Holdet 2024b re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024b re (3b re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam - 24-25
Titel 2 Buddhisme 3b 24-25
Titel 3 Kristendom 3b 24-25
Titel 4 Tolerance og religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam - 24-25

Religionsvidenskab: religion, hellig, profan, ritual, myte, religiøs arkitektur, regler, indefra/udefra
Islam: moske, minaret, koranen, hadith, profeterne, kalligrafi, de fem søjler, paradishaver, halal og haram (og slagtning),
Forløbet rummer en rundtur blandt Nordvests moskeer inklusive et besøg i Imam Ali Moske.

Koranen
1
2,177
2,184-5
2,261-265
2,284
17,105
19,55
25,67
35,39
55,46-76 (læst fra ”Den klare koran”, tronen.dk)

Hadith:
Jami At-Tirmidhi: Bismillah før et måltid, https://myislam.org/bismillah-hir-rahman-nir-rahim/
Al-Bukhari: Hadith om de fem søjler

Andre kilder:
Aminah Tønnesen: Halal og haram, http://9734.linux17.testsider.dk/wordpress/?page_id=296
Aminah Tønnesen: Skæbnenatten (uddrag af Ramadan, http://9734.linux17.testsider.dk/wordpress/?page_id=296 )
Islamic Knowledge: Bismillah hir rahman nir Raheem, https://www.youtube.com/watch?v=mywyLJgP-lI
Bismillah: Youtube-kanalens forside, https://www.youtube.com/@bismillah786
Nashid Records: 786 times Bismillahir Rahmanir Rahim, https://www.youtube.com/watch?v=yZ87RKoQ6Mc
Far North Creations: Bismillah (som vægklistermærke og kalligrafi og arabesk)
Ladycroc: Hadith og sunnah, http://danskmuslim.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=93&Itemid=76
TheTruthIsHere610: Shahada Step By Step Lesson (video), https://www.youtube.com/watch?v=ONjxt65RKhA
Mission Islam TV: Most Beautiful Azan (Adhan) ever heard. Islamic Call to Prayer for Muslims, (video), https://www.youtube.com/watch?v=HrF4IriUwdk
Islamic Media Australia: The Maghrib Prayer,  https://www.youtube.com/watch?v=wmoxCD7vl_c
Aminah Tønnesen: Den tredje søjle + Halal og haram, begge på  islamstudie.dk
NN: Shahadah – Islams fundament, fredagstale i Det Islamiske Trossamfund, 21. Juni 2024
NN: ”Om os” (fra Islamisk Trossamfunds hjemmeside, https://www.wakf.com/about-us/
Malin Schmidt: Özcan Arjulovski om ramadanen, https://www.information.dk/moti/2011/08/3-danske-muslimer-ramadan
Department of Halal Certification EU: Islamic Method of Slaughtering, https://halalcertification.ie/islamic-method-of-slaughtering/
Fødevarestyrelsen: Vejledning om udøvelse af kødkontrol

Billeder:
Den store danske: fliser med fajancearabesk (billedfil fra opslaget om ’islamisk kunst’) + persisk bogmaleri med Mohammeds himmelridt (billedfil fra opslaget om ’islamisk kunst’)
Davids Samling: kalligrafi (sider fra forskellige koraner)
Diverse: Billeder fra Løvegården i Alhambra, https://en.wikipedia.org/wiki/Court_of_the_Lions
NN: Diagram over Alhambrahavens grundplan, https://www.mdpi.com/2571-9408/6/12/388
Sekundær-:
Forman, Jens: Muslimernes religion, pp. 9-14, 19-24 + 27-35.
Hazen, Isabelle: Alt, du skal vide om ramadanen, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/alt-du-skal-vide-om-ramadanen
Nationalmuseet: Når Koranen bliver levende, p. 6-10 https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/Editor/natmus/undervisning/dokumenter/naar_koranen_bliver_levende.pdf
Den store danske: ’islam’ (uddrag) + ’arabisk’ (uddrag) + ’halal’
Gads religionsleksikon: hadith +
Per Jacobsen: Islamisk havekunst, http://www.pjacobsen.dk/paradiset-i-haven.html
Grundbogen til Religion C: ’Helligt og profant’
Davids Samling: beskrivelse af arabisk kalligrafi, https://www.davidmus.dk/islamisk-samling/kalligrafi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Buddhisme 3b 24-25

Begreber med mere: samsara, karma, nirvana, livshjulet, de tre rodårsager, de fire ædle sandheder, den ædle otteledede vej, stupa/pagode, mantra, theravada, mahayana, munke/lægfolk, forskrifterne, de tre tilflugter/juveler, chantning, mudra, bodhisattva, Soka Gakkai, Nichiren, buddhatilstand, gohonzon, nam-myoho, renge-kyo, zenhaven (tør/våd, tomhed, meditation/vej til oplysning).
Forløbet inkluderer et besøg hos Soka Gakkai Danmark.
Fagbegreber: repræsentativtitet, indefra/udefra, hellig arkitektur (bygninger og haver), relikvie, individualisering.

Primær:

Andreasen, Esben: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster, herfra følgende kildetekster:

De fire ædle sandheder
Ildprædikenen
Sorgløs ungdom
Livets skyggesider
Den ædle 8-ledede vej
Lægmandens pligter

Borup, Jørn: Buddhalegenden (fortalt for begyndere)

Anders Rasmussen: Derfor valgte jeg at blive buddhist

Dan Turell: Uddrag af Blues for Buddhaen (p. 1-7)

Dan Turell og Sølvstjernene: Blomster til Buddhaen

NN: Livshjulet, https://projecthimalayanart.rubinmuseum.org/wp-content/uploads/2022/11/Object-097_Fig-01-scaled.jpg

Amitabhaamituofo (Youtubekanal): Namo Amituofo Chant by Master
Kaisong - Returning to the Pure Land, https://www.youtube.com/watch?v=ONHh_o4bYJg

Osho Ryugen Watanabe (Youtubekanal): Buddhist Chant Monks of Kanzeonji Recitation of Ancient Sutras

NN: Statue af Yakushi-Buddha, Yakushi-ji, Nara, https://www.onmarkproductions.com/html/nara_0.html

Patricia Karetzky: Making Sense of Buddhist Art & Architecture, herfra Longmen-grotterne + Føniks-hallen i Byodo-in + Frise med Buddhas død + Helende Buddha fra Yakoshi-ji + Leende Buddha (p. 3, 4, 6, 7 og 8 )

NN: Kæmpestatue af Kannon, https://www.alamy.com/stock-photo-gigantic-buddhist-statue-of-the-bodhisattva-dai-kannon-sendai-japan-18500120.html?imageid=CCD9EB64-BF36-4E6E-BC38-76F1079EDF4E&p=717&pn=1&searchId=031889705c94435c05637b8f06d8365a&searchtype=0

Vredeweld, Peter: Mudras – the Hand Positions og the Buddha Statues (herfra bade tekst og en håndfuld billeder), https://www.originalbuddhas.com/blog/mudras-the-hand-positions-of-buddha-statues?srsltid=AfmBOor_iaieMJcgkSnKpWMt1pHV-y9hgQJsSlHpPj82tvz36NmiG_6h

NN: Tre billeder af Jesus Pantokrator, https://en.wikipedia.org/wiki/Christ_Pantocrator

NN: Grafik med de tre juveler, https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Three_Jewels

Japan-experience.com: The Key Elements of Zen Gardens + foto fra tre zenhaver I Kyoto (Japan’s Most Beautiful Zen Gardens, https://www.japan-experience.com/plan-your-trip/to-know/understanding-japan/the-most-beautiful-japanese-zen-gardens)

Soka Gakkai og Nichiren:

Japan Silhouette (Youtube): Mt. Minobu og Kuonji Temple, https://www.youtube.com/watch?v=64yDQjkSoVk

Soka Gakkai Danmark: Gohonzon + Den daglige praktisering + Nichiren Daishonins buddhisme, https://sgi-dk.org/

NN: Saddharmapuṇḍarīkasūtra, https://buddhanature.tsadra.org/index.php/Texts/Saddharmapu%E1%B9%87%E1%B8%8Dar%C4%ABkas%C5%ABtra

Letters to a Nichiren Buddhist (Youtubekanal): Morning Gyongo, https://www.youtube.com/watch?v=BQj8iPW4EF4

Wikipedia: Foto af Gohonzon, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Rinmetsudojihonzon.jpg


Sekundær:

Andreasen, Esben: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster, herfra kapitel 3

Gads religionsleksikon: middelvejen + mudra

Lex.dk: skandhaerne + Kannon

Hazen, Isabelle: Hvad er en bodhisattva?

New World Encyclopedia: De tre juveler, https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Three_Jewels

Mark Schumacher: Stone Footprints of the Buddha, https://www.onmarkproductions.com/html/footprints-bussokuseki.html

Steve John Powell: The Meaning behind the Japanese Zen Garden, https://www.bbc.com/culture/article/20220406-the-meaning-behind-the-japanese-zen-garden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom 3b 24-25

Forløbet gennemgår kristendommens grundlæggende trosindhold, dominerende ritualer og moralske ideer. Det indeholder et undertema om næstekærlighed og velgørenhedsorganisationer med fokus på Kirkens Korshær. Klassen besøger en ortodoks aftenbøn og får selv besøg af en ortodoks præst (Gudsmoders Beskyttelses menighed).

Kristne begreber: treenighed, inkarnation, tonaturslære, sakramente, dåb, nadver/kommunion (i de store kristne kirkesamfund), sakramental tilbedelse, salme, kirkerum (katolsk, luthersk, ortodokst), etikken (næstekærlighed, det dobbelte kærlighedsbud, fjendekærlighed), Kirkens Korshær og velgørenhedsarbejde,

Religionsfaglige begreber: myter, den kristne grundmyte, løsningsmyte, problemmyte, ritual (dets tre faser og dets tre planer), lovens radikalisering og inderliggørelse, næstekærlighedens dimensioner,
Forløbet inkluderer et besøg i Jesu Hjerte Kirke (katolsk), i Vor Frue (luthersk) og i Gudsmoders Beskyttelse (ortodoks)

Salme 51
Luk 2,1-21 (Jesu fødsel)
Luk 10,25-37 (den barmhjertige samaritaner)
Matt 3,13-17 (Jesu dåb)
Matt 5,17-30 + 38-48 (af Bjergprædikenen)
Matt 28,16-20 (missionsbefalingen)
Den nikænokonstantinopolitanske trosbekendelse
ApG 6,1-7

Luther: Uddrag af Brev om retfærdiggørelse ved tro, Europa – Det modernes begyndelse, del 3, 2006, s. 83.
Den katolske Kirke: Uddrag af tekst om retfærdiggørelse fra Koncilet i Trent, http://katolskmagasin.dk/tro-og-gerninger/
Birk, Trine: Profession: Næstekærlig – interview med Merete Engell
NN: Den nikænokonstantinopolitanske trosbekendelse
Folkekirken.dk: Dåb og nadver + Sådan foregår dåb i Folkekirken + Dåbens symboler +
Bibelselskabet: Fødsel og dåb – menneskesyn
Sankt Hans kirke, Odense: Nadver, https://www.youtube.com/watch?v=waRuURC7B_4
PapalMusic: Tantum ergo, https://www.youtube.com/watch?v=e2VX7BcERmA
Pastoral-Centret: Hvorfor skal jeg gå til tilbedelse? https://www.youtube.com/watch?v=8z8APZFCKKw
Thomas Aquinas: Tantum ergo sacramentum, dansk oversættelse, https://akademisk.kor.dk/medlemmer/bruckner/latin-dansk.htm
Kirkens Korshærs hjemmeside: forside + Foreningen Kirkens Korshær + Kirkens Korshærs prioriteter + Historie + Job i Kirkens Korshær + Årsregnskab 2018 (uddrag)
Grundtvig: Et barn er født …
NN: Puer natus …

Billeder:
Rafael: Ansidei-madonnaen (National Gallery)
Barocci: Jeus fødsel (Museo Prado)

Videoer:
NN: O, Come All Ye Faithful – Westminster Abbey
Royal Choral Society: Hallelujah (Händel)
Eivør: Et barn er født … - https://www.youtube.com/watch?v=5gwJAnSfSzo

Sekundær:
Danmarkshistorien.dk: Martin Luther og de reformatoriske ideer (særligt afsnittet om salmen), https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/martin-luther-og-de-reformatoriske-ideer-sang-og-musik
Hazen, Isabelle: Det vigtigste at vide om kristendommen, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/det-vigtigste-vide-om-kristendommen
Nørhøj, Henning: De ti vigtigste ting at vide om kristendommen
Nørhøj, Henning: Det vigtigste at vide om diakoni
Gads religionsleksikon: inkarnation + to naturs lære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tolerance og religion

Forløbet indfører i nutidige diskussioner om tolerance/intolerance og religion (især kristendom og islam). Vi skelner mellem intolerance, negativ tolerance og positive tolerance. Vi vurderer, hvorvidt tekster der handler om religion/er religiøse er udtryk for det første, det mellemste eller det sidste, og vi vurderer teksternes toleranceforståelse. Vi diskuterer forholdet mellem sandhed og tolerance. Og forholdet mellem tolerance og det liberale demokrati. Herunder tolerancens paradoks.
Som eksempler bruges især tildækningsforbudet/burkaforbudet og frikadellekrigen.

Materialer:
Sura 24,31
Sura 5,1
Matt 22,15-21
Luk 13,1-5
Dr.dk: Nu er det vedtaget: Fremover udløser det en bøde at bære burka og niqab på gaden
David Rehling: Tolerance er mere end at udholde – interview med Trudy Govier
Jens-Andre Herbener: Er religion roden til alt ondt?
Carla Aagaard: Jeg er motiveret af, at vi er meget få modeller med hijab – interview med Linda Khalef, https://woman.dk/skoenhed/mode/jeg-er-motiveret-af-at-vi-er-meget-faa-modeller-med-hijab
Søren Hviid Pedersen: Demokratiets værste fjende er sandheden med stort S, Kristeligt Dagblad, 14. august 2017
Finn Arne Bye: Samfundets tolerance og religionernes intolerance, Kristeligt Dagblad 31. august 2002
Jens Bech Nielsen: Interview med Anne Vang om frikadellekrigen, Berlingske 13. august 2013

Herudover:
Motivationer for at bære hijab (lærermateriale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer