Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hovedstadens Kristne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ps (23 ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Udviklingspsykologi: Tilknytning og omsorg(ssvigt)
Formål:
Eleverne skal kunne:
- Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært ift. det "normalfungerende" menneske
- Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
- Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete psykologiske problemstillinger via cases
- Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
- Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Fokusområder:
Erikson, Stern, Bowlby og Ainsworth
Spitz, Killén, Teicher, Harlow, Rutter
De tidlige år, udforskning, tillid, selvets udvikling, social arv, sårbarhed, mønsterbrud, tilknytningstyper/mønstre og tilknytningsforstyrrelser, omsorg og omsorgssvigt, risiko og resiliens
Fremmedsituationstesten (Aintsworth)
Kauai-undersøgelsen (Werner og Smith)
Kernestof:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, ibog,
kap. 6:
https://psykveje.systime.dk/?id=4966 Intro til udviklingspsyk
https://psykveje.systime.dk/?id=5052 Erikson
https://psykveje.systime.dk/?id=5050 Kritik af faserne
https://psykveje.systime.dk/?id=5044 Stern
https://psykveje.systime.dk/?id=5043 Bowlby og Ainsworth
Og hele kap. 8:
https://psykveje.systime.dk/?id=5098 Om tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
Supplerende stof:
Harry Harlows eksperiment om abeunger: https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
Rene Spitz undersøgelse om børn i børnehjem: https://www.youtube.com/watch?v=VMWb8rfU-rg (se cirka 5.49 inde i videoen)
Dokumentar: Er du mors lille dreng? (1998)
Dokumentar Er du mors lille dreng? - 10 år senere (2008)
https://bupl.dk/paedagogik-og-profession/paedagogisk-forskning/boernepsykologer-slaar-alarm-pas-paa-den-tidligste
https://www.youtube.com/watch?v=aYCBdZLCDBQ (Erikson)
https://www.youtube.com/watch?v=FI4I6I-nyUI (Stern)
https://www.youtube.com/watch?v=wd2MpGZAkZM (Tilknytningsteori)
https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU (Ainsworth - fremmedsituationstest)
https://www.youtube.com/watch?v=VCeWr8OFuEs (Rumænsk børnehjem)
https://www.femina.dk/agenda/samfund/hun-er-blevet-kaldt-toender-pigen-og-har-hele-sit-liv-hoert-andre-tale-om-hende-nu
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ondskab og socialpsykologi
Forløb 3: Ondskab og socialpsykologi
Fokus(områder):
Lorenz (agression), Goldberg (fem faktorer om opvæksten), Cohen (fravær af empati), Bandura (moralsk frakobling)
Milgram (lydighedseksperimentet), Zimbardo (standford fængsels eksperimentet)
Svendsens forskellige former for ondskab
Sherifs gruppedefinition, Robbers Cave eksperiment, Asch
Turner, Cooley, Lebon, Hischi, Goffmann, Festinger
Ind- og udgrupper, formelle og uformelle grupper, primær og sekundær grupper, reference og medlemsgrupper
Bystandereffekt, filterbobler og ekkokamre
Mobning
Kategorisering, dehumanisering, deindividualisering,
Empati vs, sympati
Social sammenligning
Gruppetænkning
Holdninger
Selvkontrol
Kognitiv dissonans
Opvækstens betydning
Den sociale identitet
Roller
Magt
Formål (eleverne skal kunne):
- Demonstrere kendskab til fagets stofområde, primært i forhold til det "normaltfungerende" menneske
- Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
- Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger
Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, ibog, Systime:
Kap: 24: Ondskab
https://psykveje.systime.dk/?id=5617
Kap 12: Socialpsykologi
https://psykveje.systime.dk/?id=5500
Supplerende stof:
https://www.information.dk/debat/2012/12/forstaa-anders-behring-breiviks-had-samfundet-noedvendigt-soege-tilbage-tidligste-leveaar
https://www.youtube.com/watch?v=8bbVFeTIIg8
https://www.youtube.com/watch?v=n8B8dnbdvr8
https://www.dr.dk/nyheder/udland/oejenvidner-husker-utoeya-en-ung-mand-sad-paa-knae-i-vandkanten-og-boenfaldt-norsk
https://www.google.com/search?
(Milgram)
q=zimbardo+eksperiment&rlz=1C1GCEB_enDK988DK988&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=2ahUKEwjm7qqV1dr6AhVQiYsKHUzZBOgQ_AUoAnoECAIQBA&biw=1280&bih=609&dpr=1.5 (Zimbardo)
Filmen "Ondskaben" af Jan Guillou
https://www.information.dk/kultur/2016/04/faerdig-slaa-ihjel-gik-braekke
https://videnskab.dk/kultur-samfund/unge-begaar-vold-for-spaendingens-skyld/
https://www.dr.dk/nyheder/viden/det-perfekte-mobbeoffer-findes-ikke-mobning-rammer-tilfaeldigt?fbclid=IwAR2B6HXyRrC23o7njmS1GFVXAw4Jlcp4BfYN8IvauEklfm1jasY4hKfFnDs
https://politiken.dk/debat/kroniken/art5706620/Mobning-er-psykisk-gruppevoldt%C3%A6gt?fbclid=IwAR3xvBsJW_RC65jHg5ddpH_Xrf_6La8Xcsk53fSI1DLklr32emDgqmzlgsU
https://www.bt.dk/samfund/anja-efter-puttefester-det-er-en-voldtaegtskultur?fbclid=IwAR3-kcrA4JhDPWMF-WqB0uHuftt8x-h-3bFpy-XFGTieEhhQ17-TQHnDr_c
Forslag til andet litteratur og stof:
Novellen "Blot en drengestreg" af Villy Sørensen (ikke gennemgået i undervisningen)
https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2023/supertanker-hvor-bor-ondskab-11032311241
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ungdom, identitet og senmodernitet (pres?stress?)
Forløb 4: Ungdom, identitet og senmodernitet (pres? stress?)
Formål (eleverne skal kunne):
- Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det "normalt fungerende" menneske
- Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
- Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger
- Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
- Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Fokusområder:
Bourdieu, habitus og kapitaler
Giddens, senmodernitet, individualisering og det refleksive projekt
Ziehe, kulturel frisættelse
Beck, institutionaliseret individualisering
Erikson, identitetssøgen og identitetsforvirring, jegidentitet og social identitet
Gergen, det multiple selv
Butler, køn (og feministisk poststrukturalisme)
Lazarus, coping
Antonovsky
Akut vs. kronisk stress
Indre og ydre faktorer ift. stress, stressorer
Hartmut Rosa, fremmedgørelse og accelerationssamfund samt resonans
Ove K. Pedersen, konkurrencestaten
Goffman, sociale roller og masker
Freud og psykoanalysen samt forsvarsmekanismer
Frihed, muligheder og tvang
Selvrealisering, ansvarspres og mistrivsel
Den narcissistiske ungdom
Krop og kropsidealer
Seksualitet
Kernestof:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, ibog:
Kap. 19: Ungdom og senmodernitet
https://psykveje.systime.dk/?id=5392
Kap. 23: Stress og coping
https://psykveje.systime.dk/?id=5559
Kap. 16: Psykoanalyse
https://psykveje.systime.dk/?id=4854
Flemming André Phillip og Troels Wolf: Psykologi - fra celle til selfie:
Fra kapitel 4 (4.6: Hartmut Rosa: Acceleration og resonans
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=286&loopRedirect=1
Supplerende stof:
Glenn Bechs nytårstale: https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-skal-vi-frygte-den-store-befolkningsudskiftning_361654
Prinsesser fra blokken, episode 1: https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336
De perfekte piger, episode 1: https://www.dr.dk/drtv/se/de-perfekte-piger_52514 (
https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie
Zetland: https://www.zetland.dk/historie/s8RWQW7K-aoB3gpAP-13bd7
https://www.tv2ostjylland.dk/favrskov/unge-fortaeller-aerligt-om-deres-falske-liv-pa-sociale-medier
https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-bliver-flere-unge-stressede
https://www.berlingske.dk/aok/de-perfekte-unge
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/lykken-er-blevet-et-belastende-krav-til-unge
https://www.berlingske.dk/samfund/det-er-min-egen-skyld-hvis-jeg-ikke-lykkes
https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie
https://www.information.dk/debat/2023/11/unge-lider-ideal-deltage-lykkes-hele?lst_tag
NB: Vi har været på ekskursion og set filmen "Sauna" (Mathias Broe) i foråret
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Læring (og kognition)
Fokus(områder):
Gestaltpsykologi
Kognitionspsykologi
Behaviorisme
Social læringsteori
Kognitive skemaer
Ebbinghaus, Bartletts, Brewer og Trenyes
Pavlov
Watson
Skinner
Thornidke
Bandura
Tavs og sproglig viden
Lærings-, videns-, og undervisningsformer
Samspilsprocesser
Motivationsprocesser
Formål (eleverne skal kunne):
- Demonstrere kendskab til fagets stofområde, primært i forhold til det "normaltfungerende" menneske
- Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
- Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger
Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Psykologiens veje: Kap. 9 "Fra Behavioristisk til social-kognitiv indlæringsteori "(hele kapitlet undtagen afsnittet om adfærdsterapi)
https://psykveje.systime.dk/?id=5135
Psykologiens veje: Kap. 11 "Kognitiv psykologi"
https://psykveje.systime.dk/?id=5192
(NB: Kun afsnit "De første kognitive psykologer" samt "Studiet af menneskets informationsprocesser"
Psykologiens veje: Kap. 13 "Viden, læring og undervisning"
https://psykveje.systime.dk/?id=5276 (hele kapitlet)
Supplerende stof:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/kan-man-stole-pa-hukommelsen
https://nyheder.tv2.dk/2017-03-06-test-dig-selv-kan-du-huske-disse-30-billeder
https://videnskab.dk/krop-sundhed/test-din-opmaerksomhed
ØVELSE: Kan du stole på din hukommelse? (20 ord placeres et velkendt mentalt sted)
Rubins vase
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66432892347",
"T": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66432892347",
"H": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66432892347"
}