Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddanne
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Søren Jakobsen
|
|
Hold
|
co_2025 DA/g/3 (co_1g/3 DA, co_1g/3 DA/ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til dansk i gymnasiet
1g/1 + 1g/3 Dansk SJ
Introduktion til dansk i gymnasiet
Forløb til dansk-fagets tre dimensioner: litteratur, sprog og medier – samt til skriftlig dansk
Forløbet:
Portrætartikel: Skriftlig aflevering, opgave udleveres.
I grundforløbet er der i alt to skriftlige opgaver.
Research, interview, bevidsthed om portrætgenren
Medier:
1. Dokumentar TV2: ’Spionerne bag skærmen. Spilfirmaer manipulerer vores børn’ (2023)
Lyrik:
1. Benny Andersen: ”Man burde” og ”På høje tid” (1964)
2. Kirsten Hammann: ”Jeg civiliserer mig om morgenen” og ”Jeg er så træt af min krop” (1992)
3. Michael Strunge: ”19.juni 1983, 25 år. København” (1984)
Prosa
4. Folkeeventyr: ”De tre Gaver”
5. Peter Seeberg: ”Biografi af en snegl” (2000)
6. Jesper Wung-Sung: ”De tre veninder” (2000)
7. H.C. Andersen: ”Den lille pige med Svovlstikkerne” (1848)
8. Peter Adolphsen: ”Madeleine eller Lille trist roman” (1996)
Sprog (Programpunkter fra AP-dansk)
9. Sprog som kommunikationsmiddel (AP, Sprog på spil, s. 167-169)
10. Sproghandlinger (AP, Sprog på spil, s. 170-173)
11. Substantiver og artikler (AP, Sprog på spil, s. 47, 54, 49, 55)
12. Adjektiver og adverbier (AP, Sprog på spil, s. 56-62)
13. Pronomener (AP, Sprog på spil, s. 69-74)
14. Præpositioner og konjunktioner (AP, Sprog på spil, s. 80-88)
15. Semantik (AP, Sprog på spil, s. 193-199)
16. Sprog som identitetsmarkør (AP, Sprog på spil, s. 185-189)
17. Sprog som identitetsmarkør/semantik (AP, Sprog på spil, s. 190-201)
Medier
18. Mads Mathiesen: ”Dennis” (2007) (kortfilm)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Portrætartikel
|
11-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/2765/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74100870307",
"T": "/lectio/2765/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74100870307",
"H": "/lectio/2765/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74100870307"
}