Holdet 2023 Ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e)
Hold 2023 Ng (3 Ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velkommen til verden - nu på B!
Titel 2 Hvordan bliver byer bæredygtige?
Titel 3 Er vulkaner gode naboer?
Titel 4 Orkan-Ekskurs
Titel 5 Er det en god idé at bygge en havn i Liseleje?
Titel 6 Back to basic´s
Titel 7 KlimaFilm: 'Into the Ice'
Titel 8 Nytårstaler med GeoBriller
Titel 9 Data- og formidlings-øvelser
Titel 10 GeoEkskursioner
Titel 11 Data-øvelser efter ekskursioner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velkommen til verden - nu på B!

Vi repeterer lidt fra c-niveauet og taler om hvad Geo på B-niveauet indebærer - og vi vælger årets GeoEmner sammen...
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Pararbejde

Titel 2 Hvordan bliver byer bæredygtige?

Dette forløb tager udgangspunkt i den hastige byudvikling som sker i hele verden, og de udfordringer, det skaber. Der er behov for at reducere byernes forbrug af råstoffer og den negative påvirkning af klodens miljø og klima. Samtidig er det nødvendigt at skabe bedre løsninger inden for transport, energiforsyning og byggeri for at imødegå de voksende problemer med trængsel, affald og klimaforandringer. Mange af løsningerne findes allerede, men udfordringerne består i at vurdere, hvilke der er mest effektive og realistiske under de givne naturgeografiske og socioøkonomiske forhold - og her kan man bruge metoden GEOdetektiven... (GeoDetektiven kapitel 5)...
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Er vulkaner gode naboer?

Dette forløb tager udgangspunkt i det faktum, at mange millioner mennesker bor i nærheden af farlige vulkaner, vel vidende at vulkanudbrud kan være dødbringende for folk, som befinder sig tæt på. Det er der selvfølgelig en række grunde til, som vi undersøger i dette forløb. For at give et kvalificeret svar på, hvor mange områder med vulkansk aktivitet er tæt bebyggede, må man have kendskab til vulkanernes beliggenhed, geologiske processer og mineralogiske værdier - og kunne afveje fordele og ulemper i forhold til hinanden. Dette kan man gøre ved hjælp af metoden GEOdetektiven... (GeoDetektiven kapitel 6...)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Orkan-Ekskurs

Dette forløb opstod, fordi den tropiske orkan Milton ramte Florida og vi dykkede ned i den vilde naturproces...

To fokuspunkter fra forløbet:

1 Tropiske orkaner lever af havet:
Tropiske orkaner starter deres tilværelse over et varmt hav, der er omkring 26 - 27 °C varmt. Fordampningen fra havoverfladen er orkanernes hovedenergikilde. Energien tilføres orkanen ved frigørelse af varme i forbindelse med skydannelse.

2 Orkanen Milton blev kraftigere og gav mere regn på grund af klimaforandringer:
Et varmere hav er hovedforklaringen på ændringerne.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Milton - En tropisk orkan 25-10-2024
Den globale overfladetemperatur 18-12-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Er det en god idé at bygge en havn i Liseleje?

Storm og sedimenter - eller; klima møder geologien i Danmark

Klimaforandringerne fører til havspejlsstigninger og kraftigere storme i Danmark. Det påvirker vores mange kyster og kystlandskaber og hvordan er vi klar til at takle det?

I dette forløb kobler vi klima og kyst og vi forsøger at se paralleller gennem tid og rum og mellem dette forløb og forløb og ekskursioner før og efter:
- Forløb 2: Hvordan bliver byer bæredygtige? - Fx Liseleje, fx hvis/når havspejlet stiger...
- Forløb 4: Orkan-ekskurs - Var Milton kraftigere pga. klimaforandringerne... Vil kraftigere storme ramme Liseleje... Hvad sker der med kysten når stormen/orkanen rammer... Stormen på Lolland-Falster i 1872 og Milton i Florida 2024...
- GeoEkskursion til Sydfalster: Kystlandskabets sedimenter og sedimenttransport langs kysten ved Liseleje og Bøtø på Sydfalster
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Er det en god idé at bygge en havn i Liseleje? 02-05-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Kystlandskab, sedmenttransport
  • Læse
  • Søge information
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 6 Back to basic´s

I dette lille supplerende forløb dykker vi tilbage i c-stoffet fra sidste år og repeterer lidt:
- Årstiderne
- Vandets kredsløb
- Det globale vindsystem
- Naturkatastroferne: De klimatiske og geologiske

Og vi tager fat på planlægning af GeoEkskursionen til Sydfalster...
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 KlimaFilm: 'Into the Ice'

I dette lille mini-forløb ser vi klimafilmen 'Into the Ice' og fokuserer på geometoden 'Ground Truth' og behovet for en justering af prognoserne for havspejlsstigningerne...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Data- og formidlings-øvelser

I dette forløb træner vi at hente data til vores argumentation. Vi bruger bl.a. følgende it-værktøjer:
- Jupiterdatabasen
- Dataforsyningen
- Danmarks Miljøportal
- Klimaatlas

Vi ser også lidt nærmere på begreberne 'bæredygtighed' og 'natursyn' og lidt på Danmark før istiden - 'prækvartæret' - i vores planlægning frem mod vores to GeoEkskursioner; til KerneMagasinet og Sydfalster...

Vi tager også fat på de første eksamensforberedelser via NaturgeografiGrundbogen C (
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 GeoEkskursioner

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Data-øvelser efter ekskursioner

Vi øver os i at researche, indsamle og analysere relevante data.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Kvartær og prækvartær
  • Personlige
  • Selvstændighed - Udvælge relevante kilder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - Træne tænkning og fagsprog
  • IT - Analyseværktøj: GeoStudy Atlas
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde