Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - NEG
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Anna Bolette Lind-Valdan
|
|
Hold
|
2025 sa/sh_HHX1 (sh_HHX1 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Sociologi
I dette forløb arbejder vi med identitetsdannelse og socialisering. Vi anvender sociologisk teori og undersøger sociale og kulturelle forskelle. Vi ser nærmere på social arv, ulighed i særligt i uddannelse og sundhed, socialklasser, chanceulighed og social mobilitet og mønsterbrud. Vi introducerer Pierre Bourdieus idéer om habitus og kapitalformer som en teoretisk ramme til at analysere vilkår og omstændigheder i social arv. Desuden skal vi undersøge ulighed og fattigdom og politiske perspektiver på disse fænomener.
Kernestof:
Sociologi
-Identitetsdannelse og socialisering
-Sociale og kulturelle forskelle.
Grundbog: Systime Samfundsfag C.
Kapitel 8; 9, 10 og 11
Ca. 34,6 + 32,6 + 25,8 + 24,1 (= 117,1) sider
Faglige begreber/indhold:
Identitet: Socialisering
Social kontrol
Identitetsdannelse
Grupper og roller
Det senmoderne samfund: Giddens, Goffman, Beck og Rosa.
Kulturelle fællesskaber
Kulturer og frisættelser: Honneth og Ziehe.
Socialklasser
Social arv
Chanceulighed
Bourdieu: Social arv, habitus og kapitalformer
Social mobilitet
Mønsterbrud
Absolut fattigdom
Relativ fattigdom
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
+ Afkode metode brugt i empiri.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2779/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75782512663",
"T": "/lectio/2779/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75782512663",
"H": "/lectio/2779/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75782512663"
}