Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - NEG
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Kamilla Folkenberg Hayward, Natascha Drachmann
|
|
Hold
|
2025 ap/sh_HHX1 (sh_HHX1 sprog, sh_HHX1 sprog spp)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
SPROG
Almen sprogforståelse er et introducerede forløb, der ligger i grundforløbet på HHX. Formålet med forløbet er, at eleverne udvikler en teoretisk forståelse for sprog samt opøver deres evne til at analysere sprog. På Slotshaven Gymnasium kaldes Almen sprogforståelse for SPROG og ligger i de første seks uger af grundforløbet (uge 33-38).
SPROG består af tre temablokke:
- Temablok 1: Rap
- Temablok 2: Sprogdetektiv
- Temablok 3: Taler og pitch
I løbet af de tre temablokke arbejder vi med følgende emner fra grundbogen 'Ind i sproget hhx' samt evt. med supplerende materiale:
Kapitel 2: Læringsstrategier
2.1 Nonverbale og andre koder
2.2 At oversætte
2.3 Opslagsværker og hjælpemidler
Kapitel 3: Grammatik
3.1 Morfologi
3.2 Ordklasser
3.2.1 Verber (afsnit 3.2.1.1, 3.2.1.2, 3.2.1.3)
3.2.2 Substantiver
3.2.3 Artikler
3.2.4 Adjektiver
3.2.5 Adverbier
3.2.6 Pronominer
3.2.7 Præpositioner
3.2.8 Konjunktioner
3.2.9 Numeraler
3.2.10 Interjektioner
3.2.11 Oversigt over ordklasser
3.3 Sætningsanalyse
3.3.1 Verballed
3.3.2 Subjekt
3.3.3 Objekt (=direkte objekt)
3.3.4 Dativobjekt (=indirekte objekt)
3.3.5 Subjektsprædikat
3.3.6 Objektsprædikat
3.3.7 Adverbialled
3.3.8 Konjunktional
Kapitel 4: Semantik
4.1 Semantik og lingvistik
4.1.1 Denotation og konnotation
4.2 Billedsprog
4.2.1 Sammenligning
4.2.2 Metafor
4.3 Skriftsprog og talesprog
4.3.2 Slang
4.3.3 Sms- og chatsprog
4.3.4 Skrift- og talesprog på skrift
Kapitel 5: Pragmatik
5.1 Kommunikation
5.1.1 Genrer
5.1.2 Mediebevist formidling
5.1.3 Verbal og nonverbal kommunikation
5.1.9 Appelformer
5.2 Sociolingvistik
Kapitel 6: Sproghistorie
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til sprogundervisning på Slottet. I skal møde op i Nordsal 1 + 2 her til morgen.
-
Elevintroduktion til SPROG 2025.pptx
-
Slides fra timen
-
3.2.1 Verber/udsagnsord (læs 3.2.1, 3.2.1.1., 3.2.1.2 og 3.2.1.3)
-
3.2.2 Substantiver/navneord
-
3.2.4 Adjektiver/tillægsord
-
Karen Mukupa: Ondt af mig selv (2023)
-
Tekst: Karen Mukupa - Ondt af mig selv (2023)
-
Lektie hjemme er kapitel 4.2, 4.2.1 og 4.2.2. Når I har læst de tre kapitler, skal I med jeres egne ord kunne forklare, hvad en besjæling, en personifikation, en sammenligning og en metafor er.
-
Kapitel 4.2: Om besjæling og personifikation
-
Kapitel 4.2.1 Sammenligning
-
Kapitel 4.2.2 Metafor
-
Slides fra timen inkl. krav til rap (sidste slide)
-
5.1.9 Appelformer
-
Sangtekst: Sivas feat Gili 'D.A.U.D.A.' (2016)
-
SIVAS - D.A.U.D.A ft. Gilli (2016)
-
4.3.2 Slang
-
5.2 Sociolingvistik
-
Afsnit
-
Krav til rap.png
-
Grupper:
-
Link til delevaluering 1 (25 min)
-
Program for sprogpatruljemandag den 25. august 2025.pdf
-
I møder op i Nordsalene kl. 8.15.
-
Alle møder op i Nordsalene klokken 08.15
-
6. Sproghistorie
-
6.1 Sprog fra tidernes morgen
-
6.2 Fra fællesnordisk til moderne dansk
-
Opgave: 15 ord til morfemanalyse
-
3.1 Morfologi (inkl. 3.1.1., 3.1.2, 3.1.3, 3.1.4)
-
Ordklasser-jagt i tekster.pdf
-
Der er ingen lektier til i dag.
-
Her er linket til prøven
-
link.png
-
Slides fra sprogpatruljeoplæg
-
Slides til timen: kropssprog_ non-verbale koder.pptx
-
I timerne i dag skal I sørge for at I har lavet fodnoter i word.
-
Fællespensum til SPROG 2025.pdf
-
Elevintroduktion til SPROG-eksamen 2025.pdf
-
Spørgeskemaundersøgelse: Unges valg af ungdomsuddannelse
-
Link til delevaluering 3
-
Link til evaluering af SPROG
-
Alle grupper skal være klar til at vise videoen med deres pitch.
-
Elevintroduktion til SPROG-eksamen 2025
-
Fællespensum til SPROG 2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
45,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2779/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75782512699",
"T": "/lectio/2779/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75782512699",
"H": "/lectio/2779/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75782512699"
}