Holdet 2024 me/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Laura Sejr Nielsen
Hold 2024 me/g (1g me, 1g me studietid)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmiske virkemidler i teori og praksis
Titel 2 Kampagneforløb - Pilotproduktion
Titel 3 Ungdom i fiktion, fakta og blandingsformer -
Titel 4 Eksamensproduktion
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filmiske virkemidler i teori og praksis

Et primært praktisk forløb, der med diverse produktions- og redigeringsmæssige benspænd opfordrer eleverne til at prøve kræfter med grundlæggende filmiske færdigheder - blandt andet kontinuitetsklipning, lydarbejde og FEMO-principperne. Det teoretiske fundament er primært henlagt som lektielæsning, mens modulerne afvikles som små praktiske øvelser (produktion, redigering, fremvisning af produkter + supplerende, eksemplariske filmeksempler). Modellen til mediefaglige kontekster præsenteres. Forløbet afsluttes med visning af Underverden, og dramaturgiske og næranalytiske færdigheder trænes.
Vi har desuden besøg af fotograf-elev Mads Storm, som giver et grundkursus i kunsten at skabe interessante billeder.

Kernestof:
Mimi Olsen og Hans Oluf Skou: Levende billeder: s. 21-37, 42-43, 46-47, 51-54, 56-58, 60-61, 63-65
Underverden, Fenar Armad, 2017 (set i sin helhed)
normalsider: anslået 30

Supplerende stof: Diverse eksempler:
Friday the 13 https://www.youtube.com/watch?v=poOUlZgIBZw (filmisk tid og rum)/fremdrift og vidensniveau (lys)
BMW reklame https://youtu.be/8ZN6vhiYnZA (filmisk tid og rum(se fra ca.4))/fremdrift
Apocalypto https://youtu.be/CNrEw9YW7_Q (vidensniveau og fremdrift)
Apocalypto 2: https://youtu.be/1EvrgWLbWhE (se fra 4:22)
Delikatessen https://www.youtube.com/watch?v=53SQny3N9zU (filmisk tid og rum)
Pirates: https://youtu.be/rn9V0cN4NWs(hvordan (musik kan ændre følelsen)
Magnolia: https://www.youtube.com/watch?v=aNmKghTvj0E  (lyd, klipning mm)
A Clockwork orange https://www.youtube.com/watch?v=GnSx7q89y1g (lyd)
The graduate https://www.youtube.com/watch?v=yRBNA27N0ts (lyd)
Saving Privat Ryan: https://www.youtube.com/watch?v=3_HtqdkB1kE  (lyd og linjer)
Ledemotiv (quiz) https://www.youtube.com/watch?v=PyxoAkSs154
Diverse tutorials om at klippe i Final cut Pro

• Faglige kompetencer:
- Arbejde med de basale discipliner indenfor præproduktion, produktion og redigering.
-Indblik i filmiske virkemidler (beskæring, billedkomposition og FEMO, kamerabevægelser, klipning, lyd, lys, dramaturgi (set-up/pay-off, konflikt, varsler).
- At forholde sig analytisk til medieproduktioner
- At omsætte teori til praksis og omvendt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kampagneforløb - Pilotproduktion

Et kortere forløb om kampagnespottet. Efter en bredere intro til kampagnetyper, produktionsforhold og målgrupper, ser vi og analyserer eksempler som optakt til, at eleverne i grupper skal udarbejde et kampagnespot for Café BG v. kunde Carina Møller Larsen
Opgaven:
• Behov: At undgå at BG-elever køber mad i byen, så Café BG bliver lukningstruet
• Ønsker: At fastholde at Café BG er det foretrukne frokostvalg for BG-elever
• Krav: 1 film af max 2 min. t. Facebook/Hjemmeside el. lign (bredformat) 1 tillægsfilm
        på max 30 sek til TikTok/Insta el. lign (højformat – tag m. telefon)

Filmene vises i en 14 dags periode på skærme v. kantinen og kunden evaluerer med eleverne, om behov og ønsker er opfyldt.

Samlet set udgør præproduktion, produktion, redigering og distribution elevernes pilotprojekt.

Materiale: Henning Bøtner Hansen, Maria Rebekka Holm Andersen: Det korte medieformat, Systime s. 109-132
normalsider: anslået 15

Eleverne træner at
- planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion i grupper
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med nyere medier ̶
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal (Dragemodellen introduceres)

Centrale begreber:
- Laswells kommunikationsmodel (hvem? --> siger hvad? --> i hvilken kanal? --> til hvem? --> med hvilken effekt?)
- De fem kampagnetyper (reklamekampagnen, politiske kampagner, hvervekampagner, imagekampagner, oplysnings- og informationskampagner)
- Tiltrækningsfaktorer
- Minervamodellen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ungdom i fiktion, fakta og blandingsformer -

Ungdom i fiktion, dokumentar og blandingsformer

Et længerevarende - primært teoretisk - forløb der stiller skarpt på fremstillingen af ungdom i hhv. fakta, fiktion og blandingsformer.
NB: I praksis har præproduktionen til eksamensproduktionen kørt sideløbende med dette forløb, men for overblikkets skyld er de adskilt i undervisningsbeskrivelsen

Kernestof:
Anders Lysne og Neel Schucany: Ungdom - forløb i medier, Lindhardt og Ringhof, 2017, kap: 1, 2, 4 og 6 (dog ikke om reality)

normalsider: anslået 30

Set i sin helhed:
Boyhood, Richard Linklater (2014)
Sex education, Laurie Nunn, episode 1 1. sæson (2019)
Normale mennesker, sæson 1 episode 1+2, produceret af Element Pictures for BBC Three og Hulu i samarbejde med Screen Ireland
SKAM, Julie Andem, S1E1 (2015-2017)
Succesjægerne, Anders Gustafsson (2012)

Set uddrag (fiktion):
Citater fra forskellige ungdomsfilm/serier:
Zappa, Bille August (1983, uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=MC4YUp-daCM
- Inside Out, Pete Doctor (2015, uddrag): https://vimeo.com/663968493/0f62b331cc
- Lady Bird, Greta Gerwig (2017, uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=wVKPQ9iZ04I

Set i uddrag (dokumentar og blandingsformer):
- Pushere på snapchat: https://www.youtube.com/watch?v=zu7pUu77Lv0
- De Vilde hjerter: https://vimeo.com/683273930/336f619830
- Du fucker med de forkerte: https://www.dr.dk/drtv/se/du-fucker-med-de-forkerte_-soeger-du-stadig-arbejde_283606
- American Vandel: https://www.youtube.com/watch?v=m3tkFOtM6go
- Emilie Meng – en efterforskning går galt, DR-dokumentar 2019
- Extreme Makeover Beverly Hills, ABC tv-show, 2008

Supplerende stof:
Anne Jerslev: Makeover-tv, Samf. litt, 2014, s. 37-40
Vilde Schanke Sundet: «Det er bare du som kan føle det du føler» – emosjonell investering og engasjement i nettdramaet SKAM, 16:9, 2017
(normalsider anslået: 8)

Fokuspunkter og mulige kontekster:
• Ungdomsbegrebets tre-deling (biologisk, socialt og kulturelt)
• Ungdomsfilm vs. Opvækstfilm
• Ungdomsfilmens (og dokumentarens) dobbeltsyn
• Passagemodellen, karakterfremstilling og sympatistrukturer
• Narcissisme - grandiositet vs. selvinflation.
• Den danske filmlov (1982) - 25 procent af støttekroner går til børne- og ungdomsfilm
• Seriedramaturgi (episodeserie vs. føljeton samt plotbuer).
• Tværmedialitet
• Public Service vs. Kommercielle afsendere og hvilke aftryk det kan sætte i
        filmen/serien
• Grundlæggende forskelle mellem fakta og fiktion
• Forskellige dokumentariske grundformer (primært fokus på den autoritative, den
         observerende og den deltagende)
• Autenticitetsmarkører
• Blandingsformer fiktion/fakta
-       Makeover-tv (beslægtet med eventyret, følger passage-modellen, oh my God-øjeblikket)


Gennem forløbet er eleverne blevet trænet i følgende faglige mål:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensproduktion

Eksamensproduktion

Kronen på værket. I grupper på max 5 gennemføres eksamensproduktionen: Præproduktionen (idegenerering, synopsis, storyboard, målgruppeovervejelser osv.), produktion, postproduktion/redigering samt overvejelser om distribution og egnet medieplatform. Forløbet afsluttes med et awardshow i Bjerringbro biograf.
NB: I praksis har præproduktionen kørt sideløbende med det teoretiske forløb om ungdom og eksamensproduktionen er således indledt allerede i januar. For overskuelighedens skyld, er det i undervisningsbeskrivelsen separeret.

Kernestof:
Raskins parametre for den gode kortfilm
Repetition af kampganeformat-karakteristika
Repetition af Dragemodellen
Repetition af FEMO
Jonas Risvigs Master Class om udvikling af den gode historie http://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/
Mimi Olsen og Hans Oluf Schou, Levende Billeder, Systime: s. 16, 199-204, 206-207
(normalsider: anslået 12)

Fokus på: idegenerering, rollefordeling i filmgrupper, planlægningsværktøjer (produktionsplan/storyboard), FEMO-principper, målgrupper mm, distributionskanaler og medieplatforme, basal ophavsret, filmæstetik og redigering.


Centrale begreber:
Raskins syv parametre for den vellykkede kortfilm:
1) Der er ofte kun 1 hovedkarakter, som vi følger i filmen.
2) Der træffes et afgørende valg i filmen, som har betydning for hovedpersonen.
3) Hovedkarakteren og konflikten præsenteres på få minutter i starten af filmen.
4) Lyden har en væsentlig betydning for filmen.
5) Ofte kun 1 ting i filmen der har en væsentlig betydning for handlingen.
6) Kortfilmen er enkelt opbygget, resten fortolkes.
7) I kortfilmen vises kun det vigtige i filmen, alt andet er klippet væk.
Jonas Risvigs råd til den gode historie:
1) Arena + ydre og indre plot
2) Hovedkarakterens want and need
3) Scenedramaturgi A+ lyn + B
4) Step-outline: overblik over få, velkomponerede scener

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Repetition

Rammerne for eksamen (gruppedel og individuel del) skitseres, grupperne begynder reflektionsprocessen over egen proces- og produkt, og vi genbesøger kort ungdomsforløbet og repeterer begreber fra fakta, fiktion og blandingsformer. Kontekstbegrebet bliver også aktiveret.

Kernestof: Jonas Risvig 'Grænser' 1. episode 1. sæson, uddrag (00:00-03:25)
supplerende stof:
"Jeg giver virkelig ikke en fuck for, om de unge i Danmark drikker for meget", interview med Jonas Risvig, Heartbeat 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer