Holdet sh_HTX1 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Y - NEG
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Liv Rasmussen
Hold 2025 sa/sh_HTX1 (sh_HTX1 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sociologi: Tema 1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sociologi: Tema 1

Sociologi
o Fokus fagligt mål: Individets sociale og kulturelle identitet
o Formål: At give eleverne en forståelse af, hvordan individet formes i samspil med sociale grupper, normer og kultur samt teknologiens rolle i identitetsdannelsen.
o Identitet, socialisering og normer
o Sociale grupper og fællesskaber
o Kultur og kulturelle forskelle
o Teoretikere: Giddens, Rose og Bourdieu
o Metode: Kvalitativ metode, interviews og observation
o Arbejdsform: Gruppearbejde, case-analyse og diskussioner
o Læringspinde: Sociale mønstre, individets sociale og kulturelle identitet
o Læsemængde: 80 sider

Tema 1: Identitet - dem og os & dig og mig (Socialisering)
Tema 2: Digitale indfødte, dannelse, privatliv og resonans
Tema 3: Mennesket i verden - det accelererende senmoder samfund
Tema 4: Forbruger, bruger eller borger

-Sociologi: Ung i det senmorderne samfund (PU).
-Identitet; Goffman (backstage & frontstage); Meyrowitz + gruppetyper (intro. Bourdieu).
-Identitet i det senmoderne samfund; Giddens, de 4 tendenser; Ziehe, formbarhed (orienteringsmekanismer); Rosa, accelerationssamfundet

Samf. C . din samfundsfagsbog, kap. 2 afsmit 3 + 4

-Sociologi: Socialisering i den digitale tidsalder.
-Digitale indfødte og digital dannelse; privatliv og pauser
-Digital socialisering og digitale fællesskaber - behov for anerkendelse. (Honneth)

Samf. C, din samfundsfagsbog, kap. 2 afsnit 5

Samfundsfag c. kap. 9. afsnit 2
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1384

Mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber inden for feltet.
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
• Afkode metode brug af empiri.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer