Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hovedstadens Kristne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024a old (3a old)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til old
Introduktion til faget
Fagets relevans.
Introduktion af klassen ovf. læreren og læreren ovf. klassen.
Præsentation af undervisningsmateriale.
Præsentation af arbejdsformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Mytologi
Græsk Mytologi
Verdens begyndelse. De første guder.
Epos.
Daktylisk Hexameter.
Kunsten at læse højt. Rytme. "Dagens Rhapsode".
Mytedefinitioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Epos
Epos hos Grækerne
Iliadens 1. sang. Achilleus og Agamemnon.
Epos: Stilkarakteristika: formelsprog, homeriske lignelser, epitheta ornantia, patronymika, proømium med musepåkaldelsen, daktylisk hexameter
Heltebegreber. Værdier.
Epos hos Romerne
Vergils Æneide (II)
Trojas fald
Kunst i Minoisk, mykensk, geometrisk og arkaisk tid.
Vægmaleri, vasemaleri, skulptur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Individuel skriveøvelse
Individuel skriveøvelse
Skærper elevernes evne til at nærlæse, analysere og fortolke et selvvalgt tekststykke inden for en given tidsramme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Historiografi
Historiografi
Introduktion til Historieskrivning. Prosa.
Fra Mythos til Logos.
Kildekritik.
Herodot.
Thukydid.
Begrebsafklaring. Hybris/Nemesis
Ratio/Affectus, Fysis/Nomos
Kroisos
Moira
Herodots formål
Perserkrigene
Landkrig
Søkrig
Slaget ved Thermopylæ
Komparativ analyse. Herodots beskrivelse af forberedelserne til slaget.
Film: "300" ( Zack Snyder 2007)
Graphic Novel, Frank Miller: "300"
Billedanalyse, Jesusallegori
Moderne Problemstilling: Krig. Territoriehævdelse. Kampformer. Perspektivering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Det athenske demokrati
Baggrundslitteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Retorik
Retorik
Det Athenske demokrati
Athens forfatning
Perikles
Gorgias
Isokrates
Lysias
Demosthenes
Det retoriske system
Retorisk analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Filosofi
Filosofi hos grækerne
Naturfilosofferne.
Førsokratisk filosofi.
Sofisterne.
Platon, Hulelignelsen.
Sokrates' domfældelse og død. Apologien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Drama
Drama hos grækerne
Dionysosteateret i Athen
De store Dionysier
Tragediedigterne
Aischylos
Sofokles - Antigone
Euripides
Komedien - den gamle komedie
Aristofanes - Skyerne
Den nye komedie
Menander
Aristoteles' dramateori
Drama hos romerne
Plautus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Parallelforløb: Kunst og Arkitektur
Monumentanalyse
Tidlig klassisk tid
Højklassisk tid
Senklassisk tid
Hellenistisk tid
Romersk tid
Periodegenkendelse
Vasemaleri, Skulptur
Arkitektur, søjleorden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Hellenismen, Romerne
Hellenismen
Historiografi hos romerne
Filosofi i hellenistisk tid og hos romerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Afslutning
Perspektivering, Evaluering, Afslutning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66432859046",
"T": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66432859046",
"H": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66432859046"
}