Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - NEG
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Martin Pihl
|
|
Hold
|
2025 DA/sh_HTX3 (sh_HTX3 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Naturvidenskab og teknologi i fiktionslitteratur
OVERORDNET BESKRIVELSE AF INDHOLDET
Vi beskæftiger os med en række tekster inden for fiktionsprosa og lyrik med det tematiske fællestræk "naturvidenskab og/eller teknologi". Samtidig arbejder vi med de analysebegreber, der er relevante for den enkelte tekst.
LÆSTE TEKSTER
(I de tilfælde, hvor der ikke er indsat links, kan teksterne ses i Lectio-mappen for grundforløbet i dansk - i dokumentet ”Tekster til grundforløbet”):
- Marianne Larsen: ”Computer” (digt, 1983)
- Pia Tafdrup: ”Datadigt” (digt, 1985)
- Eske K. Mathiesen: "Endelig lykkes det" (digt, 2004): https://klimalitteratur.systime.dk/?id=135#c310
- Skabelsesberetningerne i Første Mosebog (indtil kap. 2, v. 23): https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1 https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/2
- Kaspar Colling Nielsen: Unavngiven prolog samt "Pelikanen" (to uddrag af novellesamlingen "Mount København", 2010)
- Emil Bønnelycke: "Dynamoen", "Flydedokken", "Automobilet"
(digte, 1918-19)
- H.C. Andersen: ”Den store søslange” (eventyr, 1871)
- Henrik Pontoppidan: ”Havfruens Sang” (novelle, 1890)
- Svend Åge Madsen: ”Skabt for hinanden” (novelle, 1995)
TEMAER
Fordele og ulemper ved videnskabelig og teknologisk udvikling
Forholdet mellem menneske og natur
Forestillinger om fremtiden - herunder utopi over for dystopi
OVERORDNEDE TILGANGE INDEN FOR ANALYSE OG FORTOLKNING
Når man argumenterer for sine analyseobservationer og sin fortolkning, er dokumentationen vigtig. Det sker ved præcis udpegning af tekstens relevante dele, evt. ved at henvise til sidetal og måske linjenummer - eller strofe og vers, hvis der er tale om et digt.
Bliv ikke stående ved blot at gengive, hvad der står på linjerne - forsøg så vidt muligt at bruge det til noget.
BEGREBER INDEN FOR TEKSTANALYSE
Med udgangspunkt i denne analysevejledning: https://hbdansk.systime.dk/?id=171 har der været fokus på en række begreber:
(Under udarbejdelse)
------------------------------------------------
Ikke direkte en del af fiktionsforløbet:
- Hjemmeopgave med fokus på sprogrigtighed
- Om udbredte stavefejl
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2779/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75782512547",
"T": "/lectio/2779/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75782512547",
"H": "/lectio/2779/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75782512547"
}