Holdet 2024a old - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024a old (3a old)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til old
Titel 2 Mytologi
Titel 3 Epos
Titel 4 Individuel skriveøvelse
Titel 5 Historiografi
Titel 6 Det athenske demokrati
Titel 7 Retorik
Titel 8 Filosofi
Titel 9 Drama
Titel 10 Parallelforløb: Kunst og Arkitektur
Titel 11 Hellenismen, Romerne
Titel 12 Afslutning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til old

Introduktion til faget
Fagets relevans.

Introduktion af klassen ovf. læreren og læreren ovf. klassen.
Præsentation af undervisningsmateriale.
Præsentation af arbejdsformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Mytologi

Græsk Mytologi

Verdens begyndelse. De første guder.
Epos.
Daktylisk Hexameter.
Kunsten at læse højt. Rytme. "Dagens Rhapsode".
Mytedefinitioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Epos

Epos hos Grækerne

Iliadens 1. sang. Achilleus og Agamemnon.

Epos: Stilkarakteristika: formelsprog, homeriske lignelser, epitheta ornantia, patronymika, proømium med musepåkaldelsen, daktylisk hexameter

Heltebegreber. Værdier.

Epos hos Romerne

Vergils Æneide (II)
Trojas fald

Kunst i Minoisk, mykensk, geometrisk og arkaisk tid.
Vægmaleri, vasemaleri, skulptur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Individuel skriveøvelse

Individuel skriveøvelse

Skærper elevernes evne til at nærlæse, analysere og fortolke et selvvalgt tekststykke inden for en given tidsramme.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde

Titel 5 Historiografi

Historiografi

Introduktion til Historieskrivning. Prosa.
Fra Mythos til Logos.
Kildekritik.
Herodot.
Thukydid.
Begrebsafklaring. Hybris/Nemesis

Ratio/Affectus, Fysis/Nomos

Kroisos
Moira

Herodots formål
Perserkrigene
Landkrig
Søkrig

Slaget ved Thermopylæ

Komparativ analyse. Herodots beskrivelse af forberedelserne til slaget.

Film: "300" ( Zack Snyder 2007)

Graphic Novel, Frank Miller: "300"
Billedanalyse, Jesusallegori

Moderne Problemstilling: Krig. Territoriehævdelse. Kampformer. Perspektivering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Det athenske demokrati

Baggrundslitteratur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Retorik

Retorik

Det Athenske demokrati
Athens forfatning

Perikles
Gorgias
Isokrates
Lysias
Demosthenes
Det retoriske system
Retorisk analyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Filosofi

Filosofi hos grækerne

Naturfilosofferne.
Førsokratisk filosofi.
Sofisterne.
Platon, Hulelignelsen.
Sokrates' domfældelse og død. Apologien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Drama

Drama hos grækerne

Dionysosteateret i Athen
De store Dionysier

Tragediedigterne
Aischylos
Sofokles - Antigone
Euripides

Komedien - den gamle komedie
Aristofanes - Skyerne
Den nye komedie
Menander

Aristoteles' dramateori

Drama hos romerne
Plautus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 10 Parallelforløb: Kunst og Arkitektur

Monumentanalyse

Tidlig klassisk tid

Højklassisk tid

Senklassisk tid

Hellenistisk tid

Romersk tid

Periodegenkendelse

Vasemaleri, Skulptur

Arkitektur, søjleorden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 Hellenismen, Romerne

Hellenismen

Historiografi hos romerne

Filosofi i hellenistisk tid og hos romerne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 12 Afslutning

Perspektivering, Evaluering, Afslutning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning