Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hovedstadens Kristne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024a ng (2a ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
VORES VERDEN - Introduktion og studiemiljø
"VELKOMMEN TIL VERDEN"
NATURGEOGRAFI – Om Naturprocesser og Naturressourcer
(Det Gode GeoStudiemiljø)
Geografien handler om koblingen mellem mennesker og natur. Hvordan udnytter vi mennesker klodens naturressourcer - og hvilken betydning har det for menneskers liv – det gode liv – og planetens økologi? Og hvordan skaber vi sammen det bedste GeoStudiemiljø for alt det, vi skal lære? Det ser vi på og taler om i dette forløb.
Hovedområder: Jord, Klima, Vand, Energi, Produktion, Bæredygtighed
Fokus: Fagets identitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
FortælmigomDig
|
18-08-2024
|
GeoGalleriet
|
18-08-2024
|
Det gode GeoStudiemiljø
|
23-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Grundbegreber
- Lytte - Basis-GeoFortællinger
- Læse - Basis-Forståelse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
VORES KLODE - Geologiske naturresurser og -kræfter
”KLODEN KOGER OG KNAGER - KLODEN GIVER OG TAGER"
NATURRESSOURCER 1
- Om Geologiske og Geomorfologiske Naturressourcer = Mineralske råstoffer
NATURKATASTROFER 1
- Om Jordskælv, Vulkaner og Tsunamier
(GeoMetode 1)
Mange af de naturressourcer vi benytter er dannet geologisk og/eller geomorfologisk - disse dannelsesprocesser vil vi se på i dette forløb. Og på, hvordan vi mennesker anvender bjergarter og sedimenter i vores produktion af varer.
Nogle af processerne er ikke kun venlige, men slår en masse mennesker ihjel - det kigger vi også på.
Hovedområder: Geologi, Geomorfologi
Fokus: Magmatiske bjergarter, geologisk betingede naturkatastrofer og det danske istidslandskab
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Profiler på Planeten
|
28-08-2024
|
Pladegrænser
|
13-09-2024
|
Naturkatastrofer 1 - Geologisk betingede
|
24-09-2024
|
Plader, vulkaner og bjergarter
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information - Geologiske hjemmesider
- Formidling - Præsentation
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
VORES LIV - Energiresurser, produktion og klima
"KLIMAET - EN RAMME OM VORES LIV OG PRODUKTION"
NATURRESSOURCER 2 - Om de Klimatiske (grønne) og Fossile (sorte) Energiressourcer
Energiressourcerne - de vedvarende/fornybare (sol, vind, vand) og de fossile/ikke-fornybare (kul, olie, naturgas) - er et essentielt grundlag for det moderne liv - vi vil se på deres dannelse og anvendelse i dette forløb.
Og vi vil se lidt på den produktion, energien anvendes til.
Og på grund af den globale opvarmning og klimaforandringerne er alle disse forhold "up in the air", så vi vil skrive en klimakronik og diskutere situationen politisk, etisk og bærdygtighedsmæssigt.
Hovedområder: Klima, Energi og Produktion
Fokus: Drivhuseffekt, drivhusgasser, kulstofkredsløbet, energityper
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Naturkatastrofer 2 - Klimatisk betingede
|
03-12-2024
|
Klimakronik/-podcast
|
20-12-2024
|
Nytårstalerne
|
09-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
VERDENS VAND - En naturresurse på godt og ondt
”VAND GIVER LIV – VAND TAGER LIV”
NATURRESSOURCER 3 – Om Vandressourcen
NATURKATASTROFER 2 – Om Skybrud, Monsterregn, Oversvømmelser og Orkaner og Tørke
Der er den mængde vand på kloden, der nu er. Med andre ord er mængden af vand på vores planet konstant. Men det skifter også konstant mellem de tre tilstandsformer: Fast, flydende og dampform. Vandets Kredsløb er en model over dette ”evindelige” forløb. Vandet er helt uundværligt for os mennesker. Det er grundlag for liv, både menneskeliv, dyreliv og planteliv.
Havvand er salt og kan ikke drikkes af mennesker. Men gennem fordampning og nedbør dannes ferskvand, der bliver tilgængelig for os mennesker i magasiner som fx søer og grundvand.
Vandet falder normalt ned til os gennem forskellige nedbørstyper forskellige steder på kloden, og har gjort det på samme måde så længe vi kan huske. Men igen; den globale opvarmning og klimaforandringerne har fået konsekvenser for nedbørsmønstrene – mange områder får mere eller mindre nedbør end de plejer.
Igen kan vi sige, at nogle af processerne ikke kun er venlige - og vi ser her på nogle af de katastrofer, de klimatisk betingede nedbørsprocesser (eller fravær af samme) forårsager.
Hovedområder: Vand og Klima
Fokus: Vandets kredsløb, vand i jorden, vandforurening, nedbørstyper og klimatisk betingede naturkatastrofer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Årstider, vand og istidslandskab
|
18-12-2024
|
GeoEksperimenter
|
28-02-2025
|
Landskabsformer i istidslandskabet
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Den naturvidenskabelige metode
- Formidling - Journaler og rapporter
- IT - Excel
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
EN VERDEN I BALANCE – Om natursyn og bæredygtighed
”HOLDER VI BALANCEN? – NU OG PÅ LÆNGERE SIGT?”
GEO-EKSKURSION – Ud i den virkelige verden
(GeoMetode 2)
GEO-EKSPERIMENTER – Den naturvidenskabelige metode
(GeoMetode 3)
REGNSKOVEN – Om regnskovens geofaglige sammenhænge
GEO-PROJEKT – Globale og lokale eksempler
GEORAKLET – Eksamenscafé
Vi har nu set på naturgeografiens hovedområder: 1 Jord (Geologien og Geomorfologien), 2 Energi, 3 Produktion, 4 Klima og 5 Vand. Og det giver god mening at beskæftige sig med emnerne hver for sig og de procesforløb inden for et område, der hænger tæt sammen:
- Magma der størkner ved de konstruktive pladegrænser, - is der aflejrer usorteret till, - solceller der producerer grøn energi, - den industrielle produktion der udsender CO2 til atmosfæren, - drivhusgasser der forårsager modstråling og opvarmning af den nedre atmosfære og - fordampning af vand fra havet og kondensation af vanddamp i atmosfæren der forårsager nedbør er bare ét eksempel fra hvert fagområde.
Men processerne griber også ind i hinanden. De påvirker hinanden. Forstærker eller svækker. Geograferne kalder det for GeoFaglige Sammenhænge. De sammenhænge og samspil er vigtige at forstå for at kunne vurdere og - så vidt muligt - forvalte og regulere udviklingen i klodens naturprocesser.
I dette sidste forløb ser vi på nogle af alle disse sammenhænge og vi fokuserer især på betydningen af sammenhængene i forhold til forurening og bæredygtighed. Er kloden i balance eller ubalance, her og nu og på længere sigt? Gør vi det godt nok eller er radikale forandringer påkrævet? Og hvilket natursyn bør vi have?
Hovedområder: Jord, Energi, Produktion, Klima, Vand
Fokus: Geofaglige sammenhænge, natursyn, bæredygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skitser - Figurer - Forslag
|
02-04-2025
|
Regnskov - Spørgsmål til eksperten
|
28-04-2025
|
GeoProjekt
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - Foredrag
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed - Eksamensforberedelse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66440332902",
"T": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66440332902",
"H": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66440332902"
}