Titel
15
|
Realisme og modernisme i 1900-tallet inkl. værk
Vi skal arbejde med udvalgte eksempler på realisme og modernisme i 1900-tallet.
I skal kende og kunne anvende følgende begreber:
- Realisme
- Modernisme
- Det folkelige gennembrud
- Socialrealisme
- Eksistentialistisk læsning: Nihilisme, det absurde, Sisyfos-myten, krise, angst, valg...
- Konfrontationsmodernisme
- Nyrealisme
- Knækprosa og bekendelseslitteratur
- Minimalisme
- Hybridgenre og autofiktion
Læste tekster:
- Jeppe Aakjær 'Jens Vejmand', 1905
- Martin Andersen Nexø 'Lønningsdag (En idyl)', 1900
- Johannes V. Jensen 'Arbejderen', uddrag fra rejseberetning i Politiken 1906
- Rudolf Broby-Johansen 'Lystmord' og 'Bordelpige dræber ufødt' fra digtsamlingen 'Blod', 1922
- Tom Kristensen 'Det blomstrende slagsmål', 1920
- Martin
- Peter Seeberg 'Hjulet', 1962
- Karen Blixen 'Babettes gæstebud', 1950 (LÆST SOM VÆRK)
- Martin A. Hansen, 'Agerhønen', 1947 (genlæsning)
- Klavs Rifbjerg 'Det er blevet os pålagt', 1960
- Anders Bodelsen 'Signalet' (uddrag), 1965
- Vita Andersen 'Hvad tror du jeg tror' (uddrag), fra 'Tryghedsnarkomaner', 1977
- Ernest Hemmingway 'En kat i regnvejr', 1925 (verdenslitteratur i oversættelse)
- Helle Helle 'En stol for lidt' 1996 (genlæsning)
- Maja Lee Langvad 'Find Holger Danske', 2006
Faglige mål:
- værklæsning
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
|