Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Anne Grimsbjerg Pedersen
|
Hold
|
2024 bi/b (1b bi, 1b bi-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velkomst til biologi og opstart
Velkomst og intro-spørgsmål til biologifaget/biologi C.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Celler og membranprocesser
INDHOLD
Grundlæggende cellekursus. Der blev udleveret et fysisk kompendium, med begrebsliste, spørgsmål og øvelsesvejledninger, og mulighed for at tegne celler. Teorien blev koblet til forsøg med mikroskopi af kindceller og vandpest, samt osmose i kartofler.
Desuden opskrivning af fotosyntese og respiration i forbindelse med celleorganeller i den eukaryote celle.
KERNESTOF
-cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
PENSUM
- Biologi i udvikling (1. udgave), 2017 af M. Frøsig m.fl.: Side 14-21.
-Vejledning: Rapportskrivning i biologi
ØVELSER
-Let us take a cellfie (mikroskopi)
-Osmose i kartofler (rapportøvelse).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krop og sundhed
INDHOLD
Fokus i dette forløb er blodkredsløbet og hjertets opbygning og funktion; samt at forstå hvordan vores kost (og livsstil i øvrigt) kan påvirke blodkredsløbet, især hjertet (hjerte-kar-sygdomme). I den forbindelse har vi arbejdet kort med de nye officielle kostråd (klimakostrådene). Vi har også udført beregninger af energiprocentfordeling i Mc Donalds mad.
KERNESTOF
-makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
-biokemiske processer: respiration
-fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, blodkredsløbet, herunder hjertets opbygning og funktion.
PENSUM
- Biologi i udvikling (1. udgave), 2017 af M. Frøsig m.fl.: Side 75-82, 2. spalte midt, 103-104 (skimme), 108-120.
https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig/om-de-officielle-kostraad#DoK_oversigtkostraad
-Biologi C, af Wolf. m.fl., Systime, 1. udgave (2008-2016): SIde 106-108 (kopi).
ØVELSER
-Puls og minutvolumen
-Undersøgelse af svinehjerte
-Puls og blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Osmose i kartofler
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Enzymer
INDHOLD
Vi har i dette forløb arbejdet med enzymer.
NØGLEBEGREBER
Enzymer: Substrat, enzym-substrat-kompleks, produkt, amylase, reaktionshastighed, temperaturoptimum, pH-optimum, denaturering.
KERNESTOF
-enzymer: overordnet opbygning og funktion
PENSUM
-Biologi i udvikling (1. udg., Nucleus), s. 75-82, 2. spalte midt, 86-92.
ØVELSER
-Øvelse: Nedbrydning af stivelse ved hjælp af amylase
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikroorganismer og bioteknologi
INDHOLD
Fokus på bakterievækstkurven (den mikrobielle vækstkurve) og de vækstfaktorer som temperatur og pH; samt gæring og respiration og forskellen mellem de to processer. Desuden fokus på ATP (kemisk energi) og hvad ATP bruges til.
Som perspektivering har vi kort arbejdet med hvordan mikroorganismer kan anvendes industrielt: plasmidtransformerede bakterier, og genmodificerede gærcellers produktion af human insulin ved Novo Nordisk.
KERNESTOF
-mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
-biokemiske processer: respiration og gæring
PENSUM
-Biologi til tiden, 2. udgave, Nucleus, 2011: Side 141-147 (kopi, på OneNote).
- Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave, Nucleus, 2017 af M. Frøsig m.fl.: Side 48-49 (kopi, på OneNote).
ØVELSER
-Gæringsforsøg - produktion af carbondioxid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Vores gener (genetik og evolution)
INDHOLD
DNA's opbygning og funktion, og fokus på baseparringsprincippet.
Begrebsliste over genetiske grundbegreber. Træning i krydsningsskemaer over autosomale nedarvninger, samt stamtavle over rød-grøn-farveblindhed (X-bunden). Mutation blev dækket i forbindelse med evolutionær mekanisme (eksempel: Fordøjelse af mælkesukker).
Vi har arbejdet med evolution, med fokus på biologisk variation og naturlig selektion.
KERNESTOF
-makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
-genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
-evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
PENSUM
- Biologi i udvikling, 1. udgave, 2017 af M. Frøsig m.fl.: Side 94-95 midt, 181-192, 1. spalte midt.
-Tekst i OneNote om gener: "Hvad er gener?", side 4-5, fra Pandoras Madkasse, NOAH's forlag.
-Tekst i OneNote om evolution: Biologi i udvikling, 2. udgave, 2020, af M. Frøsig m.fl.: Side 195-200 øverst.
- • What is Evolution?: https://www.youtube.com/watch?v=GhHOjC4oxh8
• What is Natural Selection?: https://www.youtube.com/watch?v=0SCjhI86grU
OBS: Man kan sætte danske undertekster på, hvis man gerne vil have det.
ØVELSER
-Oprensning af DNA fra kindceller (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vores kønshormoner
INDHOLD
Indledningsvis kort oplæg om befrugtning, og derefter et oplæg om hormoner som signalstoffer generelt, og kroppens signalveje overordnet set.
Præsentation af de forskellige kønshormoner (også overordnede), for derefter at fokusere på deres betydning for produktion af sædceller i testiklerne hos manden, og især på menstruationscyklus hos kvinden.
Prævention og kønssygdomme blev bearbejdet i grupper med efterfølgende fremlæggelser på klassen.
KERNESTOF
-fysiologi: forplantning og hormonel regulering
PENSUM
- Biologi i udvikling, 1. udgave, 2017 af M. Frøsig m.fl.: Side 133-141, 146-152.
ØVELSER
Ingen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Naturen omkring os
INDHOLD
Biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer.
Energi i økosystemer: Fotosyntese og respiration, bruttoprimærproduktion, nettoprimærproduktion, fødekæde, fødenet, energistrømme i fødekæder, respirationstab.
Carbons kredsløb.
Naturtyper omkring BG, og habitatundersøgelse af disse med hensyn til artsdiversitet som (eksempel på biodiversitet) vha. appen iNaturalist og beregning af Shannon-Indeks (udtryk for artsdiversiteten på lokaliteten).
KERNESTOF
-økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
-biokemiske processer: fotosyntese, respiration.
PENSUM
- Biologi i udvikling, 1. udgave, 2017 af M. Frøsig m.fl.: Side 23-32, 35 nederst-37 (konkurrence).
ØVELSER
-Feltundersøgelse: Bestemmelse af artsdiversitet vha. Shannon-Indekset
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Velkomst til biologi og opstart
Velkomst og intro-spørgsmål til biologifaget/biologi C.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Velkomst til biologi og opstart
Velkomst og intro-spørgsmål til biologifaget/biologi C.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921205936",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921205936",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921205936"
}