Holdet 2024 nf/hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Anne Grimsbjerg Pedersen, Judith Maria Erdmann, Maiken Rabøl Rossen, Niels Christian Moth Andersen
Hold 2024 nf/hf (1hf nf-bi aug-nov, 1hf nf-bi dec-jun, 1hf nf-ge, 1hf nf-ke, 1hf nf-ke-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Regnskoven - geografi
Titel 2 Regnskoven - biologi
Titel 3 Kost og fødevarer - biologi
Titel 4 Fødevarer og befolkning
Titel 5 Plastisk fantastisk
Titel 6 Plastik fantastik - biologi
Titel 7 Særfagligt biologi: Genetik
Titel 8 Afsluttende skriftligt produkt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Regnskoven - geografi

Geografi:
I forløbet har vi arbejdet med tre forskellige hovedtemaer - den tropiske regnskov, klima og klimaforandringer.

I de tre temaer er følgende materiale blevet læst:
Klimasystemer og klimazoner
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=350#c854

Tropisk regnskov
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=313#c536

Breddegradens betydning
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=333#c686

Milankovitch-teorien
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=734#c3493

Fugtighed
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=340#c735

Nedbør
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=342

Vejrkorset
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=344

Fronter og frontvejr
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=345

Kulstofkredsløbet
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=716#c3358

Landjorden
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=717

Vulkanudbrud
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=718

Oceanerne
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=719

FN og bæredygtig udvikling
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=364#c1029

Begrebet bæredygtighed
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=361#c1000

Vandets kredsløb
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=351#c877

Vand i bevægelse
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=155#c866

Vandbalanceligningen og dens faktorer
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=353#c890

Carbondioxid i atmosfæren
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=713

Konsekvenser af klimaforandringer
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=721

Klimakommunikation
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=728


Empiribaseret arbejde:
- Solindstråling
- Kyst- og fastlandsklima
- Luftfugtighed i regnskoven (feltundersøgelse)
- Ved hvilken temperatur begynder det at regne
- Overfladisk og underjordisk afstrømning
- Konstruktion af hydrotermfigur
- Massefylde af koldt og varmt
- Strålingsbalancen

Ekskursion:
Randers Regnskov - fokus på biodiversitet og udnyttelse af regnskoven
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Regnskoven - biologi

INDHOLD
I forløbet har vi arbejdet med, hvorfor vi skal passe på regnskoven, hvordan de mange nicher i regnskoven medvirker til den store biodiversitet i regnskoven, hvordan naturlig selektion har ført til mange forskellige arter og hvordan carbon bevæger sig rundt i økosystemet.
I starten af forløbet har eleverne været på ekskursion til Randers Regnskov og kigge på forskellige planter og dyrs tilpasninger.

Nøglebegreber:
Evolution, naturlig selektion, arter, artsdannelse, biodiversitet
Fotosyntese, respiration og fødenet, plantecellens opbygning
Abiotiske/biotiske faktorer, konkurrence, carbonkredsløbet

KERNESTOF
- cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer
- økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.

PENSUM
- Biologi i udvikling (1. udg., Nucleus), s. 23-30, 230-232

- Artiklen “Galapagos-finker udvikler sig til ny art på kun 2 generationer”, link: https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/galapagos-finker-udvikler-sig-til-ny-art-paa-kun-2-generationer
- Tekst om evolution (2 sider) fra bogen Biologi i udvikling (2 udg., Nucleus)
- Tekst om arter og artsdannelse (2 sider) fra bogen Biologi i udvikling (1. udg., Nucleus)
- Tekst om abiotiske/biotiske faktorer og konkurrence (2 sider) fra bogen Biologi i udvikling (2. udg., Nucleus)
- Tekst om planters forplantning (2 sider) fra ”Brug Botanisk Have i undervisningen (1. udg., Bioformidling, Dorte Hammelev)
- Tekst om kampen om lyset (2 sider) fra bogen ”Regnskoven på tværs” (1. udg., Nucleus)

ØVELSER
- Naturlig selektion hos biller
- Naturlig selektion (simulering)
- Plante-mikroskopi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kost og fødevarer - biologi

INDHOLD
Vi har i dette forløb arbejdet med:
Kostens energigivende stoffer (kulhydrat, fedt og protein), De officielle kostråd, enzymer, og menneskets fordøjelse. Endvidere har vi i slutningen af forløbet arbejdet med insekter om fødevarer/kød, dels med teoretiske opgaver og dels med praktiske øvelser med melbillelarver.

NØGLEBEGREBER
Kosten: Kulhydrat, herunder monosakkarider, disakkarider, polysakkarider; samt kostfibre; fedt, herunder mættet og monoumættet samt polyumættet fedt;  protein,  herunder aminosyrer; officielle kostråd.

Fordøjelsen: Mund, spiserør, mavens funktion, bugspytkirtlens funktion, tyndtarmens funktion, tyktarmens funktion.

Enzymer: Substrat, enzym-substrat-kompleks, produkt, amylase, reaktionshastighed, temperaturoptimum, pH-optimum, denaturering.

Insekter som kød: melbillelarvens livscyklus, abiotiske faktorer, præferencer/præference-undersøgelse, enzymer, enzymaktivitet, næringsstofindhold i kødtyper, melbillelarvens respiration, spirakler og trakéer.

KERNESTOF
-biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
-enzymer
-respiration
-organsystemers opbygning og funktion

PENSUM
-Biologi i udvikling (1. udg., Nucleus), s. 75-82, 2. spalte midt, 86-92.
-Insekter som mad (1. udg., Nucleus, 2021), s. 6-14 midt., s. 32 midt-35.

ØVELSER
-Øvelse: Nedbrydning af stivelse ved hjælp af amylase
-Fælles øvelse: Respirationens størrelse hos melbillelarver
-Øvelser med melbillelarver: Eleverne kunne vælge frit mellem tre forskellige øvelser:
"Observation af melbillestadier", "Undersøgelse: Præferencer", "Undersøgelse: Respirationens størrelse hos melbillelarver".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fødevarer og befolkning

Geografi:
I forløbet har vi arbejdet med tre forskellige hovedtemaer - befolkningsudvikling, bygeografi og fødevareforsyning

I de tre temaer er følgende materiale blevet læst:

Global befolkningstilvækst
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=365

Den demografiske transitionsmodel
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=764

Den demografiske transition i Danmark
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=765

Befolkningspyramider
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=766

Bybegrebet
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=370

Den historiske byudvikling
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=371

Urbane modeller
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=372

Erhvervsinddeling
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=374

Lavindkomst, mellemindkost og højindkomstlande
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=395

Mad nok
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=662

Kan man øge landbrugsarealet
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=663

Kan man øge høstudbyttet
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=664

Ændringer i arealanvendelsen
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=324

Mad til milliarder, Københavns Universitet
s. 7-18


Empiribaseret arbejde:
- Befolkningspyramider på kommunalt plan
- Din egen families erhvervsudvikling
- Italien, Nigeria og Danmark - sammenligning af forskellige lande
- Fødselsraten i Italien
- Middellevetid og overlevelsestavler
- Som vi spiser på en uge

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Plastisk fantastisk

Geografi:
I forløbet har vi arbejdet med to forskellige hovedtemaer - bæredygtighed og plast.

I de to temaer er følgende materiale blevet læst:

Havenes plastiksupper
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=290

Den første plastik
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=607

Plastikprognoser for fremtiden
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=608

Bioplast et bæredygtigt alternativ
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=609

Havstrømmenes transport af plastik
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=602

Plastikmængden i de fem supper
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=603

Verdens affaldsproduktion
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=610

Danmarks affaldsproduktion
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=611

Empiribaseret arbejde:
- Identifikation af plasttyper
- Plastindsamling (feltundersøgelse)
- Plastgyrer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Plastik fantastik - biologi

INDHOLD
Vi har i dette forløb arbejdet med:
Overordet set har vi arbejdet med bioplast. Vi har påvist stivelse i kartofler, fremstillet mikroskoppræparater for at se stivelseskorn. Vi har inddraget fotosyntesen og plantecellen. Vi har desuden talt om hvilke faktorer der har betydning for om bioplast er bionedbrydelig. I den forbindelse har vi læst en artikel fra KU, som omhandler at forskere har opfundet "bygplastik" og udfører et eksperiment som viser at deres plast er bionedbrydeligt. Og til slut set video fra FN's verdensmål nr. 14, Livet i havet.

NØGLEBEGREBER
-stivelse, amylose, stivelseskorn, fotosyntese, respiration, enzymer (amylase), bakterier, stivelsesbaseret bioplast, carbons kredsløb.


KERNESTOF
-biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
-enzymer
-respiration

PENSUM
-Bioemballage (1. udg., Nucleus, 2018), s. 6-8, 16-17, 23-31, 40-42.
-FN Verdensmål nr. 14: Livet i havet: https://www.verdensmaalene.dk/maal/14
-Artikel: https://science.ku.dk/presse/nyheder/2024/forskere-opfinder-byg-plastik-som-er-100-procent-nedbrydeligt-i-naturen/

ØVELSER
-Øvelse: Journal: Stivelse i en kartoffel
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Særfagligt biologi: Genetik

INDHOLD
Vi har i dette forløb arbejdet med:
DNA's opbygning og funktion. Nedarvning af monogene egenskaber, både autosomalt og kønsbundne, og arbejdet med krydsningsskemaer. Egenskaberne øjenfarve og rød-grøn-farveblindhed har været vores vigtigste eksempler.
Til slut har vi arbejdet teoretisk med gentests (DNA-profiler) som bioteknologiske metoder i forbindelse med en case.


NØGLEBEGREBER
DNA, nuklotid, Nitrogenholdige baser, Baseparringsprincippet, gener, allel, homologe kromosomer, heterologe kromosomer, homozygot, heterozygot, dominant, recessiv, kønsbunden, autosomalt, DNA-prøve, DNA-oprensning, restriktionsenzym, gelelektroforese, DNA-profiler som bevismateriale.


KERNESTOF
-biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
-genetik og DNA’s rolle
-bioteknologiske metoder og deres anvendelse


PENSUM
-Biologi i udvikling (1. udg., Nucleus, 2017), s. 169-172, s. 181 midt-184, 2. spalte midt, 185, 2. spalte nederst-192, 1. spalte nederst.
-Pandoras Madkasse, NOAH's forlag, side 4-5 (kopi, tekst).
-Biologi til tiden (2. udgave, Nucleus, 2011) (kopi), s. 112-116.

ØVELSER
-Øvelse: DNA-oprensning fra kindceller
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2 prøveeksamen 10-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Afsluttende skriftligt produkt

Elever arbejder med deres afsluttende skriftlige produkt, og modtager vejledning undervejs i undervisningen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NF-eksamensopgave 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer