Holdet 2024 EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2024 EN (3 EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Multicultural Britain - EKSAMENSEMNE
Titel 2 South Africa and Apartheid - EKSAMENSEMNE
Titel 3 American election - EKSAMENSEMNE
Titel 4 Shakespeare - EKSAMENSEMNE
Titel 5 Gothic literature - EKSAMENSEMNE
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Multicultural Britain - EKSAMENSEMNE

I dette forløb har eleverne arbejdet med en litterær periode idet de har arbejdet med det multikulturelle England og invandring til landet i nyere tid og litteratur derfra. De har behandlet fiction såvelsom non-fiction og poesi. Derudover, har de også på egen hånd, igennem flere teksten, kommet frem til analyse og diskussionspunkter. I dette forløb har eleverne også fremlagt om blandt andet British commonwealth, talen: "Rivers of blood", og The Windrush Generation. Derudover er der arbejdet på at få tilkoblet et ordforråd der kan beskrive teksterne i dette forløb (så som belonging, unbelonging, xenophobia, cultural diversity, cultural belonging, ascribed identity and culture), og til slut har eleverne også arbejdet med diskursanalyse og med fagtermer som pluralistisk integration, assimilation og segregation.'

Nøgleord: Pluralistisk integration, assimilation og segregation. Belonging, unbelonging, xenophobia, cultural diversity, cultural belonging, ascribed identity and culture.

Omfang: 41 sider

Kernestof:
Zadie Smith: Speaking in Tongues (2009), 3,7 ns.
John Agard: Encounter (2006), 1 ns.
Guatam Malkani: Paki (2005), 8,3 ns.
David Cameron: Speech on radicalization, Islamic extremism and the failure of state multiculturalism (2011), 4,6 ns.
Laura Smith: Mixed race in the UK: am I the future face of this country? (2014), 5,1 ns.  
John Agard: Four short poems (Queue, The Blond Sheep in the Family, Weather, True Grit) (2006), 1 ns.  
Ferdinand Dennis: The Black and White Museum, 9 ns.
Rudyard Kipling: The White Man’s Burden (1899), 1,5 ns.
Tarquin Hall: Salaam Brick Lane (2005), 6,6 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mock written assignment 08-09-2024
Multicultural Britain 18-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 South Africa and Apartheid - EKSAMENSEMNE

Undervisningsbeskrivelse South Africa 24-25

Dette forløb om South Africa er et forløb om et tredje engelsktalende land.
Eleverne har beskæftiget sig med både fiktion og non-fiktion med fokus på Apartheid, kultur, racisme. På denne baggrund er dette forløb et kulturelt, samfundsmæssigt og historisk forløb, da vi er dykket ned i samfundet og problematikkerne omkring apartheid. Derudover har vi også kigget på det moderne Sydafrika og hvordan dette eftervirkningerne af apartheid påvirker landet. I den forbindelse har vi læst "Born a Crime" af Trevor Noah som værk. Vi har i dette forløb også haft fokus på style of writing, værklæsning, fremlæggelser, mundtlighed og hermeneutik.

Pensum: 285,6 ns

Kernestof:
'the rise and fall of South Africa’s apartness laws', global news. (https://www.youtube.com/watch?v=kJOU9YYMzpw) (6 min) 1,5 ns
Judith Thompson, play ‘pink’ https://worldsofenglish.systime.dk/?id=78 3,2 ns
Witness Tell what they Saw when Riots came to Soweto, 4,9 ns
Trevor Noah, born a crime, 2016, 270 ns
"Autobiography" (https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=165#c635 literary non-fiction + https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=230), 1 ns
The Dummies guide to Zef, Magdel Fourie, 2010, 1 ns
‘Dis iz why I’m hot’, Die Antwoord, 2012 + music video (https://www.youtube.com/watch?v=1rXYwYmxp3Q) 2 ns
‘Fatty Boom Boom’, Die Antwoord, 2012 + music video, (https://www.youtube.com/watch?v=AIXUgtNC4Kc) 2 ns

Supplerende stof:
Dark Noon, Fix+Foxy, 2019, interviews with actors
https://www.britannica.com/topic/apartheid
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
South Africa 27-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 American election - EKSAMENSEMNE

I dette forløb har vi primært arbejdet med non-fiktions modeller og analyse af taler, avisartikler, dokumentar og andet non-fiktions materiale igennem emnet af valget i USA 2024. Vi har arbejdet med hvilke store politiske emner der fylder i landet blandt andet, immigration, "a divided country", abort, being woke, det økonomiske aspekt, hvilken rolle so-me spiller i valgkampagnen og det økonomiske aspekt amerikanerne tænker på når de vælger en ny præsident. Derudover har vi også arbejdet med diverse non-fiktions modeller, herunder: Rhetorical pentagram og Toulmin’s model of argumentation, the Lasswell/Shannon Weaver Model, encoding/decoding, the three main categories of speech. Derudover har vi også arbejdet med diskursanalyse, herunder nodal point og chain of equivalence, denotation, connotation, chain of difference. Til slut har vi også arbejdet med non-verbal communication samt retoriske virkemidler. Derudover har vi også set "the 13th" og derigennem arbejdet med bias og modes of persuasion. Til slut i forløbet arbejdede eleverne med hvordan komikere fortæller om race og problemer i USA, og hvordan satire og humor kan bidrage til debatten.

Kernestof:
A divided Country: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=181&L=10 (chapter 4, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5), 6 ns.
Abortion pushing votes: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135&L=10 (Chapter 5, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4), 3,3 ns.
The war on woke: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170&L=10 (Chapter 6, 6.1, 6.2, 6.3, 6.4), 4,1 ns.
Immigration: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160&L=10 (chapter 7, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4), 4,9 ns.
The economic aspect: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133&L=10 (Chapter 8, 8.1, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5, 8.6), 5,2 ns.
How the system works: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221&L=10 (Chapter 1, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.9, 1.10, 1.11), 7,7 ns.
Democracy under pressure: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=208&L=10, (Chapter 2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6), 5 ns.
SoMe, media and AI: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=191&L=10 (Chapter 3, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7), 6,8 ns.
"US election: What is the electoral college and how does it work?" (https://www.youtube.com/watch?v=mEDmTDCKhVE), 3,43 min. 0,7 ns.
"Inaugural Address by President Barack Obama", January 21, 2013. 5,1 ns.
Statement by President Trump (https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=146#c1343), 1,5 ns.
Argumentation Theory (https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=168), 1 ns.
Address to a Joint Session of Congress and the American People (https://georgewbush-whitehouse.archives.gov/news/releases/2001/09/20010920-8.html), 7,47 ns.
Bo burnham: Inside “how the world works”, 5 min, 1 ns.
Aziz Ansari: right now, 13.05-15.20 + 50.15-53.40, 5 min, 1 ns.
The 13th, Ava DuVernay, 1 time + 40 minutter, 20 ns.

Omfang: 81 normalsider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
American election and identity + grammar 24-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Shakespeare - EKSAMENSEMNE

I dette forløb har eleverne arbejdet med William Shakespeare som en litterær periode, og forløbet har været todelt med fokus på først sonetter og dernæst teatertekst.
Eleverne har lavet teknisk analyse af sonetter samt fortolkning med et fokus på sprog. Herunder blev eleverne undervist i de forskellige dele af sonetterne fx. concluding couplet, quatrain, stressed/unstressed syllables, iambic pentameter, retoriske virkemidler osv. derudover blev der også fortolket og analyseret på sonetterne og deres betydning.
Eleverne har arbejdet med et kort uddrag af The taming of the shrew og var i den forbindelse i teateret og se remedieringen En Polterabend på Betty Nansen teater.
Efterfølgende har eleverne arbejdet i en længere periode med udvalgte scener fra Romeo and Juliet med fokus på sprog, karaktererne og iscenesættelsesperspektiver. Eleverne har selv arbejdet med iscenesættelser og spillet uddrag af scener for hinanden, og de har analyseret forskellige iscenesættelser i både film og teater.

Kernestof: (30 linjer poesi og teatertekst = 1 ns)
Sonetter omfang: 2,8 ns
Sonet 1
Sonet 18
Sonet 27
Sonet 57
Sonet 130
Sonet 138

Taming of the shrew. Omfang: 6,8
-act I, scene 2 (uddrag)
-act IV, scene 5 (uddrag)
-act V, scene 2 (uddrag)

Romeo and Juliet. Omfang 10,1 ns
-Prologue
-Act I, scene 1 (uddrag)
-Act I, scene 5 (uddrag)
-Act II, scene 2 (uddrag)
-Act III, scene 1 (uddrag)
-Act V, scene 3 (uddrag)

English handbook, The renaissance, omfang 2,5 ns
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=196

Samlet omfang: 22,2.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar 12-01-2025
Terminsprøve 05-02-2025
Terminsprøve - sygeeksamen, A-niveau 04-03-2025
Shakespeare 09-03-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Gothic literature - EKSAMENSEMNE

I dette forløb har vi arbejdet med en anden litterær periode, nemlig The Age of Enlightenment, The Romantic Age og Victorian age igennem den gotiske genre. Vi har fokuseret på noget af det første gotiske litteratur, men også hvordan genren har udviklet sig til det den er i dag, herunder forfatteren Stephen King. Vi har også brugt dette forløb til at have fokus på nogle af de ting, som vi har lært tidligere år, herunder setting og narrator/pov og characterization. Derudover har vi også arbejdet med hvilke karaktertræk denne genre har og genrens underkategorier: the scientist, the vampire and the demon, the psychopath og grey zones. Vi har også arbejdet med vampyrer som væsner og arbejdet med Freud's structure of the human mind og arbejdet med tekster igennem denne teori.

Kernestof:
W.W. Jacobs: The Monkey’s Paw (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=194), 9 ns.
Stephen King: Suffer the Little Children (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=246), 10 ns.
Stephen King: Why We Crave Horror Movies (1982), 2,4 ns.
Bram Stoker: Dracula: The morning of 16 May (1897), 2,9 ns.
William Acton: Want of sexual feeling in the female (1875), 1,6 ns.
Freud’s Structure of the Human Mind (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=155), 1,4 ns.
Robert Louis Stevenson: The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde, excerpt (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=165), 7,8 ns.
All the best creature moments from Nosferatu (clip 0.00-3.50 - https://www.youtube.com/watch?v=o6eMjrZ2rSg), 0,5 ns.
NOSFERATU - Official Trailer (https://www.youtube.com/watch?v=nulvWqYUM8k), 2:40 min. 0,4 ns.

Samlet omfang: 36 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oral exam 16-03-2025
Mock Exam 26-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde