Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hovedstadens Kristne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ng (3 Ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velkommen til verden - nu på B!
Vi repeterer lidt fra c-niveauet og taler om hvad Geo på B-niveauet indebærer - og vi vælger årets GeoEmner sammen...
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan bliver byer bæredygtige?
Dette forløb tager udgangspunkt i den hastige byudvikling som sker i hele verden, og de udfordringer, det skaber. Der er behov for at reducere byernes forbrug af råstoffer og den negative påvirkning af klodens miljø og klima. Samtidig er det nødvendigt at skabe bedre løsninger inden for transport, energiforsyning og byggeri for at imødegå de voksende problemer med trængsel, affald og klimaforandringer. Mange af løsningerne findes allerede, men udfordringerne består i at vurdere, hvilke der er mest effektive og realistiske under de givne naturgeografiske og socioøkonomiske forhold - og her kan man bruge metoden GEOdetektiven... (GeoDetektiven kapitel 5)...
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Er vulkaner gode naboer?
Dette forløb tager udgangspunkt i det faktum, at mange millioner mennesker bor i nærheden af farlige vulkaner, vel vidende at vulkanudbrud kan være dødbringende for folk, som befinder sig tæt på. Det er der selvfølgelig en række grunde til, som vi undersøger i dette forløb. For at give et kvalificeret svar på, hvor mange områder med vulkansk aktivitet er tæt bebyggede, må man have kendskab til vulkanernes beliggenhed, geologiske processer og mineralogiske værdier - og kunne afveje fordele og ulemper i forhold til hinanden. Dette kan man gøre ved hjælp af metoden GEOdetektiven... (GeoDetektiven kapitel 6...)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Orkan-Ekskurs
Dette forløb opstod, fordi den tropiske orkan Milton ramte Florida og vi dykkede ned i den vilde naturproces...
To fokuspunkter fra forløbet:
1 Tropiske orkaner lever af havet:
Tropiske orkaner starter deres tilværelse over et varmt hav, der er omkring 26 - 27 °C varmt. Fordampningen fra havoverfladen er orkanernes hovedenergikilde. Energien tilføres orkanen ved frigørelse af varme i forbindelse med skydannelse.
2 Orkanen Milton blev kraftigere og gav mere regn på grund af klimaforandringer:
Et varmere hav er hovedforklaringen på ændringerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Milton - En tropisk orkan
|
25-10-2024
|
Den globale overfladetemperatur
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Er det en god idé at bygge en havn i Liseleje?
Storm og sedimenter - eller; klima møder geologien i Danmark
Klimaforandringerne fører til havspejlsstigninger og kraftigere storme i Danmark. Det påvirker vores mange kyster og kystlandskaber og hvordan er vi klar til at takle det?
I dette forløb kobler vi klima og kyst og vi forsøger at se paralleller gennem tid og rum og mellem dette forløb og forløb og ekskursioner før og efter:
- Forløb 2: Hvordan bliver byer bæredygtige? - Fx Liseleje, fx hvis/når havspejlet stiger...
- Forløb 4: Orkan-ekskurs - Var Milton kraftigere pga. klimaforandringerne... Vil kraftigere storme ramme Liseleje... Hvad sker der med kysten når stormen/orkanen rammer... Stormen på Lolland-Falster i 1872 og Milton i Florida 2024...
- GeoEkskursion til Sydfalster: Kystlandskabets sedimenter og sedimenttransport langs kysten ved Liseleje og Bøtø på Sydfalster
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Er det en god idé at bygge en havn i Liseleje?
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kystlandskab, sedmenttransport
- Læse
- Søge information
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
6
|
Back to basic´s
I dette lille supplerende forløb dykker vi tilbage i c-stoffet fra sidste år og repeterer lidt:
- Årstiderne
- Vandets kredsløb
- Det globale vindsystem
- Naturkatastroferne: De klimatiske og geologiske
Og vi tager fat på planlægning af GeoEkskursionen til Sydfalster...
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
KlimaFilm: 'Into the Ice'
I dette lille mini-forløb ser vi klimafilmen 'Into the Ice' og fokuserer på geometoden 'Ground Truth' og behovet for en justering af prognoserne for havspejlsstigningerne...
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nytårstaler med GeoBriller
I dette lille mini-forløb forholder vi os geokritisk til indholdet af nationens nytårstaler. Vi anlyserer talerne - Kongens og Statsministerens - ud fra DE 5 KAPITALER...
(Og vi har et analogt modul i 'Analog Uge', hvor vi skitser GeoModeller...)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Data- og formidlings-øvelser
I dette forløb træner vi at hente data til vores argumentation. Vi bruger bl.a. følgende it-værktøjer:
- Jupiterdatabasen
- Dataforsyningen
- Danmarks Miljøportal
- Klimaatlas
Vi ser også lidt nærmere på begreberne 'bæredygtighed' og 'natursyn' og lidt på Danmark før istiden - 'prækvartæret' - i vores planlægning frem mod vores to GeoEkskursioner; til KerneMagasinet og Sydfalster...
Vi tager også fat på de første eksamensforberedelser via NaturgeografiGrundbogen C (
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
GeoEkskursioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Data-øvelser efter ekskursioner
Vi øver os i at researche, indsamle og analysere relevante data.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Kvartær og prækvartær
- Personlige
- Selvstændighed - Udvælge relevante kilder
- Sociale
- Samarbejdsevne - Træne tænkning og fagsprog
- IT - Analyseværktøj: GeoStudy Atlas
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726504475",
"T": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726504475",
"H": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726504475"
}