Holdet 2024a re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024a re (3a re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Buddhisme - 3a - 24-25
Titel 2 Kristendom 3a - 24-25
Titel 3 Islam 3a 2024-25
Titel 4 Tolerance og religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Buddhisme - 3a - 24-25

Begreber: nirvana, samsara, karma, de fire ædle sandheder, lærens hjul og den ædle otteledede vej/middelvejen, ordensfolk og lægfolk, buddha, bodhisattva, theravada, mahayana, mantra, chante, Soka Gakkai (og gohonzon/nam-myoho-renge-kyo), Rent Land (og nembutsu), sutra, stupa/pagode, mandala, livshjulet, havekunst

Religionsfaglige begreber: religion, hellig + profan, helligt sted, hellig tekst, relikvie, religionsstifter,

Jørn Borup: Buddhalegenden
NN: Ildprædikenen, https://www.theravada-buddhismen.dk/userimg/473.pdf
NN: Hjertesutraen
Fra Jens Bruun et al.: Buddhismen, tanker og livsformer
Benares-talen
Buddhalegenden (buddhas død)

Dan Turell: ’Motto’ + ’Joshu var Zen’ + ’Og en kom spørgende til Gensha’ (fra Blues for Buddha)

Soka Gakkai og nichirenbuddhisme:
Minobusan, Kuonji Temple (Youtubekanal): Official introduction
Soka Gakkai Danmark: Den daglige praktisering + Nichiren Daishonins buddhisme, https://sgi-dk.org/
NN: Saddharmapuṇḍarīkasūtra, https://buddhanature.tsadra.org/index.php/Texts/Saddharmapu%E1%B9%87%E1%B8%8Dar%C4%ABkas%C5%ABtra
Letters to a Nichiren Buddhist (Youtubekanal): Morning Gyongo, https://www.youtube.com/watch?v=BQj8iPW4EF4

Nembutsu og Ren Land-buddhisme:
NN: What Is the Nembutsu? https://tricycle.org/beginners/buddhism/what-is-the-nembutsu/
NN: Who Is Amitabha? http://www.buddhanet.net/e-learning/history/amithaba-txt.htm
Amitabhaamituofo (Youtubekanal): Namo Amituofo Chant by Master Kaisong - Returning to the Pure Land, https://www.youtube.com/watch?v=ONHh_o4bYJg
NN: Billede af Amida-buddha i det rene land, https://en.wikiversity.org/wiki/Pure_Land_Buddhism
Japan Experience: Pure Land Gardens at Shitennoji Temple (fotografier af tempelhaven i Shitennoji), https://www.japan-experience.com/all-about-japan/osaka/parks-gardens/shitennoji-temple-garden

Sekundær:
Gads religionsleksikon: ’mandala’ + ’mantra’
Den store danske: ’relikvie’ + ’lotus-sutra’
Grundbogen til Religion C: ’helligt og profant’
Andreasen, Esben: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster, pp. 5-36 + 38-41 + 46 + 51-52 + 54

Billeder:
Fisher, Robert: Uddrag af Buddhist Art & Architecture, herfra: Buddhas død (med billedbeskrivelse), p. 68 +
Tandens tempel, Kandy Sri Lanka
To hjorte og lærens hjul fra Jokhang-templet
Kamakura Buddha (skulptur)
Shakyamuni Buddha (tankga)
Livshjulet (tankga)
Lærens hjul som grafik (https://iers.grial.eu/modules/introduction/budismi/buindex-6_dk.html)
Lærens hjul som (kommerciel) mandala (https://www.exoticindiaart.com/product/paintings/dharma-chakra-mandala-brocadeless-thangka-rtn319/#mz-expanded-view-1517343198532)
Hieronymus Bosch: De jordiske lysters have
NN: Jesus Pankrator (foto af apsis i Monreale-klostret, Palermo)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom 3a - 24-25

Forløbet gennemgår kristendommens grundlæggende trosindhold, dominerende ritualer og moralske ideer. Det indeholder et undertema om næstekærlighed og velgørenhedsorganisationer med fokus på Kirkens Korshær.

Kristne begreber: treenighed, inkarnation, tonaturslære, sakramente, dåb, nadver/kommunion (i de store kristne kirkesamfund), salme, pagterne, etikken (næstekærlighed, det dobbelte kærlighedsbud, fjendekærlighed), Kirkens Korshær og velgørenhedsarbejde,

Religionsfaglige begreber: den kristne grundfortælling, løsningsmyte, problemmyte, ritual (dets tre faser og dets tre planer), lovens radikalisering og inderliggørelse, næstekærlighedens dimensioner,


Primær:
Matt 3,13-17 + 5 + 26, 17-29
Luk 2,1-21 + 10,27-39 + 22,7-23
Fil 2,11
Den nikænokonstantinopolitanske trosbekendelse

Saddleback Kids (Youtubekanal): Jesus Is Born, https://www.youtube.com/watch?v=L5m2GE6DFeM
Luther: Det kimer nu til julefest …, https://www.folkekirken.dk/aarets-hoejtider/jul-og-advent/om-julen/julesalmer
Folkekirken.dk: Dåbens symboler: ”Korsets tegn, vand og dåbskjole” + ”Sådan foregår dåb”
Karl Marthinussen: Ja, engang mine øjne skal … (Salmebogen 569)
Paul Gerhardt: Helligånd, vor sorg du slukke … (Salmebogen 308)
Kirkens Korshærs hjemmeside: forside + Foreningen Kirkens Korshær + Kirkens Korshærs prioriteter + Historie + Job i Kirkens Korshær + Årsregnskab 2018 (uddrag)
Trine Birk: Profession: Næstekærlig – interview med Merete Engell, https://www.berlingske.dk/aok/profession-naestekaerlig
Luther: Uddrag af Brev om retfærdiggørelse ved tro, Europa – Det modernes begyndelse, del 3, 2006, s. 83.
Den katolske Kirke: Uddrag af tekst om retfærdiggørelse fra Koncilet i Trent, http://katolskmagasin.dk/tro-og-gerninger/


Billeder:
Rafael: Ansidei-madonnaen
Perugino: Madonna med barn
Veronese: Den sidste nadver
Eckersberg: Nadveren
Guercino: Omskærelsen
Bloch: Bjergpærdikenen

Sekundær:
Motzfeldt, Dorthe: Ritualets tre faser, i: Religion – teori, fænomenologi, metode
Hazen, Isabelle: Det vigtigste at vide om kristendommen, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/det-vigtigste-vide-om-kristendommen
Nørhøj, Henning: De ti vigtigste ting ag vide om nadveren, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-10-vigtigste-ting-vide-om-den-kristne-nadver
Nørhøj, Henning: Fem afgørende forskelle mellem Det Gamle og Det Nye Testamente
Lex.dk: uddrag af ’kristologi’ (om inkarnation og tonaturslære) + ’pagt’
Wikipedia: ’Pagt (Bibelen)’, https://da.wikipedia.org/wiki/Pagt_(Bibelen)
Bibelselskabet.dk: Det Nye Testamente – indhold, opbygning og genrer, https://www.bibelselskabet.dk/om-bibelen-menu-indhold/det-nye-testamente
Lindhardt, Tine: Abraham og Isak, https://www.bibelselskabet.dk/abraham-og-isak
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam 3a 2024-25

Religionsvidenskab: religion, hellig, profan, ritual, religiøs arkitektur, regler, indefra/udefra
Islam: moske, minaret, koranen, hadith, profeterne, kalligrafi, de fem søjler, paradishave, halal og haram (og slagtning), bismillah, moske, minaret, kaldet til bøn, store og lille jihad
Forløbet rummer et besøg i Imam Ali Moske.
Koranen (v. Ellen Wulff)
1
2,173
2,184-185
4,28
60

Koranen (Den klare Koran, tronen.dk)
22,26-20
55,46-76


Hadith:
Muslim: Hadith om fasten
Muslim: Hadith om Åbningen, http://cmje.usc.edu/religious-texts/hadith/muslim/004-smt.php#004.1760

Anden primær:
Islamic Media Australia: Maghrib Prayer, https://www.youtube.com/watch?v=wmoxCD7vl_c
Muslim Not Terrorist: Best Adhan in the world - Muslim Call to Prayer, https://www.youtube.com/watch?v=4_LN0hznp-A
Etamaad Daily Videos: Azan called from Hagia Sophia for the first time, https://www.youtube.com/watch?v=Dx40UWKa5-k
Julie Pedersen: Ægtepar tager på hajj for at blive bedre mennesker, https://www.religion.dk/aegtepar-tager-paa-hajj-efterleve-guds-paabud-og-blive-bedre-mennesker
Jens Lyng: Maria Mawla fortæller om ramadan, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/tre-muslimer-saadan-holder-vi-ramadan
Aminah Tønnesen: Halal og haram, http://9734.linux17.testsider.dk/wordpress/?page_id=296
Department of Halal Certification EU: Islamic Method of Slaughtering, https://halalcertification.ie/islamic-method-of-slaughtering/
Fødevarestyrelsen: Vejledning om udøvelse af kødkontrol
Billeder fra Taj Mahal og Alhambra

Sekundær:
Isabella Hazen: De 10 vigtigste ting du skal vide om hajj, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-10-vigtigste-ting-vide-om-hajj
Jens Forman: Muslimernes religion, pp. 1-35
Per Jacobsen: Uddrag af Islamisk havekunst, http://www.pjacobsen.dk/paradiset-i-haven.html
Encyclopedia Brittanica: Kort over islams udbredelse, https://www.britannica.com/topic/Islamic-world
Wikipedia: Kort over islams udbredelse, https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Muslim_world_map.png
Grundbogen til Religion C: ’Helligt og profant’
Khan Academy: Moskeens arkitektur, https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/introduction-cultures-religions-apah/islam-apah/a/introduction-to-mosque-architecture
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tolerance og religion

Forløbet indfører i nutidige diskussioner om tolerance/intolerance og religion (især kristendom og islam). Vi skelner mellem intolerance, negativ tolerance og positive tolerance. Vi vurderer, hvorvidt tekster der handler om religion/er religiøse er udtryk for det første, det mellemste eller det sidste, og vi vurderer teksternes toleranceforståelse. Vi diskuterer forholdet mellem sandhed og tolerance. Og forholdet mellem tolerance og det liberale demokrati. Herunder tolerancens paradoks.
Som eksempler bruges især tildækningsforbudet/burkaforbudet og frikadellekrigen.

Materialer:
Sura 24,31
Sura 5,1
Sura 60 (tidligere læst)
Luk 13,1-5
Dr.dk: Nu er det vedtaget: Fremover udløser det en bøde at bære burka og niqab på gaden
David Rehling: Tolerance er mere end at udholde – interview med Trudy Govier
Jens-Andre Herbener: Er religion roden til alt ondt?
Carla Aagaard: Jeg er motiveret af, at vi er meget få modeller med hijab – interview med Linda Khalef, https://woman.dk/skoenhed/mode/jeg-er-motiveret-af-at-vi-er-meget-faa-modeller-med-hijab
Søren Hviid Pedersen: Demokratiets værste fjende er sandheden med stort S, Kristeligt Dagblad, 14. august 2017
Finn Arne Bye: Samfundets tolerance og religionernes intolerance, Kristeligt Dagblad 31. august 2002
Jens Bech Nielsen: Interview med Anne Vang om frikadellekrigen, Berlingske 13. august 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer