Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Hovedstadens Kristne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Fr (1 Fr, 2 Fr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les traditions en France
Forløbet skal introducere eleverne for franske traditioner, fx. helligdage, religion, nationaldagen, etc. for at få indblik i hvordan Frankrig og Danmark ligner hinanden kulturelt - og hvordan vi er forskellige. De anvendte tekster vil bidrage til at få overblik over franske helligdage og traditionelle elementer.
Sideløbende arbejdes der med sætningskonstruktion, spørgeord/sætninger og fremmedsprogstilegnelse i et kontrastivt lys.
Under det tværfaglige forløb arbejdes der med eventyr som genre og strukturering af en tekst. Vi læser dele af "Le Petit Prince" for at relatere emnet til fransk.
Skriftligt skal eleverne skrive om deres egen sport/hobby, for at træne at skrive om almene emner.
Faglige mål:
- at kunne redegøre for kendte emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- at kunne læse og i hovedtræk forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster i et enkelt sprog
̶ udtrykke sig skriftligt om kendte og almene emner på et enkelt og sammenhængende fransk
Kernestoffet fokuserer på:
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essai 1 - Mon Sport
|
08-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
L'art visuel/billedbeskrivelse
Dette miniforløb skal giver eleverne mulighed for at arbejde med præcis billedbeskrivelse og analyse, for at træne flydende sprogfærdighed. I starten fokuseres der hovedsageligt på flydende sprog, men der arbejdes mod mere præcist sprogbrug. Eleverne vil både skulle beskrive billeder/malerier, de får udleveret og selv finde billeder/malerier, der betyder noget for dem. Skriftligt skal eleverne også lave en billedbeskrivelse for at træne beskrivende skriftlighed.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales et enkelt fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- redegøre for kendte emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- udtrykke sig skriftligt om kendte og almene emner på et enkelt og sammenhængende fransk
Kernestoffet fokuserer på:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den nødvendige syntaks og den morfologi, der er relevant for sprogets lydside
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essai 2 - Decrire une image
|
26-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Délinquance, manifestations et émeutes en France
Forløbet skal give eleverne indblik i kriminalitet og oprør i Frankrig, både fiktivt og virkeligt. Vi læser uddrag af Maurice Leblancs "Arsène Lupin" og eleverne ser også dele af Netflixseriens moderne udgave. Indholdsmæssigt ser vi også på kriminalitet i Frankrig nu og træner dertilhørende ordforråd. Derefter får vi i dybden med Frankrig som demonstrationernes land, med særligt fokus på Les Gilets Jaunes. En del af kerneteksterne læses på dansk, for at give eleverne mulighed for hurtigere at få en bedre forståelse af de samfundsmæssige forhold i Frankrig, der kan lede til kriminalitet på den ene side og demonstrationer på den anden. Vi bruger samtidig også tid på at se på strukturen i Danmark, og hvad der er hovedforskellene, når det kommer til demonstrationer. Som en del af forløbet ser vi en længere dokumenter om Les Gilets Jaunes for at eleverne også får visuelt input herom. Vi ser også nærmere på La Marseillaise og oversætter den, samt betydningen af La Tricolor.
Sideløbende arbejdes der med syntaks, morfologi og fonetik i fællestimerne med 2.g'erne torsdag morgen; her ses der på bla. kontrastiv fonetik, datid (verber), adjektiver, adverbier, possessive pronominer, nægtelser og der arbejdes videre med spørgesætninger/ordstilling.
I den skriftlige del skal eleverne skrive om et emne indenfor kriminalitet i Frankrig (hertil valgte de selv seriemordere), med fokus på at kunne videreformidle følelsesladede emner på en neutral måde.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales et enkelt fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og i hovedtræk forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster i et enkelt sprog
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- redegøre for kendte emner på et enkelt og sammenhængende fransk̶
- udtrykke sig skriftligt om kendte og almene emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- relatere det erhvervede kendskab til franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestoffet fokuserer på:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den nødvendige syntaks og den morfologi, der er relevant for sprogets lydside
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
- nutidige mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra Frankrig og andre frankofone områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
La francophonie - Le Québec (1. del)
Forløbet giver eleverne indblik i den frankofone verden: hvordan Québéc blev frankofont, hvordan Canada ser ud, er der sproglige forskelle, hvad er forholdet til Frankrig, hvad kendetegner kulturen i Quebec. Der er samtidig fokus på udtale (oplæsning samt forberedt og spontan tale), og vi ser videoer lavet af Québecois'ere for at introducere eleverne til sprogvariation. Forløbet skal fortsættes i 2.g, så denne del er kun en forsmag på emnet.
Derudover går vi i køkkenet, for at træne mundtligt samarbejde, hvor eleverne deles i hold, hvoraf halvdelen har opskrifter på fransk og den anden halvdel skal modtage instruktioner.
Vi slutter året af med at se "Amélie" som fonetisk modspil til québéquois.
Skriftligt er der fokus på grammatisk korrekthed.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales et enkelt fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- relatere det erhvervede kendskab til franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestoffet fokuserer på:
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Le Quebec
Forløbet giver eleverne indblik i den frankofone verden: hvordan Quebec blev frankofont- og hvad fronkofoni betyder, hvordan Canada ser ud, er der sproglige forskelle, hvad er forholdet til Frankrig, hvad kendetegner kulturen i Quebec. Der er samtidig fokus på udtale (oplæsning samt forberedt og spontan tale).
Sideløbende arbejdes der med sproglige elementer.
Materiale: vi ser videoer (hovedsageligt engelsk) om Quebec for overordnet viden og dykker ned i Québecs historie i diverse tekster fra vores "grundbog" (https://quebec.systime.dk/). Vi ser også på skolesystemet i Québec og taler om tosprogethed.
Skriftligt vil eleverne i grupper skulle arbejde med et mindre emne, der omhandler Québec og skal søge informationer om enmet. Efterfølgenede præsenteres emnet for resten af klassen. Der laves også en skriftlig aflevering om Québec - udformet som en rejsebeskrivelse.
Grammatik: Vi gennemgår ordklasserne og træner især spørgeord og sætninger, for bedre at kunne genkende spørgesætninger og træne simple svar. Dette gøres blandt andet ved "20 spørgsmål til professoren".
Undervisningsformer: tavleundervisning, pararbejde, gruppearbejde, elevpræsentationer, diverse samtalelege.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales et enkelt fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og i hovedtræk forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster i et enkelt sprog
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- redegøre for kendte emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- udtrykke sig skriftligt om kendte og almene emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- relatere det erhvervede kendskab til franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
Kernestoffet fokuserer på:
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt - nutidige mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra Frankrig og andre frankofone områder
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Nøgleord: frankofoni, colonialism, le Canada, kulturforskelle (Frankrig-Canada/Danmark-Canada), samfundsforhold, multikulturellitet, kommunikativ kompetencer, mundtlighed,
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essai 1 Le Quebec
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Les années 1800 et Napoléon 1er
Forløbet giver eleverne indblik i de tre revolutioner og de mange styreskift, der skete i 1800tallet. Vi ser på, hvordan den første revolution opstod og hvorfor, samt nøglebegivenheder, for det tumulte århundrede. Vi ser på Napoléon den førstes liv og vigtige rolle som hærfører. Vi diskuerer også, hvordan de mange krige, oprør og revolutioner har været med til at skabe det nutidige samfund i Frankrig: manglende tiltro til autoritet fx.
Materiale: der medtages en længere film om Napoleans krigsførelse og liv. Derudover inddrages der tekster på fransk og dansk vedrørende perioden.
Billedbeskrivelse: der er fokus på beskrivende sprog, og vi ser på forskellige historiske billederne og beskriver dem i klassen.
Grammatik: vi har især fokus på de forskellige undergrupper af pronomener og deres brug. Derudover arbejde vi med udtale og sproghandlinger, samt høflighed på fransk.
Skriftlig: der lægges 3 skriftlige opgaver, der behandler hhv oversættelse, grammatik og tekstanalyse.
Faglige mål:
- læse og i hovedtræk forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster i et enkelt sprog
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- redegøre for kendte emner på et enkelt og sammenhængende fransk
relatere det erhvervede kendskab til franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestoffet fokuserer på:
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler (især i det skriftlige)
Nøgleord: revolution, Napoleon, samfundskritik, styreskift, historie, republik, kejserdømme, grundlov
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Paris
Forløbet er fokuseret på holdets tur til Paris ud fra den hypotese, at et sprog bedst læres i det land det tales.
Inden afrejse diskuteres sproglige strategier og høflighed, samt hvordan man opfører sig i en større by, hvor man måske ikke er flydende i sproget. Eleverne undersøgte og var tovholdere på, hvad de ville opleve i Paris for at få mest muligt ud af besøget:
*Louvre
* Notre Dame
* Montrmartre/Sacré Coeur
* Palais Garnier
* Eiffeltårnet
* Musée d'Orsay
Under besøget ledtes opmærksomheden ofte hen på kulturelle og sproglige forskelle, hjemløshed, socialt hieraki, arkitektur, madkulturen, samt infrastrukturen i Paris - les arrondissements. Der blev også diskuteres sproglig "renhed" (franskmænds attitude mod engelsk), og eleverne gik forrest i samtalerne med de lokale for at træne mundtlighed.
Efterfølgende skulle hver elev genfortælle deres bedste oplevelser fra turen og der diskuteredes, hvad man havde med hjem i den sproglige og cognitive bagage.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales et enkelt fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier - især spontantale med fransktalende!
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
- relatere det erhvervede kendskab til franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,50 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Les gens du voyage
Forløbet giver eleverne et lille indblik i "rejsendes" liv i Frankrig, som en del af centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig. Efter besøget i Paris og snakke om Notre-Dame ser vi "Klokkeren fra Notre-Dame" for at få indblik i den romatiserede del af de rejsendes liv. Derefter ser vi lidt på de rejsendes liv historisk, og hvad deres forhold er i dag. Forløbet skal give eleverne en idé om, hvad de forskellige samfundslag og demografier har af betydning i det franske samfund, og hvad de aktuelle forhold er for de rejsende i Frankrig. Derudover diskuteres der forskelle på Frankrig og Danmark, når det kommer til at leve et nomadeliv.
Skriftligt sluttes året af med en fristil, der giver eleverne mulighed for selv at vælge, hvilken teksttype, de vil arbejde med, dog med fokus på tre grammatiske emner, der netop er gennemgået.
I tekstlæsningen inddrages også oversættelse i grupper, hvor der fokuseres på sproglige (syntaktiske og semantiske) forskelle.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales et enkelt fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og i hovedtræk forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster i et enkelt sprog
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- redegøre for kendte emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- udtrykke sig skriftligt om kendte og almene emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- elatere det erhvervede kendskab til franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag̶
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestoffet fokuseres på:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den nødvendige syntaks og den morfologi, der er relevant for sprogets lydside
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essai 5 - fristil
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,50 moduler
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729149458",
"T": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729149458",
"H": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729149458"
}