Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Stephanie Erlenbach
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 F1 Reklamer
Titel 2 F2 Argumentation
Titel 3 F3 Steder
Titel 4 F4 Besættelsestiden
Titel 5 F5 Nyheder
Titel 6 F6 Kunstneren (og Paris)
Titel 7 F7 Nordkraft
Titel 8 F8 Hvis krigen kommer
Titel 9 F9 Lyrik, musik og video
Titel 10 F10 Fiktion, fantasi og magi
Titel 11 F11 Ungdom og identitet
Titel 12 F12 Naturhistorier
Titel 13 F13 Frihed og fremmedhed
Titel 14 F14 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 F1 Reklamer

Tv-reklamer
Kommunikationsanalyse
Visuelle udtryksformer

Fokuspunkter:
- Modtagerens oplevelse
- Formater
- Perceptionstærskel
- AIDA-modellen
- Argumentationsformer
- Argumenttyper
- Humor og ironi
- Intertekstualitet

Faglige mål
”-analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier”
”- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed”
”-anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed”
”-demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag”

Kernestof:
”-Kommunikationsanalyse”
”-medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler”
”-analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge”

Materiale:
"Danskfaget i gymnasiet og hf". Dansk på ny. Systime. 2014. E-bog. https://danskpaany.systime.dk/?id=229 (7 s.)
Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi. Perspektiver i dansk. Grundbog. Dansklærerforeningens forlag. 2018. s. 28 (0,5 s.)
"Tv-reklamer". s. 101-114 (13 s.)
"Medieanalyse af reklamefilm". Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier. 2015 (2022). e-bog. https://hbdansk.systime.dk/?id=230 (2 s.)

Supplerende tekster:
BEK nr 1155 af 18/06/2020 (Gældende)
Bekendtgørelse om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i radio,
fjernsyn og on demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af
partnerskaber

Reklamer:
"Elretur - Du skal ikke fucke med grundvandet!" (2015)
"3 LikeHome. Skal du en tur til udlandet?" (2022)
"Episk Bowling hold - OK reklame" (2017)
"Carlsberg - The Danish Way Mads Mikkelsen" (2017)
"OK støtter sporten - Fægtning" (2015)
"Cimber Sterling - Flyv på storbyferie (2010)
Forførende reklamer. Danske reklamefilm til teenagere. Afsnit 3. TV2. 2007. (16 min.)

Omfang: ca. 25 s. + 20 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 F2 Argumentation

Tværfagligt forløb i samarbejde med kemi om biogas - virksomhedsbesøg: Grøn Gas, Vrå.
- Er biogas bæredygtigt?
- Hvordan argumenterer Grøn Gas for, at biogas er en bæredygtig energiform?
- Analyse af reklamemateriale fra Biogas Danmark
- Gruppearbejde med fremlæggelse

Argumenterende tekster
Taler
Retorik
Appelformer
Argumentation
- Komposition
- Argumentationens forløb
- Enkeltargumenter
- Appelformer
- Sproglige virkemidler
- Ikke-sproglige virkemidler
- Framing og reframing

Faglige mål
”-analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier”
”-anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed”

Kernestof
”-sproglig analyse, fortolkning og vurdering”
”-retorisk analyse herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation”
”-Kommunikationsanalyse”
”-medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler”

Materiale:
"Diskurs". Dansk i tiden (2022). E-bog. https://danskitiden.systime.dk/?id=155 (1 s.)
"Forløb 6: Argumentation". Illum, Barbara og Søndergaard, Rune Kastberg. Textur – Tekstarbejde i dansk. Ibog. Systime. 2020. (50 s.)
FN's verdensmål for bæredygtig udvikling. https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene

Taler:
Connie Hedegaard: Demonstrationstale ved Klimamarchen 2019. (2 s.)
Greta Thunberg: Tale ved FN's klimatopmøde 2019 (2 s.)
https://www.youtube.com/watch?v=u9KxE4Kv9A8

Omfang: ca. 55 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 F3 Steder

Stedsanalyse
Tematisk forløb om, hvordan steder påvirker identiteten
Identitet og steder
Tim Creswell
Pierre Bourdieu (læreroplæg)
Loïc Wacquant: territoriel stigmatisering (læreroplæg)

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Kernestof:
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder – litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge


Materiale:
"Steder". Berit Riis Langdahl, Mimi Olsen og Pia Quist. Krydsfelt. Grundbog i dansk. Gyldendal. 2017. s. 387-388 (2 s.)
Mikael Skou Hougaard Jørgensen. Dansk og historie. Provins og storby og derimellem. Systime. 2018. s. 14-21 (7 s.)

Tekster
- Doggystyle. Sæson 1. Afsnit 1 + 2. DR (2018) (17 + 23 min.)
- Indefra med Anders Agger: Ghetto (2019) (43 min.)
- Peter Sommer: 8-6-6-0 (2006)
- Ulige Numre: København (2011)

Aflevering: Uddrag af Morten Pape: Planen (2015) (1,5 s.)

Arbejdsformer:
Kreativ produktion af egen lyrik (digte eller raptekster)

Omfang: ca. 10 s. + 1,5 t.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 F4 Besættelsestiden

DHO-forløb om besættelsestiden med fokus på lyrikanalyse.

Lyrikanalyse
Alsang
Censur under besættelsen
Allegorier
Litteraturhistorie: besættelsestiden med særligt fokus på censur
- Poul Henningsen og kulturradikalisme
- Tove Ditlevsen
- Morten Nielsen

Faglige mål:
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
Litterære perspektiver
- tekster fra 1900-tallet
- litteraturanalyse og -fortolkning
- litteratur, kultur, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Materiale:
- Færch, Christina Holst og Andersen, Troels Solgaard. Forbudt litteratur. Censuren i Danmark fra enevælde til facebook. Systime. 2021 s. 160-185
- Ewald, Mette og Taber, Rikke. Lyrik - når sproget spiller. Systime. 2016 s. s.7-12, 17-26, 39-47, 58-66, 76-83, 127-143, 153-156

Tekster:
Morten Nielsen: Jeg ser nu i nat (1945)
Dokumentar: Kornet er i fare (1945) (9 min.)
https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/kornet-er-i-fare

Omfang: ca. 80 s. + 9 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 F5 Nyheder

Magtforhold
Fake news
Tv-nyheder
Nyhedssider
Facebookopslag
Skriftlig formidling

Faglige mål:
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag – navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:
– analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Materiale:
Mads Rangvid & Mimi Sørensen (2023): Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Dansklærerforeningens Forlag (56 s.)
Store nyheder. Systime. 2021. s. 10-18 (9 s.)

Tekster:
Herman Bang: Branden (uddrag) (1 s.)
Aiche, Nadeen: “Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge”, information.dk 03.03.2022
Brock, Jeppe Laursen: “»Simon er lige præcis, som han reagerede i den situation«: Verden rundt hylder de kaptajn Kjær for stort lederskab på en traumatisk aften”, politiken.dk 13.06.2021
Hybel, Kjeld: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, politiken.dk 27.02.2022
Jensen, Kristian Ditlev: “Folkets tjener”, ekkofilm.dk 16.05.2022
Nielsen, Kasper Colling: “Der er gået næsten en uge, siden Christian Eriksen kollapsede, og jeg er stadig rystet. Faktisk har jeg grædt hver eneste dag siden”, politiken.dk 16.06.2021
Politikens leder: “UEFA bør lære af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder”, Politiken 14.06.2021

Arbejdsformer:
- eleverne har skrevet deres egen avis.

Omfang: ca. 65 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 F6 Kunstneren (og Paris)

Fokus: Hvad er en kunstner og hvad er kunstnerens rolle i verden?

Forløb i sammenhæng med studietur til Paris.
- Musée D'Orsay
- Louvre
- Montmartre
- Cabaret i Latinerkvarteret (Paradis Latin)

Litteraturhistorie:
Romantikken (den franske primært)
Romantismen
Symbolismen
La belle epoque
Bohemekultur
80'er-lyrik

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
- verdenslitteratur i oversættelse
- tekster fra 1800-tallet
- læsning af en afgrænset periode før 2000
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- – analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- – produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Materiale:
https://denstoredanske.lex.dk/boheme
"Romantikken". Anne Bøndergaard. Textanalyse. Systime. 2012.
"Den franske forbindelse". Litteraturens veje.
"Charles Baudelaire". Litteraturens huse (1 s.)
"Modernisme, symbolisme, art nouveau". Textanalyse (3 s.)
"Romantismen". Litteraturens veje (5,5 s.)
"Symbolisme". Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. 2012. (4,5 s.)
https://forfatterweb.dk/oversigt/claussen-sophus
"Væbnet med ord & vinger". Litteraturportalen. (3 s.)
"Michael Strunge medieret – den litterære portrætfilm". Litteraturportalen. (2 s.)

Tekster:
Henry Murger: "Bohêmeliv". Scénes de la Bohème (1849) (verdenslitteratur i oversættelse) (8 s.)
Charles Baudelaire: Berus jer! (1869)
Charles Baudelaire: Til en rødhåret tiggerske (1857)
Emil Aarestrup: Angst (1838)
Emil Aarestrup: Erotiske Situationer (1838). Litteraturens huse. (2,5 s.)
Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838)
Sophus Claussen: Pariserinde (1910)
Michael Strunge: Væbnet med vinger (1983)
Michael Strunge: Natmaskinen (1981)

Kunst:
Henri de Toulouse Lautrec. Au Moulin Rouge. 1892
Henri de Toulouse-Lautrec. Den dansende Jane Avril (1892). Musée du Louvre
Henri de Toulouse-Lautrec. Moulin Rouge, la Goulue (plakat). 1891
Henri de Toulouse-Lautrec. La Goulue arrivant au Moulin Rouge. 1892
Henri de Toulouse-Lautrec. Seule ou Lassitude. 1896. Musée D'Orsay
Henri de Toulouse-Lautrec. Rousse (La_Toilette). 1889. Musée D'Orsay
Henri de Toulouse-Lautrec. Au Salon de la rue des Moulins. 1894
Henri de Toulouse-Lautrec. Dans le lit. 1893. Musée D'Orsay
Paul Cezanne. Le rêve du poète (1859-60)
Gustave Courbet. Le Désespéré (1843–1845). Selvportræt.
Gustave Courbet. Selvportræt. 1872
Jules Blin. Art, misère, désespoir, folie (1880)
Octave Tassaert. Intérieur d'atelier (1845)

Film:
Moulin Rouge (2001) (2 t. 7 min.)

Dokumentar:
Væbnet med ord og vinger (2018) (1 t. 45 min.)
- remediering: hvordan bliver digtet Natmaskinen remedieret i dokumentaren?

Omfang: 37 s. + 3 t. 52 min.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 2 11-12-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 F7 Nordkraft

Narrative strukturer
Realisme (socialrealisme, psykologisk realisme og eksistentiel realisme)
Generationsopgør
Personudvikling
Narrative strukturer
Personkarakteristik

Faglige mål:
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Værkslæsning

Kernestof:
litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.


Materiale:
"Personer". Textanalyse. 2012. (9 s.)
"Narrative strukturer". Grundbog til dansk. Systime. 2012 (6 s.)
”Analyse af remediering”. Krydsfelt. S. 340-345 (5 s.)
Nordkraft – fra bog til film. Gyldendal. 2005. s. 48-51 (4 s.)

Tekster:
Jakob Ejersbo: Nordkraft (2002) (421 s.)
- 1/3: "Junkiehunde"
- 1/3: "Broen"
- 1/3: "Begravelse"

Film:
Nordkraft (2005) (2 t. 5 min.)
Synkefri (2023) (i biografen) (1 t. 43)

Omfang: 440 s. + 3 t. 48 min.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 3 05-02-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 F8 Hvis krigen kommer

Besøg på REGAN Vest m. rundvisning og dilemmaspil.

Reklameanalyse, AIDA-modellen
Sproganalyse: sproglige billeder, sproglige figurer og appelformer
Ciceros pentagram
Lyrikanalyse

Faglige mål:
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof
- Klaus Rifbjerg
– litteraturanalyse og -fortolkning.
– anvendelse af relevante litterære metoder.
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering – retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materiale:
"Hvis krigen kommer. Frygt og håb under den kolde krig". Undervisningsmateriale om den kolde krig og det danske totalforsvar. Koldkrigsmuseet REGAN Vest (8 s.)

Tekster:
- citat af Gretha Thunberg (2018), citat af Mette Frederiksen (2020) og citat af Alexandr Dugin (2022)
Unge taler om atomkrig (1965). Det danske Filminstitut: https://www.danmarkpaafilm.dk/klip/unge-taler-om-atomkrig (2.37 s.)
- Reklame fra tøjfirmaet Diesel: "Diesel: Global Warming Ready" (2007)
- Annonce fra ugebladet Tempo, nr. 46, 13. november 1945
- Legetøjsrobotten Mr. Atomic Robot (1962), Nordjyske Museer
- Reklame for atombadedragten, Billed-Bladet 7. april 1953
"Hvis Krigen kommer". Statsministeriet. 1962: "De gamle og de nye våben" (s. 6-9) "Beskyttelsesrummets indretning" (s. 14-22).
"Hvis krigen kommer". Melodi: Bent Axel, Gris på gaflen, 1962
"Vi voksne kan også være bange". Tekst og musik: Bjarne Jes Hansen. Ravnstrup kvindefredslejrens sangbog, 1978
"Brintbomben/Kampagnen mod Atomvåben. 1961
Klaus Rifbjerg. "Nultime". Konfrontation. 1960

Arbejdsformer:
Eleverne har skrevet egne protestsange.
Udvikling af en oplysningskampagne til offentligheden om vigtigheden af at beskytte sig mod en truende katastrofe.
Remediering af digtet "Nultime" - tegneserier og videoer.

Omfang: 30 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 F9 Lyrik, musik og video

Lyrikanalyse +
Musikvideoanalyse:
- Kernetekst + paratekst
- Parafraserende, kontrapunktisk, fortolkende
- Intertekstualitet, pastiche, parodi
- Genreanalyse: Koncertvideo/performativ video, drømmevideo/lyrisk-fragmenterende, narrativ video
- Fortælleforhold
- Kunstnerens performance
- Filmetekniske virkemidler

Faglige mål
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag  

Kernestof
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering

Materiale:
Henning Bøtner Hansen og Maria Rebekka Holm Andersen. De korte medieformater. Systime. 2019 (s. 83-105) (18 s.)
Mathias Bonde Korsgaard. "Hvordan analysere man en musikvideo". 16-9. 4. september 2022. (uddrag) https://www.16-9.dk/2022/09/musikvideo/ (3 s.)
Barbara Illum og Rune Staun Søndergaard. "Den gode formidling: Afsnit". Textur. Systime. 2020. s. 23-27. (4 s.)
Barbara Illum og Rune Staun Søndergaard. "Den gode formidling: Sammenhæng". Textur. Systime. 2020. s. 163-168 (5 s.)
"Søren Ulrik Thomsen" i Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi. Dansklærerforeningens Forlag. Systime. 2014. https://bl.systime.dk/?id=336
"Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990)" i Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime. 2012-2020. s. 191-197
DR: Søren Ulrik Thomsen om City Slang: https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/cityslang (2022)

Musikvideoer:
- Sys Bjerre: Malene (2008) + sangtekst
- Trentemøller: Moan (2006)
- Nik og Jay: Novembervej (2013)
- Pil: Ingenting jeg hellere vil (2022) + sangtekst
- Andreas Odbjerg: icemoneyassbitch (2018)
- Peter Sommer: Elskede at drømme, drømmer om at elske (2018) + sangtekst
- Magtens korridorer: Picnic på Kastellet (2005)

Tekster:
"Jeg er levende": https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/jeg-er-levende-soeren-ulrik-thomsen-digter?unilogin=1
Søren Ulrik Thomsen: City Slang (1981) (værklæsning)
Lars H.U.G.: City Slang (1984)

Ekskursion:
- Poetry Slam på Studenterhuset, Aalborg

Arbejdsformer:
"- Produktion af multimodale tekster: tekst kombineret med lyd": eleverne lavede egne musikvideoer (selvvalgt dansk sang)
- Skriveøvelser

Omfang: 106 s. + 1 t. 40 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 F10 Fiktion, fantasi og magi

Fakta og fiktion
Fantastiske tekster i litteraturhistorien
Folkeviser
Folkeeventyr
Kontraktmodellen
Aktantmodellen
Kunsteventyr
Tingseventyr:
Fantastisk litteratur
Magisk realisme
Fakta- og fiktionskoder på film
Filmgenrer

Faglige mål:
anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
- tekster fra tiden før 1700  
- tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
- folkevise
- Ludvig Holberg
- H.C. Andersen

Materiale:
Holst, Claus. "Genrer". Dansk på ny. Dansklærerforeningens Forlag. 2017 (3 s.)
Larsen, Ole Schultz . Håndbog til dansk - Litteraturhistorie. Systime og
Dansklærerforeningens Forlag. 2022. s. 7-14 (5 s.)
"Folkeviser". Litteraturhistorien - på langs og på tværs s. 19-22 + 34-42 (10 s.)
"Kunsteventyr". Dansk på ny. Dansklærerforeningens Forlag. 2017 (3 s.)
"Biedermeier: enhedskultur og idyl". Brug litteraturhistorien (2,5 s.)
Podcast om H.C. Andersen: https://www.kanon14.dk/hc-andersen (30 min.)
Ludtballoner. s. 24-26 (2 s.)
Litteraturhistorien - på langs og på tværs. s. 79-82 (3 s.)
"Utopi, dystopi og science fiction". Med tiden (1 s.)
"Karen Blixens fabulerende og eksistentielle fortællinger". Håndbog til dansk litteraturhistorie (3 s.)
Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen (30 min.)
"Filmanalyse og filmgenrer". Textanalyse. (3,5 s.)

Tekster:
Hr. Bøsmer i Elverhjem (1 s.)
Brødrene Grimm: Rødhætte (2 s.)
H.C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren (1845) (3 s.)
Ludvig Holberg: Niels Klims underjordiske rejse (1741) (7 s.)
Karen Blixen: "De blå øjne" (1942/1960) (3 s.)
Trolljägaren (2010) (norsk film) (1 t. og 43 min.)

Omfang: 53 s. + 2. t. 13 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 F11 Ungdom og identitet

Dokumentargenren
- autenticitetsmarkører
- dokumentargenrer: observerende, autoritativ og deltagende
Remediering (fra bog til teaterstykke)

Faglige mål:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Kernestof:
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materiale:
”Ung dom”. Genstart. 22. september 2024. (26 min.) https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/ung-dom-11802450387
DOX. Forløb i medier. Lindardt og Ringhof. 2016. S. 8-44 + 95-96 (37 s.)
”Lazarus”. Forfatterweb. https://forfatterweb.dk/oversigt/haller-bent-borneportraet/lazarus?check_logged_in=1 (1 s.)

Tekster:
"Drengene mod pigerne" (2019) 1. afsnit + 4. afsnit (dokumentar) (værk) (46 min. + 46 min.)
"Lazarus" (uddrag) af Bent Haller (2012). (2 s.)
”Lazarus” (teaterstykke) (2024) (Teater Nordkraft)
"Kontra" (2024) (film) (i biografen) (1 t. 41 min.)

Arbejdsformer:
Produktion af egne korte dokumentarer

Omfang: 40 s. + 3 t. 39 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 F12 Naturhistorier

Litteraturhistorisk forløb med udgangspunkt i naturen som begreb og sted - hvordan har vores forestillinger præget naturen igennem litteraturen med et særligt blik på romantikken og det moderne gennembrud.
- Indblik i forskellige historier om naturen
- Tidligere opfattelser af naturen lever fx videre (romantikkens opfattelse af naturen lever stadig i dag)

Formål: ”I arbejdet med afdækning af ældre og nyere teksters betydning udvikles elevernes kritisk-analytiske sans og perspektiv på verden og dem selv”. Udgangspunkt i epokalt nøgleproblem: menneskets forhold til naturen.

Faglige mål:
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden  
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
- tekster fra 1700- og 1800-tallet, romantik, romantisme og naturalisme
- Adam Oehlenschläger
- N.F.S. Grundtvig
- Steen St. Blicher
- Herman Bang
- Henrik Pontoppidan
- litteraturanalyse og -fortolkning – anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Materiale:
Litteraturhistorien - på langs og på tværs. s. 99-109, 111-113, 116-117, 122-150, 278-283 (ca. 47 s.)

Tekster:
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803) (5 s.)
N.F.S. Grundtvig: ”Jeg gik mig ud en Sommerdag at høre” (1847) (3,5 s.)
St. St. Blicher: Hosekræmmeren (1829) (Værklæsning) (13 s.)
Herman Bang: "Frøkenen" (1896) (4 s.)
Henrik Pontoppidan: "Muldskud" (1890) (3 s.)

Omfang: 75,5 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 F13 Frihed og fremmedhed

Læsninger af modernistiske tekster fra 1890-1950 med udgangspunkt i forståelsen af menneskets moderne tilværelse og eksistenstænkningen.
+ Skriftlighed ifm. SRP (sammenhæng, indledning, konklusion, diskussion, varieret sætningsbygning, varieret ordvalg, fyldord og gentagelser, styrkemarkører, korrekturlæsning).

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
Kanonforfattere: Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Materiale:
Kjær-Hansen, Barbara, Kennebo, Peter og Bertelsen, Tinne Serup. Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. 2020. s. 153-157, 161-165, 168-171, 173-177, 182-183.
Back, Karsten Christensen. Sådan skriver du SRP. Columbus. s. 58-64, 68-69, 91-93.
Frederiksen, Line V. og Petersen, Claus. Styr på skrivningen. Sproglige øvelser. Systime. 2024. s. 35-39, 63-67, 77-81, 87-91, 169-174.

Tekster:
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)" ( 3 s.)
Johannes V. Jensen: ”Paa Memphis Station” (1906) (4 s.)
Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmål" (1920) (2 s.)
Martin A. Hansen: ”Soldaten og pigen” (1947) (8 s.)
Peter Seeberg: ”Patienten” (1962) (4 s.)

Omfang: 71 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 F14 Opsamling

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer