Holdet co_1g/3 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Y - Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddanne
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Søren Jakobsen
Hold co_2025 DA/g/3 (co_1g/3 DA, co_1g/3 DA/ap)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til dansk i gymnasiet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til dansk i gymnasiet

1g/1 + 1g/3 Dansk SJ
Introduktion til dansk i gymnasiet
Forløb til dansk-fagets tre dimensioner: litteratur, sprog og medier – samt til skriftlig dansk
Forløbet:
Portrætartikel: Skriftlig aflevering, opgave udleveres.
I grundforløbet er der i alt to skriftlige opgaver.
Research, interview, bevidsthed om portrætgenren
Medier:
1. Dokumentar TV2: ’Spionerne bag skærmen. Spilfirmaer manipulerer vores børn’ (2023)
Lyrik:
1. Benny Andersen: ”Man burde” og ”På høje tid” (1964)
2. Kirsten Hammann: ”Jeg civiliserer mig om morgenen” og ”Jeg er så træt af min krop” (1992)
3. Michael Strunge: ”19.juni 1983, 25 år. København” (1984)
Prosa
4. Folkeeventyr: ”De tre Gaver”
5. Peter Seeberg: ”Biografi af en snegl” (2000)
6. Jesper Wung-Sung: ”De tre veninder” (2000)
7. H.C. Andersen: ”Den lille pige med Svovlstikkerne” (1848)
8. Peter Adolphsen: ”Madeleine eller Lille trist roman” (1996)

Sprog (Programpunkter fra AP-dansk)
9. Sprog som kommunikationsmiddel (AP, Sprog på spil, s. 167-169)
10. Sproghandlinger (AP, Sprog på spil, s. 170-173)
11. Substantiver og artikler (AP, Sprog på spil, s. 47, 54, 49, 55)
12. Adjektiver og adverbier (AP, Sprog på spil, s. 56-62)
13. Pronomener (AP, Sprog på spil, s. 69-74)
14. Præpositioner og konjunktioner (AP, Sprog på spil, s. 80-88)
15. Semantik (AP, Sprog på spil, s. 193-199)
16. Sprog som identitetsmarkør (AP, Sprog på spil, s. 185-189)
17. Sprog som identitetsmarkør/semantik (AP, Sprog på spil, s. 190-201)

Medier
18. Mads Mathiesen: ”Dennis” (2007) (kortfilm)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portrætartikel 11-09-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde