Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Gitte Hansen
|
Hold
|
2024 Re/3c (3c Re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion og metode
INDHOLD
I dette korte introforløb (4 moduler) er eleverne blevet introduceret til basale teorier og metoder, herunder: hvordan kan religioner defineres? (Substantielle og funktionelle definitioner, samt repetition af Ninian Smarts model), kategorisering af religion og religiøse udøverne, anerkendte trossamfund i Danmark samt begreber til religion i det senmoderne samfund. I de to sidste moduler har eleverne arbejdet med hermeneutisk og sociologisk metode.
MATERIALE
Dorte Motzfeldt s. 10-13, 35 – 48, 49 - 64
Begrebsnøglen til religion s. 6 - 16, 17-18, 20-21, 30, 34-39, 102-103, 140 - 142
Tekst: Hare Krishna er min nye familie s. 150- 153 i Begrebsnøglen
Tekst: Unge muslimer om at faste
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hinduisme - Ganges, frelse og ægteskab
INDHOLD
I dette forløb er eleverne blevet introduceret for hinduismens formative periode, hellig skrifter og den historiske udvikling. Dernæst har eleverne arbejdet med hinduismens lære herunder: atman, brahman, samsara, karma, dharma, kastesystemet, gudepanteonet samt Bhagavathitaens 3 frelsesveje (Jnana marga/yoga, Bhakti marga/yoga, Karma marga/yoga. I den sidste del af forløbet har der været særlig fokus på ritual- og helligstedsteori primært i forhold til Varanasi.
MATERIALE
Allan Poulsen: Hinduismen, systime 2012 s. 22-27, 129 – 132 ø, 32 – 34, 121 – 123, 35 -39, 126- 132, 40 – 42, 45 – 60 (skimme om guderne), kap 13
Jens Pedersen m.fl.: Varanasi hinduismens brændpunkt, systime s.
Dorte Motzfeldt: Grundbog til religion B s. 69 -80 (ritualteori)
Klip fra Systime om karma og samsara.
https://www.youtube.com/watch?v=e5De84qTU8Y
https://www.youtube.com/watch?v=PC0FW407FVs
https://www.youtube.com/watch?v=Y3-kuBvDzWU
https://www.religion.dk/tv%C3%A6rreligi%C3%B8st/fem-forskelle-mellem-buddhisme-og-hinduisme
http://www.religion.dk/hinduisme/de-ti-vigtigste-ting-om-hinduisme
Bryllup i farver ca. 29 min. (tamilsk bryllup)
Tekster
Purusha – hymnen
Krop og forgængelighed, Karma, Atman s. 121- 123 (Poulsen)
Arjuna og Krishna tekst 6 s. 126 - 132 (Poulsen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
New Age og feltarbejde
INDHOLD
I den første del af dette forløb har eleverne arbejdet med centrale begreber og forestillinger indenfor New age. Hoveddelen af forløbet har taget udgangspunkt i elevernes feltarbejde på Krop Sind Ånd messen i Aarhus.
Inden selve ekskursionen har eleverne udarbejdet en interviewguide i grupper, hvor de selv har valgt hvilken stand de ville arbejde med samt lavet informationssøgning om den pågældende stand. Under selve ekskursionen har eleverne foretaget deres interview samt lavet deltagerobservationer til et foredrag på messen om klangterapi. Afslutningsvis har eleverne bearbejdet deres data, skrevet en lille rapport samt fremlagt deres hypoteser og konklusioner.
MATERIALE
Religion og kultur, 3 udgave s. 113 – 134
https://www.daninfo.dk/messerne/aarhus/
Dorte Motzfeldt: Grundbog til Religion B s. 52 – 61
https://www.religion.dk/viden/de-10-vigtigste-ting-vide-om-new-age
https://www.religion.dk/spoerg-om-nyreligioesitet/new-age
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Isalm - hovedværkslæsning Sirat Rasul Allah
INDHOLD:
Forløbet blev indledt med en generel repetition af basisislam fra c-niveau, herunder søjlerne, Muhammeds liv, hellig skrifter, trosartiklerne, de fire idealtyper og sharia. Derefter blev Muhammed biografien, Sirat Rasul Allah læst som hovedværk. I hovedværkslæsningen blev der fokuseret på følgende fokuspunkter: Sira litteratur, fremstillingen af Muhammed som en profet, der opfylder forventningerne fra Jødedom og Kristendom, fremstillingen af Muhammed som idealmenneske til efterfølgelse for muslimerne, slægtslinjen, moderne kritik af profeten samt karismatiskledelse og rutinisering af karisma. Den sidste del af forløbet handlede om islam i en senmoderne vestlig/dansk kontekst. Eleverne har arbejdet med teori om konversion og radikalisering, og herefter anvendt teorien på dokumentaren ” Victors hellige krig”. Afslutningsvis har vi arbejdet med moskeen som helligsted samt perspektiveret til kvindemoskeen i København.
MATERIALE:
Esben Andreasen: Sirat Rasul Allah, Systime 2010-2011 – s. 7-10 (intro), kap 1-8, 13, 23, 24, 26-28, 38, 44 (30 ns)
Rutinisering af karisma: Uddrag af Max Weber: Udvalgte tekster, Bind 2, s. 185-187(Red. H. Andersen, H.H. Bruun, L.B. Kaspersen), Hans Reitzels Forlag, 2003
Uddrag af ApG 3 og 5 samt Romerbrevet 1- 1-7.
Hamed Abdel-Samad: Den farlige profet, 3.oktober 2015
Carsten Lykke-Kjeldsen: Begrebsnøglen til religion s. 34- 37 (karisma), 38 -39 (kategorisering af religiøse udøvere), s. 46 – 50 (konversion) s.
Kate Østergaard: Danske verdensreligioner s. 210-211 – Interview med Yasmin om konversion
Teoriark: Radikaliseringens fire faser, konversion, helligstedsteori
Victors hellige krig, Tv2
https://stopekstremisme.dk/ekstremisme
https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/aarhus-model-fylder-10-aar-tidligere-deltager-kritiserer-den
Jens Forman: Muslimernes religion, Systime 2006-2009 s. 49 - 55
Uenighed for imam til at forlade kvindemoské: af Mette Skov Hansen, Kristeligt Dagblad 25.august 2017
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Moderne kristendom - folkekirkens fremtid!
INDHOLD
Forløbet gav overordnet eleverne en indsigt i kristendommens fremtrædelsesformer i dagens Danmark, men også nogle bud på HVORFOR kristendommen ser ud som den gør og HVORFOR nogle bliver troende i dagens Danmark. Ligeledes blev kristendommen præsenteret i et globalt perspektiv, men navnlig i dens europæiske og danske fremtræden.
Vi har startet forløbet med opsamling på basiskristendom fra stx c niveau– skabelse, den kristne grundmyte, Jesus, kristen etik, Paulus. Efterfølgende har vi arbejdet med historiske nedslag -
Fra Paulus til Martin Luther, Kort om katolsk/ortodoks kristendom, de kristne retninger efter reformationen, protestantiske retninger dengang og i dag, Indre Mission, Grundtvigianisme og tidehverv.
Den anden del af forløbet har haft fokus på moderne kristendom i Danmark. vi har arbejdet med sekularisering som begreb og hvilken betydning denne har for kristendommen i Danmark anvendte vi Peter Berger som teoretisk afsæt med fokus på hans definition af sekularisering.
I forløbet blev der arbejdet med en lille kvantitativ undersøgelse af folkekirkens medlemstal, artikler, og statistisk materiale for at forstå dens indhold/ tilbud til medlemmerne/begivenheder m.m. Derudover har vi arbejdet med problemstillingen vedrørende folkekirkens faldende medlemstal. Eleverne har arbejdet med en moderne forståelse af kristendommen med Udgangspunkt i Grosbøll-sagen, og idet perspektiveret til Spong. KFS og radikal kristendom
MATERIALE:
Esben Andreasen m.fl: Religion og kultur en grundbog, Systime 2 udgave 2005 s. 143 – 147, 147 – 152, 154 – 161 ø, 152 - 155
Begrebsnøglen s. 43 – 46 (karismatisk ledelse) sekularisering s. 134 – 135 s. 118 – 121 (Kirke, sekt, denomination og kult m.m.)
Lukas kap 4, ApG 3, 1-10: Helbredelsen af den lamme ved Den skønne Port
ApG 5, 12-16: Tegn og undere ved apostlene
Romerbrevet 1, 1-7
2 mos 19,1-6; 20,1-17
Matt 22,34-40 uddrag af bjergprædikenen
Luk 10,25-37 – den barmhjertige samaritaner
Marie Krarup- den syriske flygtning er ikke min næste. https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
Allan Ahle m.fl: Horisont grundbog til religion, Gyldendal 2013 s. 78 – 83
Film: Luther
Ønsketænkning om alles frelse
Artikel: Danskernes paradoksale tro
https://www.kristendom.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/hvad-betyder-kristendommen-danskerne
https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-religion/er-kristendommen-ved-udd
Grosbøl tekst
Dokumentar: Guds bedste børn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Etik
INDHOLD
Den første del af forløbet har handlet om forskellige former for sekulær etik, herunder pligt, nytte- og kort intro til situationsetik. Eleverne har primært arbejdet med forskellige etiske dilemmaer som aktiv dødshjælp og homoseksualitet i tre religioner (kristendom, islam og hinduisme.)
MATERIALE
Religion og kultur, Systime udgave 3 2005 – 2013 s. 251 – 257
Dorte Thelander Motzfeldt: Religion og etik, Systime 2016 s. 17 (senat-metoden) s. 21- 22, 66 – 69, 97 – 101 og s. 119 – 122 - herunder tekster i religion og etik Gud hader bøsser, interview med Isa, interview om homoseksualitet.
Etik og en introduktion, Det Etiske råd 1995 s. 7-8
https://www.religion.dk/tv%C3%A6rreligi%C3%B8st/homoseksualitet-i-5-religioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Projekt
INDHOLD
Forløbet blev indledt med informationssøgning og valg af emne. Derefter blev eleverne introduceret i opgavens formalia og omfang.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64909941031",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64909941031",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64909941031"
}