Holdet 2024 eø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e)
Hold 2024 eø (12 eø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Etablering af Virksomhed
Titel 2 Strategi
Titel 3 Marketing
Titel 4 Regnskab
Titel 5 Organisation
Titel 6 Ledelse og Motivation
Titel 7 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Etablering af Virksomhed

I dette forløb skal vi se nærmere på innovation - hvad er det? Hvorfor er det vigtigt? Hvad driver innovation?
Vi arbejder med de fire grundopfattelser inden for innovation: Entreprenøropfattelsen, Den
teknologiøkonomiske
opfattelse, Den strategiske opfattelse samt Bruger-drevet innovation. Herudover arbejder
vi med innovationsformer (produkt-, proces-, positionerings- og paradigmeinnovation) og
innovationstyper (radikal-, inkrementel-, arkitektonisk- og modular innovation).
I forbindelse medgennemgangen af foregående begreber inddrages kurverne: PLC og Rogers Diffusionsmodel.
Derudover arbejder vi med at kunne afdække og forholde sig til problemstillinger omhandlende startups: nøgleaktiviteter, samarbejdspartnere, ressourcer samt opbygning af kundesegment og
distributionskanaler.
Vi tager udgangspunkt i iværksættertyper og virksomhedsformer. I den forbindelse skal vi se på, hvordan virksomheden og ejerskabet udvikler sig i takt med virksomhedens vækst.
En virksomheds overlevelse og succes afhænger af evnen til at effektivisere og udvikle sin
forretningsmodel/-plan. Eleverne skal derfor kunne redegøre for en virksomheds forretningsmodel vha
Business Model Canvas. I forbindelse med stress-testning af forretningsmodellen arbejder vi med:
SWOT- og STEEPLE-analysen.
Vi arbejder desuden med Porters diamant i forbindelse med en analyse af virksomhedens
omverden:
Hvilke karakteristika i et land påvirker virksomhedernes konkurrenceevne?

Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk virksomheden op! 3. udgave, Columbus 2023, s. 7 - 51.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Strategi

I dette forløb arbejder vi med de forskellige problemstillinger, der er omkring virksomhedens strategier i henhold til de branche- og markedsforhold virksomheden er underlagt.

I forløbet arbejder vi med følgende modeller:
- Porters Five Forces/Porters Six Forces
- Porters tre konkurrencestrategier
- Konkurrenceformer
- Ansoffs væksmatrice
- BCG
- Positioneringskortet
- Unique selling points
- Blue Ocean Strategy

Faglige mål:
̶- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ - redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
̶ - anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og
diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
̶ - indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk virksomheden op! 3. udgave, Columbus 2023, s. 44-71.

Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
* Elevfremlæggelser
* Feltarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Marketing

Der arbejdes med en forståelse for virksomheds afsætningsmæssige forhold samt med en
vurdering af virksomhedens parameterfastsættelse.
I forløbet har vi fokus på følgende begreber:
marketing-mix i form af de fire p'er og produktlivscyklus, konkurrencen, segmentering og branding.

Vi skal desuden arbejde med købsbeslutninger og købsadfærd. Derudover vil i blive introduceret til begreberne USP, ESP og ISP.


Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og
diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof:
Sofie Kærn Hedning og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op! 3 udgave: s. 94-133
Stacey, Nic: Buy Now! The Shopping Conspiracy, Dokumentar 2024

Cases:

Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Regnskab

I dette forløb arbejder vi med at læse og forstå et regnskab samt at beregne nøgletal, så man kan få et bedre overblik over virksomhedens økonomiske situation. Dette anvendes til at vurdere forskellige investeringsmuligheder samt målopfyldelse.

Vi arbejder i dette forløb med begreber som:
- Regnskabsklasser
- Årsrapport, herunder årsrapportens formål, resultatopgørelse, balance (aktiver og passiver)
- Nøgletal, herunder anvendelsen af nøgletal i forbindelse med regnskabsanalyse, overskudsgrad, egenkapitalens forrentning, solitditetsgrad og likviditetsgrad.

Fagligt fokus:
Eleverne lærer i dette forløb, at anvende deres viden om en virksomheds økonomiske forhold til at vurdere og diskutere en virksomheds målopfyldelse.

Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og
diskutere virksomhedens bæredygtighed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Case: McDonalds

Materiale:
Sofie Kærn Hedning og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op! 3. udgave. S.134-169

Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Organisation

I dette forløb skal vi arbejde med virksomhedens organisatoriske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens udviklingsmuligheder. Vi skal arbejde med, hvordan en virksomhed kan organiseres således den bliver mest effektiv. Vi skal undersøge, hvorfor det er vigtigt at tage højde for omgivelsernes påvirkning, når der skal vælges organisationsstruktur, og hvorfor nogle virksomheder ikke kan håndtere vækst? Vi arbejder med organiske/mekanistiske strukturer.
Vi ser på Greiners model, og hvordan virksomheder kan komme ud af en krise.

Faglige mål:
̶ - demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ - anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
̶ - indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ - diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
̶ - strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Materiale:
Kernestof
Sofie Kærn Hedning og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op. 3. udgave. s. 170-195
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ledelse og Motivation

I dette forløb arbejder vi med forskellige ledelsestilgange - både klassiske og nye, hvor vi bl.a. har fokus på Taylor, Mayo, Kurt Lewin, Blake og Mouton, og værdibaseret ledelse. Vi skal arbejde med "god ledelse". Vi skal også undersøge, hvordan værdier kan bruges som ledelsesværktøj.
Vi skal endvidere arbejde med modstand mod ledelse og magt.
Vi skal se på, hvorledes ledere kan motivere deres medarbejdere. Vi skal også undersøge, hvad der motiverer medarbejderne. Vi skal beskæftige os med indre og ydre motivation. Her har vi fokus på Maslow, Herzberg, Adam, Ryan & Deci, målsætningsteori, belønningssystemer.

Faglige mål:
̶ - demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ - anvende viden og kundskaber om en virksomheds ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
̶ - indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ - diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
̶ - strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Materiale:
Kernestof
Sofie Kærn Hedning og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op. 3. udgave. s. 196-237

Arbejdsformer:
• Læreroplæg ved tavle
• Gruppearbejde
• Pararbejde
* Elevfremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksamensprojekt

I dette forløb skal I lave jeres eksamensprojekt.

I kan vælge i mellem:
- Startup Virksomheden
- Den bæredygtige virksomhed
- Den socialøkonomiske virksomhed

I bestemmer selv grupper.
Der er løbende vejledning og i skal to gange undervejs pitche jeres projekt.
1. Halvvejsevaluering: Oplæg for mig, hvor I præsenterer jeres grundidéer
2. Afsluttende Pitch: Oplæg for klassen, hvor I præsenterer jeres resultat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer