Holdet 2022 MU - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e)
Hold 2022 MU (1 MU, 2 MU, 3 MU)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til musik
Titel 2 Rytmer
Titel 3 Toner
Titel 4 Harmonik
Titel 5 Klassisk musik
Titel 6 Blues (Særligt studeret område)
Titel 7 Blokdag: Rep. fra 1.G inkl. sammenspil
Titel 8 Rytmer og noder: Videre fra 1.G
Titel 9 Korsang og sangteknik
Titel 10 Sammenspil
Titel 11 Folkemusik, kunstmusik og pop + arrangement
Titel 12 Intro til funktionsharmonisk analyse
Titel 13 Musikalsk analyse med særlig fokus på SRO
Titel 14 Soul i USA i 1960'erne
Titel 15 Pop/rock-arrangement
Titel 16 Modalharmonik i pop og jazz
Titel 17 Romantikken - fra Beethoven til Rachmaninoff
Titel 18 Repetitionsforløb
Titel 19 Forløb#9
Titel 20 Forløb#10
Titel 21 Forløb#11
Titel 22 Repetition
Titel 23 Repetitionsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til musik

Beskrivelse:

Vi snakker sammen om kommende forløb om musikfaget og læser læreplanen for Musik C.
Vi snakker om eksamensformen og om, hvor meget musik I har haft tidligere, og hvilke instrumenter I spiller.
Forløbet skulle gerne give jer et overblik over, hvad vi skal arbejde med inden for de kommende emner i Musik C.
Fokus vil især ligge på følgende formulering fra læreplanen for Musik C:

Eleverne skal:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- samarbejde om indstudering og fortolkning af et musikalsk arrangement

Praktisk:

Indstudering af popnnummeret "The Lazy Song" fra Bruno Mars
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rytmer

Beskrivelse:

I dette forløb lærer vi om rytmer og rytmenotation. Vi vil arbejde både teoretisk og praktisk med emnet. Begreber som taktart, nodeværdier, pauser og groove vil blive introduceret.
Til begrebet groove skal vi arbejde med pulsmarkering, underdeling og modrytme. Vi ser på grooveark og laver en auditiv analyse af et rocknummer.
Vi klapper rytmer via små gruppeøvelser. Vi træner at notere en rytme, der først klappes og derefter noteres. Vi forsøger at notere rytmen fra "Mester Jakob" (uden notation af tonehøjde).
Notation er udelukkende i hånden, ingen brug af nodeprogrammer.

Materiale:

Aare, Anders, Johannes Grønager og Poul Rønnenfelt: Rockmusik i tid og rum, Århus, Systime (2000), s- 82-88

Grubbe, Lasse: https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier (downloaded d. 1/10-2022)

I forbindelse med øvelser omkring taktart har følgende numre været udgangspunkt for analyse:
- Lukas Graham "7 years": https://www.youtube.com/watch?v=Q0bnAmfGQC8
- "Mørk er November": https://www.youtube.com/watch?v=oAiioLcbFtM
- Sting: "Seven days": https://www.youtube.com/watch?v=pG7_gceIFL4

I forbindelse med auditiv analyse af groove har lærerens Garage Band-udgave af American Authors: "Best day of my life" været udgangspunkt for analyse. Lærerens Garage Band-udgave bestod af tre forskellige indspilninger af "Best day of my life", hvori instrumenternes rolle i groovet skiftede rundt. Eleverne skulle da lytte efter pulsmarkering, underdeling og modrytme.

Numre til indstudering:

American Authors: "Best day of my life" (med særligt fokus på rytmerne og nummerets groove)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Toner

Beskrivelse:

I dette forløb har vi med toner at gøre. Vi skal lære at skrive tonenavne, bruge G- og F-nøgle, lære om løse fortegn og skrive dur- og molskalaer. I den forbindelse vil kvintcirklen kort blive introduceret (ikke detaljeret).
Vi tager udgangspunkt i klaviaturet og bruger klaver-apps til individuelle øvelser og gruppearbejde.
Vi bruger vores viden fra rytmeforløbet til notation af enkle melodier, heriblandt "Nu tændes tusind julelys" i G-dur.
Vi vil også snakke sangteknik. Fokus vil ligge i, hvordan man bruger kroppen som instrument.

Henvisninger til materiale:

- Grubbe, Lasse: https://www.musikipedia.dk/nodesystemet (downloaded d. 1/10-2022)

- Grubbe, Lasse: https://www.musikipedia.dk/skalaer (downloaded d. 1/10-2022)

- Grubbe, Lasse: https://www.musikipedia.dk/stamtonerne (downloaded d. 1/10-2022)

- Grubbe, Lasse: https://www.musikipedia.dk/tonearter (downloaded d. 1/10-2022)

- Grønager, Johannes: "Nøgle til musikken", Systime (2003), s. 21-24 (om skalaer og nøgler)

Sange:

Repetition og udvidelse af:
- Mars, Bruno: "The Lazy Song" (2010) fra albummet "Doo-Wops & Hooligans."
(eleverne prøver at udfylde forskellige instrumentale og vokale roller)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Harmonik

Beskrivelse:

I dette forløb stifter elever bekendtskab med begreber inden for harmonik. Vi snakker om treklange (dur og mol, kort omtale af dur med tilføjet lille septim) og berører kort, men ikke dybdegørende: Funktionsharmonik (begreber som tonika, subdominant og dominant bliver introduceret).
Dette kobles tæt til begrebet toneart og skalaer fra tidligere forløb.
Vi snakker også kort om analyse af rytmisk musik og begreberne "tid" og "rum".

Materiale:

Aare, Anders, Johannes Grønager og Poul Rønnenfelt: Rockmusik i tid og rum, Århus, Systime, s. 16-19 (2000)

Grubbe, Lasse: https://www.musikipedia.dk/leksikon/dur-akkord (downloaded 1/2-2023)

Grubbe, Lasse: https://www.musikipedia.dk/leksikon/mol-akkord (downloaded 1/2-2023)

Sammenlignende analyse af "tid" og "rum" i følgende to numre:
The Eagles: "Hotel California"
Rolling Stones: "Satisfaction"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Klassisk musik

Klassisk musik:

Beskrivelse:

Eleverne skal præsenteres for perioderne inden for klassisk musik. Fokus vil særligt være kompositioner fra barokken til ekspressionismen. Der vil være punktnedslag i forskellige værker fra disse perioder, og eleverne bliver trænet i at kunne skelne mellem perioderne. De vil bl.a. blive præsenteret for værkerne i forbindelse med auditiv analyse.
Vi vil lytte til få danske korværker. Udgangspunkt for analyse vil være tonalitet, harmonik og melodik. I de senere moduler af forløbet perspektiveres der til moderne musik og den klassiske musiks indflydelse på moderne genrer. Forløbet afsluttes af evaluerende sekvenser, fx Kahoot.
Som en del af dette forløb arrangeres en koncerttur til Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor vi skal høre den verdensberømte pianist JEROME LOWENTHAL. Han vil spille klassiske værker fra bl.a. romantikken og impressionismen.

Materiale:

Mortensen, Jørgen: ”10 klassikere” (Systime). Kapitler om barok, klassik, romantik, impressionisme og ekspressionisme.

Tip en 12’er inkluderer følgende værker:
Bach - Jesu bleibet meine Freude
Beethoven – Adagio Cantabile
Debussy – Arabesque
Händel - Laschia Ch’io Pianga
Händel – Zadok the priest
Liszt – Consolation nr. 3
Liszt - Liebestraum
Liszt - Un Sospiro
Mozart - Elvira Madigan
Respeghi – Nocturno
Satie – Gymnopédie nr. 1
Schumann/Liszt: Widmung

Fra Den Danske Sangskat:
Harder, Egil: "Den blå anemone" (fællessang)
Schultz, Svend S.: "Landsbyens forår" (kort analyse)

Kompetencemål:

Teoretisk:

Eleverne skal have forståelse for de klassiske perioder og kunne skelne mellem disse ved auditiv analyse.

Ekskursion:

Koncerttur til Det Kongelige Danske Musikkonservatorium d. 27/3-23: Gæstepianist JEROME LOWENTHAL (USA): Værker af Beethoven, Schubert og Fauré (ekstranummer af Debussy).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Blues (Særligt studeret område)

BLUES (Særligt studeret område):

Beskrivelse:
I dette forløb vil vi lære om blues. Vi tager et historisk perspektiv og ser på, hvordan blues udviklede sig gennem 1900-tallet i USA. Fokus vil især være country blues, city blues, rhythm and blues og blues-rock.
Forløbet vil både inddrage musikinterne forhold i form af analyse af bluesnumre (se nedenstående analytisk fokus) samt musikeksterne forhold såsom sortes levevilkår i USA i første halvdel af 1900-tallet.
Vi skal spille blues og forsøge at improvisere på klaver.


Analytisk fokus:

Toneart og taktart
Groove
Instrumentation
Form: 12-takters blues
Basal indføring i Blues-harmonik/Trinanalyse
Blues-melodik: Blå toner (blues-skalaen er kort omtalt)
Musikeksterne forhold: Sortes vilkår i USA og bluesens udvikling i første halvdel af 1900-tallet


Gennemgåede numre til analyse:

B.B. King: "Crying Won't Help You" (1954)
Count Basie/Jimmy Rushing: "Don’t Tell on Me" (1939)
Elvis Presley: "Hound dog" (1956)
Robert Johnson: "Sweet Home Chicago" (1936)


Litteratur:

Aare, Anders, Johannes Grønager og Poul Rønnenfelt: Rockmusik i tid og rum, Århus, Systime (2000), s. 16-19, 22-26 og 171-176

Aare, Anders: "Musikteori på video", Systime:
Link 1: https://musikteori.systime.dk/?id=150
Link 2: https://musikteori.systime.dk/?id=151
Link 3: https://musikteori.systime.dk/?id=191

Grubbe, Lasse: Artiklerne om blues på siden "Musikpedia.dk"
Kan tilgås via følgende links:
https://www.musikipedia.dk/blues/fokus (downloaded 1/3-2023)
https://www.musikipedia.dk/blues/kendetegn (downloaded 1/2-2023)

Hammer, Thomas: "Introduktion til blues & gospel", s. 1-3

Jensen, Jakob: "Nogle begreber/termer til analyse af rytmisk musik" (afsnit om groove og form)
Link: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Analyse%20af%20rytmisk%20musik/Analyse%20af%20rytmisk%20musik.pdf

Mørup, Bjarne: Blues, Systime (2008), s. 43-44, 59-62, 115-119, 132-137 (om country blues og rhythm and blues)

Overbliksark fra læreren: "Blues og Rhythm and blues" og "Bluesens elementer og udvikling"


Numre som udgangspunkt for sammenspil:

Elvis Presley: "Hound dog" (1956)

Undervisningsformer:
- Tavleundervisning vha. tavle og PP-præsentationer, gruppearbejde, quizzer, CL-øvelser og sammenspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Blokdag: Rep. fra 1.G inkl. sammenspil

Vi arbejder med emner fra 1.G, hvor eleverne genfortæller følgende emner: Rytmer, noder, toner, harmonik, blues, musikhistorie.
Vi spiller også et soul-nummer.

Materiale:

Wonder, Stevie: "Isn't she lovely?" (sammenspil og rotation)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Rytmer og noder: Videre fra 1.G

"Rytmer og noder: Videre fra 1.G"

Beskrivelse:

Forløbet finderholder en introduktion til musik på A-niveau: Faglige mål og kommende forløb.

Grundlæggende musikteoretiske begreber:
Rytme, harmoni og melodi, generel nodelæsning, opbygning af treklange, intervaller som fx prim/terts/kvint/oktav, trinanalyse

Intro til Musescore-programmet til nodeskrivning:
Opsætte nodeark med G- nøgle og F-nøgle samt bestemme toneart og taktart
Øvelse: Lav dit første groove med trommesæt, bas og klaver/guitar

Partiturlæsning:
Eksempel herpå: ”Birdland”

Afleveringsopgaver:
- Sæt akkorder på melodien i durskala.
- Korsats.

Litteratur:
- www.Musikpedia.dk (artikler om grundlæggende musikteoretiske begreber)
- Introlitteratur til MuseScore nodeprogram

Undervisningsformer:
- Tavleundervisning vha. tavle og PP-præsentationer, gruppearbejde, quizzer, CL-øvelser og sammenspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Korsang og sangteknik

Korsang og sangteknik:

Korsang – ”Melodies from heaven” af Kirk Franklin.
Holdet medvirker til musik fællessamling på skolen onsdag 27/9-2023.

Arbejde med trestemmig korsats SAT + Arbejde med opstilling af SATB i Musescore::
- ”Jeg kan se på dine øjne” (arr: Henrik Schiøtz)
- "Dejlig er jorden” (sats: Erik Sommer)
- "Du som har tændt millioner af stjerner" (SAB) af Erik Sommer (arr. Martin)

Sangteknik:
Gennemgang og øvelser med grundfunktioner i sang: Støtte, afslappet kæbe og læber.
Opmærksomhed på klangfunktioner:
- Neutral (blød klang)
- Curbing (tilbageholdt klang, ”ondt i maven”)
- Overdrive (råbe klang ”hey”)
- Edge (Snerrende klang – ”lyd som en and”)

Gennemgang af sangteknikker på følgende numre:
- John Denver & Plácido Domingo in Studio - Perhaps Love (1981)
- How long has this been going on ~ Louis Armstrong
- Souvenirs - Jeg Troed' Du Var Hos Mikael (Fra Aftenshowet)
- Anastacia - Not That Kind [lyrics]
- Blessed Assurance (Live At Studio C, Gaither Studios, Alexandria, IN/2021)

Materiale:

Sadolin, Cathrine (2012): "Komplet Sangteknik" (særligt s. 1-28)

Undervisningsformer:
- Tavleundervisning vha. tavle og PP-præsentationer, gruppearbejde, quizzer, CL-øvelser og sammenspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Sammenspil

Sammenspil:
Holdet har arbejdet i flere moduler med at indstudere ”Birdland” med Joe Zawinul/ Manhatten Transfer. Både som pædagogisk middel til at samarbejde og finde roller i sammenspil, men også bruge nummeret som træning i periodefornemmelse og rytme samt klang. Det er et svært nummer at indstudere, men de er på vej.
Aftalen med holdet er at optræde med ”Birdland til forårskoncert 2024.
Samuel trommesæt, Jeremias på bas, Lucas på guitar, Mathias på elpiano, Jasmin på klaver, Tobias på synthbas, ST+Anna+Christian+Mille på sang og kor. Nikolas på sax + lærerassistent.

Undervisningsformer:
- Tavleundervisning vha. tavle og PP-præsentationer, gruppearbejde, quizzer, CL-øvelser og sammenspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Folkemusik, kunstmusik og pop + arrangement

Folkemusik, kunstmusik og pop + arrangement:

Forløbet indeholder:
- Basal indføring i folkemusik, kunstmusik og populærmusik
- Indføring i arrangementsteknikker (pop/rock-numre): Sangstemme, kor, trommer, bas og guitar (MuseScore)

Integration af aflevering i undervisningen, da eleverne arbejder målrettet med et julehit:
Koncert, 19/12-2023: Julekoncert: "Rocking around the Christmas tree."

Materiale:
Christiansen, Susanne & Mette Rigtrup Haaning (2019): "FOLKEMUSIK, KUNSTMUSIK OG POPULÆRMUSIK" (man kan tilgå dette materiale via følgende DropBox: https://www.dropbox.com/scl/fi/f1ecegcwaq6epvxdpgaoy/Inspirationsmateriale-til-det-nye-c-niveau-Folkemusik-Kunstmusik-Popul-rmusik-Susanne-Christensen-og-Mette-Rigtrup.pdf?rlkey=xorxl5yt00l9tkq4ll01c99gx&e=1&dl=0)

Undervisningsformer:
- Tavleundervisning vha. tavle og PP-præsentationer, gruppearbejde, quizzer, CL-øvelser og sammenspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Intro til funktionsharmonisk analyse

Intro til funktionsharmonisk analyse:

Tonika, subdominant og dominant samt parallelfunktioner, variantfunktioner, ufuldkomne funktioner, bidominanter, tonale udsving, modulation

Sammenspil:
"The way you make me feel" (Michael Jackson)

Litteratur:
- https://www.musikipedia.dk/harmonisk-analyse
- https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse
- https://www.musikipedia.dk/oevelser/toner
- http://thomashammer.dk/wp-content/uploads/2020/12/Samlet-manual-M1-.pdf
- Müller, Anders: "Musikalske strukturer" (overbliksark over funktioner i C-dur og C-mol), Wilhelm Hansen Musikforlag, 2012

Undervisningsformer:
- Tavleundervisning vha. tavle og PP-præsentationer, gruppearbejde, quizzer, CL-øvelser og sammenspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Musikalsk analyse med særlig fokus på SRO

Fokus på musikalsk analyse og SRO-arbejdet:

Emnet for SRO:
Den amerikanske identitetsfølelse i forbindelse med Super Bowl Halftime show under NFL-finalen 2017
Musikalsk analyse af den amerikanske nationalhymne (musikfaget) + tekstanalyse (engelskfaget)

Materiale:
- Eleverne fandt selv tekstmateriale til opgaveskrivningen
- Node: "Star-spanked banner" (analyse af harmonik og melodik samt forbindelsen mellem disse)

Undervisningsformer:
- Tavleundervisning vha. tavle og PP-præsentationer, gruppearbejde, quizzer, CL-øvelser og sammenspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Soul i USA i 1960'erne

SOUL:

Indhold:
Forløbet fokuserer på soul i 1960'ernes USA. Vi behandler soulgenrens opståen og udvikling. I forløbet inddrages musikinterne forhold såsom analyser af indspilninger og noder samt musikeksterne forhold, fx borgerrettighedsbevægelsen.
Genren deles i forløbet op i to kategorier: Sydstatssoul og Motown.
Sideløbende med det teoretiske arbejde suppleres dette af sammenspil med udgangspunkt i soulnumre.
Forløbet inkluderer en ekskursion til rockmuseet i Roskilde, Ragnarock. Her vil vi danne os et overblik over pop- og rockhistorien.

Henvisning til læreplanen:
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning
- Anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- Synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire.

Analyserede numre:
Redding, Otis: "I've been loving you too long" (1965)
Franklin, Aretha: "Respect" (1967)
Supremes: "Baby love" (1964)
Temptations: "My girl" (1965)
Sam & Dave: "Soul man" (1967)

Sammenspil:
Redding, Otis: "I've been loving you too long" (1965)
Phil Collins' coverversion af "Dancing in the street"

Materiale:
- Aare, Anders, Johannes Grønager og Poul Rønnenfelt: Rockmusik i tid og rum, Århus, Systime (2000), s. 16-19, 22-26 og 171-176
- Thomas, Hammer og Jakob Jensen: "Soul - Sort musik i 1960'erne", Systime (1999) (særligt kapitlerne om sydstats-soul og motown samt analyserne af ovenfornævnte numre under overskriften "Analyserede numre")
- Soul-dokumentar: https://www.dailymotion.com/video/x7tgl3p (fra dokumentarserien "Dancing in the Street: a Rock and Roll History" (BBC, 1996)

Ekskursion:
Rockmuseet Ragnarock, Roskilde d. 4/6-2024

Undervisningsformer:
- Tavleundervisning vha. tavle og PP-præsentationer, gruppearbejde, quizzer, CL-øvelser og sammenspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Pop/rock-arrangement

Pop/rock-arrangement:

Eleverne introduceres til teknikker inden for pop/rock-arrangement:
- Opstilling af partitur vha. skabelon.
- Gennemgang af arrangementsdelen af skriftlig eksamen i Musik A.
- Gennemgang af ambitus, regler for stemmeføring ved flydekor, lift i kor, korsvar, melodirytmefordobling og medstemmer.
- Gennemgang af basstemmen (standard-bas, ambitus, lift, ostinat, dobbeltbevægelse og sammenhæng med trommestemme)
- Gennemgang af trommestemmen (trommesættets bestanddele, standard-rytme, lift, fills og sammenhæng med basstemmen)
- Groove i et arrangement: Strukturering af et pop/rock-arrangement

Materiale:
- Hammer, Thomas: Bastarden, Lindhardt & Ringhof Uddannelse (2019)
- Hammer, Thomas: Overbliksside over teori og analysegreb ved Musik A skriftlig: https://thomashammer.dk/musikteori-1/ (downloadet 1/5 2025)
- Musikpedia.dk (diverse relevante begreber er inddraget i undervisningen, hvor de har været anvendelige i det analytiske arbejde)
- PowerPoints fra læreren ved tavlegennemgang

Hjælpemidler: MuseScore 3 / MuseScore 4.

Sideløbende sammenspil:
- "Ronja Røverdatter" (udgave baseret på Sebastians original, dog med et 70'er-groove) (arr. Mads Pagsberg og Sille Schultz)
- Lipps Inc.: "Funkytown"
- Graham, Lukas: "Ordinary things"

Fællessang:
- "Sensommervise" (Kirsten og Finn Jørgensen)
- "Blæsten går frisk over Limfjordens vande" (Povl Hamburger)

Undervisningsformer:
- Tavleundervisning vha. tavle og PP-præsentationer, gruppearbejde, quizzer, CL-øvelser og sammenspil.

Henvisning til læreplanen for Musik A:
- udfærdige en teoretisk konsistent, nodebaseret, skriftlig sats digitalt
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en-
og flerstemmige sange og satser
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Modalharmonik i pop og jazz

Modalharmonik i pop og jazz:

Forløbet fokuserer på modalharmonik inden for både pop og jazz. Særligt i fokus vil være kirketonearter. Vi arbejder med metoder til analyse af modalharmonik: Trinanalyse. Vi ser særligt på forskelle mellem modalharmonik og funktionsharmonik.
Analysens faser som beskrevet under Martins Hamanns afsnit: "Modalharmonisk analyse i fire etaper" i bogen nævnt nedenfor:
1. Modus
2. Trin
3. Fællestoner
4. Bevægelsesmønster.

Analyserede numre:
Jordin Sparks' & Chris Brown: "No Air"
Miles Davis: "So what" (udelukkende fokus på harmonik og form)

Materiale:
- Hamann, Martin: Popmusik og modalharmonik, Systeme, 2020
- Video 1 om modaljazz: https://www.youtube.com/watch?v=8rAAa0zp2VU
- Video 2 om modaljazz: https://www.youtube.com/watch?v=ElfCgBN0bF0&t=489s
- Musikpedia (diverse relevante begreber er inddraget i undervisningen, hvor de har været anvendelige i det analytiske arbejde)
- PowerPoints fra læreren ved tavlegennemgang

Sammenspil:
- Thad Jones: "A child I born"
- Justin Bieber: "Misletoe"
- Miles Davis: "So what"

Fællessang:
- Nu falmer skoven"
- "Sig nærmer tiden"

Koncert: Julekoncert med "A child is born" og "Mistletoe" d. 12/12-2024

Undervisningsformer:
- Tavleundervisning vha. tavle og PP-præsentationer, gruppearbejde, quizzer, CL-øvelser og sammenspil.

Henvisning til læreplanen for Musik A:
̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en-
og flerstemmige sange og satser
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Romantikken - fra Beethoven til Rachmaninoff

Romantikken - fra Beethoven til Rachmaninoff:

Forløbets fokus er den kunsteriske musikperiode romantikken. Forløbet spænder bredt tidsmæssigt med analyse af værker af Beethoven, hvor vi snakker om de tidlige romantiske tendenser. Forløbet når tidsmæssigt frem til analyser af et værk af Rachmaninoff. Inden for forløbet vil vi nærstudere "Lieden" med værker af Schumann. Vi vil også komme forbi den danske salmetradition.
Analytisk vil fokus særligt ligge på harmonik.

Analytisk fokus:
- Harmonik og tonalitet med særligt fokus på kadencer og tonale udsving/modulation
- Form: Særligt fokus på rondo-formen
- Melodisk analyse
- Instrumentation (har haft mindre fokus, men er dog berørt)
- Eksterne forhold (komponistens status og originalitet: "Eneren"/"geniet" + romantikkens æstetiske idealer)

Studerende værker:

Beethoven, Ludvig van:
- Klaversonate nr. 8: "Adagio Cantabile"
- Et lille uddrag af Klaversonate Nr. 14, Op. 27 Nr. 2: "Måneskinssonaten" (t. 1-8)

Schumann, Robert:
- "Widmung" (med udgangspunkt i klaverarrangement af Franz Liszt, forsynet med tekst)
- "Du ring am meinem Finger" fra liedcyklussen "Frauenliebe und -Leben"

Rachmaninoff, Sergei:
"Klaverkoncert nr. 2" (Uddrag: 2. sats)

Brahms, Johannes:
"Ungarsk dans nr 5" (primært formanalyse og melodik)

Materiale:
- Mortensen, Jørgen: 10 klassikere, 2015 (primært kapitlerne "Musikhistorie - Romantik", "Komponistbiografier" og "Robert Schumann: Frauenliebe und -Leben opus 42")
- Sørensen, Søren (udg.) og Bo Marschner (red.): Gads musikhistorie, Gads forlag, 1990 (kapitler om romantikken og Lieden)
- Musikpedia.com (diverse relevante begreber er inddraget i undervisningen, hvor de har været anvendelige i det analytiske arbejde, særligt artikler som harmonisk analyse og melodisk analyse)
- PowerPoints fra læreren ved tavlegennemgang

Museumsbesøg:
Til forløbet er også knyttet en museumstur til Musikmuseet, Frederiksberg (24/3-2025)

Koncerttur:
Til forløbet er knyttet en koncerttur til Det Kongelige Danske Musikkonservatorium d. 23. okt. 2024:
Debutkoncert med pianisten Gustav Piekut:
Værker fra koncerten:
- Claude Debussy:  Uddrag af Images II og Préludes II
- Leoš Janáček:  Uddrag af On an Overgrown Path I
- Frédéric Chopin: Fantasi i f-mol, op. 49
- Franz Schubert: Klaversonate nr. 21 i B-dur, D. 960

Sammenspil:
- "My funny valentine" (arrangement lignende Chet Baker's udgave, dog her med sax i stedet for trompet)
- Coldplay: "Viva la vida"
- "Englishman in New York"

Fællessang:
- "Sneflokke kommer vrimlende"
- "Se, det summer af sol over enge"
- "Lyse nætter"

Koncert:
Forårskoncert d. 23/4-2025: Holdet spillede sammenspilsnumre fra dette og sidste skoleår

Undervisningsformer:
- Tavleundervisning vha. tavle og PP-præsentationer, gruppearbejde, quizzer, CL-øvelser og sammenspil.

Henvisning til læreplanen for Musik A:
̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en-
og flerstemmige sange og satser
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Repetitionsforløb

Repetitionsforløb: Forberedelse af eksamen skriftlig og mundtlig Musik A:

Skriftlig eksamen:
- Vi repeterer analysemetoder til eksamensdelen M1.
- Vi repeterer pensum fra forløbet "Pop/rock-arrangement", så vi er klar til eksamensdelen M2.

Mundtlig eksamen:
Vi repeterer de to eksamensrettede forløb:
- "Soul"
- "Romantikken - fra Beethoven til Rachmaninoff"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Repetition

Vi repeterer de to eksamensrettede forløb:
- Soul
- Romantikken fra Beethoven til Rachmaninoff
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Repetitionsforløb

Vi repeterer de to eksamensrettede forløb:

- Soul
- Romantikken - fra Beethoven til Rachmaninoff
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer