Holdet sh_HTX3 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Y - NEG
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martin Pihl
Hold 2025 DA/sh_HTX3 (sh_HTX3 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Naturvidenskab og teknologi i fiktionslitteratur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Naturvidenskab og teknologi i fiktionslitteratur

OVERORDNET BESKRIVELSE AF INDHOLDET

Vi beskæftiger os med en række tekster inden for fiktionsprosa og lyrik med det tematiske fællestræk "naturvidenskab og/eller teknologi". Samtidig arbejder vi med de analysebegreber, der er relevante for den enkelte tekst.


LÆSTE TEKSTER
(I de tilfælde, hvor der ikke er indsat links, kan teksterne ses i Lectio-mappen for grundforløbet i dansk - i dokumentet ”Tekster til grundforløbet”):

- Marianne Larsen: ”Computer” (digt, 1983)

- Pia Tafdrup: ”Datadigt” (digt, 1985)

- Eske K. Mathiesen: "Endelig lykkes det" (digt, 2004): https://klimalitteratur.systime.dk/?id=135#c310

- Skabelsesberetningerne i Første Mosebog (indtil kap. 2, v. 23): https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1 https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/2

- Kaspar Colling Nielsen: Unavngiven prolog samt "Pelikanen" (to uddrag af novellesamlingen "Mount København", 2010)

- Emil Bønnelycke: "Dynamoen", "Flydedokken", "Automobilet"
(digte, 1918-19)

- H.C. Andersen: ”Den store søslange” (eventyr, 1871)

- Henrik Pontoppidan: ”Havfruens Sang” (novelle, 1890)

- Svend Åge Madsen: ”Skabt for hinanden” (novelle, 1995)



TEMAER

Fordele og ulemper ved videnskabelig og teknologisk udvikling

Forholdet mellem menneske og natur

Forestillinger om fremtiden - herunder utopi over for dystopi


OVERORDNEDE TILGANGE INDEN FOR ANALYSE OG FORTOLKNING

Når man argumenterer for sine analyseobservationer og sin fortolkning, er dokumentationen vigtig. Det sker ved præcis udpegning af tekstens relevante dele, evt. ved at henvise til sidetal og måske linjenummer - eller strofe og vers, hvis der er tale om et digt.
Bliv ikke stående ved blot at gengive, hvad der står på linjerne - forsøg så vidt muligt at bruge det til noget.


BEGREBER INDEN FOR TEKSTANALYSE

Med udgangspunkt i denne analysevejledning: https://hbdansk.systime.dk/?id=171 har der været fokus på en række begreber:

(Under udarbejdelse)
------------------------------------------------

Ikke direkte en del af fiktionsforløbet:

- Hjemmeopgave med fokus på sprogrigtighed

- Om udbredte stavefejl

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer