Holdet 2024 re/2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Gitte Hansen
Hold 2024 re/2c (2c re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Nordisk religion og asatro

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion

INDHOLD:

Forløbet har til formål at præsentere eleverne for religionsfaget. I de tre første intromoduler har eleverne arbejdet med forskellige religionsdefinitioner samt centrale religionsfaglige begreber og fænomener, så som: myte, ritual, overgangsritual, Ninian Smarts syv dimensioner, indefra/udefra, kort om religion i det senmoderne samfund samt offertyper. Eleverne er blevet præsenteret for hvordan de skal arbejde analytisk med tekstlæsning i faget.

MATERIALE:

Lene Madsen mfl.: Grundbogen til religion C s. 251 - 257,  267 - 268
Tina Maria Winther: Vorherre er med på banen (Interview med Povl Götke om fodbold som religion). Politiken 07.01.06
J.Podeman Sørensen: "Fra skriftløse folks religioner" - Bjørnefesten, København 1988
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

INDHOLD:

I den første del af forløbet om Islam vil der være fokus Islams historiske udvikling med særligt fokus på de muslimske helligskrifter, Muhammed, De 5 søjler og de seks trosartikler. I den sidste del af forløbet har vi for alvor vendt blikket mod nutiden. For det første behandles Sharia, ismerne, jihad, kønsroller (i et traditionelt og moderne perspektiv), muslimer i Danmark med særligt fokus på tørklædedebatten. Under hele forløbet vil der være særligt fokus på indefra /udefra syn, samt perspektivering til andre religioner.

MATERIALE:

ISLAMS OPSTÅEN OG HISTORISKE UDVIKLING
Lene Madsen m. fl.: Grundbogen til Religion C, side 89 -91 og 92-96
Jakob Skovgaard-Petersen: Moderne Islam (2001), side 17-20
https://www.youtube.com/watch?v=PFSin5Gctv8 – Islam https://www.youtube.com/watch?v=AvFl6UBZLv4 – De 5 store religioner.

DE SEKS TROSARTIKLER
Jakob Skovgaard-Petersen: Moderne Islam (2001), s 13 til 16 og 22 -25
Jakob Skovgaard-Petersen: Moderne Islam (2001), Ibn Ishaq: Muhammeds rejse, tekst 12
Lene Madsen m. fl.: Grundbogen til Religion C s. 108 -109
Sura 112, Kaldet til bøn, Sura 1, 1 -7, Sura 2, 255 (Tronverset), Sura 6, 100-103 - Allah



DE FEM SØJLER OG FORSKELLEN PÅ SUNNI OG SHIAISLAM
Lene Madsen m. fl.: Grundbogen til Religion C s. 95 - 96, og 97 - 103
Jakob Skovgaard-Petersen: Moderne Islam (2001), 26 -31
https://www.youtube.com/watch?v=TF8A4u0BTTQ&feature=relmfu
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI – Worlds largest pilgrimage
Klip om bøn fra religionsportalen - Systime.

KLASSISK og MODERNE SHARIA
Lene Madsen m. fl.: Grundbogen til Religion C s. 110 - 112
Dokumentar: Uddrag fra ” Når Sharia dømmer” ca. 30 min.

TRADITIONELLE KØNSROLLER I ISLAM
Ayaan Hirsi Ali – Submission og (klip fra dokumentaren " Modige Kvinder" 20 min -23 min  DR2)
Sura 4 ( kvinderne) vers 3, 4, 5, 11, 15, - Sura 9 vers 72 og Sura 33 vers 35.
Kate Østergaard: Danske verdensreligioner islam, s. 214 - 218 - tekst 60, interview med Laila om forholdet mellem kønnene.  

JIHAD
Lene Madsen m. fl.: Grundbogen til Religion C s. 116 - 118

ISLAM I DANMARK OG TØRKLÆDET
Muslimsk danmarkskort med nye grænser- af Morten Rasmussen, Kristeligt dagblad 15.03.2007
Billeder af de forskellige tørklæder
Sura 33:59 og 24, 30-31
Sara El-A dawi, Mig og mit tørklæde, 18.januar 2010 information
Steen A. Jørgenssen, DF vil forbyde skolepiger at gå med tørklæde, 19.08. 2014 Jyllands-Posten  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Kristendom

INDHOLD:

Forløbet har taget sit udgangspunkt i kristendommens formative periode, samt efterfølgende udviklingshistorie. Med udgangspunkt i kristendommens "løsrivelse" fra jødedommen som selvstændig religion, kredser forløbet om centrale elementer i både GT og NT.
En række centrale emner tages op i løbet af arbejdet med kristendommen: messiasforestillinger fra GT, den gamle og den nye pagt, Jesu omfortolkning af loven via Bjergprædikenen, Lidelseshistorien, kristendommens historiske udvikling i korte træk, kristen etik, ritualer og folkekirken m.m.

MATERIALE:

DEN BIBELSKE FORTÆLLING OG TROSBEKENDELSEN
Den apostolske trosbekendelse
Kristendom i nutid s. 133 – 139

SKABELSE OG SYNDEFALD:
1 Mosebog kap 1 – 3 – Skabelsen  

DEN GAMLE PAGT; GT OG MESSIASFORVENTINGER:
2 Mosebog kap 20, 1-17 – De 10 bud
https://www.youtube.com/watch?v=RNV0rfIllo4 - Moses og de 10 bud
Esajas bog kap 52, 13 – 53,12 - Herrens lidende tjener

JESUS KRISTUS OG LIDELSESHISTORIEN
Allan Poulsen m.fl.: Kristendom i nutid, Nordisk Forlag, 2000 s. 140 – 142 og 52 - 56
Lene Madsen m.fl.: Grundbog til religion C, Systime 2012-2013 s. 49, 52 -54 og 56-58
Mark. 14 – 16 – Skærtorsdag, korsfæstelse og opstandelse
Matt 21, 1-17 - Palmesøndag
Apostlenes gerninger 2 – Pinsen


JESU VIRKE OG KRISTEN ETIK:
Lene Madsen m.fl.: Grundbog til religion C s. 70 - 77
Matt 22, 34-40 – Det dobbelte kærlighedsbud
Matt. 5, 17 – 48 – Uddrag af Bjergprædiken
Luk. 10, 25 – 37 – Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste

KRISTENDOMMENS HISTORISKE UDVIKLING:
Lene Madsen m.fl.: Grundbog til religion C s. 54 -55
Romerbrevet 3, 21 – 31
Klip om Paulus omvendelse fra systime - https://religion.systime.dk/index.php?id=481#c917
Lene Madsen m.fl.: Grundbog til religion C s. 59 -62
Martin Luther, Tro og gode gerninger, Luthers skrifter i udvalg, 1967

RITUALER OG FOLKEKIRKEN:
J. Forman: En folkekirke – to evangelier s. 37-43
Lene Madsen m.fl.: Grundbog til religion C s. 63-64 og 67-69
Folkekirken.dk – ritualer (dåb, nadver, begravelse og konfirmation)
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/danskernes-paradoksale-tro-kristendommen-er-over-det-hele-og-er-alligevel-ikke-til-maale  
Folkekirken.dk - medlemstal, aktiviteter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

INDHOLD:

I dette forløb har eleverne fået kendskab til buddhismens tilblivelse, udbredelse og den historiske- og mytiske Buddha. Derudover har eleverne arbejdet med centrale buddhistiske begreber, så som anatman, karma, samsara, nirvana, livshjulet og de fire ædle sandheder. I den sidste del af forløbet har eleverne opnået en forståelse for hovedretningerne  inden for buddhismen samt arbejdet med  ritualer og buddhismen i dansk perspektiv.


MATERIALE:

BUDDHISMENS TILBLIVELSE OG UDBREDELSE:
Lene Madsen m. fl.: Grundbogen til Religion C, s. 143 – 149, s. 126 -127        
Lene Madsen m. fl.: Grundbogen til Religion C, tekst 1, Jeg vil gerne elske alle levende væsener lige højt og  tekst 2, Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse s. 145 - 146
https://www.youtube.com/watch?v=AvFl6UBZLv4 – Religionernes geografiske udvikling

DEN HISTORISKE OG MYTISKE BUDDHA:
Lene Højholt: Buddhas lære- og den tibetanske buddhisme, Munksgaard, 1995 s. 12 – 15 – Buddhalegenden

CENTRALE BEGREBER:
Lene Madsen m. fl.: Grundbogen til Religion C s. 156 – 160
Lene Højholt: Buddhas lære- og den tibetanske buddhisme, Munksgaard, 1995 s. 32-33 - Benarestalen
Lene Madsen m. fl.: Grundbogen til Religion C, ” Man bestemmer selv sit liv” s.172
Anders Nielsen: Buddhisme – introduktion og tekster, Systime 2015 s. 28 –36
Anders Nielsen: Buddhisme – introduktion og tekster, Systime 2015 Citat 5 ” Geshe Pema Karma " (2007) s. 31-32


SANGHAEN OG RETNINGER:
Lene Madsen m. fl.: Grundbogen til Religion C s. 160 -162, 167 – 169
Lene Højholt: Buddhas lære- og den tibetanske buddhisme, Munksgaard, 1995 s. s. 62 -65 - en munks uddannelse.
https://www.youtube.com/watch?v=bgoHUH-_yWo – Mandala
https://www.youtube.com/watch?v=xddhjy5RNg4 – Debatterende tibetanske munke
https://www.youtube.com/watch?v=5GSeWdjyr1c – Meditation, munk
https://www.youtube.com/watch?v=o4VetEFR2zQ – Meditation, vesten

ETIK, RITUALER OG BUDDHISME I DANMARK:
Lene Madsen m. fl.: Grundbogen til Religion C s. 150 – 153 og s. 170
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur, Systime 3 udgave 2005-2012 s. 71 – 75
Anders Nielsen: Buddhisme – introduktion og tekster, Systime 2015 s 46 - de 5 sila
Med Buddha under huden – Jyllands-Posten 02.01.06, 3 sektion s. 10 af Puk Damsgård Andersen
5 skarpe om Buddhismen ca. 20 min
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Nordisk religion og asatro

INDHOLD:

I dette forløb har eleverne arbejdet med nordisk religion og moderne asatro. I den første del af forløbet har eleverne arbejdet med skabelsen, introduktion til vikingetiden, verdensopfattelse, de nordiske guder, forholdet mellem guder og mennesker og ragnarok. I den anden del har eleverne arbejdet med ritualet blòt. Afslutningsvis er eleverne blevet introduceret for den moderne asatro, hvor de blandt andet har arbejdet med, hvordan asatroen tolker den nordiske religion, religionens udøvelse, samt hvad der typisk karakteriserer den asatroende.


MATERIALE:

NORDISK RELIGION

Larsen, Uffe Hartvig: Vikingernes religion og livsanskuelse, 1989 Akademisk forlag s. 110 - 120
Nordbjerg, Leif: Island - nordisk religion, historie og samfund, Frydenlund 2012 s. 28-34 - skabelsen
Snorres Edda - Finnur Jónsson, Den gamle nordiske gudelære, oversat 1902 (Heimskringla.no) – vers ( 29. 48 - 49, 50 – 66) - om Balders død og ragnarok
Snorre Sturlason, Heimskringla, Ynglingesaga – oversat af Jesper Lauridsen 2012 –  4 (ufred med vanerne)


ASATRO:

http://www.religion.dk/viden/hvad-er-asatro
Anne Korsholm: Tradition giver selvrespekt, artikel fra Kristeligt Dagblad, 18.03.2006  
Grin med Gud - afsnit 2 om asatro
Tro til salg: Sæson 1 – Vil du droppe din kirkeskat og betale til modernatur i stedet? | DRTV - Klip om ritual i Hyldemorshave 8 - 20 min

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde