Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Anders Olesen
|
Hold
|
2024 ol/3bx (3bx ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Old.
Introforløbets formål er, at give eleverne en overordnet introduktion til oldtidskundskab historiske rolle i gymnasiet, det metodiske ståsted og dets relevans i det moderne almentdannende gymnasium.
Dertil har forløbet også indeholdt en kort introduktion til de vigtigste græske guder og gudsforhold/opfattelse. Formålet med dette har været, at lette læsningen/analysen af senere materiale i faget
Materiale:
Uddrag af Tænkepauseserien: Gaven (s. 6 - 15) af Anders Klostergaard Petersen.
Powerpoint om græsk/romersk religion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos: Iliaden
Epos-forløbets formål har været, at give eleverne en grundig introduktion til Homers verden og den trojanske sagnkreds.
Derfor har vi indledningsvist lagt fokus på Epos-genrens udformning, overlevering, historiske kontekst, fremførelse og karakteristiske elementer. På den baggrund har vi efterfølgende arbejdet med det homeriske samfunds kulturelle normer og religiøse verdensforståelse, som vi ser det gengivet i Homers Iliade. Dertil har vi løbende haft kritiske diskussioner af dennes overførsel til det arkaiske historiske samfund.
Vi har også arbejdet med og diskuteret værkets brug i senere fortællinger, hvor særligt værkets forståelse og brug af begreberne Areté, Timé og Kleós har været centrale. Endeligt har vi undersøgt heltebegrebets brug og udviklingen, samt undersøgt dets videre udvikling i europæisk idehistorie og samfundsdebat
Materiale:
Paideia: s. 11-30 & 40-44
Iliaden:
1. sang v1-610
3. sang v1-145 & 245 - 460
22. sang v 1 - 515.
Perspektiv:
FIlm: Troy (2004) i kombination med uddrag af følgende værker:
Kristian Lindberg - Helte er ikke hvad de har været
Hvorfor drager vi i krig? af Carsten Jensen i Information 2015.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filosofi: Sokrates' Forsvarstale.
I forløbet har vi arbejdet med Platons udlægning af Sokrates' forsvarstale. Derigennem har vi diskuteret Sokrates-portrættets historiske sandhedsværdi med udgangspunkt i Platon og Sokrates lærer/elev-forhold. Vi har også læst teksten som symptomatisk på den situation, som det athenske folk befandt sig i ved afslutningen på den peloponnesiske krig.
I den sammenhæng har vi arbejdet med Platons kritik af sofisterne og
naturfilosofferne, som den kommer til udtryk i teksten. Vi har også arbejdet
med Sokrates i bredere kontekst, da vi har behandlet ham forbundet ham til den religiøse udvikling (aksetiden), som ses i det meste af middelhavsområdet og Indien i 5 og 6 århundrede f.v.t. Derfor har vi også bearbejdet og diskuteret den fremmedhed, som lå i den profetlignende skikkelse Sokrates og hans budskab om et dualistisk verdensbillede i det klassiske Grækenland.
Materiale:
Paideia:
- s. 137 - 154.
Kend Dig Selv:
- s. 211 - 237
Perspektiv:
Artikel: Vi skal korrumpere ungdommen af Svend Brinkmann
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Material Kultur: Skulptur
Vi har i gennem forløbet kronologisk gennemgået de materiale perioder fra arkaisk tid til hellenistisk/romersk tid. Vi har fokuseret på stilistisk identifikation, klassifikation og datering, og har forholdt os kritisk til de forskellige tolkningsmuligheder i forhold til græsk kunst. Vi har dermed
fokuseret kunsten som vidnesbyrd for grækernes materielle udvikling.
Endeligt har vi løbende kigget på den moderne reception og brug af de forskellige stilarter i moderne tid.
Materiale:
Paideia:
- s. 45-52
- s. 93-100
- s. 129-136
- s. 171-176
- s. 201-208
- s. 247-254.
Paralleltekst:
http://www.bbc.com/culture/story/20150324-hitlers-idea-of-the-perfect-body
http://www.bbc.com/culture/story/20160810-how-leni-riefenstahl-shaped-the-way-we-see-theolympics
Perspektiv:
Leni Riefenstahl' Olympia (åbningsceremonien)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 3bx.
-
Kleobis og Biton
-
Kouros 1
-
Kalvebæreren
-
Kouros 2
-
Aphaia 1
-
Aphaia 2
-
Discoboulos
-
Bronces de Rialze
-
Paideia forside
-
Apollon Olympia
-
Tyrandræberne
-
Poseidon eller Zeus?
-
Kritiosdrengen
-
Kære 3bx
-
Karyatide Erechteion
-
Perikles
-
Metope 1
-
Doryphoros
-
Diadoumenos
-
Metope 2
-
Send them back: The Parthenon Marbles should be returned to Athens
-
Ukendt 1
-
Ukendt 2
-
Ukendt 3
-
Hermes og Dionysos
-
Alexander d. store
-
Aphrodite Knidos
-
Portrait of the Athenian tragedian Euripides (480 406 BC), Roman copy of a 4th century BC Greek original, from Cumae (Italy), Neues Museum, Berlin (8169140893).jpg
-
Alexander - mønt
-
Skraberen
-
Apollo of the Belvedere
-
Marathondrengen
-
Laocoon and His Sons
-
Bokseren
-
Athena and Nike fight Alkyoneus, Gaia rises up from the ground (5336871341).jpg
-
Gammel kone
-
Afrodite og Pan
-
Sovende satyr
-
Den døende galler
-
Hellenistiske dværge
-
Augustus of Prima Porta (inv. 2290).jpg
-
Vespasian, from Naples, c. AD 70, Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen (13646730625).jpg
-
Livia Drusilla
-
Flavisk kejserinde
-
Marcus Aurellius
-
Commodus
-
Trajan
-
Heroisk Vesp
-
The Discobolus: Greeks, Nazis and the body beautiful
-
How Leni Riefenstahl shaped the way we see the Olympics
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Drama: Sofokles' Ødipus
Vi har i gennem forløbet læst og gennemgået Sofokles' Ødipus. Vi har behandlet værket, som en samfundskommentar/refleksion til/over Athens turbulente oplysningstid (5. århundrede f.v.t) og har arbejdet meget med begreberne mytos/logos, ate/hybris/nemesis og polis/oikos. I den sammenhæng har særligt Ødipus' udvikling og interaktion med de andre karakterer været i fokus, da vi har behandlet de enkelte karakterer som udtryk for kendte synspunktet i samtiden.
I perspektivarbejdet har vi fokuseret på den Freudianske læsning (og dennes problemer) af Sofokles' Ødipus, samt diskuteret moderne problematikker, hvor flere Ødipus-inspirerede tabubelagte emner er blevet behandlet.
Materiale:
Sofokles' Ødipus i Otto Voss' oversættelse.
s. 1 - 110.
Paideia
s. 101 - 111
Perspektivtekst
Uddrag fra Vladimir Nabokovs Pnin. s. 106 - 113. I Niels Lyngsøs oversættelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romersk Litteratur: Vergils Æneide.
I forløbet har vi læst Vergils Aeneide i uddrag. Forløbet har også haft en repeterende funktion, da forløbets begrebsbrug og genrekarakteristik trækker stærkt på elevernes tidligere Epos-forløb med Homers Iliade. Vi har derfor fokuseret på de stilistiske ligheder såvel som de indholdsmæssige ligheder og/eller forskelle mellem Homers og Vergils værker.
VI har også arbejdet med værket som en historisk enhed, hvor værkets politiske og propagandistiske indhold i den Augustæiske era er blevet behandlet og diskuteret. I den sammenhæng har vi arbejdet med det romersk-maskuline ideal, som Aeneas repræsenterer samt den augstæiske selvforståelse og identitetsskabelse, som værket repræsenterer i sin helhed. Endeligt har forløbet også trukket på elevernes tidligere afholdte studietur i efteråret til Rom, hvor eleverne stiftede bekendtskab med det imperiale Roms fysiske udtryk og virkemidler.
Materiale:
Paideia:
s. 31 - 39.
Vergils Aeneide:
v1 - 380 i første sang.
v65 - 128 & 206 - 396 fjerde sang.
Perspektiv: Ludvig Holbergs syn på helte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64917506424",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64917506424",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64917506424"
}