Holdet 2024 bk/ghf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Marianne Bugge
Hold 2024 bk/ghf (1ghf bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro: hvad er kunst, og hvordan ser vi på kunst?
Titel 2 Aktuel kunstdebat
Titel 3 Grafik
Titel 4 Fotografisk selvportræt
Titel 5 Skulptur - Giacometti
Titel 6 Asger Jorn
Titel 7 Aros + arkitektur
Titel 8 Eksamensprojekt - Ind- og udtryk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro: hvad er kunst, og hvordan ser vi på kunst?

Introduktion til faget og billedanalyse. Vi kommer omkring "Billedets virkemidler", dvs.:
Komposition
Rum
Opbygning af illusionsrum
Flade og form
Linje
Lys og skygge
Farve
Maleteknik

Læst: s. 7-40 i "Billedkunst" af Henrik Schell Andersen og Ole Laursen

Materialer: Olie pastelkridt, blyant, kul, akvarel, foto, tape, lim, papir
Genrer: Selvportræt og landskabsmaleri, collage, tegning

Endvidere har vi arbejdet med forskellige analysemetoder:
Dette har bygget videre på analytiske fagbegreber og vi har lært at skelne mellem formanalyse, betydningsanalyse og socialanalyse, herunder biografisk analyse.
Læst:
”Analytiske synsvinkler,” s. 41-75 + 82-86 i Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen: Billedkunst, 2006   
Formanalyse
Socialanalyse
Betydningsanalyse

Desuden kapitlet "Analysemetoder i billedkunst" i Jonas Wolter: Temaer i kunsten 2 - Grundbog til billedkunst", Det ny Forlag, 2021, s.180-189
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Aktuel kunstdebat

Aktuel kunstdebat
Vi har haft to sessioner med aktuel kunstdebat: en i december og en i foråret 24.
Her har vi set på akutelle tendendser i kunstverdenen: Pris på kunst, at ødelægge kunst for at få opmærksomhed, fx omkring klima samt på dyrevelfærd i forbindelse med udstillingsvirksomhed.
Vi har diskuteret, hvad god kunst er og hvad må kan og må i kunstens navn.
P.S. Krøyer: Fru Marie Krøyer i Haven paa Skagen, 1892
André Derain: Kvinde i chemise, 1906.(både overhældt med maling og uden maling)
Botticelli: Primavera,1482. Uffizierne i Firenze. Aktivisme juli 2022
Francisco Goya: Den nøgne Maya, 1800. Prado Museet, Madrid, Aktivisme november 2022
Ibi Pippis hærværk af Asger Jorns: Den foruroligende ælling, 2022
Marco Evaristi: Tre små grise fra udstillingen And now you care, 2025
Marco Evaristi: Guldfisk, 2000
Ibi Pippi: Toksisk maskulinitet (2025)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grafik

Vi arbejder praktisk med linoleumstryk.
Vi læser desuden om grafikkens historie og laver analyse af linoleumstryk, ligesom vi reflekterer over egen proces både ift. det rent praktiske og ift. den kunst, vi arbejder på skuldrene af.
I arbejdet har vi fortolket  et eksisterende kunstværk grafisk - altså lavet en parafrase.

https://www.kunstklubben.dk/hvad-er-grafik/ (til og med afsnittet : ”Hvor kommer den fra”)

https://louisiana.dk/udstilling/dea-trier-moerch/

https://litteratursiden.dk/forfattere/dea-trier-morch

https://www.facebook.com/louisianamuseum/videos/dea-trier-m%C3%B8rch-i-arbejde-og-hverdag/271960210424476/?locale=da_DK


Værker:
Kinesisk grafik
Albrect Dürer: Melancholia, 1514
Dødedans – anonymt træsnit 1500-tallet
Edvard Munch: Skriget, hhv. 1893 & 95 (maleri og grafisk værk)
Edvard Munch: Den syge pige, hhv. 1877 & 96 (maleri og grafisk værk)
Edvard Munch: Kysset, hhv. 1895 & 95 (maleri og grafisk værk)
Emil Nolde: General og tjener, 1906, træsnit
Emil Nolde, Unavngiven profet, 1912, træsnit
Emil Nolde: Ung mor, 1917
Pablo Picasso, Kysset, o. 1966
Henri Matisse, Blå nøgen II, 1952
De Trier Mørch: Vinterbarn, 1976 og Til døden os skiller, 1967
Leonardo da Vinci: Den vitruvianske mand, 1490
Jesus på korset, Berswordt Alteret, 1300-tallet
Edvard Munch: Golgata, 1900



Værker:
Kinesisk grafik
Albrect Dürer: Melancholia, 1514
Dødedans – anonymt træsnit 1500-tallet
Edvard Munch: Skriget, hhv. 1893 & 95 (maleri og grafisk værk)
Edvard Munch: Den syge pige, hhv. 1877 & 96 (maleri og grafisk værk)
Edvard Munch: Kysset, hhv. 1895 & 95 (maleri og grafisk værk)
Emil Nolde: General og tjener, 1906, træsnit
Emil Nolde, Unavngiven profet, 1912, træsnit
Emil Nolde: Ung mor, 1917
Pablo Picasso, Kysset, o. 1966
Henri Matisse, Blå nøgen II, 1952
De Trier Mørch: Vinterbarn, 1976 og Til døden os skiller, 1967
Leonardo da Vinci: Den vitruvianske mand, 1490
Jesus på korset, Berswordt Alteret, 1300-tallet
Edvard Munch: Golgata, 1900

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fotografisk selvportræt

I forløbet har vi undersøgt fotografiet som medie og i særlig grad det fotografiske selvportræt. Vi har arbejdet med fotografiet som kunstart og taget vores egne selvportrætter.

Fotografiske selvportrætter:
Chuck Close: Stort selvportræt, 1967-68
Gillian Wearing: Selvportræt, 2000
Cindy Sherman, Uden titel #220 (1990)

Link til fotografiske selvportrætter/parafraser: https://www.pinterest.dk/pin/617415430164662650/
Historiske, fotografiske selvportrætter: https://slideplayer.com/slide/9210226/
Hippolyte Bayard, Self-Portrait as a Drowned Man, 1840
Nadar, 1863
Nadar, Self-Portrait as Aeronaut, 1863
Francis Frith, 1857
Eadweard Muybridge, 1885
Alfred Stieglitz, 1890
Edward Steichen, American, Self-Portrait with Brush & Palette, Paris, gum bichromate print, 1901 Eugène Delacroix, French, Self-Portrait, Oil on canvas, c.1837
James Van Der Zee, American, c.1920
Tato, 1923
”Under this mask another mask. I shall never finish stripping away all these faces. And underneath all these masks, there is no ‘real’ identity.” Claude Cahun, French, Self-Portrait, photomontage left, 1929; (in costume, right), 1927
Berenice Abbott
Ilse Bing, Self-Portrait in Mirrors, 1931
Umbo
Walker Evans
Diane Arbus, Double Self-Portrait with Infant Daughter Doon, 1945
Andy Warhol, Photo-booth Self-Portrait, 1968
Arnulf Rainer, from Face Farces series, 1970-75
Lucas Samaras (Photo-Transformation) September 9, 1976 Polaroid SX-70 print
Samaras, Photo-Transformation, 1976(?) Samaras, Self-portrait #2, 1994, engraving
Lucas Samaras, iMovies, 2006
Cindy Sherman, Untitled (Film Still), 1978 Making yourself up
Cindy Sherman, Untitled Film Still #119, 1983
Cindy Sherman, Untitled, 1990, (with Caravaggio, Drunken Bacchus, oil,1593)
Eileen Cowin, Departure Scene, from the series Family Docu-Drama, 1981
Carrie Mae Weems, from Kitchen Table series, 1990
Shirin Neshat, Women of Allah series, 1999
Robert Mapplethorpe, Self-Portrait, 1989
Imogen Cunningham, c. 1958
Lee Friedlander, Canyon Chelly. No date.
Lee Friedlander, Self-Portrait, New York City, 1966
Duane Michaels
Ralph Eugene Meatyard
Bruce Nauman, Self-Portrait as a Water Fountain, 1966
Bruce Nauman, 1970
Judith Golden
Nancy Burson
Elaine with Adrian, copy stand photo under OED magnifier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Skulptur - Giacometti

Vi arbejder med skulptur med særlig fokus på Giacometti og forskellige måde at skildre et menneske på. Vi analyserer skulptur og ser på skulpturer fra antikken til i dag og arbejder i dybden med Giacomettis menneskefigurer.
Vi producerer selv en i ostevoks, hvor fokus er på et udtryk som Giacomettis enten Gående kvinde, Skekvinde eller Stående kvinde (altså forskellige udtryk alt efter hans periode med  begreber som abstraktion, realisme og surrealisme). Derudover arbejder vi med dynamisk/statisk skulptur, forholdet til soklen, rum og volumen samt lyrisk episk og dramatisk skulptur.
Andre begreber:
Overfladestruktur, volumen, akse (lodret, diagonal …?), statisk/dynamisk og åben/lukket komposition, og hvordan skulpturerne møder soklen, episk, lyrisk eller dramatisk?

Læst: s. 98-100 +75-77+s. 179-186 i grundbogen (Billedkunst af Henrik Sheel Andersen og Ole Laursen)

Louisianas samling: Alberto Giacometti: Skulptur, SKOLETJENESTEN LOUISIANA 2000. REDAKTION: IDA BRÆNDHOLT LUNDGAARD. TEKST: METTE SANDHOFT MANSA

Værker:
Venus fra Willendorf, 11,1 cm, 22.000-24.000 år gammel
Venus fra Milo, marmor, 202 cm, 100 f. Kr.
Spydbæreren, Polyklet, 450 f.kr., marmor, 212 cm
Diskoskasteren, ca. 460-450 f.Kr. Af Myron fra Attika
Michelangelo: David, 1501-04, marmor (413 cm)
Michelangelo: Pieta (korsnedtagelsen), 1547-55, marmor, 195 cm
August Rodin: Le Penseur, 1904
Asger Jorn: Forførelse, 1972, bronze
Alberto Giacometti, Gående mand, 1969, bronze, 192 cm; Stort hoved, 1959-60. Bronze, 96 x 27 x 28 cm; Stående kvinde IV, 1960. Bronze, 268 x 33 x 57 cm.
Umberto Boccioni
Kontinuitetens unikke former i rummet, 1913, 111 cm, bronze
Alberto Giacometti, Skekvinde, 1926, 144 cm, Gående kvinde, 1932-34, 150 cm
Albrecht Dürer: Proportionslære (1525)
Leonardo da Vinci: Den vitruvianske mand, det menneskelige legemes proportioner,
1485-90
Le Corbusier: Le Modulor, ca. 1950
Edgar Degas: Strygersker, 1884
Umberto Boccioni: Interiør med to kvindefigurer, 1915
Pablo Picasso: Portræt af Dora Maar, o. 1937
Felix Gonzalez-Torres): "Untitled" (Portrait of Ross in L.A.), 1991

Desuden: Gruppearbejde om analyser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Asger Jorn

Asger Jorn:
I forbindelse med Asger Jorn har vi arbejdet med det abstrakte og med Asger Jorns tanker om et mere umiddelbart kunstudtryk, herunder det barnlige og spontane.
Vi har set og læst følgende:

Film om ”Den foruroligende ælling”: https://museumjorn.dk/virtuel-omvisning/
(Trolden og fuglene, Jydske Linjer samt Den foruroligende ælling)
Om Asger Jorn: https://museumjorn.dk/om-asger-jorn/
”Det fordrejede maleri”, 1959 af Asger Jorn, optrykt i Hvad skovsøen gemte, 2011, Museum Jorn, s. 18-19(2)
”Modifikationens modaliteter, 2011 af Helle Brøns i Hvad skovsøen gemte, 2011, Museum Jorn s. 21-23 + 26       
          
- Vi har arbejdet med abstrakte menneskefigurer i keramik
- Abstrakte/spontane kridttegninger
- Modifikationer af Raphaels engle (oliepastelkridt på papir med print)
- Modifikationer af originale lærreder fra loppemarkeder
Under forløbet har vi endvidere arbejdet med små, mundtlige oplæg

Værker af Jorn:
Letre a mon fils, 1956-57, Trolden og fuglene, 1944
Aarhus Statsgymnasium, Den lange rejse, 1959
I begyndelsen var billedet, 1965
Trolden og fuglene, 1944
Asger Jorn: Forførelse, 1972, bronze
Modifikationer:
Den foruroligende ælling, 1959
La Dolce Vita II (det søde liv), 1962
Uden titel, 1962
Matar Profana (profan moder), 1960
Den gode hyrde, 1959
Raphaels engle, ca. 1946


Øvrige værker:
Hulemaleri fra Indonesien, ca. 45.500 år gammelt og forestiller et vortesvin, fundet i en grotte ved navn “Leang Tedongnge” på den Indonesiske ø “Sulawesi”.
Hulemaleri fra Frankrig, Lascaux, ca. 17.000 år gammelt
Kalkmaleri fra Fanefjord Kirke, 1350-1520 (1275-1375 Tidlig gotik og 1475-1550 Sengotik
Ibi Pippis modifikation/hærværk: Den foruroligende kælling, 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Aros + arkitektur

Vi er på kunsttur til Aarhus, hvor vi ser på skulptur i Rådhusparken, besøger Aarhus Rådhus og læser forinden om Arne Jacobsens arkitektur og tankerne med den for sin tid meget moderne arkitektur. Vi sammenligner funktionalitet og udtryk med ældre bygninger som Tinghuset i Aarhus og Erhvervsarkivet i Aarhus, der er tegnet af Hack Kampmann.
Trapper: Vi sammenligner rådhusets trapper og trapperne på Aros ift. æstetik og funktionalitet.
Læst: https://aarhus.dk/om-kommunen/aarhus-raadhus/historien-om-aarhus-raadhus

På Aros ser vi den permanente udstilling, besøger Olafur Eliasson: Your rainbow panorama, 2011 og Barbara Krugers udstilling No Comments
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eksamensprojekt - Ind- og udtryk

Eksamensprojekt 2025 – Bjerringbro Gymnasium Billedkunst C-niveau
Marianne Bugge
Ind- og udtryk
Vi har arbejdet i forlængelse af Asger Jorns tanker om spontan og abstrakt kunst, hvor vi har arbejdet med hans syn på kunsten bl.a. i hans modifikationer og i hans spontane og abstrakte kunst – med nye udtryk som omdrejningspunkt. Som forarbejder har vi arbejdet med abstrakt skulptur, abstrakte/spontane ”børnetegninger” og modifikationer!

I selve eksamensprojektet har vi undersøgt og arbejdet med såvel impressionisme som ekspressionisme. Nogle elever har arbejde med decideret impressionistisk og/eller ekspressionistisk kunst, andre har undersøgt og arbejdet med begreberne på anden vis.
Vi har arbejdet med mange forskellige typer kunstværker både maleri, skulptur, fotografi, installation og grafik.

Læst: https://www.kunstdk.dk/stilarter/impressionisme/

https://www.kunstdk.dk/stilarter/ekspressionisme/

Vi har arbejdet med følgende kunstværker:

Claude Monet : Impression, Soleil Levant, 1872
Claude Monet: Åkandedammen, 1899
William Turners Den røde solnedgang, ca. 1830-1840
Theodor Philipsen: Kalve på Saltholm, olie på lærred, 32 x 38 cm, 1885
Anna Ancher: Solskin i den blå stue, 1891
Vincent van Gogh: Sædemanden, 1888
Vincent van Gogh: Stjernenatten, 1889
Emil Nolde Korsfæstelse; maleri, 1912.
Edvard Munch: Skriget, 1893
Asger Jorn: Den foruroligende ælling, 1959
Felix Gonzalez-Torres): "Untitled" (Portrait of Ross in L.A.), 1991
Marco Evaristti og de tre små grise fra udstillingen And now you care, 2025
James Turell Milkrun III, Aros, 2002
Chuck Close: Stort selvportræt, 1967-68
Gillian Wearing: Selvportræt, 2000
Edvard Munch, Skriget Litografi, 1895
Emil Nolde, Unavngiven profet, 1912, træsnit
Emil Nolde: Ung mor, 1917


Under forløbet har vi desuden holdt fernisering på vores forårsudstilling, hvor nogle af eleverne har præsenteret værker og temaer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer