Holdet 2024 Dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Dramatik B
Lærer(e)
Hold 2024 Dr (23 Dr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Improvisation
Titel 2 Realisme EKSAMENSEMNE
Titel 3 Absurd teater EKSAMENSEMNE
Titel 4 Postmoderne teater EKSAMENSEMNE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Improvisation

Arbejde med skuespilteknik.

Eleverne læser tekst af Marianne Miami Andersen, og vi arbejder med principperne ”ja og”, samarbejde og spontanitet. Vi arbejder desuden med Martin Winther-Zarps PLAY-model, der står for Participation, Listening, Accepting og Yes’ing.

Langt størstedelen af forløbet foregår på gulv, hvor vi arbejder med improvisation i praksis. Forløbet har til formål at træne eleverne i at afprøve ideer, sige ”ja og”, følge impulser, styrke nærvær og group mind på holdet, samt skabe scener og teater fra bunden.

Eleverne påbegynder deres portfolio og indsamling af materiale.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drama; opg 1, IMPRO 12-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Realisme EKSAMENSEMNE


Arbejde med teaterhistorisk periode og skuespilteknik, samt periodisk værk.
Forløbet om realisme er en fortsættelse af forløb om naturalisme fra C-niveau.

Teaterhistorie:
I klassen gennemgås væsentlige elementer af Stanislavskijs skuespilmetode og hans ideer bag. Med Stanislavskij har undervisningen primært fokus på den psykologiske indgangsvinkel til arbejdet med en karakter.
Eleverne introduceres yderligere for Michael Chekhov og et fokus på en kropslig indgangsvinkel til arbejdet med karakteren.
Eleverne har et forløb med skuespiller Simon Hilmoine i Method Acting.

Væsentlige begreber fra undervisningen:
• Det magiske hvis
• Undertekst og ”wants”
• De fysiske handlingers metode
• Psykologisk gestus
• Blikretninger (inspireret af Jens Arentzen)

Praksis på gulv: Eleverne arbejder først med den psykologiske indgangsvinkel til udviklingen af en karakter. De arbejder med undertekst, stemningserindring og blikretninger.
Eleverne arbejder dernæst med Chekhov og den kropslige indgangsvinkel med fokus på psykologisk gestus med skubbe, trække, løfte, kaste og vride.
Eleverne arbejder med method acting i samarbejde med Simon Hilmoine. Der er fokus på afspænding, forestillingsevne og sense memory.
Forløbet afsluttes med en lidt længere iscenesættelsesproces med udgangspunkt i scener fra ’Peter og Elgen’.


Værker:
Eleverne læser scener fra Anthony Neilsons ”Sting”, som eksempel på et realisme med et mere moderne sprog (Manuskriptet er egentlig fra in-yer-face-genren, men scenerne er klippet ud, så de viser et parforhold, der kunne være fra et realisme-manus).
Eleverne læser uddrag af Thomas Levins ’Peter og Elgen’
Eleverne arbejder med at få AI til at producere realisme-scener, og vi diskuterer tekstproduktion og hvad AI kan og ikke kan.

I dette forløb ser vi ’Sort Samvittighed’ på Betty Nansen

Skriftligt arbejde:
Eleverne har en skriftlig opgave med analyse af ”Faderen” med fokus på realisme og blikretninger.

Materialer:
Kap 3.1, 3.2 og 2.4 fra Dramatik en Grundbog
Psykologisk gestus https://www.youtube.com/watch?v=WSruCEK-xtE
Blikretninger: https://www.youtube.com/watch?v=RkPOfiOPciU

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drama: opg 2, realisme 15-11-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Absurd teater EKSAMENSEMNE

Arbejde med teaterhistorisk periode og skuespilteknik, samt periodisk værk.
Iscenesættelse af ny-absurdisme.

Teaterhistorie: I klassen gennemgås efterkrigstiden og eksistentialisme, som afgørende faktorer for det absurde teaters opståen. Der fokuseres på dramaturgien, sproget, de ikke-psykologiske karakterer og det fysiske, stiliserede spil.
Vi læser uddrag af Ionescos ”Den skaldede sangerinde” og sammenstiller med viden om den absurde periode.

Eleverne arbejder desuden med metoden ”forestillingsanalyse” af Jytte Wiingaard (bearbejdet af Michael Eigtved).


Væsentlige begreber fra undervisningen:
• Cirkulær dramaturgi
• Eksistentialisme
• Skindialog
• Indre virkelighed overskygger ordene
• Stiliseret spillestil

Praksis på gulv:
Eleverne arbejder med det absurde udtryk på gulv. Der lægges i høj grad vægt på at udtrykke den indre virkelighed og overskygge ordene. Der arbejdes med store fysiske, stiliserede udtryk, koreograferede arrangementer og med klovnen.
Eleverne iscenesætter ’Bryllups-enakter’
Eleverne arbejder i grupper med scener fra ”Den skaldede sangerinde”, som de iscenesætter i den absurde stil og viser for hinanden og elever på skolen.
Eleverne iscenesætter i grupper scener fra ny-absurde stykke af ’Torben Toben’ af Line Knutzon.

Værker:
Eugene Ionesco, ”Den skaldede sangerinde”
Line Knutzon, ”Torben Toben”

I dette forløb ser vi ’Lad mig være din Jesus’ på Aveny-T.

Materiale:
Absurd teater, Klar Scene
Dramatik – En grundbog
6.7.2 og 6.7.3 i Dramatik – En teaterhistorie
Den skaldede sangerinde
Torben Toben
Stupid Clown

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drama: opg 3 18-12-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Postmoderne teater EKSAMENSEMNE

Arbejde med moderne teater både teoretisk og i praksis.

Teaterhistorie/teori: Forløbet fokuserer på postmoderne teater som en blandingsgenre af mange af de genre eleverne kender, episk, absurd, realisme og performance lecture. Teateret begynder at inddrage krop og rum fra virkeligheden, fx i form af sitespecific teater og readymades.
Fokus på postmoderne teater som politisk teater.

Væsentlige begreber fra undervisningen:
Krop og rum
Sitspecific
Ligestillet dramaturgi
Remediering
Readymades
Devising
Verfremdung
Intermedialitet

Praksis på gulv:
Eleverne arbejder med krop og rum, hvor de fx arbejder med at bryde normer i et rum ved at agere fysisk i rummet på en anderledes måde end rummet lægger op til. De arbejder med at udslette grænsen mellem person og karakter, hvor de spiller dem selv og en karakter samtidig (inspireret af Olaf Højgaard i ”Manifest 2083”)
Eleverne laver i gruppe en forestilling med temaet ”Maveplasker” der handler om forelskelser. De arbejder med en devising-strategi og rules-as-tools. Forestillingerne skal være montage og arbejde med ligestillet dramaturgi. Forestillingen spilles for skolen.

Vi ser forestillingen ”En Polterabend” på Betty Nansen i dette forløb.

Værker:
Eleverne ser uddrag af værker.
Alle værker analyseres i grupper og i plenum med udgangspunkt i at genkende og forstå det postmoderne teater.
-Filmet forestilling ”Manifest 2083”
-Filmet forestilling ”Dark Noon”


Skriftligt arbejde:
-Eleverne udarbejder en rapport, hvor de beskriver og reflekterer over den proces de har været i ift. deres forestilling ”Maveplasker”. De fokuserer på processen fra ide til færdigt produkt og vurderer, hvordan forestillingen lægger sig op ad den postmoderne genre.
-Eleverne laver en opgave, hvor de analyserer ”En Polterabend” som postmoderne teater.

Materiale:
Eleverne læser om det postmoderne teater:
”Teater i det nye årtusinde”
”Teater live”
”Dramatik – En teaterhistorie”.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer