Holdet 2022b DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022b DA (1b DA, 2b DA, 3b DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Journalistiske genrer I
Titel 2 Semantiske skemaer og eventyr
Titel 3 Billeder i nationalromantik og moderne gennembrud
Titel 4 Myter og narratologi
Titel 5 Minimalisme og konkretpoesi
Titel 6 Storbyen
Titel 7 Kortfilm
Titel 8 Dokumentaren - Digte gennem tiderne
Titel 9 Romantik og romantisme
Titel 10 Myter, remediering, adaptering
Titel 11 Moderne gennembrud, fortællerforhold, stilistik
Titel 12 Ekspressionisme og eksistentialisme
Titel 13 Selvbiografier
Titel 14 Billedsprog, symbolisme
Titel 15 Journalistiske genrer II - tv-journalistik
Titel 16 Kognitive metaforer
Titel 17 Huller og rester

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Journalistiske genrer I

Forløbet indfører i flere af den skrevne journalistiks nyheds-, opinions- og oplevelsesgenrer: nyhedsartikel, interview/portrætinterview, reportage samt leder og debatartikel. Begreber: nyhedskriterier, vinkling, komposition og sprog (formidling og skabelse af læserinteresse). Eleverne skriver selv nyhedsartikel, portrætinteview og reportage. De besøger redaktionen op VanløseLIv.

Parallelt hertil indføres holdet at tale om digte og malerier. Ikke analysere, bare formulere. De besøger udstillingen "Multiple Realities". De skriver om den og om to billeder af drager.

Materialer:
Olsson et al.: Ryd forsiden, pp. 32-41 – 10 s
Indidansk: ’nyhedstrekanten’
Hans Mortensen: Verden venter på Viggo, 5 s
Fra VanløseLIV:
Giftig plante spreder sig – 2 s
Nysgerrige hotelgæster skal ikke kigge på… - 1,5 s
Hvad koster Fenger-byggeriet egentlig? – 1, 5 s
Debatmøde om Vanløse Bymidte – 1 s
Bang, Herman: Uddrag af Branden – 3 s
Teilmann, Lars: Uddrag af Alternativt bosted, Nordjyske Stiftstidende, 20. september 2012


Sideløbende:
Aarestrup: Angst
Thomsen, Søren Ulrik: Afsked, Glemt kvarter, Vent
Lars HUG: Glemt kvarter (musik)
Caillebotte, Gustave: Paris i regnvejr
Renoir, August: Bal på la Galette
Arcimboldo: Vertumnus
NN: Kvindeansigt blandt frugter (reklamefoto for Helsemin)
Schiele, Egon: Omfavnelsen
Lahti, Marko: Par i omfavnelse
Byrne, John: Superman letter
Carpaccio: Sankt Jørgen og dragen
NN: Forside til D&D Basic
Rasmussen, Halfdan: Noget om nysgerrighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nyhedsartikel 14-09-2022
Portrætinterview 12-10-2022
Drager 25-10-2022
Reportage 06-11-2022
"Multiple Realities" 15-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Semantiske skemaer og eventyr

Forløbet træner skrivning af resumé og indfører i tematisk analyse ved hjælp af semantiske skemaer/modsætningspar. Analysematerialer hentes i folkeeventyrene, og disses genretræk gennemgås.

Materialer:
Brd Grimm: Snehvide, Askepot, Rapunzel, Rumleskaft, De bremer stadsmusikanter


Supplerende:
Aarestrup: Lokkerne
Perugino: Jomfruens trolovelse
Rafael: Jomfruens trolovelse
Doré: To illustrationer til "Den lille rødhætte", en til "Blåskæg"
Fleischer: Betty Boop som Snehvide (tegnefilm)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sprogets betydning 27-11-2022
Semantiske skemaer og eventyr 05-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Billeder i nationalromantik og moderne gennembrud

Forløbet indfører i billedanalyse (motivbeskrivelse, formalanalyse, tolkning) så vel som i forskelle på landskabs- samt folkelivsmaleri i nationalromantikken og realismen/det moderne gennembrud. Herunder læses også to noveller af Pontoppidan. Behandlingen har realistisk litteratur og kunst inddrager både realismen som social kritik og som sentimentalitet. Forløbet dækker endelig også DHO’en. Forløbet inkluderer et besøg på Den Hirschsprungske Samling.

Begreber (billedanalyse): farveteori (Itten), komposition (åben/lukket, statisk/dynamisk), rum (overlapning, farveperspektiv, atmosfærisk perspektiv, størrelsesgradienter, linearperspektiv), lys/skygge,
Begreber (kunst- og litteraturhistorie): landskabsmaleri, genremaleri/folkelivsmaleri, nationalromantik, realisme, sentimentalitet, kritik

Tekster:
Oehlenschläger: Der er et yndigt land..
Thøger Larsen: Hvidenæs
Pontoppidan: Et grundskud + Nådsensbrød

Billeder:
Perugino: Peter overdrages nøglerne
Fantin-Latour: Selvportræt
Willem Kalf: Stilleben med kinesisk lågkrukke

Giotto: Flugten til Egypten
Patinir: Kristus døbes + Landskab med Sodoma og Gomorras ødelæggelse
Ruisdael: Egetræer langs vandløb
Lorrain: Dronningen af Saba sejler af sted
Bruegel: Jægere i sne
Martin Bigum: Havet
Dankvart Dreyer: Kæmpehøj, Brandsø
Lundbye: Hankehøj ved Vallekilde + En dansk kyst
Skovgaard: Parti fra Vejledalen + Udsigt over Skarritsø
Købke: Parti af Østerbro om morgenen
Exner: Blindebuk + Fanøpige i døråbning
Dalsgaard: Pige, der skriver
Sonne: Landlig scene
Lenbach: Hyrdedreng
Rørbye: Arrestbygningen ved domhuset
Millet-. Akssamlerne + Kartoflerne lægges ud
Erik Henningsen: Summum ius, summa iustitia + Sat ud + Den tørstige mand +
Frans Henningsen: Forladt, dog ej af venner i nøden
Brendekilde: Udslidt +
Ring: Drænrørsgravere + Banevogteren +
Liebermann: Netsyerskerne


Sekundær:
Wikipedia: L. A. Ring
Wikipedia: H. A. Brendekilde
Wikipedia: Erik Henningsen
Denstoredanske: Henrik Pontoppidan
Litteratursiden.dk: Henrik Pontoppidan
Den Hirschsprungske Samling: Hverdag og realisme, https://www.hirschsprung.dk/samling/tema/samling-hverdag-og-realisme
Dansksiderne.dk: billedvinkel
Katrine Busk: Lys + Rum + Farver, fra: Billedkunstbogen
Circle Line Art: How to Draw a Room in 1-Point Perspective, https://www.youtube.com/watch?v=qOojGBEsWQw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Myter og narratologi

Narratologi og myter
Forløbet indfører i narratologi og myter. Centralt står modellen det narrative gennemløb. Modellen anvendes i analysen af a) en række hverdagsfortællinger og b) en række myter særligt fra Østgrønland. Forløbet indfører samtidig i den tidligere grønlandske kultur og forklarer mytens kulturelle funktion.
Parallelt hermed læses Erlend Loes ”Doppler” (værk).
Tekster
Hverdagshistorier: om at afholde et middagsselskab + om at blive student + om at tage på stævnemøde – 8 s
Knud Rasmussen: Østgrønlandske myter, herfra: Den straffende månemand + Besøg på månen + Nalikateq + De første mennesker + Månen og solen, i alt 30 s
Syndefaldsmyten – 5 s

Sekundær:
NH: Prototypisk eventyr – 2 s
NN: Mytedefinitioner – 1 s
Den Store Danske: tupilak + Grønland – myter og sagn – 1 s
Knud Rasmussen: Om østgrønlandske myter, herfra afsnittene om ”Åndemanere” og ”Urene menneskers bod” (i alt 15 s)
Thilde T. Andersen: De ti vigtigste ting at vide om inuitreligion

Billeder
Franz von Lenbach: Hyrdedreng – 1 s
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sommer 22-08-2023
Et frit menneske 18-09-2023
Minimalisme - virtuelt modul 28-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Minimalisme og konkretpoesi

Forløbet indfører i minimalisme/konkretpoesi i billedkunst, litteratur og musik. Forløbet præsenterer minimalismen/konkretpoesien historisk, men især teoretisk med henblik på serialitet, repetition og variation og uafsluttelighed. Vi arbejder samtidig med remediering af værker (fx tekst til billede, billede til lyd).

Minimalisme i billedkunst:
Lucio Fontana: Uden titel (1967)
Donald Judd: Ti kasser (1968) + Fire kasser (1980)
Dan Flavin: De nominelle tre (1963)
Ronald Bladen: Tre elementer (1965)
Jo Baer: Primær lysgruppe (1963) + Udstilling på Dia (2023)
Robert Smithson: Lufstpejling nr. 1 (1967)
Holger Lübbers’ maleri Kystlandskab i morgendis (1900)

Konkretpoesi/”Minimalisme” i litteratur:
Hans-Jørgen Nielsen: lærestykke fire (fra ”output”) + ellers tanker om… + sne + følgeseddel (fra ”at det at”)
Nordbrandt: Året har 16 måneder + Israels plads – 1 + 1 s

Musik:

Nissenenmondai: Destination Tokyo
Philip Glass: Uddrag af ”Koyanisqattsi”
Harold Budd: As Long As I Can Hold My Breath
Brian Eno: Uddrag af “Music for Airports”
John Cage: 4.33


Andet:
NN: Foto af Israels plads I 50’erne – 0,5 s
Forfatterweb: Hans-Jørgen Nielsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Storbyen

Forløbet indfører i storbyen som miljø og motiv litteratur og billedkunst. Herunder særlige ”storbyetemaer” som: anonymitet (frihed og ensomhed), mangfoldighed/forskellighed (kulturel og social og økonomisk), fest (glæde og synd) og endelig flaneur.

Billeder
Umbert Boccioni: Byen vågner
Georg Grosz: Metropolis – tidligere anvendt
Caillebotte: Paris i regnvejr – tidligere anvendt
Renoir: Bal på la Galette – tidligere anvendt
Atkinson Grimshaw: Havnen i Liverpool (1887) – tidligere anvendt
Ib Spang Olsen: Foråret kommer til Nørrebro
Palle Nielsen: Den fortryllede by
Caillebotte: Paris i regnvejr – tidligere anvendt

Musikvideoer:
Massive Attack: Unfinished Sympathy
The Prodigy: Smack My Bitch up
Elevvalgte videoer

Tekster

Søren Ulrik Thomsen: Afsked + Vent + Glemt kvarter (tidligere anvendt) + Rus + uddrag af ”Hverdag, eventyr og tilfældighed”
Tom Kristensen: Morgen
Det Gamle Testamente: Jonas’ bog
Emil Bønnelycke: Gaden
Dan Turell: Gennem byen en sidste gang + Jeg skulle have været taxachauffør
Katrine Marie Guldager: Nørreport

Film:
John Schlesinger: Midnight Cowboy

Sekundær:
Forfatterweb: Uddrag af ’Tom Kristensen’
Litteratursiden: Storbyen i litteraturen

Sideløbende:
Aarestrup: Hvilke Spaltninger og Ridser…
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kortfilm

Forløbet handler om filmiske virkemidler, særligt beskæring, lyd, lys og komposition. Det handler også om kortfilmen som genre, særligt Richards Raskins syv parametre. Det handler endelig om at diskutere selve begrebet om en genre: Hvad bruger vi genrer til? Hvad er deres formål og værdi?

Materialer:
Film:
Josh Tanner: Reverse
Rodrigo Blaas: Alma
Joel Sampson: Black Hole
Joel Blacker: Shoes Off
Swathy Deepak: Dogtail
Jacob Kipping: Will you be mime?
Denis Villeneuve: Next Floor
Byler & Wagner: Afraid
Hertil kommer kortfilm valgt af eleverne selv til brug i den skriftlige opgave.

Sekundær:
NN: De 7 parametre, https://filmfestival.dk/off-aaret-rundt/med-skolen-i-biografen/de-7-parametre/
Filmleksikon: Alle opslagsord under “Lyd”. Alle opslagsord under “Lys”, Billedbeskæring - https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler  

Parallelt:
David Hockney: Mr & Mrs Clark (maleri)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kortfilm I - analyserende artikel 22-02-2024
Kortfilm II - analyserende artikel 26-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dokumentaren - Digte gennem tiderne

Digte gennem tiderne
Digtanalyse med fokus på tema, komposition, stemme og litteraturhistorie

Antikken:
Salme 100 (Biblen) – 2s
Sapfo: Afrodite, på din gyldne trone… - 2 s
Catul: Catullus, stakkels mand… - 2 s

Middelalderen:
Salve regina - 2 s
Svend i rosengård- 2 s

Renæssance og barok
Louise Labé: Sonet II - 2 s
Hans Nordrup: Vers skrevet på bordet - 2 s
Sehested: Hvad er min levetid… - 2 s

Oplysning
Wessel: Han åd og drak… - 2 s

Samtidig læses som værk Signe Gjessings: Illuminationen af alt (2023)

Videoer/musik:
Stephan George: Jubilate Deo (epihany), https://www.youtube.com/watch?v=BdCLmAKjjYE
Stephan George: Salve regina (simple tone), https://www.youtube.com/watch?v=CAmydVsNMqM
Valfart: Svend i rosengård

Wikipedia: ’vanitas’


Dokumentaren
Forløbet handler om forskellen på fiktion og dokumentarisme, om dokumentarismens egne fortælle- og udtryksformer samt om forholdet mellem troværdighed og iscenesættelse/tilrettelæggelse.
Begreber: Dokumentar, fakta, fiktion, paratekst, autenticitetsmarkører, dokumentarens fortælleformer, genre.
Eleverne ser et dokumentarværk. Fortsat diskussion af værdien af et genrebegreb.

Gibney, Alex: Uddrag af Penge, magt og den amerikanske drøm,
TV3: Uddrag af Luksusfælden, sæson 27, afsnit 3.
Mam Kalyanee: Lost World – 16 min.
Randall Christopher: The Driver Is Red – 14 min.
Tom Krawczyk: My Dudus – 9 min.
Jon Bang Carlsen: Før gæsterne kommer – 16 min.
Godfrey Reggio: Uddrag af Koyaanisqatsi – 7 min.
Milos Forman: Uddrag af ”Konkurrencen” – 6 min.
René Odgaard: To uddrag af ”Ingen kender Casper” – 4,5 min.
Simon Wilmont: To uddrag af ”Olegs krig” – 3,5 min.
Lone Falster: Gud – hvor er det svært, 30 min.

Sekundær:
Jespersen, Per Michael: Uddrag af Tv-programmer manipulerer med os, Politiken, 20. Julie 2016. 2 s
Villesen, Kristian: I dokumentaren må man mere, Information – 2 s
Dansksiderne.dk: Hvad er en dokumentar? – 2 s
Filmcentralen.dk: ’Dokumentarfilm’, herunder ’Dokumentarfilmens fortælleformer’ – 10 s
Wikipedia: ’Paratekst’ – 1 s
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel - dokumentarfilm 17-05-2024
Danskårsprøve - Oh, jeg synker hen i... 03-06-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Romantik og romantisme

Forløbet er et supplement til forløbet om nationalromantikken i 1g. Det indfører i universalromantikken lyrik og malerkunst med eksempler i særligt Schack Staffeldt og Caspar David Friedrich. I forlængelse af romantikken optager romantismen et enkelt modul med Aarestrup som sin repræsentant.

Begreber:

Romantik: universalromantik, panteisme, splittelse (mellem ideal og virkelighed/realitet), længsel (efter idealet), det romantiske geni (som virkeliggør idealet), det miskendte geni (for genial til at blive forstået), skønhed, undergang, det sublime, arabesk, to slags uendelighed (flad arabesk, dybets sug).

Romantisme: det interessante (som afvigelse fra idealet), det erotiske, det tabte, øjeblikket.
Forløbet øver endvidere digtanalyse (i forlængelse af forløbet om digte gennem tiderne fra 2g) og repeterer billedanalyse.

Primær:
Andersen: Sommerfugl med danserinder på vingerne + Linedansere. To plinte med line + (papirklip) + udklipning til Dorothea Melchior
Blicher: Nattergalen
Staffeldt: Indvielsen + De tvende Dråber + I Høsten + En Pinsedag, da Solens … + På Toppen af Mont Cenis
Winther: Natten
Friedrich: Vandringsmand foran tågehavet + Ishavet + Livsaldrene
Runge: Morgenen (første version)
NN: Kort over Frederiksberg Have, https://stelpolfrbblog.wordpress.com/kort-over-frederiksberg-have-2/
Erik Knudsen: Schack Staffeldt (fra ”Minotauros”)
Aarestrup: På bjerget + Hvilke spaltninger og ridser … + Lokkerne (O, jeg synker hen i Tanker …) + Angst

Sekundær:
Den store danske: ’arabesk – ornament’
Arkiv for dansk litteratur: Uddrag af opslaget ’Schack Staffeldt’ (afsnittene om ’natur’ og ’kunst’), https://tekster.kb.dk/text/adl-authors-staffeldt-p-root#a3.1.3 og https://tekster.kb.dk/text/adl-authors-staffeldt-p-root#a3.1.4
Dansksiderne.dk: Højromantik – universalromantik og nationalromantik, https://dansksiderne.dk/index.php?id=5112

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forslag til værk 05-09-2024
Analyserende artikel - romantikken 18-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Myter, remediering, adaptering

Miniforløbet repeterer og udbygger to emner fra 2g: myter og remediering. Det behandler myten i genfortalte (adapterede), moderniserede og remedierede udgaver med eksempel i forskellige udgaver af ”Gilgamesh”: Hvordan og hvorfor genfortælles tekster/myter i andre sammenhænge, andre stilarter og andre medier end deres oprindelige?
Begreber: adaption, remediering, myte
I forbindelse hermed ser klassen ”Gilgamesh” på Teatret S/H (værk) og skriver reflekterende artikel om den samt remediering og adaption.

Primær:
Teatret S/H: Gilgamesh
NN: Gilgamesh (v. Sophus Helle), herfra: tavle I, II og X
Biblen: 1 Mos 6-9,17 (”Syndfloden”)

Sekundær:
Henrik Poulsen: Adaptation og remediering, https://www.sagatid.dk/adaption-og-remediering
Sophus Helle og Morten Søndergaard: Uddrag af ”Efterord”, i ”Gilgamesh”, 2019.
Olsen, Mimi et al.: Uddrag af ’Remediering’, i: Dansk i tiden, https://danskitiden.systime.dk/?id=164


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Moderne gennembrud, fortællerforhold, stilistik

Forløbet udbygger det moderne gennembrud fra 1g med flere forfattere (Bang, Jacobsen samt mere Pontoppidan). Spørgsmålet fra 1g om teksternes grad af sentimentalitet føres videre.

Bangs impressionisme sammenlignes med impressionismen i billedkunsten samt med nutidig minimalisme (Helle Helle). Således går forløbet ud over det moderne gennembruds tid.

Holdet indføres i fortælleteknik/fortællerforhold: åbenlys/skjult fortæller, 1. persons- og 3. personsfortæller, indresyn/ydresyn, medsyn/bagudsyn, personalfortæller, alvidende fortæller, scenisk/panoramisk.

Holdet indføres i sproglig analyse af teksterne: minimalismens formale og semantiske reduktion, fremstillingsformer og ordklasser, fortælleteknik og ”tale” (direkte, indirekte og dækket direkte)

Herman Bang: Frøkenen + Irene Holm + Impressionisme … (uddrag)
Pontoppidan: Nådsensbrød
Jacobsen: To verdner
Helle Helle: En stol for lidt
J. P. Jacobsen: Uddrag af Fru Marie Grubbe

Malerier:
Monet: Seks malerier af katedralen i Rouen
Pissaro: Blomstrende blommetræer

Sekundær:
Knudsen, Jørgen: ’Impressionisme’ + ’Minimalisme’ (fra: dansksiderne.dk)
Fibiger et al.: ’Forfatter og fortællerhierarki’, Litteraturens veje, pp. 493-496.
Bennike et al.: ”Fremstillingsformer”, af: Faglige forbindelser i dansk, p. 100.
Andersen, Jørn Erslev: Uddrag af ”Efterord”, i ”J. P. Jacobsen – Lyrik og prosa”, 1993.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genskrivning - analyserende artikel 01-10-2024
Individuelt værk I 21-10-2024
Remediering og adaption 28-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Ekspressionisme og eksistentialisme

Forløbet gennemgår ekspressionismen og Heretica/eksistentialismen i dansk litteratur og (europæisk) billedkunst. Det forlænger således litteraturhistorien fra det moderne gennembrud og frem til omtrent midten af 1900-tallet. Det øver analysen af fortællerforhold fra forrige forløb og udbygger analysen af lyrik ved at se på afvigelser fra normalsproget (komposition, neologismer, ufuldstændig syntaks mm.).

Ekspressionisme:
Kristensen: ”Morgen” (genganger fra storbyforløbet)
Broby-Johansen: Odalisk-Skønhed + Foraaret kommer til Cafeen
Kirchner: Kvinder på Potsdamer Platz (maleri)
Grosz: Metropolis (maleri, genganger fra storbyforløbet)
Martinsen, Poul: Uddrag af Et portræt af Broby-Johansen (dokumentar)

Heretica og (kristen) eksistentialisme
Martin A. Hansen: Agerhønen + Fiskekatten (oplæst historie, se https://www.youtube.com/watch?v=vcKJvXzJF_Y)
Mittet, Sidsel Sander: Martin A. Hansen, https://litteratursiden.dk/forfattere/martin-hansen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel - Litteratur og medfølelse 29-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Selvbiografier

Forløbet gennemgår selvbiografien som genre og diskuterer forskellen på fiktion og ikke-fiktion: fiktion vs ikke-fiktion/dokumentarisme, paratekst og kontekst, biografi og selvbiografi, selvbiografiske kompositionsmodeller (krisen/det definerende øjeblik og det lange ophold), rammefortælling, erindringens dobbelte tid (at erindre med eller uden ironi/afstand)

Holberg: Uddrag af Memoirer
Karen Blixen: Uddrag af første og sidste kapitel i Den amerikanske farm
Augustin: Bekendelser, bog 8, kap. 12
Andersen Nexø: Uddrag af Erindringer
Klaus Rifbjerg: Samosvej, fra Amagerdigte
Per Højholt: Jeg har ingen barndom
Graham Greene: Uddrag af En slags liv
Dan Turell: De første år

Malerier:
Rembrandt: Selvportræt, Wien ca. 1655
Kirchner: Patientens hoved I
Schjerfbeck: Selvportræt (1939) + Selvportræt (1942) + Selvportræt med rød plet

Litteratursiden.dk: Rifbjerg, Klaus – Amagerdigte
Filmcentralen.dk: Rammefortælling
Johnny Thiedecke: Uddrag af Efterord til Martin Andersen Nexøs erindringer, afsnittene om ”Erindringens dobbelte tid” og ”Erindringerne som selv-biografi”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
København på godt og ondt 19-12-2024
København con amore 08-01-2025
Debatterende artikel - Storbyen København 14-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Billedsprog, symbolisme

Forløbet indfører i billedsprog i hverdags- så vel som litterære tekster, idet de litterære tekster hentes i symbolismen. Begreber: billedplan, realplan, lighed, metafor, sammenligning, sammenligningsled, fremhævet lighed, besjæling. Periode: symbolisme.

Primær:
Aleksej Tolstoj: Se, som Skygger hen ad Himlen trække …
Verlaine: Det regner i alle gader …
Stuckenberg: Landskab
Thøger Larsen: Et billede
Laurits Buck: Talenter imponerer Bidstrup, https://bold.dk/fodbold/klubber/fc-koebenhavn/nyheder/talenter-imponerer-neestrup-bider-godt-fra-sig
Biblen: Salme 51

Malerier:
Einar Nielsen: Den blinde
L. A. Ring: I høst
Slott-Møller: Foråret


Sekundær:
Thomas Thurah: Tekstanalyse og litterær metode, pp. 111-115
Faktalink: symbolisme
Dansksiderne.dk: Billedsprog (definition, sammenligning, metafor, besjæling), https://dansksiderne.dk/index.php?id=3088
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Journalistiske genrer II - tv-journalistik

Forløbet repeterer og udvider forløbet om journalistik fra 1g. Udvidelsen angår nyhedsjournalistikken i tv med eksempel i TVMIdtvests nyhedsindslag samt deres konceptdokument.
Begreber: anledning, vinkel, opbygning (anslag, baggrund, dokumentation, klimaks, udgang), de tre slags historier (konflikt-/konsekvenshistorie, forløbshistorie, personhistorie), elementer (speak og sync), virkemidler (soundbite, live frame, freeze frame)

Primær:
Nyhedsindslag fra TVMidtvest:
Virksomhed vil lave ammunition til Forsvaret
Særligt studiejob hitter
Naja holder i hånd med de døende
Bente frygter konsekvenserne af datalæk
Bedemand får konfiskeret sin rustvogn

Sekundær:
TVMidvest: Koncept (dokument, der beskriver stationens krav til nyhedshistorier, deres arter, deres komposition med mere), herfra pp. 9-18 + 23-26
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 10-03-2025
Fredag d. 14. marts (religion) 14-03-2025
Når du ser et stjerneskud ... 18-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Kognitive metaforer

Forløbet indfører i den kognitive metaforteori fra Lakoff og Johnson. Denne teori sammenlignes løbende med den ”klassiske” metaforteori fra det tidlige forløb om billedsprog. Eleverne finder og analyserer metaforer i selvvalgte, i reglen ikke-skønlitterære tekster. De overvejer, om der i en given tekst findes en eller to grundlæggende metaforer, der giver form til hele teksten.
Begreber: kognitive metaforer, kilde/mål, metaforens grundlag i menneskets kropslige erfaringer, beholdermetafor, ontologisk metafor, orienteringsmetafor.

Materialer:
Helle Poulsen: Metaforer, https://metodebogen.dk/index.php?id=7497
Lakoff & Johnson: Hverdagens metaforer, kapitel 1-7.
NN: Psykedelisk Terapi, uddrag af forsiden på https://psykedeliskterapi.dk/
Elevernes selvfundne tekster
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Når du ser et stjerneskud ... 18-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Huller og rester

Forløbet dækker et hul i undervisningen (Peter Seeberg), repeterer udvalgte forløb og ser frem mod eksamen i form af øvelse i tekstanalyse og forvaltning af skriftlighedsgenrer. Eleverne besøger et kunstgalleri og skriver om det.

Materialer:
Peter Seeberg: Helten
Johannes Sløk: ’Det absurde’, uddrag af ”De europæiske ideers histoire”
Julia Butschkow: Kød, kartofler og noget grønt
Nolt Vutthisak: The Wait, 2020 (kortfilm)
Jacob Kusk Steensen: Psychosphere (udstilling i Cisternerne)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Farvel 29-04-2025
Besøg på galleri 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer