Holdet 2024 ol/3bx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Anders Olesen
Hold 2024 ol/3bx (3bx ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Old.
Titel 2 Epos: Iliaden
Titel 3 Filosofi: Sokrates' Forsvarstale.
Titel 4 Material Kultur: Skulptur
Titel 5 Drama: Sofokles' Ødipus
Titel 6 Romersk Litteratur: Vergils Æneide.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Old.

Introforløbets formål er, at give eleverne en overordnet introduktion til oldtidskundskab historiske rolle i gymnasiet, det metodiske ståsted og dets relevans i det moderne almentdannende gymnasium.

Dertil har forløbet også indeholdt en kort introduktion til de vigtigste græske guder og gudsforhold/opfattelse. Formålet med dette har været, at lette læsningen/analysen af senere materiale i faget

Materiale:

Uddrag af Tænkepauseserien: Gaven (s. 6 - 15) af Anders Klostergaard Petersen.
Powerpoint om græsk/romersk religion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Epos: Iliaden

Epos-forløbets formål har været, at give eleverne en grundig introduktion til Homers verden og den trojanske sagnkreds.  

Derfor har vi indledningsvist lagt fokus på Epos-genrens udformning, overlevering, historiske kontekst, fremførelse og karakteristiske elementer. På den baggrund har vi efterfølgende arbejdet med det homeriske samfunds kulturelle normer og religiøse verdensforståelse, som vi ser det gengivet i Homers Iliade. Dertil har vi løbende haft kritiske diskussioner af dennes overførsel til det arkaiske historiske samfund.

Vi har også arbejdet med og diskuteret værkets brug i senere fortællinger, hvor særligt værkets forståelse og brug af begreberne Areté, Timé og Kleós har været centrale. Endeligt har vi undersøgt heltebegrebets brug og udviklingen, samt undersøgt dets videre udvikling i europæisk idehistorie og samfundsdebat

Materiale:

Paideia: s. 11-30 & 40-44

Iliaden:
1. sang v1-610
3. sang v1-145 & 245 - 460
22. sang v 1 - 515.

Perspektiv:
FIlm: Troy (2004) i kombination med uddrag af følgende værker:
Kristian Lindberg - Helte er ikke hvad de har været
Hvorfor drager vi i krig? af Carsten Jensen i Information 2015.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Filosofi: Sokrates' Forsvarstale.

I forløbet har vi arbejdet med Platons udlægning af Sokrates' forsvarstale. Derigennem har vi diskuteret Sokrates-portrættets historiske sandhedsværdi med udgangspunkt i Platon og Sokrates lærer/elev-forhold.  Vi har også læst teksten som symptomatisk på den situation, som det athenske folk befandt sig i ved afslutningen på den peloponnesiske krig.

I den sammenhæng har vi arbejdet med Platons kritik af sofisterne og
naturfilosofferne, som den kommer til udtryk i teksten. Vi har også arbejdet
med Sokrates i bredere kontekst, da vi har behandlet ham forbundet ham til den religiøse udvikling (aksetiden), som ses i det meste af middelhavsområdet og Indien i 5 og 6 århundrede f.v.t. Derfor har vi også bearbejdet og diskuteret den fremmedhed, som lå i den profetlignende skikkelse Sokrates og hans budskab om et dualistisk verdensbillede i det klassiske Grækenland.

Materiale:

Paideia:
- s. 137 - 154.

Kend Dig Selv:
- s. 211 - 237

Perspektiv:

Artikel: Vi skal korrumpere ungdommen af Svend Brinkmann
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Material Kultur: Skulptur

Vi har i gennem forløbet kronologisk gennemgået de materiale perioder fra arkaisk tid til hellenistisk/romersk tid. Vi har fokuseret på stilistisk identifikation, klassifikation og datering, og har forholdt os kritisk til de forskellige tolkningsmuligheder i forhold til græsk kunst. Vi har dermed
fokuseret kunsten som vidnesbyrd for grækernes materielle udvikling.
Endeligt har vi løbende kigget på den moderne reception og brug af de forskellige stilarter i moderne tid.

Materiale:

Paideia:

- s. 45-52
- s. 93-100
- s. 129-136
- s. 171-176
- s. 201-208
- s. 247-254.

Paralleltekst:

http://www.bbc.com/culture/story/20150324-hitlers-idea-of-the-perfect-body
http://www.bbc.com/culture/story/20160810-how-leni-riefenstahl-shaped-the-way-we-see-theolympics

Perspektiv:
Leni Riefenstahl' Olympia (åbningsceremonien)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Drama: Sofokles' Ødipus

Vi har i gennem forløbet læst og gennemgået Sofokles' Ødipus. Vi har behandlet værket, som en samfundskommentar/refleksion til/over Athens turbulente oplysningstid (5. århundrede f.v.t) og har arbejdet meget med begreberne mytos/logos, ate/hybris/nemesis og polis/oikos. I den sammenhæng har særligt Ødipus' udvikling og interaktion med de andre karakterer været i fokus, da vi har behandlet de enkelte karakterer som udtryk for kendte synspunktet i samtiden.
  
I perspektivarbejdet har vi fokuseret på den Freudianske læsning (og dennes problemer) af Sofokles' Ødipus, samt diskuteret moderne problematikker, hvor flere Ødipus-inspirerede tabubelagte emner er blevet behandlet.  

Materiale:

Sofokles' Ødipus i Otto Voss' oversættelse.
s. 1 - 110.

Paideia
s. 101 - 111

Perspektivtekst
Uddrag fra Vladimir Nabokovs Pnin. s. 106 - 113. I Niels Lyngsøs oversættelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Romersk Litteratur: Vergils Æneide.

I forløbet har vi læst Vergils Aeneide i uddrag. Forløbet har også haft en repeterende funktion, da forløbets begrebsbrug og genrekarakteristik trækker stærkt på elevernes tidligere Epos-forløb med Homers Iliade. Vi har derfor fokuseret på de stilistiske ligheder såvel som de indholdsmæssige ligheder og/eller forskelle mellem Homers og Vergils værker.

VI har også arbejdet med værket som en historisk enhed, hvor værkets politiske og propagandistiske indhold i den Augustæiske era er blevet behandlet og diskuteret. I den sammenhæng har vi arbejdet med det romersk-maskuline ideal, som Aeneas repræsenterer samt den augstæiske selvforståelse og identitetsskabelse, som værket repræsenterer i sin helhed. Endeligt har forløbet også trukket på elevernes tidligere afholdte studietur i efteråret til Rom, hvor eleverne stiftede bekendtskab med det imperiale Roms fysiske udtryk og virkemidler.   

Materiale:

Paideia:

s. 31 - 39.

Vergils Aeneide:

v1 - 380 i første sang.
v65 - 128 & 206 - 396 fjerde sang.

Perspektiv: Ludvig Holbergs syn på helte.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer