Holdet 2023 Fr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e)
Hold 2023 Fr (1 Fr, 2 Fr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les traditions en France
Titel 2 L'art visuel/billedbeskrivelse
Titel 3 Délinquance, manifestations et émeutes en France
Titel 4 La francophonie - Le Québec (1. del)
Titel 5 Le Quebec
Titel 6 Les années 1800 et Napoléon 1er
Titel 7 Paris
Titel 8 Les gens du voyage

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les traditions en France

Forløbet skal introducere eleverne for franske traditioner, fx. helligdage, religion, nationaldagen, etc. for at få indblik i hvordan Frankrig og Danmark ligner hinanden kulturelt - og hvordan vi er forskellige. De anvendte tekster vil bidrage til at få overblik over franske helligdage og traditionelle elementer.
Sideløbende arbejdes der med sætningskonstruktion, spørgeord/sætninger og fremmedsprogstilegnelse i et kontrastivt lys.

Under det tværfaglige forløb arbejdes der med eventyr som genre og strukturering af en tekst. Vi læser dele af "Le Petit Prince" for at relatere emnet til fransk.

Skriftligt skal eleverne skrive om deres egen sport/hobby, for at træne at skrive om almene emner.

Faglige mål:
- at kunne redegøre for kendte emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- at kunne læse og i hovedtræk forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster i et enkelt sprog
̶ udtrykke sig skriftligt om kendte og almene emner på et enkelt og sammenhængende fransk

Kernestoffet fokuserer på:
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
-  historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
-  centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essai 1 - Mon Sport 08-12-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 L'art visuel/billedbeskrivelse

Dette miniforløb skal giver eleverne mulighed for at arbejde med præcis billedbeskrivelse og analyse, for at træne flydende sprogfærdighed. I starten fokuseres der hovedsageligt på flydende sprog, men der arbejdes mod mere præcist sprogbrug. Eleverne vil både skulle beskrive billeder/malerier, de får udleveret og selv finde billeder/malerier, der betyder noget for dem. Skriftligt skal eleverne også lave en billedbeskrivelse for at træne beskrivende skriftlighed.

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales et enkelt fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- redegøre for kendte emner på et enkelt og sammenhængende fransk
-  udtrykke sig skriftligt om kendte og almene emner på et enkelt og sammenhængende fransk

Kernestoffet fokuserer på:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den nødvendige syntaks og den morfologi, der er relevant for sprogets lydside
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essai 2 - Decrire une image 26-01-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Délinquance, manifestations et émeutes en France

Forløbet skal give eleverne indblik i kriminalitet og oprør i Frankrig, både fiktivt og virkeligt. Vi læser uddrag af Maurice Leblancs "Arsène Lupin" og eleverne ser også dele af Netflixseriens moderne udgave. Indholdsmæssigt ser vi også på kriminalitet i Frankrig nu og træner dertilhørende ordforråd. Derefter får vi i dybden med Frankrig som demonstrationernes land, med særligt fokus på Les Gilets Jaunes. En del af kerneteksterne læses på dansk, for at give eleverne mulighed for hurtigere at få en bedre forståelse af de samfundsmæssige forhold i Frankrig, der kan lede til kriminalitet på den ene side og demonstrationer på den anden. Vi bruger samtidig også tid på at se på strukturen i Danmark, og hvad der er hovedforskellene, når det kommer til demonstrationer. Som en del af forløbet ser vi en længere dokumenter om Les Gilets Jaunes for at eleverne også får visuelt input herom. Vi ser også nærmere på La Marseillaise og oversætter den, samt betydningen af La Tricolor.
Sideløbende arbejdes der med syntaks, morfologi og fonetik i fællestimerne med 2.g'erne torsdag morgen; her ses der på bla. kontrastiv fonetik, datid (verber), adjektiver, adverbier, possessive pronominer, nægtelser og der arbejdes videre med spørgesætninger/ordstilling.

I den skriftlige del skal eleverne skrive om et emne indenfor kriminalitet i Frankrig (hertil valgte de selv seriemordere), med fokus på at kunne videreformidle følelsesladede emner på en neutral måde.

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales et enkelt fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
-  læse og i hovedtræk forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster i et enkelt sprog
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- redegøre for kendte emner på et enkelt og sammenhængende fransk̶
- udtrykke sig skriftligt om kendte og almene emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- relatere det erhvervede kendskab til franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestoffet fokuserer på:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den nødvendige syntaks og den morfologi, der er relevant for sprogets lydside
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
- nutidige mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra Frankrig og andre frankofone områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 La francophonie - Le Québec (1. del)

Forløbet giver eleverne indblik i den frankofone verden: hvordan Québéc blev frankofont, hvordan Canada ser ud, er der sproglige forskelle, hvad er forholdet til Frankrig, hvad kendetegner kulturen i Quebec. Der er samtidig fokus på udtale (oplæsning samt forberedt og spontan tale), og vi ser videoer lavet af Québecois'ere for at introducere eleverne til sprogvariation. Forløbet skal fortsættes i 2.g, så denne del er kun en forsmag på emnet.
Derudover går vi i køkkenet, for at træne mundtligt samarbejde, hvor eleverne deles i hold, hvoraf halvdelen har opskrifter på fransk og den anden halvdel skal modtage instruktioner.
Vi slutter året af med at se "Amélie" som fonetisk modspil til québéquois.

Skriftligt er der fokus på grammatisk korrekthed.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales et enkelt fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- relatere det erhvervede kendskab til franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestoffet fokuserer på:
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
-  aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Le Quebec

Forløbet giver eleverne indblik i den frankofone verden: hvordan Quebec blev frankofont- og hvad fronkofoni betyder, hvordan Canada ser ud, er der sproglige forskelle, hvad er forholdet til Frankrig, hvad kendetegner kulturen i Quebec. Der er samtidig fokus på udtale (oplæsning samt forberedt og spontan tale).
Sideløbende arbejdes der med sproglige elementer.

Materiale: vi ser videoer (hovedsageligt engelsk) om Quebec for overordnet viden og dykker ned i Québecs historie i diverse tekster fra vores "grundbog" (https://quebec.systime.dk/). Vi ser også på skolesystemet i Québec og taler om tosprogethed.

Skriftligt vil eleverne i grupper skulle arbejde med et mindre emne, der omhandler Québec og skal søge informationer om enmet. Efterfølgenede præsenteres emnet for resten af klassen. Der laves også en skriftlig aflevering om Québec - udformet som en rejsebeskrivelse.

Grammatik: Vi gennemgår ordklasserne og træner især spørgeord og sætninger, for bedre at kunne genkende spørgesætninger og træne simple svar. Dette gøres blandt andet ved "20 spørgsmål til professoren".

Undervisningsformer: tavleundervisning, pararbejde, gruppearbejde, elevpræsentationer, diverse samtalelege.

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales et enkelt fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og i hovedtræk forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster i et enkelt sprog
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- redegøre for kendte emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- udtrykke sig skriftligt om kendte og almene emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- relatere det erhvervede kendskab til franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold

Kernestoffet fokuserer på:
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt     - nutidige mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra Frankrig og andre frankofone områder
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.



Nøgleord: frankofoni, colonialism, le Canada, kulturforskelle (Frankrig-Canada/Danmark-Canada), samfundsforhold, multikulturellitet, kommunikativ kompetencer, mundtlighed,

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essai 1 Le Quebec 04-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Les années 1800 et Napoléon 1er

Forløbet giver eleverne indblik i de tre revolutioner og de mange styreskift, der skete i 1800tallet. Vi ser på, hvordan den første revolution opstod og hvorfor, samt nøglebegivenheder, for det tumulte århundrede. Vi ser på Napoléon den førstes liv og vigtige rolle som hærfører. Vi diskuerer også, hvordan de mange krige, oprør og revolutioner har været med til at skabe det nutidige samfund i Frankrig: manglende tiltro til autoritet fx.

Materiale: der medtages en længere film om Napoleans krigsførelse og liv. Derudover inddrages der tekster på fransk og dansk vedrørende perioden.

Billedbeskrivelse: der er fokus på beskrivende sprog, og vi ser på forskellige historiske billederne og beskriver dem i klassen.

Grammatik: vi har især fokus på de forskellige undergrupper af pronomener og deres brug. Derudover arbejde vi med udtale og sproghandlinger, samt høflighed på fransk.

Skriftlig: der lægges 3 skriftlige opgaver, der behandler hhv oversættelse, grammatik og tekstanalyse.

Faglige mål:
- læse og i hovedtræk forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster i et enkelt sprog
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
-  redegøre for kendte emner på et enkelt og sammenhængende fransk
relatere det erhvervede kendskab til franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestoffet fokuserer på:
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler (især i det skriftlige)


Nøgleord: revolution, Napoleon, samfundskritik, styreskift, historie, republik, kejserdømme, grundlov
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Paris

Forløbet er fokuseret på holdets tur til Paris ud fra den hypotese, at et sprog bedst læres i det land det tales.

Inden afrejse diskuteres sproglige strategier og høflighed, samt hvordan man opfører sig i en større by, hvor man måske ikke er flydende i sproget. Eleverne undersøgte og var tovholdere på, hvad de ville opleve i Paris for at få mest muligt ud af besøget:
*Louvre
* Notre Dame
* Montrmartre/Sacré Coeur
* Palais Garnier
* Eiffeltårnet
* Musée d'Orsay

Under besøget ledtes opmærksomheden ofte hen på kulturelle og sproglige forskelle, hjemløshed, socialt hieraki, arkitektur, madkulturen, samt infrastrukturen i Paris - les arrondissements. Der blev også diskuteres sproglig "renhed" (franskmænds attitude mod engelsk), og eleverne gik forrest i samtalerne med de lokale for at træne mundtlighed.

Efterfølgende skulle hver elev genfortælle deres bedste oplevelser fra turen og der diskuteredes, hvad man havde med hjem i den sproglige og cognitive bagage.


Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales et enkelt fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier - især spontantale med fransktalende!
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
- relatere det erhvervede kendskab til franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,50 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Les gens du voyage

Forløbet giver eleverne et lille indblik i "rejsendes" liv i Frankrig, som en del af centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig. Efter besøget i Paris og snakke om Notre-Dame ser vi "Klokkeren fra Notre-Dame" for at få indblik i den romatiserede del af de rejsendes liv. Derefter ser vi lidt på de rejsendes liv historisk, og hvad deres forhold er i dag. Forløbet skal give eleverne en idé om, hvad de forskellige samfundslag og demografier har af betydning i det franske samfund, og hvad de aktuelle forhold er for de rejsende i Frankrig. Derudover diskuteres der forskelle på Frankrig og Danmark, når det kommer til at leve et nomadeliv.

Skriftligt sluttes året af med en fristil, der giver eleverne mulighed for selv at vælge, hvilken teksttype, de vil arbejde med, dog med fokus på tre grammatiske emner, der netop er gennemgået.

I tekstlæsningen inddrages også oversættelse i grupper, hvor der fokuseres på sproglige (syntaktiske og semantiske) forskelle.

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales et enkelt fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og i hovedtræk forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster i et enkelt sprog
- deltage i samtale på et enkelt og sammenhængende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder kommunikere i ukomplicerede og rutineprægede situationer
- redegøre for kendte emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- udtrykke sig skriftligt om kendte og almene emner på et enkelt og sammenhængende fransk
- elatere det erhvervede kendskab til franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag̶
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestoffet fokuseres på:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den nødvendige syntaks og den morfologi, der er relevant for sprogets lydside
- et grundlæggende ordforråd og idiomatik, som eleverne har brug for i samtaler både om almene emner og om de studerede emner
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essai 5 - fristil 01-05-2025
Omfang Estimeret: 12,50 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde