Holdet 2023 en - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 en (1en, 2 en)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Being American
Titel 2 India - EKSAMENSEMNE
Titel 3 Science Fiction
Titel 4 Identity and Modern Lives
Titel 5 The troubles - Northern Ireland - EKSAMENSEMNE
Titel 6 Election (værkslæsning) - EKSAMENSEMNE
Titel 7 Horror - EKSAMENSEMNE
Titel 8 Modern Love - EKSAMENSEMNE
Titel 9 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Being American

I dette forløb har eleverne arbejdet med emner som "Having Rights and Values", "Welfare", "Spanish Americans" og "Divided States of America". Herigennem, har eleverne arbejdet med ordforråd, diskuteret emner der røre sig i USA i dag og snakket om disse i en afsluttende podcast hvor de blev bedt om at diskutere emner der røre sig i USA i dag.

Tekster:
Modern Immigration, 2,2 ns.
Elías Miguel Muñoz - Little Sister Born in the Land, 1 ns
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come. (https://www.youtube.com/watch?v=wEBlaMOmKV4) 1ns.
Dax - Black lives matter (https://www.youtube.com/watch?v=xnghfM4BWHM) 1 ns.
Mickey Guyton - Black Like Me (https://www.youtube.com/watch?v=ZXKsmR44IP8) 1 ns.
Solomon Burke - None Of Us Are Free (https://www.youtube.com/watch?v=eFkmRp_G2uo) 1 ns.

Supplerende tekst:
Film: Freedom Writer

Normalsider: 7,2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 India - EKSAMENSEMNE

Dette forløb har været et kulturelt forløb on Indien. Vi har fokuseret forløbet om Indian på det moderne kulturelle Indien og hvilket land Indien er i dag og i den nutidige verden, med influencere, kvindelige opfindere, større virksomheder og deres nuværende præsident. Derudover, har forløbet også været en del af det andet engelsktalende land. Forløbet har primært været fokuseret på non-fictions tekster, så udover at lære en masse nyt vocabulary, så har forløbet også budt på at lære det retorisk pentagram og ethos, pathos og logos at kende.

Tekster:
Narendra Modi - On India's Independence Day. 1,9 ns.
"How Women Entrepreneurs are Changing Indian Society". 1,8 ns.
Varun Agarwal - How I Braved Anu Aunty and Co-Founded a Million Dollar Company. 6,9 ns.
Gethin Chamberlain - How a tale of superstar love fuelled the bitter feud between India and Pakistan. 3,1 ns.
Film: slumdog millionaire. 24 ns.

Normalsider i alt: 37,7
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Non-fiction Analysis on India 19-02-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Science Fiction

Dette er et genreforløb hvor vi dykker ned i genren om Sci-fi. Vi har kigget på hvad kendetegner historier som er sci-fi og hvad kan vi få ud af historier fra denne genre.
Derudover, har vi også kigger på analytiske elementer indenfor Sci-fi og fiction generelt. Herunder, setting og character development.
Eleverne er også kort blevet introduceret til hvordan utopi og dystopi kan være med til at forklare historien indenfor sci-fi genren.

Tekster:
Fiction Book Genres - What Is Science Fiction. 1 ns. (https://www.youtube.com/watch?v=nrusqQ5JftA)
Short of the week - Strange Beasts. 1 ns. (https://www.shortoftheweek.com/2017/03/22/strange-beasts/)
Ken Liu - Altogether Elsewhere, Vast Herds of Reindeer. 3,1 ns.
Dust - The Fore-men. 3 ns. (https://www.youtube.com/watch?v=KPLx_9XyG7A)
Tade Thompson - The Monkey House. 5 ns.
Ray Bradbury - A Sound of Thunder. 10,3 ns.
Film: After Yang. 18 ns.

Normalsider i alt: 32,4
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Non-fiction/fiction assignment on Sci-fi 03-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Identity and Modern Lives

I dette forløb har der vores et fokus på at analysere fiction. Derved, har vi kigget på hvilke elementer fictionsanalyse indeholder og hvad det vil sige at analysere en tekst. Derudover, har vi også kigget på de 4 niveauer af identitet (I-identity, personal identity, social identity og collective identity), til dette har vi også kigget på sociale grupper; interaktion, normer og værdier og igen, social identity. Under sociale grupper har vi arbejdet med primary group, secondary group, formal group, informal group og reference group. Igennem vores analyse af teksten har vi haft særligt fokus på setting, characterization og temaer i teksterne.

Læste tekster:
Susan Steinberg: Superstar. 5,5 ns
Chris Womersley: The Shed, 4,9 ns
Ernest Hemingway: Indian Camp. 3,2 ns.
Julie Beck: Where Life Has Meaning: Poor, Religious Countries. 1,8 ns.
Scaachi Koul: Things That Will Happen If I Don’t Take My Phone Out Right Now. 1,2 ns.
Film: The Perks of Being a Wallflower, 20 ns.

Normalsider i alt: 36,6.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Creative Writing 28-04-2024
Mock Exam 05-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 The troubles - Northern Ireland - EKSAMENSEMNE

I dette forløb har vi beskæftiget os med The Troubles in Northern Ireland, dette har derfor også været en del af vores britiske forløb.
Vi har snakket om kulturelle, historiske og politiske forskelle ved konflikten. Derudover har vi blandt andet snakket om The Good Friday Agreement og Bloody Sunday som nøglepunkter for striden. Derudover, har eleverne også set en film for at forstå Bloody Sunday bedre. Vi har også taget dette forløb til et moderne perspektiv og blandt andet taget fat i hvordan konflikten er og hvordan denne forskel på befolkningen i nord Irland ser ud i dag.
Vi har også snakket om language og hvordan language kan påvirke tekster og hvilken type sprog der passer til hvilken type formål. Vi har også arbejdet med et digt og hvordan det kan udtrykke konflikten. Vi har snakket om/arbejdet med symbolik indenfor konklikten, identity, og kort været inde over hvilken betydning Brexit havde for forholdene i nordirland. Vi har arbejdet med digt, dokumentar, spillefilm samt fiktions og non-fiktions tekster.

Tekster:
The Good Friday Agreement (1998) (https://ireland.systime.dk/?id=140#c314), 3 ns.
Michael Longley: Wreaths (1979) (https://ireland.systime.dk/?id=198#c1536), 1 ns.
Michael Longley: The Ice-Cream Man (1998) (https://ireland.systime.dk/?id=198#c1538) 0,5 ns.
Fiona Barr: The Wall-Reader (1979), (https://ireland.systime.dk/?id=197#c1445), 6,8 ns.
Stephen Elliott: An Indeterminate Quiet (2019) (https://ireland.systime.dk/?id=171#c932), 1,7 ns.
No Angels by Bernie McGill, 2010, 5,6 ns.
Brexit deal 'could spark loyalist disorder' in Northern Ireland, says police chief - BBC Newsnight, 5 min, 1 ns.
Ireland's Brexit Trouble - Crossing The Line, 25 min, 5 ns.
Interview with Charlie McMenamin (2013) (https://ireland.systime.dk/?id=170#c915), 7 ns.
Film: Bloody Sunday, Paul Greengrass. 1 time + 45 minutter. 21 ns.
The real Derry girls and the dissidents - BBC Newsnight (https://www.youtube.com/watch?v=8gdzbQkUX2I), 22 minutter, 4 ns.

Omfang: 56,6 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Northern Ireland 29-09-2024
Discuss 13-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Election (værkslæsning) - EKSAMENSEMNE

I dette forløb har vi primært haft 2 fokuspunkter. Det første fokuspunkt er værkslæsning i form af bogen "Wonder". Ved læsning af denne bog, har vi arbejdet med setting, karakterudvikling og characterization. Vi har også arbejdet med socialization, four levels of identity, the identity formation. Derudover er der også blevet arbejdet med hvordan karaktererne opfatter sig selv, derigennem har vi arbejdet med begreber som assimilation, belonging and unbelonging, preconceptions/prejudice, flat characters/types, round characters, assimilate/assimilation, stereotypes/ascribed identities.
I den anden del af forløbet har vi arbejdet med non-fiktions teksten i forbindelse med præsidentvalget i USA. I denne del af forløbet har vi arbejdet med retoriske virkemidler, retoriske pentagram, non-verbal kommunikation, style in writing og high/low style of language. Til slut har vi set "the 13th" og derigennem arbejdet med bias og modes of persuasion.

Kernestof:
A divided Country: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=181&L=10 (chapter 4, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5), 6 ns.
Abortion pushing votes: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135&L=10 (Chapter 5, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4), 3,3 ns.
The war on woke: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170&L=10 (Chapter 6, 6.1, 6.2, 6.3, 6.4), 4,1 ns.
Immigration: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160&L=10 (chapter 7, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4), 4,9 ns.
The economic aspect: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133&L=10 (Chapter 8, 8.1, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5, 8.6), 5,2 ns.
How the system works: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221&L=10 (Chapter 1, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.9, 1.10, 1.11), 7,7 ns.
Democracy under pressure: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=208&L=10, (Chapter 2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6), 5 ns.
SoMe, media and AI: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=191&L=10 (Chapter 3, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7), 6,8 ns.
"US election: What is the electoral college and how does it work?" (https://www.youtube.com/watch?v=mEDmTDCKhVE), 3,43 min. 0,7 ns.
Wonder by B. R. Palacio, 310 ns.
"Inaugural Address by President Barack Obama", January 21, 2013. 5,1 ns.
The 13th, Ava DuVernay, 1 time + 40 minutter, 20 ns.

Samlet omfang: 378,8 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Election 15-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Horror - EKSAMENSEMNE

I dette forløb har vi beskæftiget os med horror og dette har været et genreforløb og et historisk forløb hvor gotisk litteratur også er blevet arbejdet med og analyseret.
I dette forløb har vi snakket om hvad horror genren i bredde træk indebære, vi har snakket om Final Girl fænomenet, hvad der gør at mennesker godt kan lide genre, og hvorfor mennekser hungrer efter horror. Vi har analyseret lullabies med horrortræk, vi har kort arbejdet med the Victorian age, The Age of Enlightenment and The Romantic Age, derudover har vi også arbejdet indenfor de 4 hovedkategorier indenfor gotisk litteratur (the Scientist, the vampire and the demon, the psychopath og grey zones.) Eleverne har også arbejdet med kortfilm af horrortræk og har derigennem arbejdet med kameravinkel osv.
Vi har derudover arbejdet med narrator og POV, imagery, characterization of a character, gotiske genretræk og titel.

Kernestof:
Stephen King: Why We Crave Horror Movies (1982), 2,4 ns.
The Psychology Behind Why We Love Horror (https://www.youtube.com/watch?v=Q52KLEuRmC0), 4,5 minut, 0,8 ns.
Bram Stoker: Dracula: The morning of 16 May (1897), 2,9 ns.
The Cure: Lullaby (1989), 0,5 ns.
Peter Benchley: Jaws (1974) - part 1, chapter 1, 3 ns.
Carol J. Clover: Her Body, Himself: Gender in the Slasher Film (1987), 3,7 ns.
Stephen King: The Boogeyman (1973), 10,6 ns.
W.W. Jacobs: The Monkey’s Paw (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=194), 9 ns.
Stephen King: Suffer the Little Children, 10 ns.
Robert Louis Stevenson: The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde, 6,2 ns.
How traditional human beings were scared (not including the medieval text), The fear of chaos, corruption and disorder – ghosts, death and madness in pre-modern literature + Early Horror fiction – The Gothic Romance (https://horror.systime.dk/?id=140), 4,8 ns.
How modern human beings were scared + The threat of change – horror in the 1950s and early 1960s. (https://horror.systime.dk/?id=141), 4,6 ns.
How postmodern human beings are scared + Hillbillies + Zombies + Vampires + Demons. (https://horror.systime.dk/?id=142), 4,9 ns.
Horror Fiction and the Gothic + Why are we so fascinated by horror? Three Theories. (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=145), 5 ns.
Archetypes of Gothic Fiction + the sub-categories. (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=141), 2,2 ns.
Freud’s structure of the Human Mind (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=155), 1,4 ns.
Background information, The age of Enlightenment and The Romantic Age, The Victorian age + gender roles in the Victorian age. (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=142), 3,2 ns.

Samlet omfang: 73,5.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mock Exam 2en 21-01-2025
Terminsprøve 06-02-2025
Horror 16-02-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Modern Love - EKSAMENSEMNE

I dette forløb har eleverne arbejdet med både fiktions og non-fiktions tekster. Der er blevet arbejdet med poesi og hvordan kærlighed kommer til udtryk i poesi. Eleverne er blevet introduceret til FLIRT-modellen. Denne model fokuserer på Form, Language, Imagery, Rhythm and rhyme og til slut Theme. Derudover, har vi også arbejdet med titel og konnotation og hvordan det påvirker vores forforståelse af en tekst. Eleverne har også arbejdet med retoriske virkemidler indenfor poesi. De er kort blevet introduceret til Haiku og skulle arbejde kreativt med selv at lave et Haiku love poem. Derudover har vi arbejdet med struktur i en tekst, både non-fiktions og fiktions tekster og vi har også arbejdet med idiomer. I dette forløb har vi også arbejdet med mundtlighed.

Kernestof:
JVKE - golden hour, 1 ns.
“Swipe Right for Loneliness: On the Gamification of Dating Apps" (Personal Essay, excerpt, 2021), 5,5 ns.
"The Water That Falls on You from Nowhere" (Short Story, Excerpt, 2013), 9,2 ns.
"Why You Will Marry The Wrong Person" (Opinion Article, 2016), 2,9 ns.
"At the Clinic" by Sally Rooney, 7 ns.
Illicit Affairs by Taylor Swift, 1 ns.
"The Triangular Theory of Love" (Theory, 1986), Psychologist Robert Sternberg, 1,4 ns.
Bruno Mars - Locked Out Of Heaven, 1 ns.

Samlet omfang: 29 normalsider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve - sygeeksamen, B-niveau 04-03-2025
Modern love 30-03-2025
SRO 09-04-2025
Mock Exam level 2 27-04-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde