Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Ken Erik Ulrik Nielsen
|
Hold
|
2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Reklamer med levende billeder
Vi skal arbejde med reklamer med levende billeder og kigge på, hvordan de manipulerer og påvirker os som modtagere.
Læst 10% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Argumentation og retorik
Vi skal gennemgå forskellige taler, artikler med mere, og vores omdrejningspunkt bliver Toulmin og sprog.
Læst 5% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værklæsning og sprog
Vi skal arbejde med Alexander Nsonis digtsamling "I Afrika fødes kun mænd ikke drenge", og så skal vi kigge på kompendiet om billedsprog og lyrik.
Læst 5% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sørensen, Jan: "Den gode tekstanalyse", Lindhardt og Ringhof Uddannelse, København, 2014; sider: 32-41, 44-51, 68-73, 75-77
-
Nsoni, Alexandre: "I afrika fødes der ikke drenge kun mænd", Vilakaza Publishing, 2021; sider: 22-34
-
Skriveøvelse af Zakiya Ajmi.pdf
-
Uddrag fra Break The Limits! Hip Hop i Aalborg i 1980erne.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opstart DHO
Kort introduktion til det moderne gennembrud, hvor vi skal læse tekster af Herman Bang, Pontoppidan og Amalie Skram.
Læst 10% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentarisme og reality
Vi skal arbejde med dokumentargenren, hvor vi skal diskutere og konkretisere, hvad der definerer genren, og så skal vi fortsætte med en af de genrer, der er født af dokumentargenren - reality!
Læst 10% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Granild, Dorte og Wolfhagen, Mette: "DOX - Forløb i medier", Lindhardt og Ringhof, 1.udg., 2. opl., 2016; sider: 9-26, 37-43, 53-55
-
Rejsen på ophavet
-
DRTV - Scandinavian Star: Branden
-
Fibiger, Johannes og Asmussen, Jørgen: "Den medierede virkelighed: teori, analyse og produktion", L og R Uddannelse, 2013; sider: 104-108, 110-114
-
Kompendium til realitygenren.pdf
-
DRTV - Alt for kliken
-
Spørgsmål til Alt for kliken.docx
-
Pedersen, Marie Carsten: "Hvordan reality-tv er vor tids Shakespeare (ja, seriøst)", fra www.zetland.dk, d. 17/9, 2018; sider: 1-7
https://www.zetland.dk/historie/s8YxGDPa-aoV3ME1j-2d474
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nyere litteratur - fra 1990'erne til i dag.
Vi skal arbejde med nyere litteratur fra Helle Helle til Glenn Bech. Vi skal læse en roman og mange andre tekster fra perioden, så vi kan danne os et overblik over, hvad der er sket i dansk litteratur de sidste 20-30 år.
Vi skal læse romanen "Meter i sekundet" som en del af forløbet.
Læst 10% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Podcast - som genre og produkt.
Vi skal arbejde med podcasten som genre, hvor vi skal høre, analysere og fortolke forskellige podcast-typer og så skal I selv lave en mindre podcastproduktion i slutningen af forløbet.
Læst 5% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Stemmer fra underdanmark.
Vi skal arbejde med et tematisk forløb, hvor vi har fokus på hvordan bagsiden af Danmark kommer til orde - tilbage fra det folkelige gennembrud til i dag. Vi skal læse et værk ifm. forløbet.
Læst 10% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Underklassen lever igen i samtidslitteraturen vi overser det bare Information 2017.docx
-
Albertsen, Anita Nell Bech m.fl: "Oppe og nede på social sightseeing i Velfærdsdanmark", 2023; sider: 6-10, 65-68, 70-78
-
CFU-login
-
Spørgsmål til På røven i nakskov.docx
-
DRTV - En syg forskel
-
Korsgaard, Thomas: "Hvis der skulle komme et menneske forbi", Lindhardt og Ringhof, 2017; sider: 7-92
-
Opgaver til Hvis der skulle komme et menneske forbi.docx
-
Bech, Glenn: "x", fra "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", fra Gyldendal, 2022; sider: 1-3
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Musikvideoen som genre
Vi skal arbejde med musikvideoen som en genre - og vi skal kigge både på den visuelle og sproglige del af genren.
Læst 5% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Diskursanalyse
Vi skal arbejde med diskursanalyse i forskellige typer af tekster.
Læst 2% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hist. læsning - det folkelige gennembrud
Vi skal læse forskellige tekster fra perioden og kigge på, hvad der igangsatte denne periode.
Læst 5% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Tematisk litteraturhistorie
Vi laver et tværsnit af 100 års litteraturhistorie med fokus på alkohol og druk.
Læst 3% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Nyheder - fra avis til nyheder på nettet.
Vi skal arbejde med nyheder på forskellige platforme. Der bliver et kort historisk overblik, men ellers bliver det med fokus på nyhederne som de er i dag og med særligt fokus på fake news.
Læst 10% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Madsen og Erik Svendsen: "Medier", 1. udg, 3. opl., 2007; sider: 50-58
-
Nyhedskompendium 2024 3.d.pdf
-
Hendricks, Vincent m.fl: "Like", 1.udg., 1. opl., 2019; sider: 136-143
-
Berit Riis Langdahl m.fl.: "Krydsfelt - grundbog i dansk", 1. udg., 3. opl., 2011; sider: 348-350
-
DRTV - Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines
-
Anmeldelse fra EKKO af Den tid på året.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Senmodernismen - fra Martin A. H. til Ditlevsen.
Vi skal arbejde med dansk litteratur fra slutningen fra 1950'erne og frem til 1970'erne og kigge på, hvilken voldsom udvikling litteraturen og kulturen gennemgik. Ud over Martin A. Hansen vil vi arbejde med Klaus Rifbjerg, Villy Sørensen, Leif Panduro og Tove Ditlevsen.
Vi læser:
"Paradisæbler" af Martin A. Hansen
"Ringen" af Karen Blixen
Digte fra "Konfrontation" af Klaus Rifbjerg
"Rust" af Peter Seeberg
Værket "Rend mig i traditionerne" af Leif Panduro
Læst 10% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition
Vi skal repetere vores forløb, og vi slutter af med at lave et overblik over de litteraturhistoriske perioder, som vi har været igennem.
Vi skal arbejde videre med at bruge www.ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52909384819",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52909384819",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52909384819"
}