Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddanne
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Stine Dianna Thyrrestrup Threms
|
Hold
|
2022 SP/sh_g2 (sh_1g SP/2, sh_2g SP/2, sh_3g SP/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 6 - Día de Muertos (opgives IKKE til eksamen)
Eleverne har arbejdet med El Día de Muertos i México. Vi har arbejdet med hvilke traditioner højtiden indeholder, fx alter, blomster, dødningehoveder, udklædning, mariachis, etc.) og De Dødes Dags oprindelse.
Materialer: (1.g)
Coco (film)
Tekster og opgaver fra Sprogdag om El Día de Muertos (2022)
Chili con Carne (sprogdag)
Oplæg Teresa (fælles alter, dans og udklædning (Abuela Coco) i Innolab)
Evaluering:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Begynderspansk (opgives IKKE som eksamensemne)
Eleverne oparbejder basalt ordforråd og grammatiktræning inden for relevante spansksprogede emner.
Materialer:
- Tapas + Minigrammatik, Systime
- Caminando Grundbog + Minigrammatik, Systime
- El Sur, Systime
Quizlets med emneord eller lignende
Sprogdag
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Materiales necesitados en clase (Materialer til timerne - ikke lektie)
-
Materiales necesitados en clase (ikke lektie)
-
20 minutters lektie:
-
10 min. læs om verber via linket og bøj derefter verberne nedenfor (de er helt regelmæssige).
-
Materiales necesitados en clase e instrucciones
-
10-15 min. Lav øvelse 1.1, 1.2 og 1.3
-
En clase (ikke lektie)
-
Materiales necesitados en clase
-
15 min. - Læs om adjektiver og skriv egne notater til hvert "emne" (se nedenfor)
-
Arbejd selv (der føres fravær ud fra aflevering)
-
10 min. - Lav en beskrivelse af din egen familie Texto 1C: Esta es mi familia (jeg skal se jeres lektie)
-
Arbejde uden for klassen
-
Texto 1C: Esta es mi familia
-
1C Esta es mi familia.docx
-
15 min. - Øv tallene op til 1000 udenad (se ideer nedenfor)
-
Træn tal og læs og forstå om Navidad
-
4 min. Skim listen over skolefag på spansk (læs dem højt, så du kan udtale dem)
-
Oversæt Entrevista con Eloy mundtligt igen igen (repetition, repetition, repetition)
-
5 min. - lav øvelsen nedenfor
-
Titel (Match Quizlet)
-
Descripción der personas, intro.pdf
-
10 min. - Entrenar (træn) el vocabulario para la describción de personas (skim også dokumentet nedenfor)
-
Tirsdagslektie - 10 min. - Entrenar (træn) el vocabulario para la describción de personas (skim også dokumentet nedenfor)
-
5 min. - Spil Match (vocabulario de describción de personas)
-
Billedbeskrivelse, brug det du har lært.docx
-
Daniel - første udkast
-
Deberes - lektier
-
Daniel y Valentina
-
Gruppearbejde - find sammen fire personer
-
20 min. Skriv en fyldig dialog på 6 replikker som beskrevet i opgaven (mindst 50 ord). Træn dialogen udenad.
-
Færdiggør opgave 1-6 nedenfor og træn din personbeskrivelser udenad:
-
Qué tiempo hace en (skriv et svar til hver og øv udenad (ordforrådstræning)):
-
Quizlet
-
2b En el Café el Sol.docx
-
Un día normal
-
Lectura de "El palacio imaginado" - en clase (no deberes)
-
Materiales para la clase
-
Færdiggør alle opgaver nedenfor fra i tirsdags (det er din træning).
-
Selvvalgt lektie - træn selvvalgt materiale (alt hvad vi har arbejdet med) i ca. 15 min.
-
Materiales en clase
-
Synonymer
-
Lectura pp. 16-19 (El Palacio Imaginado por Isabel Allende)
-
5 min. - Forbind ord som passer sammen (antonymer):
-
Oversæt/Gradbøj nedenstående sætninger til spansk:
-
Find adjektiver i teksten og afgør om de er 1. (positiv),2. (komparativ) eller 3. grad (superlativ).
-
3. Ceuta, Melilla y Gibraltar
-
15 min. - Følg instrukser nedenfor
-
Medbring kuglepen eller blyant
-
5 min. Træn spørgeord på spansk (interrogative pronominer)
-
Gibraltar, Ceuta y Melilla.docx
-
Materiales necesarios en clase
-
10 min. - Læs om diftongerende verber, skriv notater, så du kan forklare, hvad der kendetegner diftongerende verber, og hvordan reglerne er for regelmæssig diftongering af verber.
-
3 min. - Pronounce or articulate (udtal) each of the rhetorical devices correctly three time. Use ordbogen.com or Højtlæsning in Word if you are in doubt about pronunciation.
-
Materiales para la clase de español
-
Færdiggør alle opgaver nedenfor (20 minutters lektie)
-
5 min. - Repetir los números - jugamos Bingo!!!!
-
Husk kuglepen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
59 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 2 - Vuelta a España
Eleverne præsenteres for Spanien og de forskellige regioner (geografi, demografi og andre landedata). Der arbejdes med fiestas, gastronomía, cultura (både generelt (historie) og erhvervsrelateret) og tradiciones. Eleverne perspektiverer til egne forhold i DK
Materialer (pensum - SKAL inddrages):
Sprogdag 2024 (kompendium i Lectio samt oplæg på dagen)
Tapas (Capítulo 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 13 og 15)
Caminando (Unidad 1c, hele Unidad 2, Unidad 4a og hele Unidad 5)
Måske i 3.g - Ya vamos (turbospansk futurum og perfektum)
Evaluering: PPT om regioner i 1.g og Gastronomía (restaurante)
Omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Futurum og perfektum
|
13-09-2023
|
Delopgave 1 og 2 (alle opgaver)
|
29-10-2023
|
Tema 1: Vuelta a España (PPT)
|
17-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 5 - Empresas y sectores hispanohablantes
Eleven har valgt to virksomheder som kan præsenteres (virksomhedsprofil) og der er arbejdet med virksomhedskultur og -kommunikation. I forløbet indgår også i SO4.
Materialer (pensum - SKAL inddrages):
- 5 al día (texto de examen - prueba)
- El Corte Inglés
- Én selvvalgt virksomhed i Spanien og én i Latinamerika (godkendt og fremlagt)
Supplerende materialer (kan OGSÅ inddrages):
- Spansk virksomhedskommunikation capítulo 1 (Systime)
- Perdiendo el norte (3.g)
̶ et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
̶ aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
-virksomhedskultur samt intern og ekstern kommunikation i de spansksprogede områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
Evaluering: PPT + SO4 delopgaver + fremlæggelse
Omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema 1 - Cuentos
Eleverne er præsenteret for brug af datider på spansk med et velkendt emne fra dansk: Eventyr. Der arbejdes med karaktertræk ved eventyrgenren (había una vez, números, hjemme-ude-hjemme, contrastes (bueno/malo, guapo/feo, blanco/negro, etc.) og analysemetode (fremgangsmåde og emner (personajes, morale, etc.) på fremmedsproget.
Materialer (pensum - SKAL inddrages):
- El fauno del laberinto (Guillermo del Toro)
- El hombrecito vestido de gris (Fernando Alonso)
Supplerende materialer (kan inddrages udover pensum- valgfri):
- Coco (El Día de los Muertos) sprogdag i 1.g
̶ et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ moderne fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
Evaluering: fremlæggelse og samtale (med udvekslingselev fra Argentina)
Omfang: ca. 50 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tema 3 - Pandillas
Formål:
Temaet giver en generel præsentation af emnet bander i Centralamerika (primært El Salvador, Honduras og Nicaragua) samt teori i forbindelse hermed. Der er fokus på datasøgning, lytteøvelse og tekstforståelse, samt skriftlig og mundtlig præsentation.
Emnet har særligt fokus på de økonomiske, samfundsmæssige og kulturelle forhold i de omtalte lande, og I skal analysere sig frem til i hvilken grad disse forhold favoriserer bander som MS 13 og Barrio 18.
Materialer (pensum - SKAL inddrages):
- "En la pandillas somos familia" (Systime)
- "Entra si quieres y sales si puedes" (Youtube)
- "Sin Nombre" (film)
Supplerende materiale (kan inddrages udover pensum - frivillig):
- "Dræb eller Dø" (Artikel dk Amnesty International)
Indhold:
– et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
– et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
– grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
– moderne tekster inden for såvel skønlitteratur som visuelle kilder
– historiske, kulturelle og interkulturelle forhold i Centralamerika, der har relevans for de studerede emner
– centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Amerika
– aktuelle forhold i Amerika
– fagets centrale hjælpemidler
Evaluering: Forløbet er afsluttet med en individuel præsentation af emnet som helhed.
Omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tema 3: Pandillas (PPT)
|
15-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Tema 7 - Jóvenes
Eleverne præsenteres for unge i Spanien og perspektiverer til egne forhold i DK. Der arbejdes med kulturligheder og -forskelle.
Materialer (pensum - SKAL inddrages):
- Perdiendo el norte (2015)
- Los jóvenes españoles (capítulo 11, Tapas, Systime)
Mindst én af følgende (trænet som "eksamenstræk"):
- Salir por la noche (Det Nationale Center for Fremmedsprog 2019)
- Relaciones familiares (Det Nationale Center for Fremmedsprog 2019)
- Estudios y tiempo libre (Det Nationale Center for Fremmedssprog 2019)
Supplerende materialer (kan inddrages udover pensum - frivillig)
- Mi Cuerpo (Educación sexual en Colombia)
Evaluring: PPT + fremlæggelser i grupper
Omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tema 4 - Colombia
Eleverne præsenteres for forskellige problemstillinger i Colombia med fokus på sex, coca, machismo og corrupción. Der er ligeledes arbejdet med filmen fagligt relevante metoder i forbindelse med filmen María llena eres de gracia.
Materialer (pensum - SKAL inddrages):
- María llena eres de gracia (2004)
- Foredrag om Colombia med Salka der har startet virksomheden Mi Cuerpo
- Mi Cuerpo (educación sexual)
Arbejdsformer: foredrag, gruppe, individuelt, fremlæggelse med PPT (individuel prøveeksamen)
Omfang: ca. 40 sider
3.g: manuscripto de la película María llena eres de gracia + CL spørgsmål til filmen med fokus på Colombia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74100858342",
"T": "/lectio/2767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74100858342",
"H": "/lectio/2767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74100858342"
}