Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hovedstadens Kristne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024a sa (1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Grundforløb om køn og ligestilling
Ligestilling (sociologisk, økonomisk og politisk)
Kønsroller og kønsrollemønstre
Socialisering (primær socialisering, sekundær socialisering og dobbelt socialisering)
De fire familietyper
(teamfamilien, svingdørsfamilien, den patriarkalske familie, socialt akvarium)
Formelle og uformelle normer
Sanktioner (negative og positive)
Social kontrol
Social rolle og rollekonflikt
Mental load
Løngab
Forskellen på varer og tjenester
Primær, sekundært og tertiært erhverv
Progressiv skat
Import og eksport
Det økonomiske kredsløb og dets 5 sektorer (husholdninger, offentlige sektor, finansielle sektor, virksomheder, udland)
Maslows behovspyramide (vækst- og mangelbehov)
Markedsmekanismen (udbud og efterspørgsel)
Resultatlighed/reel lighed
Formel lighed
Politisk ideologi
Klassisk liberalisme (menneskesyn, samfundsopfattelse, statens rolle)
Klassisk konservatisme (menneskesyn, samfundsopfattelse, statens rolle)
Socialisme (menneskesyn, samfundsopfattelse, statens rolle)
Kommunisme
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Identitet og det senmoderne samfund
Det meste faglige stof er fra Luk Samfundet Op!, men derudover er der materiale om Martin Buber fra andre kilder.
Identitet (jeg-identitet, personlig identitet, social identitet og kollektiv identitet)
Sociale grupper
Hofstedes kulturteori (løgmodellen)
Hylland Eriksen (den rene identitet, bindestregsidentitet og den kreolske identitet)
Honneth (de tre anerkendelsesformer + de tre typer af krænkelse)
Goffman og identitetsdannelse (Face, setting, frontstage, backstage)
Bouchets dyrekarakterer: myren, sneglen og kamæleonen
Det traditionelle samfund
Det moderne samfund
Det senmoderne samfund
Giddens (aftraditionalisering, individualisering samt øget refleksivitet, udlejring af sociale relationer og adskillelse af tid og rum)
Ziehe: kulturel frisættelse og formbarhed samt reaktionsmønstrene: subjektivisering, ontologisering og potensering.
Bourdieu: Habitus, felt og de forskellige kapitaler
Basil Bernstein: sprogkoder
: Bobler, shitstorme og ekkokamre
Martin Buber (jeg-du og jeg-det)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Politik, medborgerskab og klimapolitik
Ideologiske forgreninger
Socialdemokratisme
Neoliberalisme
Socialliberalisme
Socialkonservatisme
Nationalkonservatisme
Revolutionær socialisme
Grøn ideologi
Nationalisme
Populisme
Fordelingspolitiske højre-venstre-akse
Værdipolitiske højre-venstre-akse
Vælgertyper: kernevælger, marginalvælger, class-voter og issue-voter
Partityper: klassepartier og catch-all partier
Rød blok og blå blok
Hvilke partier er i Folketinget?
Teokrati
Autokrati
Demokrati (repræsentativt demokrati, direkte demokrati, liberalt demokrati (Robert Dahl))
Konkurrencedemokrati (Alf Ross) og deltagelsesdemokrati (Hal Kock)
Molins model
Downs model (rational choice)
Kåre Strøms model
Eastons modelæ
Positiv og negativ parlamentarisme
Magtens tredeling
Flertalsregering og mindretalsregering
Oppositionspartier, regeringspartier og støttepartier
Statsborgerskab
Medborgerskab (den sociale, den økonomiske, den politiske og den klimabevidste medborger (sidste er en vi selv har fundet på).
Modborgerskab
Rettigheder og pligter i det danske demokrati
Medierne som borgerens vagthund, jagthund, hyrdehund og redningshund
Spin, priming og framing
Klassiske massemedier
Digitale massemedier
Sociale medier
Medialisering
Shitstorme
Ekkokamre
Det postfaktuelle samfund
Habermas’ demokratiske dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Samfundsøkonomi og velfærd
Forløbet kombinerer viden om sociale forskelle (hvem laver vi velfærd for), samfundets økonomi (hvordan får vi råd til det), økonomisk politik samt velfærdssystemets indretning og udvikling.
Levevilkår, sociale klasser og social mobilitet
Social arv, ulighed og mønsterbryder
Relativ og absolut fattigdom
Den parlamentariske styringskæde (de 4 led heri og deres rolle)
Magtens tredeling .
Flertalsvalg i enkeltmandskredse
Forholdstalsvalg
Lovgivningsproces i Danmark
Suverænitet
EU’s lovgivende magt: forordninger og direktiver
Retssamfund, retssystemets opbygning
Hvad er en god økonomi? (BNP i vækst, lav arbejdsløshed, lav inflation, betalingsbalance i overskud, budgetbalance, bæredygtig udvikling)
Konjunkturer (konjunktursvingninger, opgangskonjunktur, højkonjunktur, lavkonjunktur og nedgangskonjunktur)
Finanspolitik (ekspansiv og kontraktiv) + hvem kan udføre denne slags regulering af økonomien?
Pengepolitik (ekspansiv og kontraktiv) + hvem kan udføre denne slags regulering af økonomien?
Velstand og velfærd
Velfærdstrekanten (stat, marked og civilsamfund)
Den universelle velfærdsmodel, den residuale velfærdsmodel og den korporative velfærdsmodel
Velfærdsstatens interne og eksterne udfordringer
Flexicurity og den danske model
Løsninger på velfærdsstatens udfordringer: nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien, muligheder for udvidelse af arbejdsstyrken
Velfærdsstat vs. konkurrencestat
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67058059248",
"T": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67058059248",
"H": "/lectio/280/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67058059248"
}