreber (oversigt): Rosenthal-effekten (diskussionsøvelsen); The Big Five; OSN (forsigtig og risikovillig personlighedstype); Grupper (Primær- og sekundærgrupper;
Formelle og uformelle grupper; Referencegrupper og medlemsgrupper; Ind- og udgrupper); Gruppepres og social kontrol (Aschs konformitetsforsøg; Gruppetænkning; Gruppepolarisering); Fordomme og diskrimination + reduktion af fordomme (Allports kontaktteori + betydningen af uddannelse og viden); Lippitt & Whites lederstile (autoritær, demokratisk, laissez faire); Robbers Cave - den realistiske konfliktteori; Tajfel og Turner - social identitetsteori; behavioristisk læringsteori (klassisk og operant betingning; positiv og negativ forstærkning samt straf); Bandura - social indlæring (imitation/modelindlæring + self-efficacy); motivationsprocesser (indre og ydre motivationsfaktorer); Piaget (assimilation og akkomodation); Vygotsky (Kobling mellem kultur og tænkning + nærmeste udviklingszone); Opmærksomhed (fokuseret, delt, multitasking, automatiske processer, switchtaking) + opmærksomheden i en digitaliseret verden (dopamin, sociale behov - evolutionspsykologi))
Kernestof
- Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier
- stereotyper, fordomme og diskrimination
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
- Psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, intelligens, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af omverden.
Indhold:
(fra Psykologiens Veje, I-bog, hvis ikke andet er angivet)
"Personlighedspsykologi" p4831
”The Big Five” p5664
”Den forsigtige og den risikovillige type” p4852
"Hvad er en gruppe?" p5536
”Gruppepres og social kontrol” p5535 (minus ”Filterbobler og ekkokamre” og ”Mobning”)
”Lippitt & White” (https://humans101.wordpress.com/tag/lippitt-white/)
"Fordomme og diskrimination" + "Social identitetsteori" + "Sociokulturel indlæringsteori" + ”Reduktion af fordomme” (Fra Rolf Kuschel "Socialpsykologi"; Frydenlund, 2016)
”Robbers cave” c13135
”Den sociale identitetsteori” c13997
"Lydighedens dilemma" p5630
”Kontaktsteorien” c12489
”Tænkningens udvikling” p5242 (kun indledningen til Piaget)
”Lev Vygotsky og den kulturhistoriske skole” p5269
”Motivationsprocesser” p5290
"Læringsformer" p5294
"Social indlæringsteori" p5157
”Opmærksomhed” (s. 102 – 107, fra Magnus Riisager, ”PsykC”)
"Børns digitale fællesskaber og venskaber" (s.31-33: https://bornsvilkar.dk/wp-content/uploads/2022/10/Boerns-Vilkaar-og-TrygFonden-Boerns-Digitale-Faellesskaber-FINAL.pdf)
Videoer:
Dokumentaren “Free Solo” (personlighedspsykologi) (CFU)
https://www.youtube.com/watch?v=CWEvJciU0Zc (Group-Think/gruppetænkning)
”Social conformity” (https://www.youtube.com/watch?v=o8BkzvP19v4)
”Forenet med fjenden” (1) (CFU) (vi har set samlet ca. 15 min. - herunder slutningen)
”Robbers cave” (video: https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ)
Dokumentar: ”Pisk eller gulerod” (de sidste 45 minutter af del 2) (CFU)
Øvelser:
Diskussionsøvelse m. mærkater i panden
Forlist i Stillehavet
Personlighedstest (The Big Five - fra "Undersøgelser i psykologi")
Casearbejde (eksamenstræning) med bilagene:
Jakob Rubin: ”Alle kan blive bødler” (JP, 18.4, 2004)
Jesper Eising: ”Ondskab kan man skabe på kommando” (Berlingske, 6.1, 2006)
Fokuspunkter:
Omfang ca. 80 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64909929063",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64909929063",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64909929063"
}