Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Marie Lundø, Diana Neve Lundgaard, Stephanie Erlenbach
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 F1 Reklamer
Titel 2 F2 Argumentation, retorik, diskurs
Titel 3 F3 Steder
Titel 4 F4 Besættelsestiden
Titel 5 F5 Romantikken
Titel 6 F6 Dokumentar
Titel 7 F7 Nyheder
Titel 8 F8 Det moderne gennembrud
Titel 9 F9 Folkeviser, folkeeventyr og magisk realisme
Titel 10 F10 Kulturmøder
Titel 11 F11 Modernisme og eksistens
Titel 12 F12 Skriftlighed i SRP
Titel 13 F13 Humor
Titel 14 F14 Eksamensforberedelse og kanonopsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 F1 Reklamer

Kommunikationsanalyse
Tv-reklamer
Visuelle udtryksformer

Faglige mål
”-analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier”
”- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed”
”-anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed”
”-demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag”

Kernestof:
”-Kommunikationsanalyse”
”-medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler”
”-analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge”

Fokuspunkter:
- Modtagerens oplevelse
- Formater
- Perceptionstærskel
- AIDA-modellen
- Argumentationsformer
- Argumenttyper
- Humor og ironi
- Intertekstualitet

Tekster:
"Reklamer". Håndbog til dansk. 2015. (10 s)
"Danskfaget i gymnasiet og HF". Dansk på ny. Systime. 2014. (8,5 s.)
"Tv-reklamer". s. 101-114 (13 s.)
"Medieanalyse af reklamefilm". Håndbog til dansk. 2015. (2 s.)
"Filmiske virkemidler". Dansk i tiden. 2021. 28-40 (12 s.)

Reklamer:
"Elretur - du skal ikke fucke med grundvandet"
"Midttrafik - bussen"
"IKEA - at flytte hjemmefra"
"Tænd et lys i dit barns liv"
"Leasy. Luffe og Sjanne. Trampolin"
"HARIBO - Topmøde"
"OK - reklame - episk bowlinghold"
"Carlsberg - The Danish Way 60"
"OK støtter sporten - fægtning"
"Cimber Sterling"

Supplerende tekster:
BEK nr 1155 af 18/06/2020 (Gældende)
Bekendtgørelse om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i radio,
fjernsyn og on demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af
partnerskaber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 F2 Argumentation, retorik, diskurs

Argumenterende tekster
Taler
Retorik
Appelformer
Argumentation

- Komposition
- Argumentationens forløb
- Enkeltargumenter
- Appelformer
- Sproglige virkemidler
- Ikke-sproglige virkemidler
- Framing og reframing


Faglige mål
”-analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier”
”-anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed”
Kernestof
”-sproglig analyse, fortolkning og vurdering”
”-retorisk analyse herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation”
”-Kommunikationsanalyse”
”-medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler”

Tekster
"Forløb 6: Argumentation". Illum, Barbara og Søndergaard, Rune Kastberg. Textur – Tekstarbejde i dansk. Ibog. Systime. 2020.

Tale: Connie Hedegaard, 2019
Tale: Greta Thunberg, 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 F3 Steder

Stedsanalyse
Tematisk forløb om, hvordan steder påvirker identiteten
Identitet og steder
Tim Creswell
Pierre Bourdieu (læreroplæg)
Loïc Wacquant: territoriel stigmatisering (læreroplæg)

"Steder". Berit Riis Langdahl, Mimi Olsen og Pia Quist. Krydsfelt. Grundbog i dansk. Gyldendal. 2017. s. 387-388¨
"Teori om steder". Mikael Skou Hougaard Jørgensen. Dansk og historie. Provins og storby og derimellem. Systime. 2018. s. 14-21
"Provinsen". Mikael Skou Hougaard Jørgensen. Dansk og historie. Provins og storby og derimellem. Systime. 2018.
"Forstaden og ghettoen". Mikael Skou Hougaard Jørgensen. Dansk og historie. Provins og storby og derimellem. Systime. 2018. s. 14-21
Bak, Anders. Break the limits. Hip hop i Aalborg i 1980'erne. s. 5. 9-13, 66-67

Tekster
- Doggystyle (2019-) S1 E1 + E2
- Indefra med Anders Agger: Ghetto (2019)
- Peter Sommer: 8-6-6-0
- Ulige Numre: København
- Dokumentar: ”Jeg har ord” (2023)
- Gintberg på kanten: Gug, DR TV
- Jonny Hefty og Jøden: Deruda (2013)

Stil: Uddrag af Morten Pape: Planen

Arbejdsformer: kreativ produktion af egen lyrik (digte eller raptekster),
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 F4 Besættelsestiden

DHO-forløb om besættelsestiden med fokus på lyrikanalyse.

Kernestof
Litterære perspektiver
- tekster fra 1900-tallet
- litteraturanalyse og -fortolkning
- litteratur, kultur, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Lyrikanalyse
Litteraturhistorie: besættelsestiden med særligt fokus på censur
- Poul Henningsen og kulturradikalisme
- Tove Ditlevsen
- Soya: "En gæst", 1941.
- Morten Nielsen: Jeg ser nu i nat (1945)

Litteratur
- Færch, Christina Holst og Andersen, Troels Solgaard. Forbudt litteratur. Censuren i Danmark fra enevælde til facebook. Systime. 2021 s. 160-179
- Ewald, Mette og Taber, Rikke. Lyrik - når sproget spiller. Systime. 2016 s. s.7-12, 17-26, 39-47, 58-66, 76-83, 127-143, 153-156

I forbindelse med DHOén har eleverne arbejdet med 1 ud af 3 mulige opgaver og dertilhørende litterære tekster. Valgmulighederne var:
1) Modstand og stillerlikvideringer: Morten Nielsen: "Skæbne", 1945 samt Martin A. Hansen: "Dialog om drab og ansvar", 1944.
2) De tyske soldater og problemformuleringen: Hvordan udvikledes forholdene mellem de tyske soldater og den danske befolkning sig under krigen? Tekster: Tove Ditlevsen: "De tyske soldater", 1946 samt uddrag af Matador afsnit 18: "Hr. Stein" og uddrag fra Badehotellet sæson 8, afsnit 5, "Søminen".
3) Censur under besættelsen & Poul Henningsen: "Man binder os på mund og hånd", 1940 samt satiretegning/sprællemand af Fritz Clausen, 1942.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 F5 Romantikken

I forløbet har vi kort set nærmere på de forskellige strømninger i den romantiske periode - nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier, romantisme og poetisk realisme, idet vi har beskæftiget os med strømningernes kendetegn, analyseret tekster fra hver enkelt strømning og sammenlignet tekster på tværs af perioden.  I tekstarbejdet har vi bl.a, haft fokus på følgende kanonforfattere: Oehlenschläger, Grundtvig og H. C. Andersen.
Blichers "Sildig Opvaagnen" er læst som værk.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 F6 Dokumentar

Vi har i dette forløb arbejdet med dokumentargenren, idet vi har beskæftiget os med, hvilke karakteristika den har, og hvor den er på vej hen. Vi har taget udgangspunkt i Granilds og Wolfhagens grundbog "DOX - forløb i medier", som opstiller nogle forskellige undergenrer indenfor dokumentargenren. De fleste dokumentarer har vi blot set uddrag af, men som hele værker har vi arbejdet med "Rejsen på ophavet" og "Ryd forsiden - dødstrusler og deadlines" (1. afsnit).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 F7 Nyheder

I forløbet havde vi fokus på avisens skriftlige genrer - informationsgenrer, opinionsgenrer og fortællende journalistik. Vi har bl.a. arbejdet med forskellige avistyper, nyheders opbygning, nyhedskriterier og journalistisk sprog. Vi har derudover kort set på to forskellige reportagetyper - den klassiske reportage og en new-journalism-reportage. Eleverne har desuden selv produceret skoleavisen BG-Times.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 F8 Det moderne gennembrud

Forløbet har haft fokus på perioden Det moderne gennembrud og de problemer, der blev sat under debat, herunder kønsrollerne og samfundsforholdene. Vi har derudover arbejdet med den naturalistiske og den impressionistiske skrivestil og læst et værk i fællesskab, nemlig Ibsens naturalistiske drama "Et dukkehjem".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 F9 Folkeviser, folkeeventyr og magisk realisme

I forløbet er der bl.a. fokus på bl.a. genrer og intertekstualitet, herunder: hvad kendetegner folkeviser og folkeeventyr, og hvordan genbruges genretræk herfra i nyere tekster.
I forløbet indtroduceres begreber intertekstualitet, samt genrerne fantastisk fortælling og magisk realisme.
I forløbet læses værket:: Charlotte Weitze: "Det hvide kvarter" og der gives en introduktion til den reflekterende artikel).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 F10 Kulturmøder

I forløbet har der været fokus på kulturmødet som tema, med særlig fokus på lyrik og værklæsning.
Der er læst om det nye årtusind, autofiktion og dobbeltkontrakten i
Sørensen og Rangvid: "Brug litteraturhistorien", 2014-2021:  s. 178-280 & 288-291.
Om sproget som identitetsmarkør og forskellige -lekter: dialekt, kronolekt, sociolekt, etnolekt og multietnolekt.
Om dokumentargenren i: Berit Langdahl m.fl: "Krydsfelt", 2010 s. 294-301.
Om forfatteren Yahya Hassan i materiale fra Mongo Park og Aalborg Teater udgivet i forbindelse med opsætningen af "YAHYA HASSAN" på Aalborg Teater.

Vi  har desuden læst følgende tekster:
Jørgen Clevin: "Rasmus får besøg", 1948 (uddrag af børnebog)
"En indvandrers bekendelser" tekst fra de sociale medier.
Om forfatteren Amina Elmi og et uddrag af "Barbar", 2023,  i "Litteraturens Huse".
Christina Hagen: "White Girl", 2012.
Sarah Rameh: "Jeg kommer fra et land lagt væk"
Maja Lee Langvad: "Dette er DANSKERLOVEN" og uddraget s. 51-52 fra "Find Holger Danske", 1. udgave, 9. oplag, 2012.
Yahya Hassan: "YAHYA HASSAN", 2013. (Digtsamling - værk)
DR dokumentaren: "Den fødte digter" fra 2021.
Joans Risvig: "Kontra", spillefilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 F11 Modernisme og eksistens

Formål:
Faglig læsning herunder dybdelæsning.
Læsninger af modernistiske tekster med udgangspunkt i forståelsen af menneskets moderne tilværelse og eksistenstænkningen.

Indhold
Litteraturhistorie om modernismens litteratur fra ca. 1900-1970 med udgangspunkt i eksistentialisme.

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
Kanonforfattere: Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Tekster:
Johannes V. Jensen: ”Paa Memphis Station” (1906)
Tom Kristensen: ”Det blomstrende Slagsmaal” (1920)
Martin A. Hansen: ”Soldaten og pigen” (1947)
Peter Seeberg: ”Patienten” (1962)
Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset” (1960)

Kjær-Hansen, Barbara m.fl. Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. 2012-2020. s. 153-155, 179-183
Kjær-Hansen, Barbara m.fl. Litteraturhistorien – på langs og på tværs. ”Forfatte-ren Peter Seeberg (1925-1999)”. https://litthist.systime.dk/?id=269
Kjær-Hansen, Barbara m.fl. Litteraturhistorien – på langs og på tværs. ”Forfatteren Martin A. Hansen (1909-1955)”. https://litthist.systime.dk/?id=266#c1214
Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi. Brug litteraturhistorien. Systime. 2014-2021. s. 176-183, 194-196.
Isholm, Lasse. Litteratur på skinner. Dansklærerforeningens Forlag. 2023. s. 5-7
Larsen, Ole Schultz. Håndbog til dansk - Litteraturhistorie. Systime og Dansklæ-rerforeningens Forlag. 2022. s. 201-203

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 F12 Skriftlighed i SRP

Vi ser nærmere på hvordan man skaber sammenhæng på skrift i SRP og ser nærmere på indledningen og diskussionen med fokus på brug af sprogmarkører.

Omfang: ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 F13 Humor

Formålet med dette forløb er at opnå forståelse for, hvad humor er, og  hvad der karakteriserer en humoristisk tekst, og hvordan den skabes via sproget.

I forløbet  præsenteres eleverne for humorteori i form af begrebet "huller i verden" og overlegenheds-, forløsnings- og uoverensstemmelsesteorien.

I forløbet læses Michael Balle Jensen: "Humor i dansk" s. 7-13, Om kropssprog og ekstra verbale koder (mimik, gestik, positurkoder, tonehøjde, pauser mm.) , samt faktalink om forskellige former for satire.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer