Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Hovedstadens Kristne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022a HI (1a HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1864
årsager til krigsudbruddet 1984, aktører, dagbøger og kildekritik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Danmark efter 1945
Rock n´roll i 1950´erne, famliemønstre, ungdomsoprør, seksuel omvæltning, p-pillen, fri abort i 1973, yuppies i 1980´erne, normbrud og kontinuitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO 2023
Nedslag i 1800 tallets markante oplysningstiltag i Højskolebevægelsen og N.F.S Grundtvigs tanker om oplysning og fællesskab om det nationale kollektive. Andelsbevægelsen og Arbejderbevægelsen som kollektive samlingssteder, der er med til at påvirke dansk demokrati, økonomi og generelle udvikling. DHO øvelser i skrivning og arbejde med problemstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opdagelser
overblik over opdagelser ud fra Europa i 1500-1600 tallet. Fokus på forudsætninger for opdagelsesrejser, søfart og teknologi. Motiver for opdagelser; handel og merkantalisme. Mødet med andre kulturer, menneskesyn.
faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• opnå indsigt i samspillet mellem natur, kultur, individ og samfund i et historisk perspektiv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Israel - Palæstina
Med afsæt i den nuværende konflikt mellem Israel og Hamas i Gaza ser vi på Israel-Palæstinas nyere historie. Med hvilken historisk baggrund kæmper Israel og Hamas mod hinanden idag?
Faglige mål:
̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof:
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Holocaust og andre folkedrab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Afrikas historie - mødet mellem sorte og hvide
Fokus på Afrikas historie siden 1600 tallet i mødet mellem hvide og sorte. Danmarks rolle i kolonitiden og slavehandlen/trekantshandlen. Hovedbegreber til forløbet er: Etnocentrisme, Imperialisme, Kolonialisme, Social Darwinisme, Apartheid. Vi bruger hovedsageligt Systime bogen: https://afrikashistorie.systime.dk/ + dokiumentar klip hentet fra CFU.dk og Youtube.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Middelalderen
Fokus på middelalderens samfundsorden, kvindens retsstilling, normer i samfundet, kirkens rolle for den enkelte og i samfundet, klosterlivet, levevilkår. Ridderkultur og korstog.
Med udgangspunkt i Jan Guillous roman "Arn" undersøger vi middelalderens levevilkår i forhold til kildetekster og Arn filmens formidling.
Gruppeprojekt hvor eleverne afleverer præsentation af problemstillinger som lyd eller videoprodukt.
faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag.
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne.
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den kolde krig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Den amerikanske drøm
Den amerikanske drøm som begreb og som historisk diskurs. Fra 1700-tallets indvandring til Amerika til nyere tids USA.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Islams ekspansion og mødet med vesten
Islams opståen i 600 tallet. forudsætninger for og udviklingen i den muslimske ekspansion omkring Mellemøsten, Nordafrika og Spanien. Mødet mellem Islam og vikingerne, korstogstidens afsæt og udvikling. Synet på korstogstiden i vor tid.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Historiebrug og Antikken
Vi ser på hvordan antikken er blevet brugt gennem tiderne som ideal for skønhed, videnskab, politik og ideologi. Fokus på historiebrug samt opsamlende kronologiforløb.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- historiebrug og -formidling
- historie metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54158696073",
"T": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54158696073",
"H": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54158696073"
}