Holdet 2024a ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e)
Hold 2024a ng (2a ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 VORES VERDEN - Introduktion og studiemiljø
Titel 2 VORES KLODE - Geologiske naturresurser og -kræfter
Titel 3 VORES LIV - Energiresurser, produktion og klima
Titel 4 VERDENS VAND - En naturresurse på godt og ondt
Titel 5 EN VERDEN I BALANCE – Om natursyn og bæredygtighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 VORES VERDEN - Introduktion og studiemiljø

"VELKOMMEN TIL VERDEN"

NATURGEOGRAFI – Om Naturprocesser og Naturressourcer
(Det Gode GeoStudiemiljø)

Geografien handler om koblingen mellem mennesker og natur. Hvordan udnytter vi mennesker klodens naturressourcer - og hvilken betydning har det for menneskers liv – det gode liv – og planetens økologi? Og hvordan skaber vi sammen det bedste GeoStudiemiljø for alt det, vi skal lære? Det ser vi på og taler om i dette forløb.

Hovedområder: Jord, Klima, Vand, Energi, Produktion, Bæredygtighed
Fokus: Fagets identitet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
FortælmigomDig 18-08-2024
GeoGalleriet 18-08-2024
Det gode GeoStudiemiljø 23-08-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Grundbegreber
  • Lytte - Basis-GeoFortællinger
  • Læse - Basis-Forståelse
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 VORES KLODE - Geologiske naturresurser og -kræfter

”KLODEN KOGER OG KNAGER - KLODEN GIVER OG TAGER"

NATURRESSOURCER 1
- Om Geologiske og Geomorfologiske Naturressourcer = Mineralske råstoffer
NATURKATASTROFER 1
- Om Jordskælv, Vulkaner og Tsunamier
(GeoMetode 1)

Mange af de naturressourcer vi benytter er dannet geologisk og/eller geomorfologisk - disse dannelsesprocesser vil vi se på i dette forløb. Og på, hvordan vi mennesker anvender bjergarter og sedimenter i vores produktion af varer.

Nogle af processerne er ikke kun venlige, men slår en masse mennesker ihjel - det kigger vi også på.

Hovedområder: Geologi, Geomorfologi
Fokus: Magmatiske bjergarter, geologisk betingede naturkatastrofer og det danske istidslandskab
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Profiler på Planeten 28-08-2024
Pladegrænser 13-09-2024
Naturkatastrofer 1 - Geologisk betingede 24-09-2024
Plader, vulkaner og bjergarter 11-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information - Geologiske hjemmesider
  • Formidling - Præsentation
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 3 VORES LIV - Energiresurser, produktion og klima

"KLIMAET - EN RAMME OM VORES LIV OG PRODUKTION"

NATURRESSOURCER 2 - Om de Klimatiske (grønne) og Fossile (sorte) Energiressourcer

Energiressourcerne - de vedvarende/fornybare (sol, vind, vand) og de fossile/ikke-fornybare (kul, olie, naturgas) - er et essentielt grundlag for det moderne liv - vi vil se på deres dannelse og anvendelse i dette forløb.
Og vi vil se lidt på den produktion, energien anvendes til.

Og på grund af den globale opvarmning og klimaforandringerne er alle disse forhold "up in the air", så vi vil skrive en klimakronik og diskutere situationen politisk, etisk og bærdygtighedsmæssigt.

Hovedområder: Klima, Energi og Produktion
Fokus: Drivhuseffekt, drivhusgasser, kulstofkredsløbet, energityper
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Naturkatastrofer 2 - Klimatisk betingede 03-12-2024
Klimakronik/-podcast 20-12-2024
Nytårstalerne 09-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 4 VERDENS VAND - En naturresurse på godt og ondt

”VAND GIVER LIV – VAND TAGER LIV”

NATURRESSOURCER 3 – Om Vandressourcen
NATURKATASTROFER 2 – Om Skybrud, Monsterregn, Oversvømmelser og Orkaner og Tørke

Der er den mængde vand på kloden, der nu er. Med andre ord er mængden af vand på vores planet konstant. Men det skifter også konstant mellem de tre tilstandsformer: Fast, flydende og dampform. Vandets Kredsløb er en model over dette ”evindelige” forløb. Vandet er helt uundværligt for os mennesker. Det er grundlag for liv, både menneskeliv, dyreliv og planteliv.

Havvand er salt og kan ikke drikkes af mennesker. Men gennem fordampning og nedbør dannes ferskvand, der bliver tilgængelig for os mennesker i magasiner som fx søer og grundvand.

Vandet falder normalt ned til os gennem forskellige nedbørstyper forskellige steder på kloden, og har gjort det på samme måde så længe vi kan huske. Men igen; den globale opvarmning og klimaforandringerne har fået konsekvenser for nedbørsmønstrene – mange områder får mere eller mindre nedbør end de plejer.

Igen kan vi sige, at nogle af processerne ikke kun er venlige - og vi ser her på nogle af de katastrofer, de klimatisk betingede nedbørsprocesser (eller fravær af samme) forårsager.

Hovedområder: Vand og Klima
Fokus: Vandets kredsløb, vand i jorden, vandforurening, nedbørstyper og klimatisk betingede naturkatastrofer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årstider, vand og istidslandskab 18-12-2024
GeoEksperimenter 28-02-2025
Landskabsformer i istidslandskabet 30-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Den naturvidenskabelige metode
  • Formidling - Journaler og rapporter
  • IT - Excel
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 5 EN VERDEN I BALANCE – Om natursyn og bæredygtighed



”HOLDER VI BALANCEN? – NU OG PÅ LÆNGERE SIGT?”

GEO-EKSKURSION – Ud i den virkelige verden
(GeoMetode 2)
GEO-EKSPERIMENTER – Den naturvidenskabelige metode
(GeoMetode 3)
REGNSKOVEN – Om regnskovens geofaglige sammenhænge
GEO-PROJEKT – Globale og lokale eksempler
GEORAKLET – Eksamenscafé

Vi har nu set på naturgeografiens hovedområder: 1 Jord (Geologien og Geomorfologien), 2 Energi, 3 Produktion, 4 Klima og 5 Vand. Og det giver god mening at beskæftige sig med emnerne hver for sig og de procesforløb inden for et område, der hænger tæt sammen:

- Magma der størkner ved de konstruktive pladegrænser, - is der aflejrer usorteret till, - solceller der producerer grøn energi, - den industrielle produktion der udsender CO2 til atmosfæren, - drivhusgasser der forårsager modstråling og opvarmning af den nedre atmosfære og - fordampning af vand fra havet og kondensation af vanddamp i atmosfæren der forårsager nedbør er bare ét eksempel fra hvert fagområde.

Men processerne griber også ind i hinanden. De påvirker hinanden. Forstærker eller svækker. Geograferne kalder det for GeoFaglige Sammenhænge. De sammenhænge og samspil er vigtige at forstå for at kunne vurdere og - så vidt muligt - forvalte og regulere udviklingen i klodens naturprocesser.

I dette sidste forløb ser vi på nogle af alle disse sammenhænge og vi fokuserer især på betydningen af sammenhængene i forhold til forurening og bæredygtighed. Er kloden i balance eller ubalance, her og nu og på længere sigt? Gør vi det godt nok eller er radikale forandringer påkrævet? Og hvilket natursyn bør vi have?

Hovedområder: Jord, Energi, Produktion, Klima, Vand
Fokus: Geofaglige sammenhænge, natursyn, bæredygtighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skitser - Figurer - Forslag 02-04-2025
Regnskov - Spørgsmål til eksperten 28-04-2025
GeoProjekt 30-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte - Foredrag
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed - Eksamensforberedelse
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde