Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddanne
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Laura Sofie Holmegaard
|
Hold
|
ab_STUsA_ENb (ab_STUsA_ENb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
English as a lingua franca
Introduktion til hvordan og hvorfor engelsk er blevet et internationalt sprog. Vi lærer at analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og at være opmærksomme på sproglige særtræk i engelsksprogede tekster. Herigennem får vi en forståelse for, hvordan forskellige kulturer har påvirket det engelske sprog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Introduction to English
|
16-08-2024
|
English language and lingua franca
|
21-08-2024
|
The world's languages
|
23-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
English as a lingua franca
Introduktion til hvordan og hvorfor engelsk er blevet et internationalt sprog. Vi lærer at analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og at være opmærksomme på sproglige særtræk i engelsksprogede tekster. Herigennem får vi en forståelse for, hvordan forskellige kulturer har påvirket det engelske sprog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Introduction to English
|
16-08-2024
|
Introduction to English
|
16-08-2024
|
English language and lingua franca
|
20-08-2024
|
English language and lingua franca
|
21-08-2024
|
"The world's languages" summary
|
22-08-2024
|
The world's languages
|
23-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The US Election
I anledning af valget i USA skal vi beskæftige os med amerikansk kultur og demografi.
Herudover skal vi arbejde med politiske tekster og taler med særligt fokus på retorik og argumentation. Vi vil stifte bekendtskab med den klassiske model for opbygning af en argumenterende teksts, Toulmins argumentationsmodel, de tre appelformer samt diverse sproglige virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The Marketing of Holidays
Med udgangspunkt i USA skal vi arbejde med markedsføring og kommercialisering.
Fokus vil være reklamer og argumentationsteori.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Football and the UK
Tema: Kultur- og samfundsforhold i GB med fokus på subkulturen hooligans. Her skal eleverne bl.a. sammenlignet hooliganisme i GB med hooliganisme i DK.
Vi skal arbejde med sprogbrug og sprogtilegnelse med fokus på standardsprog, stilistik, udtale og sociolekt i forbindelse med bl.a. Liz Lochheads digt "Kidspoem/Barinsang" (2015) og filmen Green Street Hooligans (2005). Ift. filmen vil fokus især været cockney-engelsk.
Herudover vil forløbet fokusere på reklameanalyse og argumentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2769/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74100860566",
"T": "/lectio/2769/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74100860566",
"H": "/lectio/2769/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74100860566"
}