Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Louise Sørensen Wulff
|
Hold
|
2024 sa/bx (1bx sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kriminalitet
Problemstillinger: hvad er kriminalitet? Hvilke typer af kriminalitet findes der? Hvorfor bliver nogle kriminelle? Hvordan - og hvorfor straffer vi? Hvordan er retssystemet indrettet?
I dette introducerende samfundsfaglige forløb har eleverne arbejdet med temaet: kriminalitet. Forløbet har taget udgangspunkt i det politiske og sociologiske perspektiv. Der er arbejdet med kvalitativ og kvantitativ empiri.
Følgende begreber har været i fokus: rettigheder, magtens tredeling, retssikkerhed, uskyldighedsformodning, primær - sekundær og tertiær socialisering, dobbeltsocialisering, sommerfuglemodellen, multisocialisering, socialiseringsarenaer, familietyper, face, setting, frontstage, backstage, sanktioner, normer og værdier, opdragelsesformer, sociale medier, branding,
Elever har undervejs 'spillet' et retssalsrollespil med det formål at forstå nogle af dynamikkerne i vores retssystem.
Grundforløbet sluttes af med en Computational Thinking-dag, som handler om livsløn og ligestilling. Dagen hænger ikke sammen med grundforløbet i øvrigt.
Faglige mål:
- At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark (...) diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- At anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- At demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Valg i USA
I forløbet har eleverne undersøgt konsekvenserne af valget i USA i forhold til medborgerskab og modborgerskab samt rettigheder og pligter - både i USA, men også i Danmark.
Vi har arbejdet med en grundlæggende forståelse af samfundsøkonomien og særligt den lille, åbne, danske økonomi og hvordan den påvirkes af ex. amerikansk told. Derudover har vi kigget mere generelt på hvordan den danske økonomi har det lige nu i forhold til de økonomiske målkonflikter.
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
Politik
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,
Økonomi
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
FF1 - power2x
Forløbet er et fællesfagligt forløb med fysik med følgende TEMA: Power 2 X og lagring af energi i en politisk vinkel
Energistyrelsen har truffet ny afgørelse i Power-to-X-udbuddet og kan nu pege på fem vinderprojekter. De fem vinderprojekter fordeler sig over tre forskellige virksomheder
Der blev åbnet for ansøgninger i april, og der har været stor interesse for udbuddet. Virksomhederne har ansøgt for mere end fire milliarder kroner. Da budgettet for udbuddet var på 1,25 milliarder kroner, er der dermed ansøgt for mere end tre gange budgettets midler.
Ud fra oplægget opstiller eleverne hovedspørgsmål og underspørgsmål, som besvares for at forklare hvorfor EU vedtager ovenstående forordning. Eleverne arbejder både med energiøer, power 2 x og lagring af energi i sten. Alle problemstillingerne indeholder også et politisk perspektiv, så eleverne har arbejdet med miljø- og klimalovgivning, herunder kvoter, afgifter, forbud, tilskud og krav om teknologi - administrative og økonomiske styringsinstrumenter.
Som en del af forløbet forholder eleverne sig også til den kvalitative og den kvantitative empiri og metode i sig selv og i forhold til de anvendte metoder i fysik.
Grupperne udformer en poster hvor de anfører deres problemstillinger, svar herpå, metodeovervejelser og vigtigste resultater.
Faglige mål:
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Kernestof:
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Økonomi
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ulighed og magt
Forløbet har fokus på ulighed og magt i forhold til om der er ulighed i Danmark - og hvis der er, hvilken slags ulighed. Det har eleverne undersøgt, og de har fokuseret på ulighed mellem køn, minoriteter, socialklasser og i sundhed. Derudover har de undersøgt, om man kan tale om egentlig fattigdom i Danmark og herunder beskæftiget sig med forskellige mål for ulighed og/eller fattigdom.
I forlængelse heraf har eleverne arbejdet med at give et bud på hvordan relativ fattigdom og ulighed kan afhjælpes samt undersøgt hvilke aktører/institutioner i samfundet som har magten til at udligne ulighed - herunder velfærdsstaten på den ene side og det enkelte individ på den anden side.
Faglige mål:
-- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
Politik
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Økonomi
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EU - politikere og vælgere
Forløbet om EU fokuserer på politikernes, partierne og vælgernes holdning til EU - mest i Danmark, men eleverne har også kigget på andre lande i EU. Vi har fokuseret på at forsøge at forklare hvordan partierne i Danmark (og lidt i andre lande) positionerer sig (vælger standpunkt) i forhold til EU med inddragelse af vælgernes holdning. Vi har kigget på demokratiet i EU og den økonomiske del af EU-samarbejdet.
Forløbet har også fokuseret på kvalitativ og kvantitativ materiale og metode i en eksamenstræningssammenhæng, hvor eleverne har fundet materiale og udarbejdet eksamenstræningsspørgsmål til hinanden.
Faglige mål:
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Kernestof:
Sociologi
̶ sociale og kulturelle forskelle.
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, (rettigheder og pligter i et demokratisk samfund)
Økonomi
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64946170733",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64946170733",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64946170733"
}