Holdet 2022a HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022a HI (1a HI, 2a HI, 3a HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1864
Titel 2 Danmark efter 1945
Titel 3 DHO 2023
Titel 4 Opdagelser
Titel 5 Israel - Palæstina
Titel 6 Afrikas historie - mødet mellem sorte og hvide
Titel 7 Middelalderen
Titel 8 Den kolde krig
Titel 9 Den amerikanske drøm
Titel 10 Islams ekspansion og mødet med vesten
Titel 11 Historiebrug og Antikken

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)


Titel 3 DHO 2023

Nedslag i 1800 tallets markante oplysningstiltag i Højskolebevægelsen og N.F.S Grundtvigs tanker om oplysning og fællesskab om det nationale kollektive. Andelsbevægelsen og Arbejderbevægelsen som kollektive samlingssteder, der er med til at påvirke dansk demokrati, økonomi og generelle udvikling. DHO øvelser i skrivning og arbejde med problemstillinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Opdagelser

overblik over opdagelser ud fra Europa i 1500-1600 tallet. Fokus på forudsætninger for opdagelsesrejser, søfart og teknologi. Motiver for opdagelser; handel og merkantalisme. Mødet med andre kulturer, menneskesyn.

faglige mål:

- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• opnå indsigt i samspillet mellem natur, kultur, individ og samfund i et historisk perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Israel - Palæstina

Med afsæt i den nuværende konflikt mellem Israel og Hamas i Gaza ser vi på Israel-Palæstinas nyere historie. Med hvilken historisk baggrund kæmper Israel og Hamas mod hinanden idag?

Faglige mål:
̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof:
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Holocaust og andre folkedrab

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Afrikas historie - mødet mellem sorte og hvide

Fokus på Afrikas historie siden 1600 tallet i mødet mellem hvide og sorte. Danmarks rolle i kolonitiden og slavehandlen/trekantshandlen. Hovedbegreber til forløbet er: Etnocentrisme, Imperialisme, Kolonialisme, Social Darwinisme, Apartheid. Vi bruger hovedsageligt Systime bogen: https://afrikashistorie.systime.dk/ + dokiumentar klip hentet fra CFU.dk og Youtube.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Middelalderen

Fokus på middelalderens samfundsorden, kvindens retsstilling, normer i samfundet, kirkens rolle for den enkelte og i samfundet, klosterlivet, levevilkår. Ridderkultur og korstog.

Med udgangspunkt i Jan Guillous roman "Arn" undersøger vi middelalderens levevilkår i forhold til kildetekster og Arn filmens formidling.
Gruppeprojekt hvor eleverne afleverer præsentation af problemstillinger som lyd eller videoprodukt.

faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag.
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne.
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Den amerikanske drøm

Den amerikanske drøm som begreb og som historisk diskurs. Fra 1700-tallets indvandring til Amerika til nyere tids USA.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering


Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Islams ekspansion og mødet med vesten

Islams opståen i 600 tallet. forudsætninger for og udviklingen i den muslimske ekspansion omkring Mellemøsten, Nordafrika og Spanien. Mødet mellem Islam og vikingerne, korstogstidens afsæt og udvikling. Synet på korstogstiden i vor tid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Historiebrug og Antikken

Vi ser på hvordan antikken er blevet brugt gennem tiderne som ideal for skønhed, videnskab, politik og ideologi. Fokus på historiebrug samt opsamlende kronologiforløb.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- historiebrug og -formidling
- historie metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer